المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : شكرا لمشرفين و الاعضاء الكرام تم شراء الاتي رايكم في التجميعه و الاسعار و الاداء

manmoon
10-03-2012, 03:49
بسم الله الرحمن الرحيم

انا عامل الموضوع ده عشان اشكر فيه مشرفين المنتدي و الاعضاء الكرام علي ردهوم و مجهداتهم ل استفساراتي في الايام الاخيره

بعد الحيره و الاخذ بالاراء ووجع دماغ المرجعات تم تحديث جهازي القديم الي الاتي واخذ بالاعتبار اني بفضل AMD

واني مقطنع بان تعدد الانويه الي فيه هاتنفعني اكيد في المستقبل

ونزول اسعار البلدوزر شجعني اكتر واكتر

تم شراء الاتي

AMD FX-8120 Eight-Core Processor 1350 LE

ASUS M5A97 700LE

ram crosair 8g-1600 vengeance 350 LE

الحمدد لله تم التركيب و الاداء العام جيد جدا
و ده موضوع UNBOXING بتاعي و تقييم بسيط لاداء العام للجهاز

https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=279908

لو في اي افكار ياريت اسمعها من اصحاب الخبره و الي يمتلك نفس المعالج و اللوحه الاسوس

ASSASINO
10-03-2012, 04:16
مبروك الجهاز الجديد اخونا الكريم وتتهنى بيه :)

mohamedsamy123
10-03-2012, 10:28
جهاز ممتاز مبروك :)

ENG.Bishoo
10-03-2012, 12:36
مبروك عليك الجهاز الجديد:)

superdinmo
10-03-2012, 15:16
مبروك عليك الجهاز

manmoon
10-03-2012, 15:19
شكرا علي المرور لكل المشرفين و الاعضاء

Mohamedmofa
10-03-2012, 15:20
الف مبروك يا معلم , و ربنا يزيدك و يباركلك فيه ان شاء الله ;)

ashraf_shivo
10-03-2012, 18:52
مبروك اخي علي الجهاز الجديد ربنا يباركلك فيه :)

hisoo
10-03-2012, 19:06
مبروك عليك الجهاز ومستنى ردك على رضائك على المعالج سواء فى الالعاب او التطبيقات المختلفه لانى بفكر اغير من ال1100 الى البلدوزر .

manmoon
10-03-2012, 19:39
مبروك عليك الجهاز ومستنى ردك على رضائك على المعالج سواء فى الالعاب او التطبيقات المختلفه لانى بفكر اغير من ال1100 الى البلدوزر .

ولله المراجعات ديه انا شوفت منها كتير الاكثر كان ضد البلدوزر و قليل الي كان في صفه

لاكن بالنسبه للتجربه الي شوفتها في المنتدايات الاجنبيه من المستخدمين كلهوم قاله ان ادائه كويس جدا

الي حسم معايه الامر السعر لما انخفض وبعدين انا ميال الي amd اكثر

وبعدين انت لو شوفت في التقييم بتاعي انا كنت مشغل لعبة Battlefield 3 وهيه من النوع الي بيحتاج معالج متعدد الانويه و بقوم

بضغط ملفين وبنسخ 25 جيجا و 35 جيجا كله في نفس الوقت وكان شغال 4G turbo core

معني كده ان الاستهلاك ده كله ومش شغال بكامل طاقة المعالج عشان كده مقلل عدد الانويه المفعلة ورافع التردد 4g
و اللعبه شغاله ولا كاني مشغل حاجه معاها

وان مفيش برنامج او لعب حتي الان قادرة تستفيد من الثمان انويه بتوع البلدوزر
وفي اعتقادي ان تعدد الانويه ده مش هايبان غير في المستقبل

بالنسبه ليك ان المعالج بتاعك رائع جدا واظن انك مش محتاج تغير دلوقتي
لاكن انا كانت محتاج اشتري في الوقت الحالي لاني جالي سعر كويس في جهازي القديم

hisoo
10-03-2012, 20:26
جزاك الله خيرا على سرعه الرد وربنا يباركلك فى جهازك وان شاء الله انتظر شويه لما تطلع حاجه جديده علشان احس بالتغير .

manmoon
11-03-2012, 15:40
جزاك الله خيرا على سرعه الرد وربنا يباركلك فى جهازك وان شاء الله انتظر شويه لما تطلع حاجه جديده علشان احس بالتغير .

