المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : my all experience about 3d technology

الصفحات : 1 2 3 4 [5] 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22

nanonona
21-04-2012, 02:04
بص يا باشا انا عملتلك ال video ده عشان تعرف تتعامل من مشكلة Batman بال 3D

وحكلمك بعد ماتتفرج عليه و تجرب

https://www.youtube.com/watch?v=vun1mHGvNgE&context=C4b4f31dADvjVQa1PpcFP6-Tb8nYiA71bq2lM_k4iPnsPK9rVklKc=

طبعا اتكلمنا لكن أنا أشرح نتيجة المكالمة للأعضاء الكرام:
رااااااائع وتمام كله تمام كلامك صح 100% وتم تشغيل BATMAN AC من الـ Tri Def على الكارت AMD 6950 وأي كارت من الفئة السادسة أو الخامسة سيعمل 3D إن شاء الله
الشكر موصول لأخونا أشرف لإفادته المنتدى كله بكل هذه التفاصيل..

عبدالله ضيف
21-04-2012, 15:47
https://www.youtube.com/watch?v=HaMqR_cY9g8&feature=related

طبعا من الفيديو ده هتحس فعلا ان جودة الثرى دى بتاع ال جى اجمد بكتير بس يا جماعة يريت حد يساعدنا ويقولنا هل فى النوع ده مثلا العمق بيقل وهل معظم الالعاب و الفيديوهات والاجهزة بتدعمه ولا ايه بالظبط
واهم شئ بقى فى الموضوع ان الشاشات بتاع النوع ده من الثرى دى مش بيحتاج هرتز عالى زى الباقى عشان يشتغل حلو واعتقد ان الشاشة بتاخد الصورتين وبتتدمجهم بنفسها وبتعرضهم مع بعض فى صورة واحدة على الشاشة والنظارة بتفصلهم لكل عين صورة هل معنى كده انى لو عملت برنامج مثلا يدمج الصورة بنفسه بدل الشاشة واشتريت نفس النظارات الى بيستخدموها هل هشوف ثرى دى عادى على شاشة عادية جدا led
والله اسئلة محتاجة التشاور

عبدالله ضيف
21-04-2012, 16:19
يا جماعة لو عاوز اشترى نظارة ال جى الاقيها فين بس عاوزها من غير شاشة وهل هيه هيه الى بتبقى فى السينما ولا ايه بالظبط
ياريت اى حد يكلمنى على الايميل الاخ صحب المضو عاو اى حد
abdalla_ronldinho2010cap@yahoo.com

Ashraf Ehah Saa
21-04-2012, 23:20
للاخ الكريم nanonona انا شوفت ريفيوهات لل LG 3D monitor اللى انتا بعتهالى وبصراحة انا كده حتراجع عن قرارى فى شراء ال LG 3d TV واستنا لما تنزل ال LG 3D monitor ببوصة
اكبر شوية ....... وعلى فكرة كل الريفيوهات اللى انا شوفتها بتقول انها افضل تقنية لل 3D بس برضو التقيم ده وهمى ...لانى ماقدرش ادى تقييم 100% اما حد يشتريها ويقولنا عليها

Ashraf Ehah Saa
21-04-2012, 23:33
وعلى فكرة يا اخ nanonona لو عاوز لعبة عربيات يكون ال 3D فيها قوى جدا فانصحك تجرب Burnout.Paradise.The.Ultimate.Box-RELOADED

وده لينك الداونلود ( https://thepiratebay.se/torrent/4699736 ) وبعد كده نزل ال update بتاعها من هنا :

https://kat.ph/burnout-paradise-the-ultimate-box-update-v1-1-0-0-cracked-bat-t2818319.html

بس امانة عليك يا شيخ اول ما تنزلها توقلنا ايه رايك فى ال 3D بتاعها

والله الموفق

عبدالله ضيف
22-04-2012, 02:33
يا جماعة التقنية فيها عيب انها بتخلى الريزيولوشن يقل وكمان زوايا الرؤيا بالثرى دى مش كبيرة وبعييدن محدش رد عليه ليه فى اخر رد كتبته

