المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : استفسار بخصوص العمل في مجال it

مينا رضا
09-03-2012, 00:13
اساتذتي الاعزاء في عرب هاردوير كان ليا استفسار وارجو من حضراتكم أن تجيبوني عليه أني ارغب في العمل في مجال it
وكنت عايز اعرف ايه افضل كورس ممكن يؤهلني للعمل في هذا المجال مع العلم اني خريج معهد حاسب الي قسم نظم معلومات ادارية ومعي بكالوريوس حاسب الي قسم نظم ومعلومات

bebo_007
09-03-2012, 00:47
اتفضل اخى راجع هذا الموضوع ده و اعرف انت عاوز ايه و ان شاء الله نساعدك

تحديد المصير في المشوار الطويل (https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=255472)

مينا رضا
11-03-2012, 21:43
ارجو الرد من المتخصصين وشكراً ليك يا اخ بيبو بس انا مخلص كلية وكنت عايز ايه هو الكورس اللي يؤهلني للعمل في هذا المجال مجال الاي تي it

Michael Youssef
12-03-2012, 07:26
أهلا مينا ، هو الموضوع كبير و يرجع لاهتماماتك. انا شخصيا اجد لذة فائقة في البرمجة و آخر يجد نفس اللذة في الشبكات او ادارة لانظمة. قولنا علي اهتماماتك و ان شاء الله هنقدر نوجهك صح

مينا رضا
14-03-2012, 14:58
أهلا مينا ، هو الموضوع كبير و يرجع لاهتماماتك. انا شخصيا اجد لذة فائقة في البرمجة و آخر يجد نفس اللذة في الشبكات او ادارة لانظمة. قولنا علي اهتماماتك و ان شاء الله هنقدر نوجهك صح

أخي شكراً ليك بس أنا بحب الكمبيوتر بشكل عام وكنت عايز اعرف ايه الكورسات اللي تؤهلني للعمل بمجال الاي تي it وذلك لاني مش عايز اصرف فلوس علي حاجة مش هتفيدني في المجال ده

Michael Youssef
14-03-2012, 15:17
مينا ، كل واحد منا هيقولك علي الحاجة البيحبها. انا مثلا متخصص في قواعد البيانات هقولك ادرسها لاني بحبها جدا!!!

A Beautiful Mind
14-03-2012, 15:32
المشكله يا باشمهندس مينا انك عايز تشتغل فى مجال الاى تى وانت مش عارف تتخصص فى اى تخصص من هذا المجال لذلك لن تجد من يستطيع ان يديك القرار اللى يريحك وان حصل واعطاك قرار فهيكون من خلال وجهة نظره اللى هو شايفها تماما كما قال الباشمهندس مايكل
فانت ممكن تقولنا على اهتمامتك واحنا باذن الله هنحاول جاهدين مساعدتك
هل تحب مجال الشبكات ما البرمجه ام السيكيورتى ام ام .... الخ

Michael Youssef
14-03-2012, 15:36
الله يفتح عليك يا باشمهندس محمد ، هذا قصدي بالظبط

مينا رضا
26-03-2012, 00:09
المشكله يا باشمهندس مينا انك عايز تشتغل فى مجال الاى تى وانت مش عارف تتخصص فى اى تخصص من هذا المجال لذلك لن تجد من يستطيع ان يديك القرار اللى يريحك وان حصل واعطاك قرار فهيكون من خلال وجهة نظره اللى هو شايفها تماما كما قال الباشمهندس مايكل
فانت ممكن تقولنا على اهتمامتك واحنا باذن الله هنحاول جاهدين مساعدتك
هل تحب مجال الشبكات ما البرمجه ام السيكيورتى ام ام .... الخ
شكراً لردك يابشمهندس محمد لكن انا افضل الصيانة بمجاليها الهاردوير والسوفت وير وايضاً الشبكات فهل المجالين السابقين لهما فرص عمل كبيرة ام لا

Michael Youssef
26-03-2012, 00:11
مجال الشبكات دائما و ابدا فرص العمل فيه كثيرة و لها مستقبل اذا توفر المعرفة و الخبرة