المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ايهما افضل حاليا و مستقبلا i5 2400 3.1 + ram :4g 1333 or fx 6100 3.3 + ram 4g 1600

manmoon
19-02-2012, 11:26
بسم الله الرحمن الرحيم

ايهما افضل حاليا و مستقبلا

i5 2400 3.1 + ram :4g 1333 or fx 6100 3.3 + ram 4g 1600

انا عارف ان ال i5 افضل في الالعاب بس ال fx 6100 مش هاينفع قدام عشان 6 كور وبعدين يقبل رمات باص 1600

و i5 بيتكون من 4 كور فقط و مفيش خيوط معالجه فيه والرمات باص 1333

هو i5 هايعمل ايه مستقبلا مع تعدد استخدام الكور في البرامج و الالعاب

fx 6100 ال 2 كور الزياده مش هايفرقو مستقبلا مع تعدد استخدام الكور في البرامج و الالعاب

انا محتار بينهوم ومش عارف اي تجميعه افضل حاليا و مستقبلا

Alhasooob
19-02-2012, 16:01
السلام عليكم
اخي الفاضل انا استعمل i5-2400 + 4 RAM
اشغل فيه كل شيء الحمدا لله و لم اصادف اي مشكلة لحد لان لا من الحرارة و لا تهنج
و اشغل ايضا العاب ك Battlefield 3 و Crysis 2 و الكثير من البرامج ثقيلة من ادوبي كا AfterEfexts و DreamWever
اخي شخصيا انصحك بمعالج i5 رائع جدااا و لن تندم عليه انشاء لله
بالتوفيق لك و مبرووك مسبقا .

ENG.Bishoo
19-02-2012, 17:50
ياعزيزى معالج i5 بمعمارية الساندى بريدج لايوجد ماينافسه من AMD لذلك أنصحك بتجميعة الأنتل

unexpected
19-02-2012, 18:19
اخي الكريم الافضل معالج الi5 بسبب معمارية الsandy bridge وغير ذلك حرارة اقل ولو تحضر معالج من فئة الK مع لوحة بشريحة p67 او z68 مع كسر السرعة ستصل الى اداء عالي

manmoon
19-02-2012, 18:27
شاكر ليكو المشاركه في الموضوع و الرد

يعني افهم من كده ان i5 افضل

و ان ال 2 كور الزياده في fx6100 مالهمش لازمه مستقبلا في استخدامت اللالعاب و البرامج الي هتحتاج تعدد انويه في المستقبل امال ايه لازمتهوم امام i5 2400

معلش ارجو التوضيح من اصحاب الخبره عشان افهم ايه لازمتهوم ال2 كور الزياده الي في fx 6100

ENG.Bishoo
19-02-2012, 18:55
ال 2 كور مالهمش لزمه بصراحه فأداء ال i5 متفوق على ال 8150 اللى هو 8 أنويه ولكن فى ال 3dstudio max يتفوق بنسبه بسيطه ولكن فى باقى التطبيقات وخاصة الألعاب التفوق للأنتل وديه مقارنه عشان تتأكد بنفسك https://www.anandtech.com/bench/Product/434?vs=288