Ashraf Ehah Saa
22-04-2012, 13:05
عفوا اخى الكريم عبد الله

طبعا النضارات بتاعت السنما للاسف مابتشتغلش مع ال lg 3D TV

nanonona
22-04-2012, 14:46
وعلى فكرة يا اخ nanonona لو عاوز لعبة عربيات يكون ال 3D فيها قوى جدا فانصحك تجرب Burnout.Paradise.The.Ultimate.Box-RELOADED
بس امانة عليك يا شيخ اول ما تنزلها توقلنا ايه رايك فى ال 3D بتاعها
والله الموفق
:cdcd: ...Downloading... :cdcd:
:) بس كده انت تؤمر وأي حاجه تانيه تحب إني أجربها قولي على طول :cool:

khaled_rafea
22-04-2012, 15:22
يا أستاذ خالد بعد أذنك كنت عاوز رأى حضرتك فى الثرى دى بتاع الايه ام دى, وهل جربت الفريم سكونشال ولا لأ ؟ و الألعاب الحصرية لانفيديا أشتغلت كويس مع التراى ديف ولا لأ ؟؟؟

nanonona
22-04-2012, 22:14
يا أستاذ خالد بعد أذنك كنت عاوز رأى حضرتك فى الثرى دى بتاع الايه ام دى, وهل جربت الفريم سكونشال ولا لأ ؟ و الألعاب الحصرية لانفيديا أشتغلت كويس مع التراى ديف ولا لأ ؟؟؟

الـ 3D ممتاز مع الـ AMD لكن مش كل اللعب زي بعض فمثلا بات مان وكرايسس 2 روعة روعة مع إن كلاهما حصري لإنفيديا وفي المقابل NFS THE RUN مش حلوة في الـ3D ونفس الحال مع Nvidia الحلو عندها حلو لـ AMd والوحش وحش مع الكل..
وكما فهمت من أستاذ أشرف: AMD زي الـ Nvidia طالما أنك لا تستعمل نظارة نفيديا وشاشة مدعومة منها

بالنسبة للـ Frame Sequential فهو النظام المعتمد من AMD فمجرد ماتشغل أي لعبة من الـ Tri Def يختار اوتوماتيك Frame Sequential ولا تستطيع تغييرها لا من الشاشة ولا من البرنامج .. بمعنى إن "في سين بين الشاشة والبرنامج" .. لكن لما شغلت كرايسس 2: 3D من أوبشن اللعبة مش من Tri Def اخترت side by side من اللعبة ومن الشاشة وكان أروع 3D شفته حتى لحظة كتابة هذه السطور..

ملاحظة هامة جدا : الـ 3D ما زال شيئا يتطور فمهما دفعت ومهما جربت لن تحصل على تجربة 3D خالية تماما من الأخطاء كوجود بعض الخيالات أو ازدواج كتابة ما أو صداع ما -الكل يشتكي من الصداع وأنا لم أشعر به أبدا لكني لا أنكره -.

khaled_rafea
22-04-2012, 22:39
بجد شكرا جدا يا كبير على المعلومات المفيدة, فتحت نفسى أجيب الشاشة و كارت ايه ام دى و خصوصا بعد ما الأسعار ما نزلت, و مستنى برده لما تجربها شوية و تنقلنا رأيك فيها, و بالنسبة لأشرف باشا مستنى يجيب الال جى و يقولنا رأيه فيها و هو خبير الثرى دى فى المنتدى

عبدالله ضيف
23-04-2012, 01:20
اعتقد ان تقنية الباسيف افضل من تقنية سامسونج خصوصا ان سامسونج غالية جدا وتحتاج 120 هرتز لاترى منهم غير 60 ههههههههه وحتى لو جبت شاشة 240 هرتز برده مش هتشوف غير ستين لان النظارات اصلا بتفتح وتغلق بسرعة ستين مرة وبكده النظارات هيه الى متحكمة فى التقنية ولا ايه رايكم :)

