المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : طلب مساعدة بخصوص راوتر سيسكو 2800

hatema
29-01-2012, 22:33
السلام عليكم

اخوانى لدى راوتر سيسكو 2800 لا استطيع الدخول عن طريق الكونسول حيث لا يوجد استجابة على الشاشة السوداء علما بأنى استخدم putty
الراوتر متوصل فى الكهربا تمام بس لما بشغله ما فيش حاجه تطلع على الشاشه السوده
انا شكيت فى كبل الكونسول بس جربته مع راوتر ثانى اشتغل الكبل تمام
غيرت كرت الفلاش اللى عليه نسخة IOS وبردو نفس المشكله

ياريت حد يفيدنى بالحل ..

جزاكم الله كل خير

scareface111
29-01-2012, 22:44
حاول تدخل hyperterminal

hatema
29-01-2012, 22:47
حاولت ادخل ب secureCRT بس نفس المشكله
هل يمكن ان يكون هناك مشكله فى بورت الكونسول ؟

fastory
02-02-2012, 00:08
هل تستخدم desktop يحتوي على serial port (DB-9) ام labtop مع USB-serrial converter؟؟

على العموم تأكد من رقم com port من خلال device manager في الويندوز

hatema
02-02-2012, 17:54
لو رقم com port غير صيحيح مش حيدخل على الشاشة السوده تقريبا .. وعموما انا تأكدت من رقم البورت وبحاول أدخل على الراوتر بس مافيش حاجه بتظهر على الشاشه السوده
امنى من الاخوه الاعضاء التفاعل لحل هذه المشكله

BGP
02-02-2012, 18:18
مرحبا

جرب على الhypertirminal وخلي ال PAUDE RATE على 9600 وجرب اكثر من بورت واذا ماظبطت معاك معناته الPAUDE RATE على نفس الراوتر متغير اقصد الSPEED حق الPAUDE RATE اذا تدخل على الROMMONE وتدخل تحت ال CONSOLE 0 وتعدل السرعه وبعدها راح يشتغل تمام

بالتوفيق لك

hatema
03-02-2012, 00:43
مرحبا

جرب على الhypertirminal وخلي ال PAUDE RATE على 9600 وجرب اكثر من بورت واذا ماظبطت معاك معناته الPAUDE RATE على نفس الراوتر متغير اقصد الSPEED حق الPAUDE RATE اذا تدخل على الROMMONE وتدخل تحت ال CONSOLE 0 وتعدل السرعه وبعدها راح يشتغل تمام

بالتوفيق لك

تحياتى للجميع

اخى الكريم هل تقصد ان أدخل على rommon عن طريق ضغط ctrl+break فى بداية تشغيل الروتر
وهل تستطيع توضيع طريقة تغيير السرعة من تحت الكونسول ؟

تحياااااااتى وانا فى انتظار ردك

BGP
03-02-2012, 21:11
تحياتى للجميع

اخى الكريم هل تقصد ان أدخل على rommon عن طريق ضغط ctrl+break فى بداية تشغيل الروتر
وهل تستطيع توضيع طريقة تغيير السرعة من تحت الكونسول ؟

تحياااااااتى وانا فى انتظار ردك

بالظبط ctrl+braeak لمدة 60 ثانيه تقريبآ بعدها ياطويل العمر غير ال
config-register 0x2142
الامر هذا في ال rommon راح يخلي الجهاز يشتغل من غير النظر في الconfiguration السابقة

بعد كذا غير السرعه ب

speed 9600 تحت ال console 0

*ملاحظه اتمنى تجرب تحط السرعه في الhybertirminalالى 115200 ممكن تظبط معاك قبل كل شي

بالتوفيق

hatema
05-02-2012, 12:03
أخى الكريم شكرا جزيلا لك
المشكلة انحلت على واحد من الراوترات وعدلت من الهايبر ترمينال السرعة ل 115200 ودخل ع الكونفقريشن
بس لسه معى راوتر ثانى نفس المشكله وجربت نفس السرعه ومش راضي يدخل ولما سألت صاحب الراوتر قالى انه مغير سرعة الكونسل بس مش فاكر الرقم
وانا اللى بعرفه لازم تكون سرعة الكونسل والهايبر ترمينال متوافقه عشان يدخل ع الكونفقريشن
طب كيف ممكن اعرف السرعه اللى معموله ع الكونسل فى حال اى شخص قام بتغييرها ؟؟ مع العلم مافيش ولااشي بيظهر ع الشاشه ولهذا لااستطيع الدخول ع rommon

تحياتى وياريت تكمل معروفك معى

BGP
06-02-2012, 08:24
شوف جرب السرعات كلها الموجودة في الهايبرترمنال ولاتنسى ان ال Data Bits:8

لو جربت السرعات كلها وما اشتغل معاك (مع اني اتوقع يشتغل لو جربت تغيير السرعات والبورتات)

اعمل password recovery

https://www.cisco.com/en/US/products/hw/routers/ps259/products_password_recovery09186a0080094675.shtml

بالتوفيق لك