abdo AlMaNsY
19-02-2012, 20:06
السلام عليكم ورحمة الله فى حاجة مهمة جدا انتو مش واخدين بالكم منها ان المعالجات البلدوزر نزل منها نسختين على حسب تصريحات AMD وبالفعل النسخة الاولى مختلفة تماما عن الحالية النسخة الحالية النسخة الحالية افضل بمراحل من القديمة فى التبريد والاداء وفرق الاداء مع كسر السرعة والنسخة الحالية UNLOCKED FX النسخة المكسورة مصنعيا
تانى حاجة المعالج ال FX-8150 يسحق المعالج I5 2400 ويتفوق عليه بفارق حوالى 28% وحتى الان لم يظهر اداءه كامل لعدم قراءة اى ويدوز 8 انوية وشركة مايكروسوفت نزلت 3 تحديثات هوت فكس للويدوز 7 ولم يستطع الاستفادة من حتى 6 انوية كاملة فما بالكم بالثمانية انوية وعشان كدا سيتم اطلاق ويندوز 8 قريبا لحل هذه المشكلة
ثالثا معالجات البلدوزر افضل من السنادى بريدج فى الالعاب فى عدة اختبارت موجودة على اليوتيوب ولكن ملحوظة النسخة الاخيرة المحسنة والمراجعة موجودة من قبل AMD
وليه محدش اتكلم عن التعليمات الجديدة الموجودة بالبلدوزر واللى هيا AVX, FMA4 and XOP, AES واللهو كل واحد بيقول اللى على مزاجو وخلاص والتعليمات دى بتفرق فى العاب ال HD وال 3D وكل تعليمة ليها تفصيلها الممل على النت وهذه التعليمات غير موجودة فى معالجات الساندى بريدج كلها حتى I7 2700K لايملكها
وايضا تقنية AMD HyperTransport Technology تستطيع نقل حتى 37 جيجا فى الثانية على عكس كل معالجات الساندى بردج تستطيع نقل حتى 21.2 جيجا فقط حتى ال 2700K بردوا مفتقد الميزة لو قعدت اكلم من هنا للصبح مش هخلص
اما عن كسر السرعة معالجات البلدوزر داخلة موسوعة جينيس فى كسر السرعة وكل ميجا هرتز زيادة بيفرق معاكو كتيير فى الاداء فى معمارية البلدوزر ككل
ام عن fx 6100 يستطيع التفوق على ال 2400 فى الالعاب وبرامج الرندر ولكن فى الاداء العام ال 2400 اسرع بفارق لا يتعدى ال 5% ولكن النواتين الزيادة هيفرقوا مستقبليا فى الالعاب والبرامج وبمجرد تفعيل تقنيى AMD TURBO CORE 2.0 وزيادة المعالج الى 3.90 جيجا هرتز والوصول إلى اداء ال 2500 وبعدين معالج FX8120 يسحق كل إصدارات I5 وسعره 1400 نفس سعر ال 2500K وزيادة قليلة

لكن الصراحة غلطة AMD انها نزلت المعالج مرة مع النسخة القديمة الفاشلة ومرة مع الجديدة المحسنة ولكن ده بيعمل نوع من الخوف الشك
وكمان كان المفروض ينزل 19-9-2011 ولكن اخروه لحاد اول شهر واحد 2012 لتفادى اى مشكلة او عيب تقنى
والحاجة اطلاق حاملات انوية قبل قبل اونها والويندوزات لم تستطع الاستفادة منها يعنى مش عارف انا كان لازم ينزلو 8 انوية عشان المستهلك يستخلم الانوبة ال8 فعلا كمان 6 سنين وعليكو نور تكون الدنيا اتغيرت ولكن بروضوا ميزة مسقبلية ومبالغ فيها زيادة على اللزوم والمطلوب
وعلى فكرة معمارية pliedriver هتبقى مختلفة عشان amd اتعلمت خلاص
اسف جدا على الاطالة ولكن المفروض لما نقارن بين معماريتين او معالجين نقول الفروق بدون تحيز شركة على حساب شركة
والسلام عليكم ورحمة الله

Alhasooob
19-02-2012, 20:42
abdo AlMaNsY (https://arabhardware.net/forum/member.php?u=11270143)

اخي الفاضل الجميع يعرف انه ليس هناك معالج واحد من AMD ينافس I5 من انتل
الى ان كسرت سرعة و حديثك عن البلوردز من AMD انها كارثة حقاا و غبي جداا من يقول ان البلودرز يتفوق و لو بقليل عن ساندي بريدج
" انا لم اقل انك غبي " لكن i5 افضل حاليا و ليس هناك معالج من AMD ينافسه :(

