المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : الافضل ما بين Asus و Asrock

mohamedsamy123
13-01-2012, 16:35
السلام عليكم,
باختصار عايز اعرف الفرق في كل حاجة بين ASUS P8Z68-V و ASROCK Z68 Extreme3 Gen3 و ايه الافضل و ايضا بالنسبة للشركتين و بخصوص كسر السرعة الموضوع مش معتمد عليه اوي و ممكن استغنى عنه او لو فيه حاجة افضل منهم و تكون بميزانية حد اقصى 265$ و شكرا جدا :)

re madrid al
13-01-2012, 17:17
انا برشح asus p8z68 v-pro gen3
ممتازه وذات قدره كبيره على كسر السرعه

وتقبل الجيل القادم من كروت الشاشه
وسعرها مقبول

unexpected
13-01-2012, 17:55
وعليكم السلام
اخي الكريم الفرق بين الوحات المذكورة ان لوحة ASROCK Z68 Extreme3 Gen3 داعمة لل pcie 3.0 اما الثانية pcie 2
وانا ارشح لك ايضا لوحة asus p8z68 v-pro gen3
لكن ما هو معالجك الحالي هل هو من فئة الK???
اذا كان نعم تستطيع الكسر مع الوحة الذكورة
اما اذا كان معالجك عادي وليس من فئة الK احضر لوحة بشريحة h61 فهيا كافية اما ان كنت تريد احضار معالج مع من منصة الivy bridge لوحات بشريحة z68 داعمة للمعالج
انتظر راي الاعضاء افضل:)

mohamedsamy123
13-01-2012, 18:01
وعليكم السلام
اخي الكريم الفرق بين الوحات المذكورة ان لوحة ASROCK Z68 Extreme3 Gen3 داعمة لل pcie 3.0 اما الثانية pcie 2
وانا ارشح لك ايضا لوحة asus p8z68 v-pro gen3
لكن ما هو معالجك الحالي هل هو من فئة الK???
اذا كان نعم تستطيع الكسر مع الوحة الذكورة
اما اذا كان معالجك عادي وليس من فئة الK احضر لوحة بشريحة h61 فهيا كافية اما ان كنت تريد احضار معالج مع من منصة الivy bridge لوحات بشريحة z68 داعمة للمعالج
انتظر راي الاعضاء افضل:)

بالنسبة للمعالج i7-2600K و للتوضيح انا محتاج حاجة بتستحمل مع اداء عالي لاني حشتغل عليها ببرامج محتاجة مجهود عالي شوية خصوصا في مجال الجرافيك مع بطاقة رسومية عالية مش اكتر و شكرا جدا على المشاركة

ماوكلي
13-01-2012, 23:07
السلام عليكوم اخى رضى على موضوعك هو asus + Intel = انفجار دموى عن تجربه اخى انا كونت احب جيجا بايت لكان لمه شوفت اسوس نسيت حاجه اسمه جيجا بايت

والكلام ده عن تجربه فى كل شئ

وانشاء الله موفق اخى فى امان الله

hisham2002
14-01-2012, 06:23
يا باشا الفرق بينهم مش كبير وانا عن تجربه ارشحلك asrock لان نفس الموديل اللى حضرتك كاتبه انا اشتريته وبصراحه ممتازه جدا وعلى فكره بتقدم سعر مقابل اداء وكسر السرعه عليها ممتاز

mohamedsamy123
14-01-2012, 07:21
يا باشا الفرق بينهم مش كبير وانا عن تجربه ارشحلك asrock لان نفس الموديل اللى حضرتك كاتبه انا اشتريته وبصراحه ممتازه جدا وعلى فكره بتقدم سعر مقابل اداء وكسر السرعه عليها ممتاز
Asrock شركة بتثبت نفسها كل يوم و بصراحة فعلا عاملة اداء خيالي يرفع لها القبعة بس الموضوع في انك لما بتبدا تغير من حاجة اتعودت عليها بقالك سنين و شغالك معاك لانك لسه شاريها و ما بين حاجة جديدة بيكون صعب شوية و اهم حاجة عندي غير كسر السرعة و المميزات انها تستحمل فعلا و تشغل كل حاجة في الجهاز للاخر مش اكتر و شكرا على رد حضرتك :)

Hisoka DZ
14-01-2012, 11:45
خط لك هاذي الماذربورد ASUS P8Z68-V فهي من أحسن لوحات الام في فئتها السعرية