المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : my all experience about 3d technology

الصفحات : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22

Ashraf Ehah Saa
19-03-2012, 06:38
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته

النهرده حكلمكم عن ال 3D ..... بداية القول .. بسم الله الرحمن الرحيم

وعزائى للاخوة المسيحيين لفقدانهم البابا شنودة .... اما بعد

انا مش حقول انا احسن واحد بيفهم فى 3d technology بس انا

حقولكم من خلال تجربتى مع ال 3D عشان انا جربت 3 انواع ل3 منتجات مختلفة
وكان تكلفة هذه التجارب الثلاثة مجتمعة فى حدود ال 13000 جنيه ( والله على ما اقوله شهيد )

بس قبل ما اكلمكم عن ال 3D لازم ااقولكم على معلومة خطيرة قد يكون معظم الناس غافلة عنها
وهى ان معظم الناس فاكره انه اقوى كابل لعرض انقى صورة على الاطلاق ( FULL HD 1920 X 1080p )
هو كابل ال HDMI 1.3 العادى او كابل ال HDMI 1.4 HIGHT SPEED وده معلومة خاطئه خاطئة خاطئة

اما اقوى كابل فى العاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااالم لعرض انقى صورة على الاطلاق الا وهو ال dual DVI
وده صورة https://www.showmecables.com/product/DVI-I-Male-to-DVI-I-Male-Dual-Link-Cable-2-Meter.aspx (https://www.showmecables.com/product/DVI-I-Male-to-DVI-I-Male-Dual-Link-Cable-2-Meter.aspx)
و حتعرفو ليه من خلال عرض ال3 تجارب الى عشتها من ال 3D

اولا فروع ال 3D كلها واحدة سواء كانت تلفزيونات 3d او 3d Monitors او 3d بروجكتور او بمعتى اخر طريقة عرض
الصورة سواء كانت games او movies

الفرع الاول : Frame Sequential يعنى يتم عرض صورة مركبة على صور مثلها ( زى فكرة الورقة البيضة و الكربون )
الفرع الثانى : S B S او Side by Side و يتم عرض صورة بجانب صورة مثلها ثم يتم دمجهما
الفرع الثالث : O V او OVER - UNDER او Top - Bottom و يتم عرض صورة فوق او تحت صورة مثلها و يتم دمجهما

الفرع الرابع و الاخير و هو الذى تم اضافته مئاخرا للجيل الجديد من ال 3D TV او 3D monitors او 3D بروجكتور وهو
2D -3D و يتم عرض اى شيئ سواء كان جيم قديم او حديث او افلام DVD عادية

ملحوظة هامة جدا :
الفرع الاول و الفرع الثانى من اقوى طرق عرض الصورة المجسمة ( 3d quality )
الفرع الثالث و الفرع الرابع من اسوء طرق عرض الصورة المجسمة على الاطلاق

ملحوظة تانية مهمة جدى ( الكبير اوى ) :
ينصح بالفرع الاول للافلام ال BLU-RAY 3D الاوريجينال فقط ذات المساحات الكبيرة جدى
( اقل مساحة 35GB واكبر مساحة 81GB زى فيلم rtansformars 3 ) بكفاءة 200%

ينصح بالفرع الثانى لجميع انواع ال PC Games بكفاءة 100% و افلام ال BLU-RAY 3D SBS RIP بكفاءة 90%

لا ينصح بتاتا ( not recommended ) بالفرع الثالث لاى شيئ على الاطلاق ( محدش يسالنى ليه لانى ماعرفش كل الى اعرفه من تجربتي الشخصية ان مالهاش اى 30 لازمة )

ينصح بالفرع الرابع و الاخير لمشاهدت الصور الثابتة فقط ( PHOTOS )

ودلوقتى حكلمكم عن ال3 تجارب الى عشتها مع ال 3D و مميزات و عيوب كل واحدة

حبتدى بتجربتى الاولى ....

