المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : تكوين جروب لبدء دراسة كورس CCNP ----->self study........هل من مشارك ؟؟؟

m7md770
07-03-2012, 17:56
الموضوع ببساطة انى عايز ابدا في كورس CCNP
بس عشان الواحد مش يقف في نص الطريق و يكسل و يأجل عمل اليوم الى السنة الجاية :D
قولت نكون جروب بسيط كدا ونبدا نذاكر مع بعض ....اهو منها نشجع بعض و دا السبب الرئيسى طبعا ....و منها نستفيد من بعض بردو لو في حد حابب يبدا و موافق ع الفكرة.....يخبط مشاركة تحت و يقولى يلا نبدا دلوقتى :)

أبو البقاء
09-03-2012, 11:08
الأخ شبكاتي دائمًا أتعبك معي :) لو أمكنك أخي الكريم أن تضع رابطًا لل CCNP الخاصة بـ CBT Nuggets

أبو البقاء
09-03-2012, 11:09
وأنا معكم إن شاء الله في المذاكرة :)

Dr Virus.exe
09-03-2012, 14:39
Dr virus يعلن الانضام الى الجروب و البدء فى دراسة كورس ال routing بعد غياب 4 شهور عن ال cisco

:D:D:D:D:D
============================
كيف المعنويات يا شباب ؟؟ ..............انا عن نفسى محتاج كل فترة دفعة معنوية عشان اضل متحمس للدراسة:ah38::ah38::ah38:

بالتوفيق يا شباب:):)

m7md770
10-03-2012, 12:52
بداية اهلا بجميع المشاركين
elzaeeeem , dr virus.exe ,ابو البقاء و شبكاتى

احنا الاربعة كدا تمام اووووى .....عايرين نبدا نحدد هنبدا امتى و المصادر اللى هنستخدمها و كدا
وعشان نعمل دا لازم نتجمع كلنا في معاد محدد
فكل واحد ياريت يحدد هو بيفتح امتى ....انا عن نفسي اى وقت انا معاكو فيه

mezomora123
10-03-2012, 14:16
السلام عليكم..
بالتوفيق ان شاء الله..
ربنا معاكم ان شاء الله..
وعايزين همة عالية..لأنبصراحة دايماً شفنا مجموعات زى دى كتيير وشويو شوية بتلاقى الموضوع بقى مهجووور
ربنا يوفقكم يارب..
ولو فى أى مساعدة..أنا موجود ان شاء الله
بالتوفيق ان شاء الله
يارب

anonym501
11-03-2012, 13:49
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أنا معاكم إن شاء الله و حايب أعرف متى و كيف نبدأ

anonym501
11-03-2012, 14:02
بارك الله فيك mezomora123 (https://arabhardware.net/forum/member.php?u=11169175) , و الله شرحك عجبني أكتر من CBT Nuggets لأنه مكتمل و أتمنى أنك تكمل لنا switching

m7md770
11-03-2012, 20:33
السلام عليكم..
بالتوفيق ان شاء الله..
ربنا معاكم ان شاء الله..
وعايزين همة عالية..لأنبصراحة دايماً شفنا مجموعات زى دى كتيير وشويو شوية بتلاقى الموضوع بقى مهجووور
ربنا يوفقكم يارب..
بالتوفيق ان شاء الله
يارب

شكلو كدا يا بشمهندس هيبقي موضوع مهجوووور :(

بس دا اكيييد مش هيمنع اننا نستغل حضرتك بردو :D

xpresion
13-03-2012, 01:31
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بإذن الله انا معاكم :) وما لح اقصّر ابداً !!! كورس الراوتنج بالاول ؟؟ ام كورس السويتش ؟؟ يا ريت يكون السويتش :(:(

eng_alzahraa
13-03-2012, 19:30
السلام عليكم شباب ...........اسمحولى انضم للمجموعه بتاعتكم .
كمان علشان الموضوع يبقى عملى ويبقى منظم لازم من نظام ؟
من حيث المواضيع اللى هتتدرس والكميه.والتقيم لكل واحد.
:ah7::ah7::ah7:

m7md770
14-03-2012, 14:30
انا شايف اننا الحمد لله بقينا كتير ...ودا طبعا احسن
يلا بقي نبدا بجد
ونحدد كل حاجة هنعملها
الاخ الزعيم كان عرض اننا نتجمع مع بعض من خلال ال skype
و بصراحة فكرة حلوة جدا
ولا في حد عنده اعتراض ...!؟

