المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : هل سوق العمل في مصر يرحب بCCIEخصوصا لظرفي الطارئ

ccna-p
29-02-2012, 01:23
انا حاصل على CCIE LAB #34630 بس الخبرة العملى قليل فانا مدرب اساسا بس الحمد لله
المهم سوق العمل اوصله ازاي
كيف السبيل؟؟؟

Eng\M.said
01-03-2012, 07:07
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

سؤالى بس حضرتك CCIE wr والا lab لانها تفرق يعنى حضرتك Have CCIE number لو كده يبقى حضرتك تدخلى على موقع سيسكو وتشوف partner بتوعه فى مصر مين وهتلاقى المواقع بتاعتهم حضرتك قدم فيها

ان شاء الله هيقبلوك من غير خبرة

سعيد يوسف
02-03-2012, 00:01

سؤالى بس حضرتك CCIE wr والا lab لانها تفرق يعنى حضرتك Have CCIE number لو كده يبقى حضرتك تدخلى على موقع سيسكو وتشوف partner بتوعه فى مصر مين وهتلاقى المواقع بتاعتهم حضرتك قدم فيها

ان شاء الله هيقبلوك من غير خبرة

عندك خلفية متوسط الراتب عندهم تقريبا في حدود كام

ccna-p
02-03-2012, 00:27
الحمد لله لاب with number بس الموضوع ان انا حاولت ادخل على مواقع الpartner مافيش احتياج حقيقى عندهم الله المستعان

e_amr
02-03-2012, 01:24
الى اعرفه ان ccie مطلوبة بالسعودية شوف مواقع التوظيف هتلاقي اكيد السعوديةانا كنت شفت من كام يوم اعلان
وفي مصر راتب ccie في حدود 15 -25 والله اعلم
وبالتوفيق

ccna-p
02-03-2012, 01:29
سلام عليكم انا اساسا في السعودية حاليا ولكن اعمل بالccnp
وفي خلاف مع الكفيل وحانزل مصر بعد شهرين وبعدين انا اساسا شهادتى في مجال اخر تانى غير الحاسب الالى
لا اعتقد ان هذا الراتب؟؟!!

anduril87
02-03-2012, 01:39
طيب ممكن سؤال ايه متوسط رواتب ال ccnp في السعوديه ؟
وواضح انو معاك ccie من زمان ممكن اعرف امتحنتها فين ؟
الف شكر

ccna-p
02-03-2012, 02:17
مش من زمان اوي من حوالى 3 اسابيع :) في الرياض والله ربنا كريم وهو الموفق
اما مرتبات ccnp تفرق لم تكون انت هنا ولا جاي من مصر
لو جاي من مصر 3500 الى 6000
لو من هنا انت ورزقك والشركة وبعدين ccip اهم بكتير جدا هنا من
ccnp والمهمة برده هنا ccnp sec وccnp voice
بس احذر كل الحذر من الكفالة والتاشيرة هما المعضلتان الكبيرتان

warior10
02-03-2012, 02:38
بص يا مهندس
ال ccie مطلبو في كل العالم حتى لو هيأجروا شهادتك وتنام في البيت
ليه
علشان الشركة تكون شريك ذهبي لازم يكون فها اربعة ccie
فتلقائيا كل الشركات الى في المستوى الفضي محتاجة اربعة ccie علشان تنتقل للمستوى التاني
فشوف الشركات الفضية وقدم فيها
ام الراتب فبيكون على حسب نوع ال ccie
اقل نوع هو الراوتنج والسويتشينج علشان دول بقوا كتير جدا
اعلاهم سيكيورتي ثم الفويس

Eng\M.said
02-03-2012, 12:42

بالنسبة لشهادة CCIE فى مصر الموضوع على حد علمى لم يعد يتجاوز 10000 كعمل بالنسبة لمطلبات سيسكو فى مصر الاحتياج الحقيقى CCIP وكمان بيوفروا المرتب بتاع CCIE لانهم مش محتاجين اوى فى العمل

