المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ما هي أفضل أنواع الراوتر ؟

الصفحات : [1] 2

hoba_hawas
18-02-2012, 23:46
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته

أريد راوتر للعمل الشاق 24 ساعه دون توقف

سألت على 3com و قالولي إن منتجتها مبتنزلش دلوقتي مش عارف ليه مع إني أعرف إنها ممتازه !!!

أنا سمعت إن شركة سيسكو هي اللي بتعمل راوتر linksys فهل الكلام ده مظبوط ؟

إيه هي بقى أحسن الأنواع بس يعني في حدود 500 جنيه كده ولا 500 دي مش هتجيبلي حاجه كويسه ؟!!

إيه رأيكم في دول ؟

راوتر سيسكو WAG120N
450 جنيه

https://egypt.souq.com/eg-ar/راوتر-سيسكو-wag120n-3975145/i/

E1000 لينكسيس راوتر لاسلكي-n445 جنيه

https://egypt.souq.com/eg-ar/e1000-لينكسيس-راوتر-لاسلكي-n-268508/i/

Linksys Wag120n-ee Wireless-n Home Adsl2
470 جنيه

https://egypt.souq.com/eg-ar/linksys-wag120n-ee-wireless-n-home-adsl2-268503/i/

Belkin N150 Wireless Modem Router
335
https://egypt.souq.com/eg-ar/belkin-n150-wireless-modem-router-270526/i/

يا ريت يا جماعه تفيدوني بخبرتكم و تقوليلي لو فيه موديلات معينه حمارة شغل كده بالبلدي هههههههههه مش عايز لا سخونه ولا تهنيج ولا ترييح و سعرها كام ؟؟؟!!!!

شكرًا جزيييييييييييييييلًا

hoba_hawas
22-02-2012, 00:18
طيب إيه رأيكم يا جماعه في راوتر إير لايف

تايواني و ب 250 جنيه و الماركه دي معروفه في الأكسس ميه ميه يعني أكيد كويسه

إن سمعت إن سيسكو و لينك سيس مشاكلهم كتير ! و الله و أعلم

يا ريت تفيدونا بخبرتكم يا جماعه

شكرًا جزيلًا

black007
22-02-2012, 07:33
وعليكم السلام
روترات 3com من افضل انواع الروترات فى التحمل والعمل الشاق ولكنها لم تعد موجوده الان غير مسعمله
فعلا سيكسو هيه الى بتنزل روترات linksys
بالنسبه لو عايز روتر ممتاز دور على اى واحد من دول
Netgear WNDR3800 N600 Wireless
Linksys E4200
Linksys E3200
D-Link DHP-1320 Wireless N PowerLine

irgon
22-02-2012, 10:53
طيب فى اضافة انا كنت عايز اسال عن اذا كان فى من الانواع دة يكون فية ماك ادرس فلتر يعنى اذا كان يمكن ان امنع جهاز معين
بماك ادرس بتاعة من الاتصال بالنت او احدد سرعتة ارجو افادتنا بخبرانكم و الانواع دة تستحمل الشغل ال24 ساعة مفتوحة على طول وعليها شغل و مع الجو بتع مصر فى الصيف وبالنسبة للويرليس بتاع الانواع دة هل هو تغطيتة جيدة واشاراتة قوية ام ضعيفة وجزاكم الله خير و اسف للاطالة

hoba_hawas
22-02-2012, 23:23
وعليكم السلام
روترات 3com من افضل انواع الروترات فى التحمل والعمل الشاق ولكنها لم تعد موجوده الان غير مسعمله
فعلا سيكسو هيه الى بتنزل روترات linksys
بالنسبه لو عايز روتر ممتاز دور على اى واحد من دول
Netgear WNDR3800 N600 Wireless
Linksys E4200
Linksys E3200
D-Link DHP-1320 Wireless N PowerLine

شكرًا جزيييييييلًا
طيب و دول سعرهم في حدود كام يا باشمهندس ؟

و ليه فضلت Linksys عن سيسكو مع إن سيسكو الأساس يعني و هي اللي عملاها أصلا ؟؟؟!!!

سمعت إن مشاكلهم كتيره فهل ده صحيح ؟؟!!

رأيك ايه في راوتر إير لايف , البياع اللي كان عنده كله ولكن رجحلي الاير لايف , تايواني و طبعا في الأكسس معروف بكفائته و شركة محترمه فإيه رأي حضرتك ؟؟!!!

