المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : كيفية تجديد بيوس بوردة ECS

haythem1987
06-01-2012, 16:31
السلام عليكم يا اخوانى ممكن حد يقولى طريقة تجديد بيوس بوردة ECS GeForce7050M-M (V1.0A)ياريت بجد الطريقة لانى مش لاقى حد فى المحلة بيجددد البيوس ابدا

unexpected
06-01-2012, 16:49
اخي الكريم
اخي الكريم ان كنت لا تواجة اي مشكلة من المذكورين تحديث البيوس غير ضروري
من المعروف تحديث البيوس ضروري بسبب
1- عدم توافق اللوحة مع الذواكر وتواقيتها
2- عدم توافق اللوحة مع المعالج (( اي لاتقرأه باسمه الصحيح او سرعته الصحيحة ))
3- عند الرغبة في كسر السرعة فان تحديث البيوس قد يساعد للوصول الى سرعات اكبر
4- ان كنت احد من يملك معالج amd قابل لفتح الانوية تحديث البيوس ضروري لنجاح العملية.
وهنا ستجد رابط يشرح طريقة تحديث البيوس
https://www.ecs.com.tw/extra/flashutl/afuwin.pdf (https://www.ecs.com.tw/extra/flashutl/afuwin.pdf)
لكن تاكد ان التحديث لنفس رقم لوحتك.
وانتبة في حالة انقطاع الكهرباء او اي شيئ يعيق الجهاز اثناء تحديث البيوس ستتلف الوحة

haythem1987
06-01-2012, 19:06
اخي الكريم اخي الكريم ان كنت لا تواجة اي مشكلة من المذكورين تحديث البيوس غير ضروريمن المعروف تحديث البيوس ضروري بسبب 1- عدم توافق اللوحة مع الذواكر وتواقيتها2- عدم توافق اللوحة مع المعالج (( اي لاتقرأه باسمه الصحيح او سرعته الصحيحة ))3- عند الرغبة في كسر السرعة فان تحديث البيوس قد يساعد للوصول الى سرعات اكبر4- ان كنت احد من يملك معالج amd قابل لفتح الانوية تحديث البيوس ضروري لنجاح العملية.وهنا ستجد رابط يشرح طريقة تحديث البيوسhttps://www.ecs.com.tw/extra/flashutl/afuwin.pdf (https://www.ecs.com.tw/extra/flashutl/afuwin.pdf)لكن تاكد ان التحديث لنفس رقم لوحتك.وانتبة في حالة انقطاع الكهرباء او اي شيئ يعيق الجهاز اثناء تحديث البيوس ستتلف الوحةبارك الله فيك اخى الكريم على الاهتماملكن المشكلة ليست فى ما ذكرت المشكل انى لا استطيع تنصيب وندوز نهائيا على الجهاز الخاص بتلك البوردة جربت كافة الخيارات وجميعها فشلت للاسف عشان كدا باقول ان البيوس هو اللى فيه المشكلة فهل ممكن يكون دا السبب على الرغم انى باقدر اعدل اى اعدادات فى البيوس الخاص بالبوردةيعنى هل لو االبيوس دا شغال وباقدر ادخل على اعدادت المازر بورد هل برضه ممكن تكون البوردة عاوزة يتشحن لها البيوس ؟؟؟؟

mostafaeng_2011
06-01-2012, 19:11
على العموم لو مسمعتش كلام أخونا الى في منتهى الدقة هتستخدم برنامج ال cpu z لمعرفة اصدار البايوز ونوع البورده بالظبط ثم هتدخل على موقع بوردتك وتحمل البيوز وتقفل كل البرامج وتسطبه

unexpected
06-01-2012, 19:20
على العموم لو مسمعتش كلام أخونا الى في منتهى الدقة هتستخدم برنامج ال cpu z لمعرفة اصدار البايوز ونوع البورده بالظبط ثم هتدخل على موقع بوردتك وتحمل البيوز وتقفل كل البرامج وتسطبه
كلامك صحيح لكن لكي يعرف لوحتة اي Rev الافضل يفتح الكيسة ويشوف رقم الRev على الوحة