بالنسبة للسعودية حاليا انا بشتغل هنا مرتبات سيسكو اصبحت سئية جدا ومعدتش بالفكرة بتاعت زمان يعنى الموضوع اختلف كتير وفعلا اكثر شئ مطلوب هنا CCIE security هنا مراتبهم بتوصل ل 25000 ريال وده انا متاكد منه

تماما لاننا فى الشركة لسه شرين اجهزة سيسكو جديدة والمهندس الجالى CCIE RW وقالى ان عنده CCIE sec بياخد المبلغ ده امال CCIE RW بقوا كتير فعلا وكلما زاد العرض قل الطلب المهم الخلاصة فى الموضوع واهم شئ

حقيقة انك طول مانت بتجتهد ربنا بيكرمك وبيعوض تعبك خير وبيرزقك من حيث لاتدرى ولا تحسب دى سنة الله فى الارض وربنا سبحانه وتعالى قالنا عليه " ان الله لايضيع اجر من احسن عملا "

anduril87
02-03-2012, 17:31
يا جماعه هوه مش الشركه بتحتاج 4 علي حسب علمي ccie في اي تخصص عشان تبقه gold partner ?!!!
لو كلامي صح ايه اللي يخلي ccie sec افضل من ccie r&s
لو انو ccie r&s بقو كتير فعلا ممكن ياخد الاربعه منهم برضو وبمبلغ اقل
بالاضافه اني في كام تراك زاكرته كل محاضر بيقول انو كل شئ بيتحول لل r&s
يعني مينفعشي يكون عندي ccie sec + ccie voice من غير ccie r&s

طيب بما ان ال ccip بقت مطلوبه اكتر ممكن كل واحد شغال يقول لينا معاه شهادات ايه وشغال في انهي مكان (السعوديه-مصر الخ) ومتوسط المرتبات كام في المكان اللي شغال فيه
لانو بصراحه المرتبات بتختلف كتير جدا بين مكان ومكان وخصوصا داخل مصر وخارجها

Eng\M.said
02-03-2012, 20:00
يا جماعه هوه مش الشركه بتحتاج 4 علي حسب علمي ccie في اي تخصص عشان تبقه gold partner ?!!!
لو كلامي صح ايه اللي يخلي ccie sec افضل من ccie r&s
لو انو ccie r&s بقو كتير فعلا ممكن ياخد الاربعه منهم برضو وبمبلغ اقل
بالاضافه اني في كام تراك زاكرته كل محاضر بيقول انو كل شئ بيتحول لل r&s
يعني مينفعشي يكون عندي ccie sec + ccie voice من غير ccie r&s

طيب بما ان ال ccip بقت مطلوبه اكتر ممكن كل واحد شغال يقول لينا معاه شهادات ايه وشغال في انهي مكان (السعوديه-مصر الخ) ومتوسط المرتبات كام في المكان اللي شغال فيه
لانو بصراحه المرتبات بتختلف كتير جدا بين مكان ومكان وخصوصا داخل مصر وخارجها

ياباشا انا كلامى على الشغل العملى مش partner ثانيا موضوع Partner حاليا على حسب الناس العنده بيشوف هو محتاج ايه مش لازم كلهم يبقوا CCIE RW

ahab
02-03-2012, 20:45
ياباشا انا كلامى على الشغل العملى مش partner ثانيا موضوع Partner حاليا على حسب الناس العنده بيشوف هو محتاج ايه مش لازم كلهم يبقوا CCIE RW

كلام مظبوط
استحالة شركة كبيرة تجيب كل ال ccie في ال routing لأنه ما راح تستفيد منهم استفادة كاملة
هناك بعض المشاريع الحكومية الكبيرة تضع في شروط المناقصة أن يكون المهندس المنفذ للمشروع حاصل على ال ccie حسب احتياج المشروع
يعني لو مشروع سيكيوريتي لازم الشركة تقدم أوراق ناس حاصلة على ال ccie security وهكذا