ENG.Bishoo
19-02-2012, 21:00
السلام عليكم ورحمة الله فى حاجة مهمة جدا انتو مش واخدين بالكم منها ان المعالجات البلدوزر نزل منها نسختين على حسب تصريحات AMD وبالفعل النسخة الاولى مختلفة تماما عن الحالية النسخة الحالية النسخة الحالية افضل بمراحل من القديمة فى التبريد والاداء وفرق الاداء مع كسر السرعة والنسخة الحالية UNLOCKED FX النسخة المكسورة مصنعيا
تانى حاجة المعالج ال FX-8150 يسحق المعالج I5 2400 ويتفوق عليه بفارق حوالى 28% وحتى الان لم يظهر اداءه كامل لعدم قراءة اى ويدوز 8 انوية وشركة مايكروسوفت نزلت 3 تحديثات هوت فكس للويدوز 7 ولم يستطع الاستفادة من حتى 6 انوية كاملة فما بالكم بالثمانية انوية وعشان كدا سيتم اطلاق ويندوز 8 قريبا لحل هذه المشكلة
ثالثا معالجات البلدوزر افضل من السنادى بريدج فى الالعاب فى عدة اختبارت موجودة على اليوتيوب ولكن ملحوظة النسخة الاخيرة المحسنة والمراجعة موجودة من قبل AMD
وليه محدش اتكلم عن التعليمات الجديدة الموجودة بالبلدوزر واللى هيا AVX, FMA4 and XOP, AES واللهو كل واحد بيقول اللى على مزاجو وخلاص والتعليمات دى بتفرق فى العاب ال HD وال 3D وكل تعليمة ليها تفصيلها الممل على النت وهذه التعليمات غير موجودة فى معالجات الساندى بريدج كلها حتى I7 2700K لايملكها
وايضا تقنية AMD HyperTransport Technology تستطيع نقل حتى 37 جيجا فى الثانية على عكس كل معالجات الساندى بردج تستطيع نقل حتى 21.2 جيجا فقط حتى ال 2700K بردوا مفتقد الميزة لو قعدت اكلم من هنا للصبح مش هخلص
اما عن كسر السرعة معالجات البلدوزر داخلة موسوعة جينيس فى كسر السرعة وكل ميجا هرتز زيادة بيفرق معاكو كتيير فى الاداء فى معمارية البلدوزر ككل
ام عن fx 6100 يستطيع التفوق على ال 2400 فى الالعاب وبرامج الرندر ولكن فى الاداء العام ال 2400 اسرع بفارق لا يتعدى ال 5% ولكن النواتين الزيادة هيفرقوا مستقبليا فى الالعاب والبرامج وبمجرد تفعيل تقنيى AMD TURBO CORE 2.0 وزيادة المعالج الى 3.90 جيجا هرتز والوصول إلى اداء ال 2500 وبعدين معالج FX8120 يسحق كل إصدارات I5 وسعره 1400 نفس سعر ال 2500K وزيادة قليلة

لكن الصراحة غلطة AMD انها نزلت المعالج مرة مع النسخة القديمة الفاشلة ومرة مع الجديدة المحسنة ولكن ده بيعمل نوع من الخوف الشك
وكمان كان المفروض ينزل 19-9-2011 ولكن اخروه لحاد اول شهر واحد 2012 لتفادى اى مشكلة او عيب تقنى
والحاجة اطلاق حاملات انوية قبل قبل اونها والويندوزات لم تستطع الاستفادة منها يعنى مش عارف انا كان لازم ينزلو 8 انوية عشان المستهلك يستخلم الانوبة ال8 فعلا كمان 6 سنين وعليكو نور تكون الدنيا اتغيرت ولكن بروضوا ميزة مسقبلية ومبالغ فيها زيادة على اللزوم والمطلوب
اسف جدا على الاطالة ولكن المفروض لما نقارن بين معماريتين او معالجين نقول الفروق بدون تحيز شركة على حساب شركة
والسلام عليكم ورحمة الله
الرد الوحيد اللى هقدر أقولهلك هات دليل واحد على كلامك اللى أنت قولته ده وعلى فكره ال instructions الجديده اللى أنت بتقول عليها ديه موجوده فى معالجات أنتل برضوا

manmoon
20-02-2012, 01:42

والسلام عليكم ورحمة الله

ايه يا جماعه انا كده بقه اتشتت

يعني ال FX 6100 هاينفع في المستقبل عشان ال2 كور الزياده ولا لا يعني مش هايفرقو في الالعاب و البرامج الي محتاجه ال 6 كور في المستقبل

وفعلا النسخ الجديده احسن من القديمه طيب وهيه الي في مصر دلوقتي انهي نسخه فيهوم

mohamedsamy123
20-02-2012, 01:54
اخي الكريم صاحب الموضوع انت تعلم جيدا ان كلام بعض المنتديات و بعض المراجعات لا تكون صحيحة 100% فيمكن ان تستغل مثلا لتشويه شركة معينة انا اطلب منك فقط ان تسال و تاخد بكلام من قام بشراء المعالجين و معظم من في المنتدى من فريق انتل :D فاداء i5 لا يمكن ان يقارن ب AMD و لا تخدعك كثرة انوية معالج AMD انا اعتبرها كذاكرة البطاقات الرسومية يمكن ان تكون عالية لكن الاداء ضعيف و العكس صحيح :)