معلش تعتبك معايا

hoba_hawas
22-02-2012, 23:30
طيب فى اضافة انا كنت عايز اسال عن اذا كان فى من الانواع دة يكون فية ماك ادرس فلتر يعنى اذا كان يمكن ان امنع جهاز معين
بماك ادرس بتاعة من الاتصال بالنت او احدد سرعتة ارجو افادتنا بخبرانكم و الانواع دة تستحمل الشغل ال24 ساعة مفتوحة على طول وعليها شغل و مع الجو بتع مصر فى الصيف وبالنسبة للويرليس بتاع الانواع دة هل هو تغطيتة جيدة واشاراتة قوية ام ضعيفة وجزاكم الله خير و اسف للاطالة

بصراحه أنا معتقدتش أصلا إن فيه راوتر من غير ماك فلتر , متهيألي دي ألف ب مميزات يعني !!! و الله أعلم .

و لو عايز تعمل شغل صح يبقى اعمل سيرفر بقى عشان تقسم سرعه براحتك لإن أنا لما سألت على الراوتر اللي بيقسم سرعه ده لقيته في حدود 600 جنيه و كان سيسكو تقريبا فقولت بتمن السيرفر و أبقى معايا كل الأمكانيات !!!

بصراحه هما المفروض يعملوا راوتر بمروحه هههههههههههههههه

بس مينفعش علشان بيقولوا المجال الكهرومغناطيسي ده هيأثر على الإشاره بعد كده و خصوصا الواير لس و الله أعلم .

بالتوفيق

black007
23-02-2012, 13:19

معضظم انواع الروترات بها هذه الخاصيه وهى خاصيه مهمه جدا فقط بتتيحه الشركه المصنعه للروتر جزء من التحكم البسيط فى الشبكه
بالنسبه للروت المقترح فهو الى الى انا رشحتهم فوق دول وفيه ايضا Thomson speedtouch اى موديل يكون 4 بورت
وايضا فيه مودلات ممتازه زى Repotec

black007
23-02-2012, 13:30
شكرًا جزيييييييلًا
طيب و دول سعرهم في حدود كام يا باشمهندس ؟

و ليه فضلت Linksys عن سيسكو مع إن سيسكو الأساس يعني و هي اللي عملاها أصلا ؟؟؟!!!

سمعت إن مشاكلهم كتيره فهل ده صحيح ؟؟!!

رأيك ايه في راوتر إير لايف , البياع اللي كان عنده كله ولكن رجحلي الاير لايف , تايواني و طبعا في الأكسس معروف بكفائته و شركة محترمه فإيه رأي حضرتك ؟؟!!!

معلش تعتبك معايا

بالنسبه للاسعار فكلمهم مش هيعدوا 150دولار ده ماكسيمم ومش هيقلوا عن 110 دولار
موخرا لم يعد روتر linksys الافضل لن فيه من مودلات بتبقه مضروبه
روتر الاير لايف مجربتوش قبل كده علشان احكم عليه بس الاكسس بوينت بتعها رائع جدا وعن تجربه شخصيه ومعروف ان الاكسس الايرلايف الافضل كاكسس بوينت انما روتر مجربتوش قبل كده الصراحه

irgon
23-02-2012, 15:14
انا سالت عن link sys e4200 لقيتة ب 1350 جنية والاصناف الباقية مش لقيها ولسة جارى البحث وبالنسبة لل repotec كان عندى واحد لكن كان بيهنج والشبكة بتفصل منة والسبيد تاتش كان عندى واحد جاء من شركة لينك كان شغل كويس ولكن بعد فترة واتحرق لكن دة كان من الموديلات القديمة فهل الجديد احسن وهل فى اماكن اسال فية عن الموديلات الى حضرتك قلت عليها و ياريت تكون فى حدود ال500جنية ولو هى اغلى من كدة ياريت تدلنى على موديلات تكون فى الحدود دة وتكون فيها الفلتر ماك ادرس وتكون الويرليس بتعها يكون كويس اسمها وسعرها كام وممكن القيها فين واسف على تعبك معى وبالمناسبة ان عندى دلوقتى d-link ولكن لايوجد فية الماك فلتر ولو ممكن انا كنت سالت على تغطيةالولرليس بتاع الموديلات الى حضرتك قالت عليها هى هى جيدة ام عادية لان البعض قال لى ان السيسكو بالنسبة للويرليس بتاعة ضعيف وفى انواع اقوى منة فى الجزء دة

mohammed_kamal
24-02-2012, 00:14
شوف جرب روتر billion
اقسم لك بالله العظيم بقاله 3 سنوات فى الكهرباء
وومش بيفصل غير لما الكهرباء تقطع
وصناعته تايوانى

