المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : الجهاز يغلق نفسه بعد تشغيله بفترة قليلة

Dr.ME
05-02-2012, 04:15
بسم الله الرحمن الرحيم

مواصفات الجهاز :
Mother board H61
HDD 500 GB SATA
VGA RADEON HD 6670 1 GB GDDR3
PROCESSOR INTEL CORE I 3
RAM 4GB kingstone bus 1666
CASE GAMMA
POWER SUPPLY HEC 450 Watt

المشكلة :
ريستارت تلقائى فى البداية و رجعته للمعرض اللى انا اشتريته منه صلحه و رجعهولى قعد شهر كويس و بعدين رجعت المشكلة بس المرة دى قفل تماما اجى افتحه ينور و يطفى و مروحة البروسيسور تشتغل و تقف جربت كل حاجة و نقلت الرامة و ثبتها و شيلت الاسلاك و ركبتها تانى انا خايف لتكون البوردة اتحرقت او البروسيسور ..... يا ريت حد يفيدنى ارجوكم لانى مفيش مقدرة ان ادفع فيه فلوس تصليح تانى

و جزاكم الله خيرا

وحيد1
05-02-2012, 13:38
جرب تغير مروحه البروسيور بواحده اقوى او باحدى انواع المشتات لخفض حراره البروسيور

Ahmed.Elsayed
05-02-2012, 16:03
فك وصلة الباور ال 4 بن الموجودة جنب البروسيسور، لو الجهاز أشتغل من غير ما يقفل نفسه يبقى المشكلة فى المازربورد.

The Mysterious
05-02-2012, 16:33
قد يكون السبب قصر كهربي ناتج عن تماس اللوحة مع الصندوق بسبب سوء التثبيت أو وجود برغي منسي مثلاً، أنصحك بفك اللوحة وتشغيلها خارج الصندوق، إن استمرّت المشكلة قائمة فعندها قد يكون الخلل من مزوّد الطاقة ثمّ اللوحة الأم.

Dr.ME
06-02-2012, 01:27
و الله انا هاحاول اجرب موضوع ال4 بن دا بس الماذر عندى H 61 و انا اسمع انها ممتازة و مقاومة لتغيرات الكهربا و الباور سبلاى هيك 450 وات بس هل كتر فتحه و قفله ياثر على المازر او الهارد لانى بقيت بسمع اصوات بتطلع من الهارد و بعدين لما بيقفل معادش بيفتح تانى الا بعد ماقعد افتح و اقفل فيه كتير ينور و يطفى تانى
هو حاليا شغال بس مش ضامن انه يقعد شغال كتير
و شكرا لكل اللى حاولو يساعدونى

mask_of_fear
06-02-2012, 02:55
اخي تاكد من حرارة المعالج و تاكد اذا كانت المروحة تعمل بشكل سليم ام هنالك ما يعيقها مثل الاتربة و الغبار

The Mysterious
06-02-2012, 10:30
أخي الكريم قم بنزع كبلات مداخل الصوت والـUSB الأماميّة، قد تكون هي السبب خصوصاً إن كان الصندوق تجاري، أيضاً يفضّل فصل كل الأجهزة الطرفيّة من ماوس وكيبورد ولا داعي لوصل القرص الصلب أو محرك الأقراص.