ThE DrAgOoON
20-02-2012, 01:56
ايه يا جماعه انا كده بقه اتشتت

يعني ال FX 6100 هاينفع في المستقبل عشان ال2 كور الزياده ولا لا يعني مش هايفرقو في الالعاب و البرامج الي محتاجه ال 6 كور في المستقبل

وفعلا النسخ الجديده احسن من القديمه طيب وهيه الي في مصر دلوقتي انهي نسخه فيهوم

الامر ليس بعدد الانوية بل بقوة النواة مثلا

لو بيج شو وبروك لسنر وجولد بيرج واندرتيكر دخلوا على ري مستيريو وجون سينا واربعة كدة زي ري مستريوا مين هيغلب :p

كذلك الانتل 4 انوية قوية ولكن fx 6100 له 6 انوية ولكن ضعيفة

لذلك الانتل افضل واقوى :D

دليل على فشله الفينوم الرباعي احسن fx 6100 :cool:

Alhasooob
20-02-2012, 02:13
يا اخي نصيحة حاليا ابتعد عن معالجات AMD خاصتا البلودرز
انا لان استعمل I5-2400 و لله اكثر من رائع اشغل كل شيء بدون مشاكل لالعاب الحديثة تعمل معي بدون مشاكل
و اقول شيء اخر حاليا ليس هناك معالج واحد من AMD ينافس او حتى يقارب I5
بالتوفيق لك يا غالي

oscartel1111
20-02-2012, 03:04
سماع نصيحة مجرب وخود انتل ولا تنظر الى عدد الانوية بل الى قوة النواة :)

manmoon
20-02-2012, 10:22
الظاهر كده ان اغلابية الكلام ان ال fx6100 اقل بكتير من i5 وان ال2 كور الزياده مالهومش لازمه

طيب ممكن اعرف معلش فرق الاداء بنسبة قد ايه

شاكر جدا لجميع الاعضاء الي شاركوني الموضوع

abdo AlMaNsY
20-02-2012, 13:00
السلام عليكم الاخوة الافاضل الى بتكلم استحلفكم بالله هل حد جرب الاتنين وعامل مقارنة بينهم وهل حد استخدم fx-8150 وقارنه بi5
والحاجة التانية ليه كلامكم كله شبيه ببعض انا عاوز حد يناقشنى فى اللى قولته حرفا حرفا وفرق المعماريات والتعليمات الجديدة
طبعا انا عارف ان كلكو مضايقين من اداء البلدوزر فى المراجعات القديمة وضعفها امام i7
اما ان نقول انه لايوجد كعالج يتفوق على الi5 فهذا كلام مبالغ فيه وليس له اساس من الصحة
نيجى لمميزات البلدوزر التعليمات الى زكرتها سابقا ليست موجدة فى الساندى بريدج بالفعل لا يوجد منها سوى avs فقط ليه محدش يصارحنا ويقول كدا وتعليمات ال sse القديمة ايضا
والتعليمات مهمة جدا كما زكرت
وسرعة الهايبرترسبورت اللى هيا تصل 37 جيجا فى الثانية
وخش على موقع newegg
وشوفو الموضوع ده وشوفو فى اكتر من 1000 مراجعة مستخدم ومقارنة للمعالجات مع نظيرها للانتل وستجد كل مستخدمين الfx بيكلمو عن المراجعات كان اغلبها تضليل على الفاضل واكثر من 85% راضين عن اداء معالجات البلدوزر وبيحكو عن انها معالجات حديدة فى كسر السرعة وبتستحمل الكسر لفوق لمساحات كبيرة جدا واستطاع البعض الوصول ل 8.12 جيجا هرتز وايضا دخل فريق المانى موسوعة جينيس بالوصول الى 8.429 جيجا هرتز تخيلو جهاز بسرعة 8 جيجا هيبقى عامل ازاى
اما عن النسخة الحالية فى مصر فهى النسخة النهائية ومفهاش اى مشاكل واداءها ممتاز جدا ومثلا
المعالج fx-6100 الموديل والرقم التجارى بتاعه هو FD6100WMGUSBX
عشان تتأكدو من النسخة الموجدة حاليا
اما عن مقارتنه ي
بال2400 فبصارحة بنش مارك الموقع العالمى passmark ود عليه اداء اكتر من 3000 معالج والبنش مارك بتعهم وموقع بتم تحديث المراجعات باستمرار وبالتاريخ كمان حصل الi5 2400 على 6120 نقطة
وحصل amd fx-6100 على 5750 نقطة يعنى فارق لايتعدى 300 نقطة والfx6100 ارخص 130 جنيه
وحصل i5 2500k على 6800 نقطة والمعالج fx-8120 على 7130 نقطة ومعالج fx-8150 على 8330 فكيف لا يتفوق معالج على i5
اما عن اداء المعالج fx6100 فى الالعاب فمقارنة مستخدم مجرب حصل على 60 فريم فى الثانية وبمجرد تفعيل تقنية turbo clock وتوصيله الى 3.90 جيجا هرتز حصل على 80 فريم فى الثانية والمقارنة كانت على لعبة3 battelfeild وكانت على ultra وعلى 1920*1080 ولو فعلت التقنية دى سيتفوق وبدون كلام على i5 2400
وكمان ممكن تكسر سرعته ل4.6 بسهوله جدا وبعض المجانين وصلوه الى 7.5 جيجا ولحاد النهاردة لم يستفد ويندوز او لعبة من 6 انوية حقيقة
ارجو اللى يناقشنى يناقشنى بدليل استخدامه وليس مراجعات قديمة ملهاش لازمة
وحاجة مهمة الاختلاف فى الرأى لا يفسد للود قضية

