المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مساعده عاجله يا اخوه بخصوص اضافة هاردين لسيرفير HP Proliant DL 360 G5

المهاجر3
27-02-2012, 20:51
السلام عليكم يا اخوه اليوم اشترينا بلشركه هارين جداد والمدير طلب مني اني اظيفهم السيرفير طبعا السيرفير من نوع ProliHP ant DL 360 G5 حاولت ظفتهم لشيرفير في المكان المخصص ليهم حيث انو موجود في السيرفير اربع مداخل للهردات احنا عندنا اثنين 149 قيقا بيت وحاليا عاوزين نظيف الجداد وكل واحد منهم مساحته 300 قيقا فما الطريقه الي ممكن اني اظيفهم بيها من غير ما اني افقد الداتا المهم الموجوده على السيرفير ارجو المساعده

FADE_2009
27-02-2012, 22:36
السلام عليكم يا اخوه اليوم اشترينا بلشركه هارين جداد والمدير طلب مني اني اظيفهم السيرفير طبعا السيرفير من نوع ProliHP ant DL 360 G5 حاولت ظفتهم لشيرفير في المكان المخصص ليهم حيث انو موجود في السيرفير اربع مداخل للهردات احنا عندنا اثنين 149 قيقا بيت وحاليا عاوزين نظيف الجداد وكل واحد منهم مساحته 300 قيقا فما الطريقه الي ممكن اني اظيفهم بيها من غير ما اني افقد الداتا المهم الموجوده على السيرفير ارجو المساعده

مرحبا اخي الكريم
انا ما فهمت شو مشكلت بزبط؟؟؟؟
انا بشتغل حاليا على سيرفرات prolihp
و بظيف عارد ديسك بدون اي مشاكل
انته كيف بدك تفقد الداتا ازا بدك اظيف هدول الهاردين؟؟؟؟وضحلي اكتر

pheroman
28-02-2012, 03:28
أخي الكريم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

يفضل الكتابة باللغة العربية حتى نفهم مشكلتكم بالتحديد ونساعدك أخي الحبيب على حلها وفقنا الله وإياكم أجمعين

في أمان الله

المهاجر3
28-02-2012, 18:29
سلامات أخواني انا أسف اذا كان في أخطأ بلكتابه السبب اني كنت بكتب بسرعه , الموضوع هو أننا بلشركه عاوزين نظيف هارديسكين جداد لسيرفير سعة الواحد منهم 300 قيقا وطبعا موجود بلسيرفير اثنين من قبل سعة الواحد 149 قيقا , انا حاولت اضع احد الهارديسات في مكانه المخصص ليه بس لما فتحت السيرفير ما شوفتش هارد جديد لا يوجد مساحه جديده انا كنت مفكر انوا السيرفير بيتعرف عليه مثل usb external haed بس سمعت احد الاخوان بيقول انوا لازم اعمل اعدادات ل RAID وبيقوله انوا العمليه دي ممكن تضيع الداتا اذا انا أعملت لاعدادت بشكل خطأ فأنا عايز من الاخوه طريقه ممكن اني اضيف بيها الهادريسكين من غير ما اعمل مشكله او اغقد الداتا ارجو من الاخواه المساعده

اخوكم المهاجر

FADE_2009
29-02-2012, 10:16
صح كلام الاخوان الي حاكولك
لازم تسوي raid 5
انا رح ابعتلك الطريقه بزبط كيف تسويها
مع توضيح بلشرح

المهاجر3
29-02-2012, 17:55
شكرا أخي فادي على الرد وجميع الاخوان بتمنى ترسلي الطريقه وانا شاكر جدا ليك وربنا يجعله العمل ده في ميزان حسناتك