المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : [مصر] كيسه بدون هارد العاب+برامج ب1800 جنيه [عنوان معدل]

xxonepiecexx
18-02-2012, 01:24
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

أقصى ميزانية محددة: 1500-1800 حد اقصى
- استخدامك للجهاز:العاب+ برامج هندسيه
- حجم الشاشة و الدقة (Resolution) التي تستخدمها: 1024*768 وبعدين هخليها اعلى
- القطع التي تنوي شراءها: كيسه كامله بدون هارد
- القطع التي ستعيد استخدامها من الجهاز القديم: شاشه سمسونج 17+الهارد
- ميعاد شراء الجهاز:فورا عشان كده بليز رد
- مكان الشراء:القاهره
- محل سكنك: ( القاهره )
شكرا للمساعده :)
وياريت الى يدخل يقول يقولى الاحسن ان المعالج يبقى انتل ولا ايه ام دى
والافضل اجيب فى البورده ايه تساعد فى المعالج
والاحسن الموزر بورد تبقى بيلت ان ولا لازم كارت شاشه مع العلم التكلفه ما اقدر اعديها
ولازم الكاش فى المعالج يكون اعلى من3 ولا لا

xxonepiecexx
18-02-2012, 01:25
وياريت الى يعرف مكان مضمون بدره ويكون سعر مش غالى يحطه مع الرد

ASSASINO
18-02-2012, 01:53
Intel® Pentium G620 2.60GHz 3MB Cache 370 LE

ASRock H61M-HVS 350 LE

Kingston 2GB DDR3 1333MHz CL9 70 LE

SAPPHIRE HD 6750 1GB GDDR5 620 LE

Cooler Master Elite 371 case + 400w PSU 350 LE

T : 1760 LE

تجميعة اخرى افضل مع البرامج الهندسية ( رجاء ان تذكر ما هى تلك البرامج ) ولكنك ستحتاج الى بطاقة رسومية مستقبلا للالعاب

Intel® Core™ i5-2400 3.1GHz 1180 LE

ASRock H61M-HVS 350 LE

Kingston 2GB DDR3 1333MHz CL9 70 LE

Gamma case with 350w PSU 300 LE

T : 1900 LE

يمكنك الاستفسار عن القطع التى تريد شرائها فى متاجر عرب هاردوير
https://arabhardware.net/forum/forumdisplay.php?f=221

وانتظر باقى الاراء

ENG.Bishoo
18-02-2012, 02:49
Intel® Core™ i3-2100 3.1GHz Processor......................705
ASRock H61M-HVS Motherboard......................350
Kingston 2GB DDR3 1333MHz CL9........................70
SAPPHIRE AMD Radeon HD 6670 1GB DDR3......................520
HEC (Gamma) 350w PSU......................150
any case without power........................70

أجمالى 1865
*ستحتاج رام أخرى 2 جيجا
*لو مش عجباك الكيسه التجاريه ممكن تجيب الكيس الجاما ب 300 جنيه يعنى 80 جنيه فرق

xxonepiecexx
18-02-2012, 09:30
مشكورين اوى على سرعه الرد بس انا لى شويه ملاحظات ياريت لو تشوفوها
انا اثق بموزر بورد جيجا بيت من اى بورده تانيه فياريت لو تكون التجميعه بموزرد بورد جيجا بيت((لو تقدر تقول ليه حطيت دى مش جيجابيت))
بالنسبه للالعاب لو البورده يبقى فيها كارت بيلت ان واجيب كارت خارجى((لما ربنا يسهل)) يبقى احسن
وياريت لو حد يجاوب الاساله الجايه لانى والله سالت كتير ومفيش حد عرفت منه اجايه حلوه
الاول الاحسن جى فورس ولا ايه تى اى بالنسبه (الى يعيش معاى اكتر والسعر احسنواقدر بسهوله اغيره بعدين)
التانى الاحسن انتل او ما يوازيه فى ايه ام دى(الى يعيش اكتر ومفهوش مشاكل تشغيل)
وانا اتقالى حاجه بالنسبه ل ايه ام دى انه بعد كده ممكن معرفش اغير البروسيرور لانه بيختلف كل شويه
وبالنسبه للكاش ميمورى تبع المعالج 3 قليل فى الوقت الحالى ولا لا عشان الجهاز مش عايز اغيره الا بعد فتره

عارف ان اسالتى كتيره بس والله سالت كتير والاسف كل بيقول اى حاجه والميزانيه دى اخرى مقدرش اعديها

ASSASINO
18-02-2012, 11:52
مشكورين اوى على سرعه الرد بس انا لى شويه ملاحظات ياريت لو تشوفوها
انا اثق بموزر بورد جيجا بيت من اى بورده تانيه فياريت لو تكون التجميعه بموزرد بورد جيجا بيت((لو تقدر تقول ليه حطيت دى مش جيجابيت))

البورده الاسروك ممتازة وتحقق معادلة السعر مقابل الاداء واذا كنت بحاجة لمنفذ pci x1 لتركيب كارت ( لان - ستالايت - ......) يمكنك استبدال البورده التى فى التجميعة بهذه Gigabyte GA-H61M-S2P-B3 وعند الشراء تاكد من S2P وان لم تكن بحاجة لذلك المنفذ فالبورده الاسروك كافية

بالنسبه للالعاب لو البورده يبقى فيها كارت بيلت ان واجيب كارت خارجى((لما ربنا يسهل)) يبقى احسن

المعالج الرسومى مدمج بالمعالج المركزى وليس بالبورده وكلا البوردتين يحتويان على مخارج عرض فقط سواء VGA او HDMI

وياريت لو حد يجاوب الاساله الجايه لانى والله سالت كتير ومفيش حد عرفت منه اجايه حلوه
الاول الاحسن جى فورس ولا ايه تى اى بالنسبه (الى يعيش معاى اكتر والسعر احسنواقدر بسهوله اغيره بعدين)

لا تجوز المقارنة هكذا والمقارنة تكون بين موديلات محددة وليس شركات فكل من نفاديا او (AMD (ATI شركات عملاقة فى مجال البطاقات الرسومية وكل منهم لها مميزاتها

التانى الاحسن انتل او ما يوازيه فى ايه ام دى(الى يعيش اكتر ومفهوش مشاكل تشغيل)

كما اجبتك فى السوال السابق لا يجوز المقارنة بين شركات ولكن بين موديلات محدده ( مثال المعالج i5 2400 لن تجد له منافس من AMD )

وانا اتقالى حاجه بالنسبه ل ايه ام دى انه بعد كده ممكن معرفش اغير البروسيرور لانه بيختلف كل شويه

على العكس تماما فاغلب اللوحات التى تدعم معالجات AMD تكون داعمة لاجيال متعدده من معالجات AMD ( وهذا بعكس انتل )

وبالنسبه للكاش ميمورى تبع المعالج 3 قليل فى الوقت الحالى ولا لا عشان الجهاز مش عايز اغيره الا بعد فتره

لا تختزل المعالج فى الكاش ميمورى فقط ولكن هناك اشياء اخرى تميز معالج عن الاخر مثل المعمارية ودقة التصنيع

عارف ان اسالتى كتيره بس والله سالت كتير والاسف كل بيقول اى حاجه والميزانيه دى اخرى مقدرش اعديها

تستطيع ان تسال كيفما تشاء ..... وانصحك بقراءة هذا الموضوع
https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=118824 (https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=118824)

تم الرد داخل الاقتباس