هو ده افضل شيء تعمله في الوقت الحالي

abdo AlMaNsY
12-03-2012, 02:37
السلام عليكم ورحمة وبركاته
ألف مبروك على القطع الجديدة وربنا يهنيك بيهم ومراجعة ممتازة وجودة التصوير ممتازة وأنا بحيك على شجعاتك وعلى عدم إعتمادك على كلام المواقع الى أغلبه لا بيقدم ولا بيأخر ودائما أحترم الاداء العملى والفعلى للمستخدمين وكل مستخمى مواقع newegg و amazon و tigerdircet وamd shop
أكثر 3000 مستخدم لمعالجات البلدوزر وأكثر من 95% منهم بيشكرو فى أداء البلدوزر ويحكوا عن قوة
وبعد عدة مراجعات وتصفح مواقع ومتابعة لمعمارية البلدوزر منذو سنة كاملة أستنجت أن
معالجات البلدوزر تحقق رقم قياسى غير مسبوق فى عمليات كسر السرعة حيث دخولها موسوعة جينيس وحصولها على جائزة أسرع معالجات مركزية فى العالم وأنصحك تكسر سرعته إلى 4 جيجا للأنوية 8 وبذلك ستتفوق على i7 مع توفير 640 جنيه فرق سعر بينهما
معالجات البلدوزر ذات تجربة فريدة مع تقنية AMD Eyefinity وهى تشغيل شاشات متعددة تعمل بتقنية 3d والربط بينهم وتستطيع تشغيل حتى 6 شاشات معا بدقة hd على معالجات البلدوزر وطبع الموضوع ده بيحتاج كروت شاشة من الفئة العلية مع معالج قوى جدا للقيام بهذه العملية
المعالجات الأكثر توافقا مع الفئة العليا من إصدارات hd6000 والأقل حدوثا لعنق الزجاجة حيث أن أقل معالج فى البلدوزر وهو fx-4100 تستطيع تركيب معه كارت 6970 أو 6990 وسعره 730 جنيه دون الحاجة إلى كسر سرعة فى حين ان i3 2100 أو x4 955 ستشعر بعنق زجاجة لو ركبت كارت 6870 بدون عمل كسر سرعة
معالجات البلدوزر من أفضل المعالجات لتعدد المهام والقيام بعمليات كثيرة فى نفس الوقت والاكثر إستفادة فى المستقبل
وأنت يا أستاذ manmoon أكدتلى حاجة مهمة جدا وهى إنى fx-8120 متفوق على i5 2500k بفارق 12% مع تفعيل 4 أنوية فقط فى الاداء العام ما بالك ب8 مع أنه أرخص 50-75 جنيه ودائما amd تحقق معادلة السعر فى مقابل الاداء وأكدت للأخوة الأفاضل هنا فى المنتدى الاداء الحقيقى لمعالج ظلم هنا فى المنتدى كتيير بدون دليل حقيقى على العموم ألف ألف مبروك مجددا
مقلتيلش إسم حضرتك إيه
وهعرفك بنفسى أنا عبدالرحمن المنسى
من الزاوية الحمراء بالقاهرة وسنى 17 سنة