anduril87
03-03-2012, 15:02
شكرا علي الردود
الموضوع وضح بالنسبالي يعني دلوقتي الشركات بتبقه عايزه علي الاقل ccie من كل مجال عشان تقدر توافي شروط اكبر قدر من المشاريع
طيب دلوقتي يا بشمهندس ahab انا فاكر رد لحضرتك كنت بتقول ان الشركه بتستخدم اوراق ال ccie بتوعها عشان تاخد المشروع ولما بتاخده بتخلي ال ccnp هما اللي يعملو المشروع
بناء علي الكلام دا انا حاسس انو لو معاك ccna-ccnp فرصتك في الشغل اكبر بكتير من لو معاك ccie
فين يا جماعه الجانب المشرق في موضوع ال ccie اذا كانت فرصتك في الشغل بالضئاله دي
موضوع محير جدا

ahab
03-03-2012, 15:34
شكرا علي الردود
الموضوع وضح بالنسبالي يعني دلوقتي الشركات بتبقه عايزه علي الاقل ccie من كل مجال عشان تقدر توافي شروط اكبر قدر من المشاريع
طيب دلوقتي يا بشمهندس ahab انا فاكر رد لحضرتك كنت بتقول ان الشركه بتستخدم اوراق ال ccie بتوعها عشان تاخد المشروع ولما بتاخده بتخلي ال ccnp هما اللي يعملو المشروع
بناء علي الكلام دا انا حاسس انو لو معاك ccna-ccnp فرصتك في الشغل اكبر بكتير من لو معاك ccie
فين يا جماعه الجانب المشرق في موضوع ال ccie اذا كانت فرصتك في الشغل بالضئاله دي
موضوع محير جدا
هي بتحاول تعمل كده لكن مش شرط ، ممكن يكون عندها أكثر من ccie في نفس التخصص لكن ليس كلهم بالطبع

أما بالنسبة لموضوع إن ال ccnp أو ال CCIE هو الذي يقوم بالعمل فهذا حسب أهمية العميل

يعني الشركة بتخلي ال CCIE في المشاريع الكبيرة و التي تكون مع عميل مهم لأنه بيكون واجهة للشركة

لكن صراحة حسب اللي شفته ال CCIE مطلوبة حتى وإن لم يكن لديك خبرة راح تحصل على راتب لا يقل عن 15000 ريال ودا شفته مع الشباب السعوديين وبدون أي خبرة سابقة

مرة قابلت مدير مشروع في شركة من الشركات كانت مسؤولة عن التمديدات واحنا هنركب الأجهزة
فتكلمنا مع بعض وسألته لماذا لا تحاول أن تكون gold فقال لي رواتب ال CCIE عالية حدا
قلتله أعرف ناس على استعداد يأخذوا 15000 وهيختبر الشهر اللي جاي
قالي ما عندنا مشكلة ، بل بالعكس لو نجح راح نعطيه مصاريف الاختبار كاملة

اللي شفته هنا في السعوديه
إنك لو معاك ال CCNP أو أي شهادة أخرى من نفس المستوى فسيكون الراتب بالبدلات يتراوح ما بين (7000 - 9000 ) طالما لا يوجد لديك خبرة في شركة منافسة ( يعني في نفس المجال تحديدا )

أما لو عندك خبرة سنتين في شركة منافسة، صدقني ممكن تحصل راتب كبير ، يعني انت وشطارتك أعرف ناس تجاوزوا ال 15000 ومعاهم ال CCNP فقط ولكن لديهم في ال CV كمية كبيرة من المشاريع التي تم تنفيذها.