A 2008
23-04-2012, 15:53
السلام عليكم
انا متابع الموضوع من اوله بس للاسف مكنتش بعرف اشارك عشان البي سي متفيرس ( ومازال :-( ) اانهم
قررت ادخل من الموبايل
اولا انا عاوز اشكر الاستاذ اشرف ع المجهود الي بذله بجد جزاك الله خير
تاني حاجه انا مستني الرفيو بتاعك ياباشا عن الال جي لان فكرة الباسيف عاجبني "نظريا" بس عمليا ماجربتهاش ومستنيك ياباشا ان شاء الله
اه ع فكره هي مش متوافر منها غير حجمين بس 23 و 25 وللاسف ال 25 مش منتشر خالص حتي مش موجود ع امازون

A 2008
23-04-2012, 16:00
وبالمناسبة الشاشات الباسيف الي موجودة في مصر هي الال جي و موديل تاني من شركة aoc الأوروبية ودي ارخص سعرها 1575 عند كمبيوداتا وواضح كمان ان اسوس هتنزل شاشة باسيف ودي كانت مفاجأن ليا بصراحة لان اسوس ع طول بتعتمد ع النيفيديا كيت الي هو active وده في الموديل vg23ah تبعا لكلام العضو اسوس ايجي

Ashraf Ehah Saa
23-04-2012, 18:40
شكر خاص للاخ الفاضل A 2008 ......

واحب اقول انى الحمد الله انى قررت اشترى ( LG Cinema Screen 47LM6700 47-Inch Cinema 3D 1080p 120 Hz LED-LCD HDTV )

من موقع Amazon ..... ودفعت فلوسها للعضو الفاضل حسام ...... وحتجينى ان شاء المولى كمان 15 يوم ..... وده لينك الشراء

https://www.amazon.com/LG-47LM6700-47-Inch-LED-LCD-Glasses/dp/B006ZH0KJS/ref=sr_1_14?ie=UTF8&qid=1335198790&sr=8-14

وده ريفيوهاتها :

https://www.youtube.com/watch?v=sviP1xE1fUc

https://www.youtube.com/watch?v=_TWppeQWLjw&feature=related

khaled_rafea
23-04-2012, 18:53
الف مبروك يا أشرف باشا, منتظرين تجربتك على أحر من الجمر, لكن ليه حضرتك مجبتهاش من مصر, و تتهنى بيها إن شاء الله

khaled_rafea
23-04-2012, 19:45
شوفت الريفيوهات, بسم الله ما شاء الله تحفة حقيقية, بالتأكيد لسه منزلش مصر

DreAmO
24-04-2012, 00:26
شكر خاص للاخ الفاضل A 2008 ......

واحب اقول انى الحمد الله انى قررت اشترى ( LG Cinema Screen 47LM6700 47-Inch Cinema 3D 1080p 120 Hz LED-LCD HDTV )

من موقع Amazon ..... ودفعت فلوسها للعضو الفاضل حسام ...... وحتجينى ان شاء المولى كمان 15 يوم ..... وده لينك الشراء

https://www.amazon.com/LG-47LM6700-47-Inch-LED-LCD-Glasses/dp/B006ZH0KJS/ref=sr_1_14?ie=UTF8&qid=1335198790&sr=8-14

وده ريفيوهاتها :

https://www.youtube.com/watch?v=sviP1xE1fUc

https://www.youtube.com/watch?v=_TWppeQWLjw&feature=related

ايووه بقى

الف مبروك يا اشرف مقدماً .. وانت فاهم بقى وانا فاهم احنا عايزين ايه ومنتظرين ايه ;)

وبعدين انت مابقتش تتواصل معايا ليه .. لا بشوفك عالميل ولا بتتصل ولا اي بتنجان :mad:

DreAmO
24-04-2012, 01:00
واهم شئ بقى فى الموضوع ان الشاشات بتاع النوع ده من الثرى دى مش بيحتاج هرتز عالى زى الباقى عشان يشتغل حلو واعتقد ان الشاشة بتاخد الصورتين وبتتدمجهم بنفسها وبتعرضهم مع بعض فى صورة واحدة على الشاشة والنظارة بتفصلهم لكل عين صورة هل معنى كده انى لو عملت برنامج مثلا يدمج الصورة بنفسه بدل الشاشة واشتريت نفس النظارات الى بيستخدموها هل هشوف ثرى دى عادى على شاشة عادية جدا led
والله اسئلة محتاجة التشاور

لا الفكرة مش في دمج صورتين ونضاره والسلام

لازم الشاشه نفسها الاسكرين بتاعها والتقنيه تكون بتدعم الثري دي .. بالبلدي كدة لازم يبقى في تفاهم بين الشاشه والنضاره .. علشان يتحدد لكل عين تشوف ايه وماتشوفش ايه

والفكرة من ان الهيرتز يكون 120 على الاقل .. علشان الشاشه بتدي لكل عين 60 هيرتز .. او كل صوره 60 هيرتز

ودة اقل هيرتز مناسب للمشاهدة بدون الشعور ببطىء او ارتعاش في المشاهدة .. يعني يبقى زي الشاشه العاديه 60 هيرتز بس ثري دي

لكن لو الشاشه الثري دي الهيرتز بتاعها مثلا 60 .. كل عين هتاخد 30 هيرتز .. ودة مش مناسب للمشاهدة وهتبقى الصوره غير مريحه

وعموما كل اللي جرب تقنيه الباسيف في ال جي اكد انها اقوى ثري دي من تقنيه الاكتيف في سامسونج وغيرها

لكن في المشاهدة العاديه .. جودة الالوان والصوره في سامسونج افضل .. بدون ثري دي

وعموما .. ال جي تحفه بردو وتعجبك في الوانها وصورتها

A 2008
24-04-2012, 12:28
الف مبروك يااشرف باشا
علي الفكرة الشاشه دي كنت بشوفها ع امازون وكانت عيني هتطلع عليها ههههههههه ما شاء الله طبعا
بس ممكن اعرف هيا كلفتك كام بالمصري لان في ناس بيقولوا ان الجمارك اتلغت ع الالكترونيات وفي ناس تانيه بتقول لا فمعلش ياباشا عاوز اعرف هي كلفتك كام مصري
لانو لو مكلفتكش اكتر من سعرها بالدولار بكتير تبقي مصلحة ;-) :-D

speroo
24-04-2012, 18:15
السلام عليكم ...

انا كنت عاوز اشترى الشاشة دى ... مع العلم ان كارت الشاشة لدى هو 4870 ..
https://www.********.com/product.php?id=11162
فهل تنصحنى بيها ولا اجيب حاجة تانية ... مع العلم ان ميزاميتى لا تتعدى ال 2300 جنية

و شكرا مقدما ...

عبدالله ضيف
25-04-2012, 05:19
انصحك كل النصيحة بالصبر لبعد الامتحانات لان فى اصدرارات جديدة من التقنية هتنزل مصر واعتقد انها هتكون افضل بكتير
بس لو مستعجل خلاص الشاشة جميلة جدا يعنى وامكانياتها رهيبة !

nanonona
27-04-2012, 22:26
تجربتي مع الشاشة S27A950D مع كارت شاشة AMD\ATI كما طلب الأستاذ أشرف:
أولا أحب أن أؤكد أنني رغم مرور أكثر من أسبوع على شرائي للشاشة إلا أنني لم أجربها جيدا لكثير من الظروف الخارجة عن إرادتي لذلك فليس من الممكن إعطاء تقييم نهائي حاليا:

ملاحظة: التقييم من السيئ للأفضل فلا تيأسوا سريعا..

أولا - مع الديسك توب والصور الثابتة:

لم ينجح معي ولم أشعر بـ 3D عند تشغيل خيار التحويل من 2D إلى 3D من الشاشة ومشاهدة الصور الثابتة أو غيره.

