المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : سوكت البوردة تلف هل ينفع يتصلح ام لا

CRYSIS9800GX2
01-02-2012, 10:27
السلام عليكم

انا كنت انظف اللوحة قبل تركيبها فى كيسة جديدة المهم شبكت قماشة التنظيف فى السنان بتاعة السوكت واتلفت 3 اربع اسنان من سوكت المعالج
هل ممكن ان اصلحها عند فنى صيانة ام لا امل وللاسف كنت اعطيتها لصاحب شركة واخبرنى ان سهل التصليح ولكن بعد ذلك قال لى انها لن تنفع فما الحل وشكرا
https://www.guru3d.com/imageview.php?image=11592

unexpected
01-02-2012, 10:47
وعليكم السلام
صحيح لا يمكن تصليحها
واجهت مشكلة مشابه مع العلم ان الوحة كانت في الضمان لكن الضمان لا يتعرف على مشاكل مثل كسر قطعة ما.
يعني لو مشكلتك قمت بنثني احد اسنان المقبس كان ممكن معالجتها بابرة صغيرة لتصحيحها
لكن جرب تركيب المعالج من الممكن ان يعمل المعالج ولكن الجهاز سوف يتعرض لتهنيج في بعض الاوقات وان لم يعمل المعالج معك
الحل الوحيد هو شراء لوحة جديدة يا عزيزي

mask_of_fear
01-02-2012, 14:10
وعليكم السلام
صحيح لا يمكن تصليحها
واجهت مشكلة مشابه مع العلم ان الوحة كانت في الضمان لكن الضمان لا يتعرف على مشاكل مثل كسر قطعة ما.
يعني لو مشكلتك قمت بنثني احد اسنان المقبس كان ممكن معالجتها بابرة صغيرة لتصحيحها
لكن جرب تركيب المعالج من الممكن ان يعمل المعالج ولكن الجهاز سوف يتعرض لتهنيج في بعض الاوقات وان لم يعمل المعالج معك
الحل الوحيد هو شراء لوحة جديدة يا عزيزي

+1 :ah7::ah7::ah7:

RadeonXI
01-02-2012, 15:58
طبعا انا متأسف جدا ليك و لكن لو الأسنان انكسرت خالص بس لسة موجودة معاك ممكن تتصلح عن طريق شخص ماهر فى اللحام الدقيق
بس انا AMD يعنى مش هاقدر افيدك لأن اللوحة بتعاتى السوكيت بتاعها عبارة عن ثقوب و ليس اسنان

LOVEFORLOVE93
01-02-2012, 23:05
ارسلت لك على الخاص موقع للشركة لتحل مشكتلك

CRYSIS9800GX2
02-02-2012, 06:10
عاما انا اشتريت جهاز جديد بالكامل بس الصراحة لم بشوف البوردة بزعل كانت بوردة جميلة جدا من اكس اف اكس وكان معاها شوية متعلقات لوز اللوز يعنى انا جايب اسوس بس المتعلقات مفيش بالنسبة للبوردة الاكس اف اكس مع انها Z68 PRO بس قدر الله وماشاء فعل