المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : اريد مساعدة فى SQL Server 2008 Clustering

man_united
02-03-2012, 17:07
السلام عليكم انا عندى مشكله فى الشبكه بتاعتى عايز اربط بين سيرفريين بحيث يكون قاعدة البيانات فى السيرفر الأصل طبق الأصل من السيرفر الأخر هل طريقة SQL Server 2008 Clustering
فى ويندوز سيرفر 2008 صعبه
واريد عمل هذا بحيث السيرفر الأصلى لو عطل كل العملاء يشتغلو على قاعدة البيانات اللى فى السيرفر الأخر بدون اى مشكله
ارييد حل فى اسرع وقت ممكن

Eng\Ahmed.Bakr
04-03-2012, 11:53
هتستخدم ايه ك shared storage ?

man_united
05-03-2012, 00:39
انا عندى قاعدة بيانات على ال primary server
واريد ان اربط قاعدة البيانات مع ال Addition Server
بحيث اى عطل او شىء يحصل على ال primary server
كل ال Users can access to Addition Server
ده كل اللى انا اريد انا افعله كل الناس قالت ليا ال Culstering هو الحل
ارجوووو المساعده

Eng\Ahmed.Bakr
05-03-2012, 07:56
ال Cluster اللى شغال مع ال SQL Server هو Failover Cluster

و عشان يبقى عندك سيرفرين شايلين نفس الداتا بيز لازم يكونو هما الاتنين متصلين بنفس وحدة التخزين او الهارد ديسك و ده هيبقى ال shared storage و فى الغالب بتبقى SAN و لانه مكلف بيشتغل فى الشركات المتوسطة و الكبيرة

اما لو هتشتغل بطرق الشركات الصغيرة فبتجهز سيرفر تانى و اول ما السيرفر التانى يقع بتعمل Attach للداتا بيز على السيرفر الجديد وممكن تغير اسمه او الاى بى

بالتوفيق :)

بسمك اللهم
07-03-2012, 13:07
تقدر تعمل كل الكلام في المشاركه اعلى مني على اجهزه فيرتجول من باب التجربه
ماتحتاجه جهازي فيتجول هما سيرفر 2008 وجهاز فيرتجول تنصب عليه Freenas مما يحول هذا الجهاز الى SAN
استعمل تقنيه ISCSI فهي الاسرع من خلال عمل 3 نيتورك كارد على اجهزه السيرفر ونيتورك واحد على جهاز التخزين وكل نيت ورك يجب ان تكون في سب نت خاص بها
بعدها قم بانشاء 3 هارد دسك على وحده التخزين
قم بانشاء Filover cluster
قم باضافه DTC
ثم ابداء بتنصيب الSQL على الجهاز الاول ومن ثم على الجهاز الثاني

ملاحظه اذا لم تكن جربت الامر من قبل فيجب ان تجربه اولا على بيئه فيرتجول لتتعلم ثم تطبقه على بيئه حقيقيه او تعاقد مع شركه صيانه تقوم بتوفير الخدمه لكم