المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : شرح الغاء كرت الصوت وتفعيل الماوس الويرليس

saicco
14-03-2012, 19:20
عندي سوالين لو سمحتو
الاول :: عندي كرت صوت built in ومش شغال دلوقتي . جبت كارت صوت منفصل وعايز اشغله
ممكن حد يقولي ازاي الغي الكارت القديم وازاي اعرف الكارت الجديد ؟؟

الثاني :: عندي لاب توب وجبت له ماوس ويرليس ومش عارف اشغله
ممكن حد يقولي ازاي اعرفه علي اللاب توب ؟؟

اسامة عادي
14-03-2012, 20:24
الكرت الخارجي يلغي الداخلي تلقائيا مع العلم ان هناك بعض المذربورد لها خاصية الغاء كروت التشبست بشكل يدوي
السؤال الثاني معلش معنديش خبرة

ENG.Bishoo
15-03-2012, 01:06
عندي سوالين لو سمحتو
الاول :: عندي كرت صوت built in ومش شغال دلوقتي . جبت كارت صوت منفصل وعايز اشغله
ممكن حد يقولي ازاي الغي الكارت القديم وازاي اعرف الكارت الجديد ؟؟

طالما حضرتك موصل السماعات بالكارت الخارجى فشريحه الصوت المدمجه لاتعمل ولو عايز تلغيها نهائى أمسح تعريفها من الويندوز

الثاني :: عندي لاب توب وجبت له ماوس ويرليس ومش عارف اشغله
ممكن حد يقولي ازاي اعرفه علي اللاب توب ؟؟

عند وضع الريسيفر الخاص بالماوس فى منفذ ال USB فأنه يتم تعريفه تلقائياً ثم قم بالضغط على الزر الموجود به مره واحده ثم أضغط على الزر الموجود بالماوس بعدها سيعمل بأذن الله

تم الرد داخل الأقتباس

saicco
15-03-2012, 01:44
اشكركو جميعا علي الرد
سوالي الاول تقصدو بالاجابه ان مش مهم الكارت القديم .. بمعني اني بمجرد ما اسطب الكارت الجديد واوصل بيه السماعات ساسمع الصوت علي الكارت الجديد ؟؟؟؟

اما سوالي التاني مهندس بيشوو .. استاذنك في التوضيح اكثر .. عملا باني اريد من اول ما اوصل البطاريه ( الحجاره ) ثم اخراج USB من الماوس .. ماذا افعل بعد ذلك ؟؟

ENG.Bishoo
15-03-2012, 11:51
بعد تركيب البطاريه فى الماوس وتركيب ال usb فى الكمبيوتر ستجد زر فى ال usb وأخر فى الماوس أضغط على ال usb أولاًثم الماوس بعد كده هيشتغل ولو معرفتش تشغلوا برضوا فياريت ترفع صوره للماوس ولل usb بتاعه

saicco
15-03-2012, 15:09
بعد تركيب البطاريه فى الماوس وتركيب ال usb فى الكمبيوتر ستجد زر فى ال usb وأخر فى الماوس أضغط على ال usb أولاًثم الماوس بعد كده هيشتغل ولو معرفتش تشغلوا برضوا فياريت ترفع صوره للماوس ولل usb بتاعه

اشكرا علي تعبك ... هحاول ولكن هل بعد الضغظ علي زرال usb أولاً ثم الماوس .. هل هناك سيكون في لون معين اصبح بالماوس ( لون احمر او اخضر ) يدل علي انه مفعل
وهل هناك تعريف خااص به علي اللاب توب ؟؟

ENG.Bishoo
15-03-2012, 21:49
لاأعتقد أن له تعريف خاص والمفروض بعد الأتصال اللون يتغيير