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

manmoon
13-03-2012, 00:57
السلام عليكم ورحمة وبركاته
ألف مبروك على القطع الجديدة وربنا يهنيك بيهم ومراجعة ممتازة وجودة التصوير ممتازة وأنا بحيك على شجعاتك وعلى عدم إعتمادك على كلام المواقع الى أغلبه لا بيقدم ولا بيأخر ودائما أحترم الاداء العملى والفعلى للمستخدمين وكل مستخمى مواقع newegg و amazon و tigerdircet وamd shop
أكثر 3000 مستخدم لمعالجات البلدوزر وأكثر من 95% منهم بيشكرو فى أداء البلدوزر ويحكوا عن قوة
وبعد عدة مراجعات وتصفح مواقع ومتابعة لمعمارية البلدوزر منذو سنة كاملة أستنجت أن
معالجات البلدوزر تحقق رقم قياسى غير مسبوق فى عمليات كسر السرعة حيث دخولها موسوعة جينيس وحصولها على جائزة أسرع معالجات مركزية فى العالم وأنصحك تكسر سرعته إلى 4 جيجا للأنوية 8 وبذلك ستتفوق على i7 مع توفير 640 جنيه فرق سعر بينهما
معالجات البلدوزر ذات تجربة فريدة مع تقنية AMD Eyefinity وهى تشغيل شاشات متعددة تعمل بتقنية 3d والربط بينهم وتستطيع تشغيل حتى 6 شاشات معا بدقة hd على معالجات البلدوزر وطبع الموضوع ده بيحتاج كروت شاشة من الفئة العلية مع معالج قوى جدا للقيام بهذه العملية
المعالجات الأكثر توافقا مع الفئة العليا من إصدارات hd6000 والأقل حدوثا لعنق الزجاجة حيث أن أقل معالج فى البلدوزر وهو fx-4100 تستطيع تركيب معه كارت 6970 أو 6990 وسعره 730 جنيه دون الحاجة إلى كسر سرعة فى حين ان i3 2100 أو x4 955 ستشعر بعنق زجاجة لو ركبت كارت 6870 بدون عمل كسر سرعة
معالجات البلدوزر من أفضل المعالجات لتعدد المهام والقيام بعمليات كثيرة فى نفس الوقت والاكثر إستفادة فى المستقبل
وأنت يا أستاذ manmoon أكدتلى حاجة مهمة جدا وهى إنى fx-8120 متفوق على i5 2500k بفارق 12% مع تفعيل 4 أنوية فقط فى الاداء العام ما بالك ب8 مع أنه أرخص 50-75 جنيه ودائما amd تحقق معادلة السعر فى مقابل الاداء وأكدت للأخوة الأفاضل هنا فى المنتدى الاداء الحقيقى لمعالج ظلم هنا فى المنتدى كتيير بدون دليل حقيقى على العموم ألف ألف مبروك مجددا
مقلتيلش إسم حضرتك إيه
وهعرفك بنفسى أنا عبدالرحمن المنسى
من الزاوية الحمراء بالقاهرة وسنى 17 سنة

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اتشرفت بمعرفتك يا عبد الرحمن

اخوك محمود 27 سنه

ولله بيني وبينك انا كنت خايف من المعلج في الاول بس الحمد لله طلع ادائه جيد جدا

وبعدين انا كنت عايز اجيب حاجه للمستقبل عشان اقعد اكتر فتره ممكنه من غير تحديث المعالج

وفكرت كويس وعرفت ان المستقبل هو لتعدد الانويه هو بصراحه النواه في fx عمتا اضعف من اي معالج في فئته بس تعدد الانويه هو المستقبل

يعني لو معايه برسسور 4 انويه قويه وجه في المستقبل لعبه محتاجه اكثر من كده هايديني اداء اقل مثال المعالج بتاعي القديم الفنيوم 2 550 كان معالج كويس بس عشان كان 2 كور بان ضعفه امام لعبة Battlefield 3 لانها محتاجه معالج رباعي الانويه
نفس الكلام امام i5 i هو دلوقتي جامد بس في المستقبل لما تيجي اللاعاب الي محتاجه اكثر من 4 انويه هيبان ضعفه

عشان كده فكرت ان fx-8120 هاينفعني في المستقبل عشان ال8 انويه الحقيقه الي فيه

وبالنسبه لضعف النواه الواحده فيه ممكن ابقه اكسر السرعه في المستقبل لاكن دلوقتي مش محتاج ده

وكمان اكتشفت اني ممكن ارفع التردد لخاصية ال turbo core من 4 جيجا الي اكثر ونا فعلا جربت ورفعتها الي 4.6 علي المشتت الاصلي و الحراره ارتفعت حاجه بسيطه جدا

عمتا الحمد لله انا راضي من ادائه

واتشرفت بمعرفتك

اخي عبد الرحمان

thedarabid17
13-03-2012, 08:26
السلام عليكم
ألف مبارك لك على هذا الجهاز
اخي كم اشتريت لوحة الأم ASUS M5A97 700LE

manmoon
13-03-2012, 09:26
السلام عليكم
ألف مبارك لك على هذا الجهاز