unexpected
06-01-2012, 19:23
بارك الله فيك اخى الكريم على الاهتماملكن المشكلة ليست فى ما ذكرت المشكل انى لا استطيع تنصيب وندوز نهائيا على الجهاز الخاص بتلك البوردة جربت كافة الخيارات وجميعها فشلت للاسف عشان كدا باقول ان البيوس هو اللى فيه المشكلة فهل ممكن يكون دا السبب على الرغم انى باقدر اعدل اى اعدادات فى البيوس الخاص بالبوردةيعنى هل لو االبيوس دا شغال وباقدر ادخل على اعدادت المازر بورد هل برضه ممكن تكون البوردة عاوزة يتشحن لها البيوس ؟؟؟؟
اخي الكريم ماذا تقصد انك لا تستطيع تنصيب الوندوز يعني الجهاز لا يقرا الcd الوندوز؟؟ او يظهر لك رسالة ما؟؟؟

haythem1987
06-01-2012, 19:32
يا اخوانى الاحباء للاسف البوردة مش قادر اسطب عليها اى وندوز عشان اعمل عليها كل دا

هى مكتوب عليها دا
ECS GeForce7050M-M (V2.0

unexpected
06-01-2012, 19:34
يا اخوانى الاحباء للاسف البوردة مش قادر اسطب عليها اى وندوز عشان اعمل عليها كل دا

هى مكتوب عليها دا
ECS GeForce7050M-M (V2.0
اخي وضح ماذا تعني مش قادر؟؟
اكرر كلامي هل يظهر رسالة خطأ؟؟ او الجهاز لا يقرا الcd الوندوز؟؟

haythem1987
06-01-2012, 19:50
اخي وضح ماذا تعني مش قادر؟؟
اكرر كلامي هل يظهر رسالة خطأ؟؟ او الجهاز لا يقرا الcd الوندوز؟؟
لا يا اخى الفاضل

السى دى روم يعمل جيدا والهارد كذلك جربتهم على اجهزة تانية ويعملون بكفاءة تامة وبدون ادنى مشاكل

لكن على البوردة دى اكثر من خمسين مرة محاولة تسطيب وندوز على هارد داتا واخر ساتا بالدى فى دى رايتر وبفلاش يو اس بى اكس بى وسفن وفيستا

لكن للاسف تفشل فشل ذريع حتى المرة الوحيدة اللى نجحت فى تنصيب الوندوز كان ملئ بالاخطاء ولا يسمح بتشغيل الماوس او تسطيب اى برنامج او تعريف حتى وسقط بعد اقل من ربع ساعة كمان

unexpected
06-01-2012, 20:39
لا يا اخى الفاضل

السى دى روم يعمل جيدا والهارد كذلك جربتهم على اجهزة تانية ويعملون بكفاءة تامة وبدون ادنى مشاكل

لكن على البوردة دى اكثر من خمسين مرة محاولة تسطيب وندوز على هارد داتا واخر ساتا بالدى فى دى رايتر وبفلاش يو اس بى اكس بى وسفن وفيستا

لكن للاسف تفشل فشل ذريع حتى المرة الوحيدة اللى نجحت فى تنصيب الوندوز كان ملئ بالاخطاء ولا يسمح بتشغيل الماوس او تسطيب اى برنامج او تعريف حتى وسقط بعد اقل من ربع ساعة كمان
اخي الكريم ضع موضوعك في قسم المشكلات وحلولها
الاخ terbo سيقوم بمساعدتك:)

haythem1987
06-01-2012, 20:42
ماهو ماشى معايا فيها هناك بس للاسف برضه لغاية دلوقتى مش لاقى حل

عموما شكرا ليك وعوضنا على الله فيها بقى

هههههههه

جزاك الله خيرا

mostafaeng_2011
08-01-2012, 18:21
طيب يأخي الكريم عدم تسطيب الويندوز بعد قراءة كل الرسائل السابقة ميجييش غير من حاجه من أتنين أولا لو حضرتك زودت الرامات أو غيرتها وده مستبعد شويه في حالتك لأنك مقلتش حاجه زي دي يبقى الأقرب هو حدوث مشكله في ميديا الهارد ديسك وده لازم يترد على الكارت أو تعمله أعادة بناء بأسطوانة هيرين حسب حالته