xpresion
14-03-2012, 14:51
لا من غير skype.... لان ما لح نفهم على بعض اذا كلنا اتكلمنا والعدد ما شاء الله اكثر من 7-8,, لو يكون موضوع جديد, يكون افضل.....وبالنسبة للشرح, من وين حيكون الشرح ؟ من دروس الاخ معاذ مثلا, وإحنا نتناقش ؟ او إحنا حنشرح لبعض من جديد ؟؟؟ انا متسجل بأكاديمية للسيسكو , و أوّل كورس هو السويتش, وليس راوتينج... ونهار السبت بنخلّص الشابتر 5 من اصل 7 .... ليه لح تبدأو بالراوتينج ؟؟؟

eng_alzahraa
14-03-2012, 23:26
السلام عليكم :-
اعتقد كل اللى محتاجينه جدول زمنى للاجزاء اللى المفروض تدرس والمواعيد المناسبه لها.واعتقد اللى يعرف دا كويس شخص عنده خلفيه بالموضوعات اللى جوه الكورس .او لو حد يستطيع افادتنا فى تقسيم المنهج حتى يكون لدينا موعد نهائى .
لازم :ميعاد ميدئى للكل علشان نتفق او يطوع شخص وينزل جدول والكل يلتزم به...........بسرعه علشان ننجز

عبد الحميد نصار
15-03-2012, 00:12
انا الآن في كورس الــ Switch وحابب انضم للجروب لو هتبدؤو بالـ switch احنا الآن في الـ ether-channel والكورس دا مع المهندس احمد نبيل فانا مرتبط بالكورس ومش هعرف ابدا في الـ route فانا رايي نعمل تصويت على ايهما الاول route or switch وبعدها يتم تحديد مصدر المذاكرة وان لم يتم الاتفاق على مصدر المذاكرة يتم الربط بين الناس عن طريق الـ topics اللي ذاكروها بحيث يتم مناقشة كل topic بعد الانتهاء منهم وكل واحد من مصدر مذاكرته ارجو الاتفاق على حل سريعا لسرعة مرور الوقت

anonym501
15-03-2012, 00:20
انا الآن في كورس الــ Switch وحابب انضم للجروب لو هتبدؤو بالـ switch احنا الآن في الـ ether-channel والكورس دا مع المهندس احمد نبيل فانا مرتبط بالكورس ومش هعرف ابدا في الـ route فانا رايي نعمل تصويت على ايهما الاول route or switch وبعدها يتم تحديد مصدر المذاكرة وان لم يتم الاتفاق على مصدر المذاكرة يتم الربط بين الناس عن طريق الـ topics اللي ذاكروها بحيث يتم مناقشة كل topic بعد الانتهاء منهم وكل واحد من مصدر مذاكرته ارجو الاتفاق على حل سريعا لسرعة مرور الوقت

السلام عليكم
أنا من الجزائر، هل يمكن أن نتواصل عبر سكايب

Ahmed abdelrauf
15-03-2012, 19:09
يا جماعة أنا الحمد لله مخلص ccnpمن حوالى شهر بس حابب اقولكم استغلوا بش مهندس معاذ والله الراجل مش مقصر فى شرح ccnp والميزة فى شرحة انوا لو فى حاجة من قرص ccnaلازم ترجعها يقول قوم رجعها و فى الأخر بيشرحها ::ah4: يعنى مش محتاج تراجع ccna قوى هو هيفكرك بيها فى السريع , وطبعا كلنا مستنيين ccnp switch يكمل ربنا يعينوا علينا

السلام عليكم..
بالتوفيق ان شاء الله..
ربنا معاكم ان شاء الله..
ربنا يوفقكم يارب..
بالتوفيق ان شاء الله
يارب

mezomora123
15-03-2012, 21:40
يا جماعة أنا الحمد لله مخلص ccnpمن حوالى شهر بس حابب اقولكم استغلوا بش مهندس معاذ والله الراجل مش مقصر فى شرح ccnp والميزة فى شرحة انوا لو فى حاجة من قرص ccnaلازم ترجعها يقول قوم رجعها و فى الأخر بيشرحها ::ah4: يعنى مش محتاج تراجع ccna قوى هو هيفكرك بيها فى السريع , وطبعا كلنا مستنيين ccnp switch يكمل ربنا يعينوا علينا

=====
وبرجع أضعف فى الأخر ومش بتهونوا عليا..
قلبى الرهيف بقى..
هههههههه
:)

ربنا يوفقكم جميعاً
يارب.