من الاخر والله مجتش يوم قولت اريحه ساعتين
مش هقولك بتاع شغل حمار شغل ويارب مكنوش بكون بحسده

irgon
24-02-2012, 01:52
يا ترى هل فية الماك ادرس فلتر وتغطية الويرليس بتاعتة عملة اية

hoba_hawas
24-02-2012, 10:19
على فكره كمان البيلون ميزته إن ضمان سنتين مش سنه واحده بس للأسف نسيت سعره

إن شاء الله أول لما أنزل هحط الأسعار في الموضوع

طيب ما الإير لايف تايواني و ب 250 جنيه بس و احنا عارفين إن شركة إير لايف ميه ميه في الأكسس

black007
24-02-2012, 11:05
انا سالت عن link sys e4200 لقيتة ب 1350 جنية والاصناف الباقية مش لقيها ولسة جارى البحث وبالنسبة لل repotec كان عندى واحد لكن كان بيهنج والشبكة بتفصل منة والسبيد تاتش كان عندى واحد جاء من شركة لينك كان شغل كويس ولكن بعد فترة واتحرق لكن دة كان من الموديلات القديمة فهل الجديد احسن وهل فى اماكن اسال فية عن الموديلات الى حضرتك قلت عليها و ياريت تكون فى حدود ال500جنية ولو هى اغلى من كدة ياريت تدلنى على موديلات تكون فى الحدود دة وتكون فيها الفلتر ماك ادرس وتكون الويرليس بتعها يكون كويس اسمها وسعرها كام وممكن القيها فين واسف على تعبك معى وبالمناسبة ان عندى دلوقتى d-link ولكن لايوجد فية الماك فلتر ولو ممكن انا كنت سالت على تغطيةالولرليس بتاع الموديلات الى حضرتك قالت عليها هى هى جيدة ام عادية لان البعض قال لى ان السيسكو بالنسبة للويرليس بتاعة ضعيف وفى انواع اقوى منة فى الجزء دة

بالنسبه لاصناف الروترات ال link sys فمعظمها دلوقتى مش كويسه وبتسخن بس في منها المودلات القديمه كويسه
بالنسبه لروترات repotec فهى جيده واسمع عنها انه على النحو المطلوب وانها افضلم من d-link ولكن لم اجربها
مودلات السبيد تاتش افضل انواع الروترات واستخدمتها شخصيه هى وروترات 3comهم الاتنين من افضل انواع الروترات ولكن ملحوظه صغيره معظم الانواع الموجوده دلوقتى من السبيد تاتش تقريبا صينى لكن لو كنت عايز حاجه نظيفه دور المودلات الى تصنيع فرنسى او المانى او كندى
بالنسبه لموضوع الوايرلس انشاء الله هعمل موضوع قريب هشرح فيه افضل انواع الروترات وهعتمد على كذا شى فى اختيارى للروتر وايضا هتكلم عن الوايرلس وازاى اشترى وايرلس يغطى معايه اكبر مساحه ممكنه فانتظ الموضوع ان شاء الله

mohammed_kamal
24-02-2012, 20:08
على فكره كمان البيلون ميزته إن ضمان سنتين مش سنه واحده بس للأسف نسيت سعره

إن شاء الله أول لما أنزل هحط الأسعار في الموضوع

طيب ما الإير لايف تايواني و ب 250 جنيه بس و احنا عارفين إن شركة إير لايف ميه ميه في الأكسس

انا بتكلم فيما جربت
وكان اير لايف موجود كتير ساعه ما كنت بشترى البليون بس وقع الاختيار عليه
كان ب 290 جنيه
4 بورت ويرلس

hoba_hawas
25-02-2012, 00:38
بصراحه أفضل راوتر جربته تي اي داتا البرواز 24 ساعه بدون راحه عمره ما سخن معايا ولا هنج و فيه ناس كتير بتقول الكلام ده بس مشكلته إنه مش بيشتغل إلا على تي اي داتا بس

dlink أنا شغال ب 2730u تعبان و بيسخن وبيهيس كتير و فيه زميل ليا جرب موديل تاني مش واير لس و برده كان بيسخن معاه و بيهنج و قارفه فواضح إن دي مشكله في الشركه دي

وده كلام مشرفنا الجميل

black007

link sys فمعظمها دلوقتى مش كويسه وبتسخن بس في منها المودلات القديمه كويسه

السبيد تاتش معظم الانواع الموجوده دلوقتى من السبيد تاتش تقريبا صينى

repotec فهى جيده واسمع عنها انه على النحو المطلوب وانها افضلم من d-link ولكن لم اجربها

[QUOTE][وكان اير لايف موجود كتير ساعه ما كنت بشترى البليون بس وقع الاختيار عليه
كان ب 290 جنيه
4 بورت ويرلس /QUOTE]

يعني حضرتك اشتريت ايه معلش علشان أنا مش فاهم جبت الاير لايف ب 290 ؟ ولا البيلون ؟

بكده يبقى أفضل خيار لينا هو الاير لايف و البايلون في رأيي !

