المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : طلب المساعدة من الخبراء في معرفة الايبي عن طريق الماك في الدومين

bebo12
30-01-2012, 03:13
السلام عليكم

لو سمحتوا هل يوجد طريقة لمعرفة IP Address عن طريق MAC-Address

يعني لو عندي ماك لاجهزه في الدومين كيف اعرف الايبي الخاص بها؟؟؟مع العلم ان السويتشات سيسكو ولايوجد DHCP.

وشكرا جزيلا

Trendkiller
30-01-2012, 18:48
مفيش ف الويندوز حل مباشر إﻻ عن طريق البرامج زى Switch sniffer وكده,
أو ممكن تتبع ال Workaround التالى:

١- إعمل Ping لل Broadcast mask عندك, يعنى لو الشبكة عندك مثلا لو الشبكة عندك 192.168.1.0/24, يبقى تعمل 192.168.1.255 Ping
وكده يبقى عملت caching لل ARP database عندك لكل اﻷجهزة اللى ف الشبكة.
٢- افتح ال CMD واكتب اﻷمر ده: arp -a > c:\arp.txt
من خلال اﻷمر ده انت قولت له يعرض الموجود ف ال ARP Database واكتب ال Output اللى هايطلع من اﻷمر ده فى ملف على C: واسم الملف arp.txt
وعن طريق الملف ده ممكن تبحث عن البيانات اللى انت عاوزها

لو عندك لينكس, فاﻷمر هايكون أسهل:
١- إعمل Ping لل Broadcast mask

٢- اكتب اﻷمر التالى فى ال Shell :
arp -a | grep MAC Address

ولو محتاج أى تفاصيل احنا موجودين إن شاء الله.

bebo12
30-01-2012, 19:47
جزاك الله كل خير على هذه المعلومات...
ان شاء الله هجرب واردلك خبر...

المشكله ان الشبكة بها اكثر من الف جهاز (XP)... ومقسمة الى اكثر من Subnet واكثر من VLAN

الغرض من العملية :انه عن طريق امر Show mac address-table في سويتش سيسكو..بيطلعلي ماك جميع الاجهزه الي في الشبكة ورقم البورت الموصول بها...كنت عاوز اعرف ايبي الاجهزه الموصوله في هذه البورتات.

لااعلم اذا كانت هنالك طريقة مباشره بدون استخدام اي برامج لمعرفة الايبي عن طريق الدومين او عن طريق سويتشات سيسكو.؟

Trendkiller
30-01-2012, 23:41
جزاك الله كل خير على هذه المعلومات...
ان شاء الله هجرب واردلك خبر...

المشكله ان الشبكة بها اكثر من الف جهاز (XP)... ومقسمة الى اكثر من Subnet واكثر من VLAN

الغرض من العملية :انه عن طريق امر Show mac address-table في سويتش سيسكو..بيطلعلي ماك جميع الاجهزه الي في الشبكة ورقم البورت الموصول بها...كنت عاوز اعرف ايبي الاجهزه الموصوله في هذه البورتات.

لااعلم اذا كانت هنالك طريقة مباشره بدون استخدام اي برامج لمعرفة الايبي عن طريق الدومين او عن طريق سويتشات سيسكو.؟

أظن هايكون الرد على المسألة دى لو طرحت السؤال فى المنتدى هنا بس فى قسم Cisco Experts.
أنا بصراحة مش خبير فى مسائل سيسكو.

بالتوفيق.

bebo12
05-02-2012, 16:28
أظن هايكون الرد على المسألة دى لو طرحت السؤال فى المنتدى هنا بس فى قسم Cisco Experts.
أنا بصراحة مش خبير فى مسائل سيسكو.

بالتوفيق.

جزاك الله خيرا وتم طرح الموضوع في قسم سيسكو....الف شكر على الافادة والنصيحة.