Cisco2012
15-03-2012, 23:18
انا عايز اشترك معاكو بس ازاي الطلايقة

Dr Virus.exe
16-03-2012, 13:48
السلام عليكم
كيف المعنويات يا جماعة؟

m7md770
16-03-2012, 15:06
احنا الحمد لله لحد دلوقتى مش بنعمل حاجة غير اننا بنتكلم و خلاص . . . . ودا طبيعي مننا كــ عرب يعنى

يا جماعة يا ريت نتجمع في وقت معين مثلا النهاردة بالليل او اقصاها مثلا بكرة على المنتدى هنا

و نتفق ع هنعمله. . . . عشان نبدأ بجد

في انتظار ردود الجادين

Cisco2012
16-03-2012, 23:36
انا رايي نعمل جروب علي السكايب و نبدي الشرح

eng_alzahraa
17-03-2012, 01:11
انا كمان زهقت من الموضوع دا (الرغى) المفروض كلنا نبدء مزاكره.وتكون الطريقه نسيب فتره للناس لدراسه موضوع او جزء معين.ثم يوم او يومين لمناقشه الاجزاء الغير مفهومه بالنسبه لاى شخص.
على فكره يا جماعه انا كل اللى مستنياه هو المواد اللى هزاكر منها اول ما هحصل عليها هبدأ مباشرأ.لانى مقرره انجز ان شاء الله.
اقترح :عليك يا m7md770 انك انت اللى تنزل النظام اللى هيمشى .لانك انت اللى مقترح الموضوع.وتعرضه بكره وتسيب يوم واحد لاى تعديل او اقتراحات ونبدأ من الاحد.والشخص اللى متحمس هو اللى هيلتزم.
اللهم اصلح لنا الحال ووفقنا لما تحيه وترضاه

anduril87
17-03-2012, 01:24
اتفضلو يا جماعه مواد المذاكره
https://www.careercert.info/2010/01/ccnpv6-route-642-902-study-material.html
https://www.careercert.info/2010/01/ccnpv6-switch-642-813-study-material.html
فيديوهات وكتب
بالتوفيق للجميع

xpresion
18-03-2012, 00:43
السلام عليكم...يا ريت الكل يعملّي أدد على الإميل... xp-resion@hotmail.com وانا جاهز لحتى نبدأ وبأسرع وقت ممكن...بس اهم شي نتفق. منتظر طلبات الصداقة لحتى نتكلم لو سمحتم

ahab
18-03-2012, 06:41

إخواني الكرام
أتمنى أن لا يغضب أحد من كلامي القادم فالغرض منه مصلحتكم

تكوين مجموعة دراسية بهذا الشكل والمقابلات عبر ال skybe أو غرف الدردشة هو امر مجرب في المنتدى أكثر من مرة وللأسف لم ينجح لأسباب أهمها
اختلاف أوقات الفراغ لدى كل شخص

منذ حوالي 3 سنوات كونا مجموعة والحمد لله بدأنا وتقابلنا في غرف الدردشة وكل أسبوع نذاكر موضوع معين ونتناقش فيه بل يقوم كل شخص بشرح جزء معين
ولكن بعد 4 أسابيع لم يتبقَ غير شخص واحد فقط

لذلك نصيحة لوجه الله انسوا موضوع المقابلات

رأيي المتواضع إن أردتم المذاكرة كمجموعة

فلابد من وجود قائد لهذه المجموعة وعليه أن يضع جدول زمني للدراسة بحيث يبدأ من يوم كذا ويستمر حتى كذا وسيتم فيه مذاكرة كذا

ويقوم بفتح موضوع كل أسبوع لمناقشة الجزء الذي تم تحديده

وإن كنتم جادين فيمكن تجربة التالي

اتفقتم مثلا على مذاكرة ال EIGRP هذا الأسبوع أو أكثر

تضعوا قائمة بالعناويين الفرعية لهذا الموضوع
الكل سيذاكرها كاملة ولكن يتم توزيع عنوان فرعي على كل عضو في المجموعة
ويطلب منه أن يقدم ملف وورد فيه شرح لهذه النقطة لقائد المجموعة في موعد كذا
يقوم الأخ قائد المجموعة بتجميع هذه الملفات ووضعها في المنتدى ومناقشتها

صدقوني من خلال أول أسبوع ستعرفون من هو الشخص الجاد الذي يريد أن ينتهي من الكورس ومن هو الشخص الذي يحب الكلام فقط

ربنا يوفقكم

mahmoudhosni
18-03-2012, 12:55
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
فكره جميله جداً .. بالتوفيق ان شاء الله
تسمحوا لى انا اكون معاكم

Mr_mohab
18-03-2012, 13:20
معاك يا ريس

Cisco2012
18-03-2012, 14:39
Dear My Freinds
I created a group on Skype named CCNP GROUP and i am suggesting to be the group of all persons studying CCNP . My Skype name is cisco_ccie2012 . add me and i will add to the group and begin stufdying .

emad salem
25-03-2012, 14:27
انا عاوز ابدا معاكو لسه فى مكان ولا انتو قفلتو على كده:)