فأيمها أفضل و لماذااااااااا ؟؟؟!!!!

أعتقد ال 2 تايواني بس البايلون ضمان سنتين

hoba_hawas
25-02-2012, 00:41
أنا شوفت ده إنهارده

Belkin N150 Wireless Modem Router

سعره 225 جنيه

mohammed_kamal
28-02-2012, 21:44
انا اشتريت البليون
ب 295

hoba_hawas
28-02-2012, 23:59
طب أخباره إيه معاك يا محمد و إيه رأيك فيه ؟

بيسخن مع الشغل ولا هنج ولا أي عيوب ظهرت ولا شغال تمام ؟

افيدنا

mohammed_kamal
29-02-2012, 19:42
من الاخر والله مجتش يوم قولت اريحه ساعتين
مش هقولك بتاع شغل حمار شغل ويارب مكنوش بكون بحسده

irgon
05-03-2012, 00:05
يا ترى اشتريت حاجة و لا و مازالت محتار مثلى

hoba_hawas
06-03-2012, 15:54
لأ لسه يا irgon

بس أنا دلوقتي قدامي 2 : الاير لايف و البايلون

الاير لايف تقريبا 250 و البايلون تقريبا 270

ضمان الاير لايف سنه و البايلون سنتين

ال 2 صناعه تايواني

بس فيه واحد قالي الاير لايف أسهل في التعامل من خلال صفحته

و كمان مش عارف ليه أنا مرتاحله علشان هيبقى نفس ماركة الأكسس اللي عندي و كمان أسمع إنها شركه محترمه !!!

مستنين رأي الخبراء بقى يقولولنا ده ولا ده و ليييييييييه ؟؟؟؟!!!

يا ريت حد يفيدنا علشان أنا ناوي اشتري بكره أو بعده إن شاء الله

mohammed_kamal
06-03-2012, 17:31

دا air live
الباليون عندى نفس السوفت وهرفعلك صوره تتاكد

mohammed_kamal
06-03-2012, 19:45
https://imageshack.us/f/560/06032012074041.jpg/

دا البليون

irgon
06-03-2012, 22:55
يا ترى هما فيهم ماك ادرس فلتر زى الموجود فى الويرليس والماك ادرس فلتر للويرلس بس و هل هو محدد بثمانى مستخدمين فقط زى الويرلس ماك فلتر الى ظاهر فى الصورة او فية امكانية مستخدمين اكثر منة اسف على تعبك

mohammed_kamal
06-03-2012, 23:52
الاتنين فيهم ماك ادرس فلتر
ل8 ماك ادرس

hoba_hawas
07-03-2012, 16:33
أنت حيرتنا أكتر يا محمد ههههههههههههه

يا جماعه أنا نازل إنهارده إن شاء الله

يا ريت حد يقولنا الأحسن إيه قبل ما أنزل علشان أنا محتاااااااااار

hoba_hawas
07-03-2012, 16:34
أنا بحثت ع النت و لقيت إن فيه ناس بتقول الاير لايف ممتاز برده

يعني يعتبر الماركتين منافسين لبعض كده زي نوكيا و سامسونج !!!

مفيش حد جرب ال 2 يا جماعه يقولنا ايه النظام ؟

mohammed_kamal
07-03-2012, 17:26
لو الاتنين ممتازين
اختار الارخص ان كنت لاتهتم بالضمان
او اختار الاغلى مع ضمان اكبر

irgon
07-03-2012, 22:49
ممكن صورة للماك ادرس فلتر بتاع الlan فى مش بتاع الويرليس فى اى من الموديلين ان عارف انى زهقتك ياريت تسمحنى و تساعدنى

mohammed_kamal
08-03-2012, 13:58
بص فى ماك ادرس فى الاتنين للويرلس
lan
عندى فى البليون
ممكن اشغل منفذ
او اقفله
الاير لايف مش عارف الان بتاعه نظامه ايه
لان كدا كدا الان مسطير انت عليها وعارف مين على الكبل
لكن الويرلس قد لا تكون متحكم بهذه السهوله

https://imageshack.us/f/521/08032012015321.jpg/