المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : أحبتي : سؤال هل ينفع أعمل nat من privet IP الى Priver IP

abdo_20_9
07-01-2012, 16:03
احبتي هذا السؤال من احد الاسئلة الغريبه جدا اللي اتسئل لي في شركة TE Data

1- هل ينفع أعمل nat من privet IP الى Privet IP ? اللي معرفتوش

لكن المعهود اني بعمل ال Nat عشان احول من privet ip to public ip بس مش عارف
وكمان اتسئلت ماهي الشيئ الذي يجعل ال IGRP بيجعله fast conference ? وهنا اجبت بان ال EIGRP هوا اللي fast confr عشان بيعمل ما يسمى ب ال successor و feasible successor
وكمان اتسئلت لو عندك اثنين روتر متصلين ببعض عن طريق اربعة انترفيس يعني كل روتر خارج منه للاخر مباشرة اثنين انترفيس فهل ينفع اجعل الروترين يعاملو بعض على الاثنين انترفيس المتصلين على انهم واحد ؟ انا اجبت هنا بنعم عن كريق بروتكول PPP يعني
اجعله PPP multi protocol

وهل اجابتي في السؤالين الاخرين كان صح وشكرا جدااااااا

mezomora123
07-01-2012, 23:29
احبتي هذا السؤال من احد الاسئلة الغريبه جدا اللي اتسئل لي في شركة TE Data

1- هل ينفع أعمل nat من privet IP الى Privet IP ? اللي معرفتوش

لكن المعهود اني بعمل ال Nat عشان احول من privet ip to public ip بس مش عارف
وكمان اتسئلت ماهي الشيئ الذي يجعل ال IGRP بيجعله fast conference ? وهنا اجبت بان ال EIGRP هوا اللي fast confr عشان بيعمل ما يسمى ب ال successor و feasible successor
وكمان اتسئلت لو عندك اثنين روتر متصلين ببعض عن طريق اربعة انترفيس يعني كل روتر خارج منه للاخر مباشرة اثنين انترفيس فهل ينفع اجعل الروترين يعاملو بعض على الاثنين انترفيس المتصلين على انهم واحد ؟ انا اجبت هنا بنعم عن كريق بروتكول PPP يعني
اجعله PPP multi protocol

وهل اجابتي في السؤالين الاخرين كان صح وشكرا جدااااااا

====
السلام عليكم..
نعم أخى تقدر تعمل NAT من Private ل Private عادى جداً ومفيش أى مشكلة..
وفى أكتر من استخدام للموضوع دا..وفى الغالب بيكون For Sesurity
وفى الجزئية الخاصة ب ال Routers انت قصدك على ال Technology اللى هيا ال Multi-link فى ال PPP
بس ال Multi-Link بتشغل Interface والتانى بيشتغل بس Conditionally...يعنى مثلاً لما ال load على ال Link الأولى يوصل مثلاً ل 80 % يشغل ال Link التانية معاه...بس مش بيعاملهم Link واحدة
أما عشان تعملهم كده...ويبقى ال 2 انترفيس ليهم IP Address واحد وال Traffic يمشى ال two links فى نفس الوقت...ف دا عن طريق ال Ether-Channel
ولازم ا Device يكون ب ي Support ال Feature دى..وغالبا ما بتستخدم على ال Multi-Layer Switch

abdo_20_9
08-01-2012, 13:59
اولا : وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
أخي جزاك الله خبرا بجد انا متشكر جداا على الاجابه والتوضيح وجعلني معكم مفيد