المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : (القاهرة) تجميعه ب 1800 برجاء قراه الطلبات الاول

refatnoor
21-02-2012, 13:08
قبل ما اكتب الاستخدامت فى استفسار اولا

2- البورده انا عايز فيها منفذ pci عشان لو حبيت اركب كروت فالاحسن asrock h61 icafe ولا جيجا بايت h61 وتقريبا asrock فيها usb3 ,sata3 صح؟؟

-دلوقتى انا فهمت عشان اقدر اشغل العاب لازم كارت شاششه خارجى عشان البيلت ضعيف انا شفت اسعار كتير ولقيت حجات تبتدى من 300جنيه فدى حلوه ولا لا والاحسن يبقى جى فورس ولا اى تى اى

-هل الكاش ميمورى تبع المعالج يفرق اوييى ولا لا لان انا لقيت amd كاش 12 ميجا بس لما شفت ريفيوز ليهم لقيت ان الاى 3 احسن ممكن توضيح
-صندوق الكيس انا عايزه محترم بالباور سبلاى عشان انا ملسوع من البور سبلاى ومش عايزها تعمل صوت خالص

لازم التجميعه تشمل dvd
وياريت لو كتبت حاجه مختلفه تكتب جمبها توضيح ليه
ملحووووظه مهمه ممكن الميزاينه اوصلها 2000 اخر شى بس فى حاله لو حاجه مهمه جداااا وانت تقولى ده هتبقى افضللللل بكتييير

ياريت لو تقولوا لو التجميعه اللاقيها فين (متاجر المنتدى او حتى اسم مول معروف)

أقصى ميزانية محددة: 1800 وممكن زى ما وضحت توصل 2000 بس لو ضروروى اوى
- استخدامك للجهاز: كل شى برامج العاب تشغيل الجهاااز فترات طويييييييييله
- حجم الشاشة و الدقة (Resolution) التي تستخدمها: الشاشه 17 وبعدين هشترى واحده حلوه كده
- القطع التي تنوي شراءها: كيسه كامله بدون هارد
- القطع التي ستعيد استخدامها من الجهاز القديم: شاشه+هارد
- ميعاد شراء الجهاز: فى خلال هذا الاسبوع ان شاء الله
- مكان الشراء: اى مكان فى القاهرة مفيش مشكلة ..يعنى ممكن سوق العصر او شارع السخاوى او مول البستان او اى مكان مضمون ..(ياريت لو تقولوا اشترى منين بجد لانى لقيت نصابين كتير فعايز مكان مضمون
- محل سكنك: ( يكفى إسم البلد او المحافظه و لا يشترط العنوان بالتفصيل ) القاهرة

ياااااااااااااااااريت الى يكتب الرد يلتزم بالطلبات

refatnoor
21-02-2012, 15:04
فين الردوووووووووووووووود شباب

ASSASINO
21-02-2012, 19:22
Intel® Core™ i3-2100 3.1GHz 705 LE

Gigabyte GA-H61M-S2P-B3 Socket 1155 410 LE

Kingston 2GB DDR3 1333MHz CL9 70 LE

SAPPHIRE AMD Radeon HD 6670 1GB GDDR3 520 LE

HEC (Gamma) 350w PSU 150 LE

ASUS 24X DVD-RW 130 LE

T : 2000 LE
مع اى كيس تجارى ( ارخص كيس تجده ) بدون مزود طاقة
وان استطعت زيادة الميزانية يفضل استبدال البطاقة الرسومية التى بالتجميعة بهذه البطاقة
SAPPHIRE AMD Radeon HD 6750 1GB GDDR5 620 LE

refatnoor
21-02-2012, 20:55
مشكووووور اسيسنو على ردك
بس يا ريت نفسى لو حد يشوف كل الاستفسارات الى انا كاتبها (انا عارف ان فى التجميعه جيجا بايت فيها المنفذ )بس عايز اعرف ليه وباقى الاستفسارات عشان لما الواحد يروح يشترى يبقى فاهم يعنى لو سمحت كل نقطه كتبتها لو حد يقول رايه فيها لو سمحتم