المشكلة في هذا المجال إنه عايز بحث باستمرار لأنك ممكن تروح شركة وما تكون محتاجه موظفين وبعد شهر يمشي ناس وتحتاج موظفين ، فلازم البحث باستمرار وعدم اليأس

بالتوفيق

sheno
03-03-2012, 15:36
اخى العزيز

الف الف مبروك

اتمنى لك التوفيق

Eng\M.said
03-03-2012, 16:36

حقيقة ياجماعة الموضوع معتش لم يعد يتعلق ب CCIE لوحدها يعنى المكان الوحيد الذى يبحث عن التخصص هو CISCO PARTNER يعنى بيفضل انك تكون متخصص فى مجال سيسكو ومش ملم بشئ غير

الكلام ده للناس المهتمة فقط بمجال سيسكو ولكن فى الحياة العملية والمقصود هنا الشغل العملى فى الشركات من بحثى وخبرتى المتواضعة لم يعد الموضوع مقتصر على سيسكو فقط يعنى حضرتك مثلا لو الشركة

بتشتغل اجهزة سيسكو فى connectivity واجهزة مايكروسوفت فى servers بتحتاج مهندس الشبكات العندها ملم بالاتنين وطبعا لو الموضوع مختلف مع Other vendor بتكون محتاجة المهندس برده ملم بالاتنين يعنى انا شايف

من وجهه نظرى مهندس عنده اكتر من كفاءة فى اكتر من مجال احسن من CCIE فقط فى فرصة الحصول على عمل حيث انه هيوفر للشركة حاجتين اولا المرتب الكبير بتاع CCIE وثانيا انها تجيب اتنين مهندسين لكل vendor لديها

هذا هو الملخص لموضوع العمل وفرصته فى الوقت الحالى ولكن ليس معنى كلام ان الناس تتجاهل موضوع CCIE اولا كفاية القيمة العلمية الهتحصل عليها عند حصول على هذه الشهادة غير كده ان عدم اشتراطك للحصول على

راتب كبير قد يزيد من فرصة حصولك على عمل بسرعة يعنى بالعامية كده بلاش تصمم على مرتب كبير ونظام اخد كذا لاما بلاش لان حقيقة الطلب على مهندسين الشبكات لم يعد اطلاقا كما كان عليه سابقا حيث ان الكثير

جدا اتجه لهذا المجال وحيث ايضا ان الشركات التى تستخدم حلول سيسكو لم تعد بكثرة حيث ان اجهزة سيسكو غالية جدا بجد يعنى فمالها السويتشات ال 50 جنيه زى الفل :D المهم ان الواحد بجد علشان يتميز

فى الوقت الحالى محتاج يبقى بتاع كله بس فى نفس التخصص يعنى الشبكات وربنا يوفق الجميع باذن الله

Ahmed abdelrauf
06-03-2012, 12:42
والله هى مسالة نصيب و رزق يعنى انا بقالى اكتر من 6 اشهر مخلص ccna ومش عارف ادخل مجال سيسكو اصلاً والحمد لله خلصت ccnp و كل الشركات بتقول عايزة خبرة و المرتبات غريبة مرة شوفت شركة طالبة ccna,ccnp,mcse و المرتب 3500 ريال
كل واحد رزقة محفوظ

بيبرس جدة
09-03-2012, 12:56
شف ياغالي مشكلتنا هنا في السعوديه ان الشركات تطلب للتوظيف شهادات مثل ccnp وغيرها ولمن تعمل الانترفيو يقول لك احنا نبغى خبره
غير ان المرتبات سيئه جدا

انا ولله الحمد عندي ccna - ccnp - ccna security بالاضافه mcse security لكن للاسف الفتره الماضيه ماستفدت منها والسبب اني اشتغل هيلب ديسك وراتب كل الي اقوله الحمدلله
عملت انترفيو في اكثر من شركه وكلهم كانو يبغوا خبره
جلست ٣ سنين هلب ديسك وكنت اقول بيني وبين نفسي ياليتني مااخذت شهادات سيسكو لاني بالفعل وصلت لمرحله تحطيم لكن دائما لكل مجتهد نصيب

الان ربنا وفقني وحشتغل في شركه كبيره جدا في السعوديه ان شاء الله بدايتا من الاسبوع القادم والسبب هي شهادة ccnp وبراتب ماكنت احلم فيه