ثانيا - مع الأفلام:
لقد شاهدت فيلم هاري بوتر 8 "الأخير" 3D في السينما وكان تقييمي للـ 3D في السينما بحالها : 8/10 لوجود بعض المشاهد لا تشعر فيها بأي 3D ولكن الميزة أن النظارة تجعل الصورة نقية جدا في كل المشاهد فهي تخفي عن عينيك أي عيوب في شاشة السينما.
عندما قمت بتحميل نفس الفيلم "3D "SBS بمساحة 10 جيجا كان تقييمي للـ3D :
6/10
لماذا ؟
أولا الصورة في المشاهد الليلية غامقة وتتطلب أن تطفئ كل الأنوار لتراها
ثانيا: يوجد عمق للـ3D ولكن ليس بدرجة السينما ولا توجد طريقة لزيادة العمق كما هو الحال مع الألعاب.
إذا كان هناك برنامج مخصص لمشاهدة الأفلام الـ"3D "SBS إلحقوني به فلم أجد إلا برامج لتشغيل الأفلام الـ2D كأنها 3D باستخدام النظارة الأحمر والأزرق العتيقة

فيلم LION KING 3D مازال في إطار التحميل ولكني شاهدت أوله فلاحظت أن هناك مشاهد أكثر عمقا من هاري بوتر في مقابل مشاهد لا تمت
للـ3D ببصلة وسنوافيكم بمزيد من التفاصيل بعد اكتمال التحميل!

فيديو demo خاص بـ LG على اليوتيوب: هذا الفيديو الدعائي به جزء عن الحياة البحرية 9/10 وهو من أفضل ما شاهدت 3D فكنت أرى السمكة خارج الشاشة تماما وكان الـ3D رائعا بمعنى الكلمة مشاهد عمق وأخرى خروج خارج الشاشة .. وهذا الفيديو أكد لي إمكانية خروج الصور خارج الشاشة في السامسونج كما هو الحال في شاشات LG سينما تماما.

ثالثا - الألعاب:
أعتقد أن أفضل 3D يمكن أن تستمتع به هو 3D الألعاب فلا داعي لأن تنفق الكثير على فيلمين تلاته 3D ثم تعود للـ 2D فإذا كنت من هواة الألعاب فستستمتع بـ batman arkham city و crysis 2 بتقييم 9.5/10
وفي الألعاب الـ 3D تجد عمق فقط ولكنه عمق مذهل كأنك مثلا متعود على play Station 1 ثم قفزت إلى ماهو أحدث من play Station 3 مرة واحدة .
الألعاب تنقسم قسمين ألعاب تدعم الـ3D سواء Nvidia أو AMD\ATI وهذه ستعمل بكل كفاءة -إن شاء الله- على أي كارت باستخدام برنامج Tri Def
والقسم الآخر ألعاب لا تدعم الـ3D كالألعاب القديمة أو الألعاب الجديدة التي لا تدعم 3D
وهذه قائمة بالألعاب التي جربتها وتقييمي لجودة الـ3D بها:
need for speed the run
هذه اللعبة جميلة جدا 2D ولكن يبدو أنها عدوة للـ3D فلن تشعر سوى بعمق خفيخ يظهر على السيارة ولا يظهر على البيئة المحيطة بها

burnout paradise city
هي لعبة سيارات أيضا من عام 2009
و3D هذه اللعبة أعجب أستاذ أشرف ربما لأن أي شرارات احتكاك أو تطاير أي شيء يكون 3D فعلا ولكن لم أشعر بـ 3D عميق في بيئة اللعبة لا أدري لماذا أشعر به حينا ولا أشعر به أخرى

2010 need for speed hot pursuit
هنا الـ3D ممتاز وتشعر به في كامل بيئة اللعبة تشعر كأنك تنظر من نافذة أمامية وليس شاشة.. ورغم أن هذه اللعبة كانت الأسوأ جرافيك على 2D ولكنها رائعة على الـ3D .