khaled_sha6er
21-02-2012, 21:17

2- البورده انا عايز فيها منفذ pci عشان لو حبيت اركب كروت فالاحسن asrock h61 icafe ولا جيجا بايت h61 وتقريبا asrock فيها usb3 ,sata3 صح؟؟
asrock h61icafe ممتازة اذا استطعت الزيادة وشرائها وتتميز عن Gigabyte GA-H61M-S2P بان بها usb3 و sata3 و 4 سلوت للرام ومنافذ pci اكثر ان لم تستطع فالجيجا بايت كافية
-دلوقتى انا فهمت عشان اقدر اشغل العاب لازم كارت شاششه خارجى عشان البيلت ضعيف انا شفت اسعار كتير ولقيت حجات تبتدى من 300جنيه فدى حلوه ولا لا والاحسن يبقى جى فورس ولا اى تى اى
الكروت التى اقل من 6670 اراها مضيعة للمال لا فائدة منها بالنسبة لنيفيديا ولا ati فالشركتان ممتازتان ولا يمكن الحكم بوجه عام ولكن يمكن المقارنة بين اكثر من موديل
-هل الكاش ميمورى تبع المعالج يفرق اوييى ولا لا لان انا لقيت amd كاش 12 ميجا بس لما شفت ريفيوز ليهم لقيت ان الاى 3 احسن ممكن توضيح
الكاش مش العامل الاساسى فى الاداء فهناك اشياء اهم مثل المعمارية المبنى عليها المعالج

سوق العصر فى الخليفة المامون ستجد فيه محلات محترمة مثل هاى ايند وغيرها لا استطيع ذكر اسمها لان ذلك مخالف للقوانين

تم الرد داخل الاقتباس

Gigabyte GA-H61M-S2P-B3 Socket 1155 425 LE

SAPPHIRE AMD Radeon HD 6670 1GB GDDR3 520 LE

HEC (Gamma) 350w PSU 150 LE

ASUS 24X DVD-RW 130 LE

T : 2000 LE
مع اى كيس تجارى ( ارخص كيس تجده ) بدون مزود طاقة
وان استطعت زيادة الميزانية يفضل استبدال البطاقة الرسومية التى بالتجميعة بهذه البطاقة

تجميعة ممتازة :ah7:
هناك تجميعة اخرى اذا كنت مش جيمر او تنوى شراء كارت الشاشة مستقبلا
intel i5 2400 1170 le
cooler master elite 371 + 400w psu 360 le
total
2010
ويمكنك الاستغناء عن الديفيدى حاليا وتسطب ويندوز بالفلاشة واذا كنت مصمم يمكنك شراءه وقم بزيادة قطعة رامات اخرى فى اقرب فرصة

ASSASINO
21-02-2012, 21:21

بالتاكيد asrock h61 icafe ممتازة وبها usb3 وبها منافذ pcix1 وبها 4 سلوت للرام ولكنها ستزيد عن الميزانية المحددة عند وضعها ف التجميعة ولا انصحك بشراء البورده اذا ما كانت ميزانيتها ستؤثر على باقى القطع والبورده الجيجا بايت ستجد بها منفذ pcix1

نعم لا بد من شراء بطاقة رسومية لتشغيل الالعاب بسلاسة والمعالج الرسومى المدمج ضعيف اما عن البطاقات التى تبداء من هذا السعر فادائها ضعيف وشرائها يعتبر اهدار للمال

-صندوق الكيس انا عايزه محترم بالباور سبلاى عشان انا ملسوع من البور سبلاى ومش عايزها تعمل صوت خالص

لا يختزل المعالج فى ذاكرة الكاش فقط وبالفعل معمارية الساندى بيردج تفوقت بكثير على البلدوزر

لازم التجميعه تشمل dvd

التجميعة شملت DVD ويمكنك الاستغناء عنه ونزل ما تشاء من تعريفات عن طريق مواقع التعريفات الخاصة بالقطع واستخدم فلاشة فى تنزيل الويندوز وبفارق سعره ضعه فى رفع البطاقة الرسومية وسيكون ذلك افضل