انت اجتهدت وحصلت على اغلى الشهادات وصدقني حيجيك رزقك بس اصبر وحتشوف ان شاء الله

ربنا يوفقك ويفتح في وجهك انت وكل مجتهد

Ahmed abdelrauf
09-03-2012, 21:02
شكرا يا أخى على الرد , انا الحمد لله مؤمن انى نصيبى هيجيلى حتى لو مش فى سيسكو , و بالنسبة لليأس انا بعد ccna جالى احباط الحقيقة بس ربنا كرمنى و كلمت اخ كريم فى المنتدى هنا رفعلى روحى المعنوية و بردوا كان عايش نفس الحالة , و حاليا بردوا كلمنى و افدنى فى حاجات و الجميل انوا بسعالى فى شغل . انا مش هقول هو مين علشان يكون جزاءه فى الأخرة أنشاء الله .
و الف مبروك على الشغل يا أخى

عادل شبل
11-03-2012, 03:28
اولا الف مبروك حصولك على شهاده كبيره زى دى وبلاش تربط نفسك بمكان معين زى مصر خصوصا فى الظروف الاقتصاديه السيئه اللى بتمر بيها البلد بسبب الوضع السياسى
حاول تسعى وتبحث فى اى مكان خارج مصر خصوصا الامارات او السعوديه واتأكد انك طالما اجتهدت وتعبت أكيد ربنا مش هيضيع تعبك واياك والاحباط وخلى نفسط طويل ومسيرك هتلاقى المكان اللى محتاجلك بس داوم على الدراسه ولا تظن انك كده خلصت انت يمكن تكون بدأت يعنى فعلا بدأت تتحمل كلمة خبير وواضح انها كلمه من 4 حروف لكنها ضخمه جدا
وده اللى خلانى انا مثلا ادرس اغلب شهادات ال security مع انى من فتره طويله وانا مخلص الشهادات اللازمه لل CCIE Sec زى ccna , ccna security, ccnp RS, ccnp security بس عشان تشيل كلمة خبير لازم تبقى خبير بجد
داوم على البحث وأوعى تيأس
وربنا يوفقك والف مبروك مر تانيه

BeKoO
24-03-2012, 12:06
Dear Bro,

sorry if i will talk in English but i type faster in English, anyway u achieved a Dream trust me i see a lot of experienced ppl can't even come close to it, i saw one guy passed his CCIE after his 8th attempt, i don't know how old you are but i will give u the tip of the day, am doing my CCIE which i see it's too difficult for me as i don't even have enough experience but for me risk is ok am 24 years old, but u have to understand that the world now is going to clouding and the need of technical soon will vanish, for me it's ok as my young age, but if u r older i would prefer to start with your PMP as a managerial position and that soon will rule the vacancies as it's already started to

هندسه العاشر
01-05-2012, 20:47
والله كلام جميل

بس الCCIE مهمه جدا

حتي لو ماخدتش الرقم كفايه انك تفهامها كويس اوي

اهم شئ العلم وبعد كده الامتحان بيكون متميز بالنسبه

انا والحمد لله بشتغل في مصر في برتنر سيسكو

والف الف الف مبروووووووووك علي الCCIE ياريت تحكيلنا كيف وصلت اليها وقصه النجاح يا باشا

أكرم شاكر
29-10-2012, 19:38
بما أنه الموضوع مهم فأنا أردت احياء الموضوع للتحفيز والفائدة وكذلك عندي سؤال مهم

الحاصل على شهادتين ccie يعامل كأنه الشركة وظفت 2 ccie ? لأنه بأشوف ناس بتآخذ كذا شهادة ccie

go4ccie
29-10-2012, 20:19
السلام عليكم
سوق العمل بمصر للاسف سئ للغاية وهذه عن تجربة
الاجازة اللي فاتت حاولت استقر بمصر وقدمت كتيييير ولكن لقيت الوضع سئ
ولي اصدقاء شغالين بمصر افادوني اني سوق العمل مقتصر علي هاوووي .....بنسبة 70%
ومرتباتها مش اللي هية
انصحك يا اخي CCNA-p حاول تتفاهم مع كفيلك شوية وانزل اجازة وشوف الدنيا فيها ايه.......لو لقيت شغل كويس مترجعش ........لو محصلش نصيب ارجع وامرك الي الله