وجار تجربة ألعاب أخرى غير السيارات إن شاء الله
ملاحظة: يتميز برنامج Tri Def بإمكانية زيادة الإحساس بعمق الـ
3D وتكون الألعاب مضبوطة على 30% عمق ويمكنك زيادتها وحتى 100% ولكن أفضل شيء 50 أو 70% لأن أكثر من ذلك ستجد الكثير من الخيالات والكثير من الإرهاق للعين ..

khaled_rafea
27-04-2012, 23:50
مراجعة رائعة, جزاك الله خيرا و تتهنى بالشاشة و يا رب يحفظهالك, إن شاء الله ناوى أشتريها فى أقر فرصة مع كارت جديد لكن لم أستقر بعد على انفيديا ولا أيه ام دى, والأولوية عندى للالعاب الثرى دى, لكن واضح ان كلا النوعين يعمل جيدا مع الثرى دى, و ميرسى كتير ليك يا باشا

Ashraf Ehah Saa
29-04-2012, 18:47
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته ....... بداية القول....... بسم الله الرحمن الرحيم

انا عارف ان اعتزراتى كترت لتاخرى فى سرعة الرد ولكن انا اجازتى خلصت و رجعت الشغل ..... فمتزعلوش منى ... المهم

احب ان اشكر العضو الفاضل nanonona على مجهوده الرائع فى عمل الرفيو الجميل ده ( ربنا يزيد من امثالك ) ... وياريت من باقى الاعضاء

مشلركتنا المزيد و المزيد من المعلومات و التجارب الشخصية ....

اما يالنسبة للاخ الفاصل nanonona انا لي اعتراض صغير جدا جدا جدا الا وهو تقييمك للعبة العربيات ( burnout paradise city ) انا بصراحة شايف ان ال 3D فيها يكاد يفوق لعبتى
DIRT2 & DIRT3

ولكن النقطة دى مش حنختلف كتير .....

اما بخصوص الافلام ....... انا نسيت اقول على معلومة مهمة وهى

ان الافلام ال 3D اللى هى BLU-RAY SBS Rip مش حتلاحظ ال DEPTH يعنى ال 3D مش فعال 100% ...... وتخيل كمان ان افلام ال BLU-RAY 3D MOVIES الاوريجينال ذات الاحجام الضخمة برضو

ال3D غير فعال ... يعنى ممكن نديها تقييم 4/10 ....... وطبعا السر فى كده ان الفلام اللى زى فيلم هارى بوتر او اى فيلم تانى هى انها افلام .....( حقيقية )......

وطبعا المقصود بكلمة ( حقيقية ) هنا ان شخصيات و خلفيات الفيلم حقيقية وليست جرافكس

وده على عكس تماما الافلام ( animation movies ) زى Mega MIND او despicable me او poss in boots او سلسلت افلام shrek عدا الجزئين الاول و التانى منها

واللى ممكن نديها تقييم 9.5 او 10/10 على BLU-RAY SBS 3D rip او ال BLU-RAY 3D MPVIES الاوريجينال ....

وطبعا احسن برنامج اتعمل للافلام ال ( BLU-RAY 3D SBS rip ) من وجهة نظرى الشخصية الا وهو ( media player classic home cinema )
وده لينك الداونلود بتاعه لو محتاجه ( https://www.free-codecs.com/download/media_player_classic.htm )

وافضل برنامج للافلام ال ( original blu-ray 3d movies ) وهو ال DVD PLAYER 11 المعروف .. ولكن اللى احسن منه من وجهة نظرى

واللى انا بستعمله الا وهو ( totalmediatheatr ) و الاختصار بتاعه TMT_5.1.1.110

وياريت تجرب اعبة اكشن قديمه جدا ولكنها جميلة جدا و زهلت اكتر لما لقتها بتشتغل بال 3D بكفاءة فوق الممتازة

واللعبة دى كانت اول الالعاب التى عملت بنظام ال HD او ( high def ) و الاعبة من نوع ( action bullet time ) زى سلسلت العاب max payn