وياريت لو كتبت حاجه مختلفه تكتب جمبها توضيح ليه

مش فاهم :D

ملحووووظه مهمه ممكن الميزاينه اوصلها 2000 اخر شى بس فى حاله لو حاجه مهمه جداااا وانت تقولى ده هتبقى افضللللل بكتييير

اذا استطعت الزيادة وشراء هذه البطاقة مع الكيس سيكون افضل

Gigabyte AMD Radeon HD 6770 1GB GDDR5 700 LE
Cooler Master Elite 371 case + 400w PSU 350 LE

يمكنك الاستفسار فى متاجر عرب هارد وير واليك روابط بعض المتاجر

https://arabhardware.net/forum/forumdisplay.php?f=232

https://arabhardware.net/forum/forumdisplay.php?f=265

ياااااااااااااااااريت الى يكتب الرد يلتزم بالطلبات

ناسف لعدم الاتلتزام وتم الرد على استفساراتك

تم الرد بداخل الاقتباس

refatnoor
21-02-2012, 23:24
بجد اسيسنو وخالد والله انتوا افديتونى كتير انا دلوقتى عمال ادعيلكوا ههههه:ah8::ah8::ah8::ah8::ah8:
انا نزلت وسالت كتير فى كل المولات بس الى بيبقى واقف للاسف بيقول اى كلام عشان يخلينى اشترى
انا هنا اشتركت وعرفت الفرق ولتانى مره مشكورييييييييييييين قبل ما هنزل اشترى الاسبوع ده هكتب انا استقريت على ايه
هنا فى نفس الموضوع عشان تقولوا رايكوا

ASSASINO
21-02-2012, 23:41
بجد اسيسنو وخالد والله انتوا افديتونى كتير انا دلوقتى عمال ادعيلكوا ههههه:ah8::ah8::ah8::ah8::ah8:
انا نزلت وسالت كتير فى كل المولات بس الى بيبقى واقف للاسف بيقول اى كلام عشان يخلينى اشترى
انا هنا اشتركت وعرفت الفرق ولتانى مره مشكورييييييييييييين قبل ما هنزل اشترى الاسبوع ده هكتب انا استقريت على ايه
هنا فى نفس الموضوع عشان تقولوا رايكوا

العفو يا اخى وموفق فى الشراء .. ونصيحة اخيرة لا تستمع لكلام التجار :)

refatnoor
24-02-2012, 00:36
بعد التفكير خلاص قررت معظم التجميعه هتكون ايه بس فى حجات عايز اعرفها واعرف رايكوا فى الباقى-

Intel® Core™ i3-2100 3.1GHz ده اساسى
asrock h61 i cafeبنسبه كبيره ولا اجيب جيجا بايت h61 بس الى فيها usb3 تقريبا ال2 نفس السعر 500ج(لازم منفد بى سى اى عشان كده اخترت دول)
الرام 2 او 4 على حسب باقى الميزانيه هتوصل كام
الdvd samsung
بالنسبه لصندوق الكيس انا شفت الى مكتوب هنا كل ماستر+البور معاه
لو ينفع الكيس يبقى فيها usb3 ويبقى نفس السعر350 بالبور سبلاى يبقى حلو اوى(انا شفت كيس تقريبا بدون باور سبلاى فى حدود 200 ج فيها usb3 واشترى بور سبلاى الجاما)؟
اهم شى عايز توضحوه لى وهو كارت الشاشه بعد ما قريت شويه وشفت موقع اسعار كارت الشاشه بمصر لقيت
سعر الكارت 1جيجا يبتدى من 250 لحد اخر حاجه شفتها 700 تقريبا وكمان لقيت كارت 2 جيجا ب500
(الحجات الى سعرها 250 دى واعلى حلوه ولا ايه وال2جيجا تمن كارت 1جيجا انا عايز حاجه تكمل معاى مش فتره وابقى عايز كارت اعلى وفى نفس الوقت ما يعديش اوى فى الميزاانيه

