المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مصر افضل واقوى الاجهزة على الاطلاق Dell Precision T7400 Tower Workstation

reda70
08-01-2012, 21:55
الجهاز الجبار من شركة dell وهو من طائفة Workstation والجهاز غنى عن التعريف ونبدأ فى التفاصيل
الجهاز به 2 برسسور antel xeon E5430 2.66GHz 12mega cash
وموجود على الجهاز 8 جيجا رامquad channel ECC الجهاز يشيل 128 جيجا رام
الباور مفيش احسن من كده طبعا لانه من شركة ديل طبعا وقدرة الباور الفعلية 980وات
اما كرت الفيجا الموجود حكاية تانية خالص لانه من شركة نيفيديا وهو كرت غنى عن التعريف واسم الكرت ونوعة هو quadro fx4600 والكروت دى طبعا من افضل الكروت للجرافيك والتصميم وانا صراحة مشغل عليه العاب عالية جدا الكرت حجمة الطبيعى 768 وقارى على السفن 32 بت 2 جيجا واكتر وعلى النسخة الـ64 قارى 3 جيجا وانشاء الله اضيف بعض الصور للجهاز
الجهاز معاة هارد 250 جيجا وفية امكانية يشيل 10 تيرا وانا حالية مركب علية حوالى 4750 جيجا يعنى راكب 4 هارد (هاردين 2 تيرا وهارد 500 وهارد250 )
وموجود معاه رايتر
والمازر بورد لوحدها متاهه كبيرة مشاء الله عليها والشيبست بتاعت الجهاز Intel® 5400 Chipset
الجهاز ضخم شوية لاكن اداء مفيش بعد كده وانا هاضيف بعد الملاحظات بس من الموقع الاجنبية علشان التوضيح اكتر
Intel® 5400 Chipset
At the core of Dell Precision™ 64-bit dual-socket workstations is the Intel 5400 chipset, designed to support the technologies that can open up performance-impacting bottlenecks in primary subsystems. Power users and the application providers who support them - have access to more bandwidth, more compute power than the previous generation, and to massive memory expansion up to 64GB2 (https://www.dell.com/mc.ashx?id=technotes:32-bit-windows-operating-systems&c=us&l=en&s=dfb&modalwidth=400&modalHeight=150&ovropac=0&modalscroll=yes&modaltarget=div&modaltype=tooltip&position=bottom&title=Important Details&flip=false&eventType=rollover&closeDelay=5000).
Video Card

Quadro FX 4600
Memory Size 768MB GDDR3
Memory Interface 384-bit
Memory Bandwidth 67.2 GB/sec.
Max Power Consumption 134W
Number of Slots 2
Display Connectors DVI-I DVI-I Stereo
Dual-Link 2
Drive Controllers

Integrated LSI 1068e SAS/SATA 3.0Gb/s controller supports host based RAID 0, 1
Optional PERC 6/i PCI-e SAS/SATA hardware RAID card supports RAID 0,1,5,10
وعلشان مطولش اكتر من كده ده رابط فيه تقاصيل اكتر عن الجهاز
Dell Precision T7400 Tower Workstation Details | Dell (https://www.dell.com/us/dfb/p/precision-t7400/pd)
ونيجى للنقطة الحاسمة اللى بتهم كل واحد وهى السعر وسعر الجهاز انا شيفة مناسب جدا على الاجهزة المعروضة وهى اقل من هذا الجهاز بكتير والسعر هو 4000 جنية والله ان الجهاز يساوى اكتر من كده
وللتواصل ده رقم الموبايل 01111487899
والاميل rd_farouk@yahoo.com (rd_farouk@yahoo.com)
اخوكم رضا فاروق

رجوعه
11-01-2012, 22:05
واخره اخره كام ياخال
جاد جدااااااااااااا فى الشراء
ابعت لى على الخاص
وهل يمكن البدل بجهاز تانى اورجينال ولا ايه

hossamlg
16-02-2012, 03:45
ممكن بدل بجهاز
فى هذا الموضوع
https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=275981
لو ممكن شوف الفرق كام
سؤال بسيط البروسيسور ده اقوى من اللى انا عارضه من ناحية عدد الانويه ؟
انا اللى عنده ده 4 نواه وبيتضربو فى اثنين
امسح رسايل عشان ابعتلك على الخاص