و اللعبة هى ( Stranglehold ) ولكن للاسف مش حتعرف تنزلها لان السيدرز بتاعها بقا قليل ولكن حديك اللينك وانتا و حظك وعشان كده ياريت

تنورنى فى اكتوبر وتجيب معاك هارد فاضى واديلك كمية العاب حديثة + Stranglehold + افلام BLU-RAY SBS 3D و اوريجينال

وعلى فكرة ... ياريت تبعتلى رقم تلفونك تانى عشان اكلمك واشكرك شخصيا على ريفيوهاك الجميل

والله الموفق

Ashraf Ehah Saa
29-04-2012, 18:53
وده اللينك ..... ( https://isohunt.com/torrent_details/45077927/?tab=summary )

nanonona
30-04-2012, 00:05
ألف شكر يا أستاذ أشرف وليك رسالة ع الخاص.. و بالنسبة لـ Burnout أنا خايف يكون في حاجه مش متظبطة عندي أنا نفسي في كتالوج لـ Tri Def

combateagle
30-04-2012, 03:55
لو سمحتوا هو ال3D بتع Nvidia نفس بتع AMD وكلمة Side by Side نقريبا فى اول الموضوع كان مكتوب AMD للFrame Sequential
و Nvidia للSide by Side وزى ما وجدت فى البرنامج الاول بتع Samsung Frame Sequential AMD 5000+Series)1) و
(Samsung Side By Side Nvidia)2 ولا AMD تنفع للاتنان علشان الاخ nanonona يشغل الالعاب بكارت الAMD بيشغلها Side By Side.
, سؤالى الثانى عن الشاشات مثلا الشركات و ال3D بتعها يعنى مثلا:
Samsung --> بتغلى اى حاجة 3D. خاصية فى Samsung
ASUS --> تبع Nvidia فى ال3D بتعها اللى هى العاب مثل Batman Arkham City تختار 3D من اوبشن اللعبة و بنظارة Nvidia بالشاشة التابعة لNvidia احسن من الSamsung ميت مرة علشان ده التخصص بتعها لاكن العاب مش مدعمة ب 3D Nvidia (النظارة+شاشة نفيديا) بيبقى لازم شاشة الSamsung علشان بتحول اى حاجة (تقريبا بيكون 3D وحش علشان ديه بتخلى اى حاجة 3D فبيكون اى كلام).

,سؤالى الثالث و الاخير:
هو فى فرق مبين Side by Side و Frame Sequential ولا الفرق ان كل واحدة عايزه تتفشخر شوية مثلا
(AMD --> Frame Sequential , Nvidia -->Side By Side ده لسا هعرفوا بعد اجابة اول سؤال)

واسف على كثرة الأسئلة :D:D ولكنى متلغبط شوية علشان انا هجيب جهاز جديد و هجيبو فى نص شهر 5 و كنت هاجيب GTX 680 بس لأتها خلصت فخايف اجيب 7970 و اندم علشان كمان فى الصيف هجيب شاشة 3D فاجيب كارت Nvidia 3D مع شاشة الAsus VG276H ولا كارت AMD مع شاشة Samsung وهعرفوا لما الأسئلة تتجاوب باذن الله واكرر اسفى على كثرة الاسئلة و السلام عليكم.

Ashraf Ehah Saa
30-04-2012, 04:32
https://www.youtube.com/watch?v=YPeG0VMMXKw :confused:

عبدالله ضيف
30-04-2012, 05:15
https://www.youtube.com/watch?v=v1wYwIp7Xg4
الفيديو ده بيقول ان مفيش فرق فى العمق مبين النوعين من الثرى دى وكمان فرق الرزيلوسن غير ملحوظ
بصراحة شكل تقنية ال جى جامدة طحن بأذن الله هشترى الشاشة الاسوس فى الاجازة لانها ips يعنى الوان افضل بكتير من اى شاشة
الى نفسى فيه بقى انهم يعملو شاشة 120 هرتز ثرى دى بتقنية ال جى بصراحة هتبقى تحفة بجد يعنى