xman_1020
20-02-2012, 18:17
انا معاك فى اللى بتقولو
للاسف الاخوه اللى اتكلمو عن المعالجين
متكلموش عنهم بعدل و انصاف و اسلوب علمى زى حضرتك ما اتكلمت
حتى لو افترضنا ان كلام حضرتك غلط
ده ميرجحش كفتهم لانهم كده ميعتبروش اتكلمو فى حق المعالجين خالص
كله مجرد تحيز لشركه معينه و مش دلائل عمليه

ENG.Bishoo
20-02-2012, 21:09
انا معاك فى اللى بتقولو
للاسف الاخوه اللى اتكلمو عن المعالجين
متكلموش عنهم بعدل و انصاف و اسلوب علمى زى حضرتك ما اتكلمت
حتى لو افترضنا ان كلام حضرتك غلط
ده ميرجحش كفتهم لانهم كده ميعتبروش اتكلمو فى حق المعالجين خالص
كله مجرد تحيز لشركه معينه و مش دلائل عمليه

وهل المنتديات الأجنبيه متحيزه أيضا وهل ال Benchmark متحيز أيضا طيب شوف أراء الناس على Toms hardware (https://www.tomshardware.co.uk/forum/319603-10-6100-intel-2500k) وشوف ال Benchmark من anandtech (https://www.anandtech.com/bench/Product/434?vs=288) بين ال i5 2500K الرباعى والمعالج الثمانى FX-8150

unexpected
20-02-2012, 23:38
وهل المنتديات الأجنبيه متحيزه أيضا وهل ال Benchmark متحيز أيضا طيب شوف أراء الناس على Toms hardware (https://www.tomshardware.co.uk/forum/319603-10-6100-intel-2500k) وشوف ال Benchmark من anandtech (https://www.anandtech.com/bench/Product/434?vs=288) بين ال i5 2500K الرباعى والمعالج الثمانى FX-8150
+++++++++++++1
الfx 8150
معالج مخيب للأمل استهلاك طاقة اعلى واداء أقل تعدد الانوية وتردد عالي ولم يتفوق على معالج 2600K حتى مع البرامج التي تستفيد من تعدد الانوية.
ومن راي شركة الAMD ماتت منذ اصدار معالجات البلدوزر

manmoon
21-02-2012, 00:02
ولله يا جماعه انا مبسوط بالمعلومات الي قولتوها

انا استفد كتير و في الاخر طلعت ب ان fx6100 اقل من i52400 لاكن مش كتير و i5 2400 اغلي منه ب 130 جنيه

و ده رابط المقارنه الي الاخ abdo AlMaNsY (https://arabhardware.net/forum/member.php?u=11270143)
قال عليها
له جزيل الشكر
https://www.cpubenchmark.net/high_end_cpus.html