المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : سؤال بخصوص كارت الشاشه 450

complated
03-02-2012, 17:21
انا كان ليا استفسار لكل الاعضاء الى جربوا كارت 450 msi siclon gts بس السؤال واستفسار عن صوت بيطلع زى صوت حفيف او لود يصدر من gpu الكرت هل ده طبيعى ان كروت الفيرمى اصلان بتطلع صوت مع اللود والضغط على الكروت ولا ده عندى انا بس . والكرت يعمل بشكل ممتاز جدا بدون اى مشاكل والصوت مش صادر من المروحه على الاطلاق الصوت صادر من جبيو الكرت زى ما ذكرت ياريت بقى الناس متبخلشى بالمعلومه .ولا اى درجات حراره زياده ولا اى مشكله تزكر انا كنت اعرف ان كروت الفيرمى الكبيره زى 470/560 بيصدر منها هل ده عادى يعنى ولا البطاقه كده فيها شىء مش طبيعى؟

dr.ahmed shahin
03-02-2012, 19:44
ده صوت ال solid capacitors عند الضغط على الكارت مش صوت ال GPU نفسه
وده شيء عادى جدا متقلقش منه
شركة MSI بتستخدم MILITARY CLASS COMPONENTS عشان تقلل الصوت ده فى كروت الهاوك وال TWIN FROZER لكن لا اعلم اذا كانوا بيستخدموا المكونات دى فى كروت ال CYCLONE ام لا

TIMO1
03-02-2012, 21:56
اعتقد ان ده صوت عادى والمعروف عن فئه الفيرمى انها بتطلع الصوت ده وفعلان انا كان معايا الهوك ومكنشى بيطلع منه اى صوت على الاطلاق حتى مع الكسر التقيل مكنشى بيعمل اى حاجه .

complated
04-02-2012, 10:34
يعنى الصوت ده كده عادى مفيش ضرر منه وموجود فى الكروت السيكلون ولا عندى لوحدى ايه مفيش حد عنده كرت 450 يفدنا

dr.ahmed shahin
04-02-2012, 14:47
هو حضرتك مش قرات كلامى ولا ايه
الصوت ده موجود فى كل كروت الشاشة اللى على سطح الارض مش عندك انت بس
وبعدين الصوت ده بيسموه buzz noise بيبقى عند الضغط على الكارت بالالعاب او ببرامج البنش مارك فقط

XPS
06-02-2012, 16:32
تم مناقشة هذا الامر من فتره طويله في قسم الطي (حتى في المواقع العالميه المهتمه ب F@H)

هذا صوت المكثف وهو طبيعي جداً (صفير مزعج)

عند الضغط على كرت الشاشه (خاصه الطي) تلاقي المكثف يصفر معاك :D