Hoka123
24-02-2012, 02:58
بعد التفكير خلاص قررت معظم التجميعه هتكون ايه بس فى حجات عايز اعرفها واعرف رايكوا فى الباقى-

asrock h61 i cafeبنسبه كبيره ولا اجيب جيجا بايت h61 بس الى فيها usb3 تقريبا ال2 نفس السعر 500ج(لازم منفد بى سى اى عشان كده اخترت دول)
الdvd samsung
لو ينفع الكيس يبقى فيها usb3 ويبقى نفس السعر350 بالبور سبلاى يبقى حلو اوى(انا شفت كيس تقريبا بدون باور سبلاى فى حدود 200 ج فيها usb3 واشترى بور سبلاى الجاما)؟
اهم شى عايز توضحوه لى وهو كارت الشاشه بعد ما قريت شويه وشفت موقع اسعار كارت الشاشه بمصر لقيت
سعر الكارت 1جيجا يبتدى من 250 لحد اخر حاجه شفتها 700 تقريبا وكمان لقيت كارت 2 جيجا ب500
(الحجات الى سعرها 250 دى واعلى حلوه ولا ايه وال2جيجا تمن كارت 1جيجا انا عايز حاجه تكمل معاى مش فتره وابقى عايز كارت اعلى وفى نفس الوقت ما يعديش اوى فى الميزاانيه

اخ وقعت في الفخ :×
كروت المليون جيجا ليست احسن من كارت واحد جيجا
بمعنى يمكن ان تشتري موبيل ليس به اى شئ حتى الشاشه مش الوان و به كارت ذاكره ميليون جيجا؟
اما تشتري موبيل فيه كاميرا شاشه الوان WIFI كل شئ و تتش و به كارت 1 جيج بس؟
و السعرهم 250 جنيه دل تعبنين اشتري كارت 6670 ATI
الكارت مش بالحجم ولا بالسعر الكارت بالمواصفات.
الكروت التي ارشحها لك هى
GTS 450
GTX 550 TI
6670 GDDR5
6750 ATI 1GB
6770 ATI 1GB

ASSASINO
24-02-2012, 06:59

لا مانع من شراء h61 icafe فهى بورده ممتازة ولكن بشرط ان لا تؤثر على الميزانية وتقلل من باقى القطع

الdvd samsung

لا انصحك بذلك وصندوق كولر ماستر الافضل فى فئته السعرية ويكفى انه يحتوى على مزود طاقة بقدرة 400 وات وارى ان المزود اهم كثيرا من وجود كيسه بها مخرج usb3

لا تختزل البطاقة فى حجم الذاكرة ولكن يوجد ما هو اهم وما يميز بطاقة عن اخرى وهو المعالج الرسومى

يوجد بطاقات فى نفس الفئة السعرية ولكن شرائها يعتبر اهدار للما ولن تقدم لك اداء مرضى مع الالعاب واقل بطاقة انصحك بها هى 6670
ونصيحة اخيرة اذا كنت ستزيد من ميزانيتك انصحك بوضع هذه الزياده فى البطاقة الرسومية وستحصل على اداء افضل من شراء بورده داعما ل usb3 .. مثل هذه التجميعة

Cooler Master Elite 371 case + 400w PSU 350 LE

تم الرد بداخل الاقتباس

refatnoor
24-02-2012, 18:13
تمام رايك دلوقتى الافضل فى الموزر برود asrock h61 icafe ام gigabyte p61
(انا لما سالت قالوا ان فى نوعين من الجيجا بايت بى61 نوع بيلت ان ونوع فرى بدون) فانه الاحسن بين ال3 بورد وبالنسبه للضمان انه الاحسن؟؟
بالنسبه للكيس تمام ان كولر ماستر احسن حاجه فى السعر ده انا بقول لو فى حجات تانيه حلوه فى نفس السعر موجوده ام لا؟؟

refatnoor
24-02-2012, 21:47
شباب

refatnoor
24-02-2012, 22:31
شباااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااب:ah8:: ah8::ah8::ah8::ah8:
مساعده انا نازل اجيب بكره:ah32::ah32:

amr25000
24-02-2012, 23:41
asrock h61 icafe تحقق معادلة سعر مقابل اداء