عندما قمت بتغير حهاز ال PC بتاعى من AMD الى INTEL وحوشت مبلغ محترم ورحت اشتريت من موقع AMAZON الشهير
كرتين EVGA GTX 580 Black OPS Edition اول ما نزل فى الموقع ( نزل بعديها فى مصر ام الدنيا ب 10 شهور )
المهم .... و كان سعتها عشان العب pc games بال 3d لازم شروط معينة ( بيتشرطو علينا ولاد ال تيت تيت تيت تيت تيت )
اقصد الشركات الاحتكارية .... ما حدش يفهمنى غلط

اولا : لازم كارت شاش يكون Support لل 3D ( ماشى )
ثانيا : لازم شاشة Monitor عليها اللوجو ده ( Nvidia 3D vision Ready ) .....( حاضر )
ثالثا : لازم الشاشة تكون سابورت 120Hz .... ( يادى النيلا .... حاضر )
رابعا و اخيرا لازم .. تشرب اااقصد لازم نضارة nvidia 3d vision glasses kit ( خ خ خ خ خ خ خ )
فى الاخر جه يفتح السمكة مالقاش الخاتم ( بهزر طبعا )

المهم جبت الشاشة من نوع BENQ XT2410T LED 3D READY 24inch و جبتنى دقة الالوان
بتاعت ال LED ودى كانت اول تجربة للشاشت ال LED و ركبت النضارة و صطبت البرنامج و كان
الانطباع الاول انى انبهرت من نقاء ال 3D فى الالعاب اللى لقتها بتشتغل على 120Hz وده كان
اول مرة اشوفه من غير اى تقطبع او تهنيج ومعلى الجرافكس على الاخر وكنت بشتغل بالكابل
ال DUAL DVI و ده كانت من المميزات

ولكن سرعان ما بدات بظهور العيوب و هى :

اولا : عند بدا اى لعبة فى وضعية ال 2D العادية ثم تحويلها لل 3D مود تبدا النظارة بالانغماق ( تغمق )
ثانيا : مش كل الاعاب بتشتغل على ال 3D وده اللى انا كنت فاكره .... عشان كده اما تيجى تشغل اى
لعبة بيديك رسالة بيقولك اللعبة دى recommended او good او excellent او nvidia ready او
not recommended بمعنى اخر
nvidia ready -----> كفاءة 100%
excellent ---------> كفاءة 70%
good --------------> كفاءة 50%
recommended ---> الابعاد داخلة فى بعضها
not recommended اللعبة مابتشتغلش

الخلاصة .... انهم مازالوا يتبعون ذالك الاسلوب القذر وهو الاحتكار وكما لو كانوا يقولون لنا
( عاوز تلعب بال 3D العب الالعاب الى عليها شعار ال NVIDIA فقط ونفض
لشركات الالعاب التانية )

ثالثا : فى العلبة بتاعت نظارة ال nvidia فوجئت بوجود كابل HDMI 1.4 فقولت اجربه فوصلت احدى طرفيه بالكرت والاخر
فى الشاشة و فصلت كابل ال DVI و ذهلت عندما راءيت ( لا مش خيالك ) الوان ال DISK TOP اتغيرت للاوحش ومش
ا~در احدد المشكلة منين والكونتراست بتاع الشاشة قل بطريقة ملحوظة مع انى موصل الكونتراست ل 65% من
المنيو بتاعت الشاشة نفسها ....... اولت لنفسى اخش على ال NVIDIA Control Panel اكيد انا عامل حاجة غلط
و كانت الفاجعة الكبرى ( اان اان اان اان اان منكم لله يا بعده ) اقصد الشركات الاحتكارية
وجدت الشاشة مقرية 60Hz فقط

وبمجرد فصل ال HDMI ورجعت ال DVI رجعت كل حاجة لطبيعتها ... حتقولولى وانت زعلان ليه متخليك شغال بال DVI
ومتصدعناش بالكلام الكتير الى انتا كاتبه حرد عليكم و االكم ان مشكلتى كانت برضو فى الصوت و من المعروف ان ال DVI
بيطلع صورة بس على عكس ال HDMI بيطلع صوت و صورة

رابعا و اخيرا ( هييييييييييييييه اخيرا حيبطل رغى ) انك لما عنيك تبدا تتعود ( متعودة دايما ) على ال 3D فى ال games حتبتدى
تشوف حاجه اسمها ال Ghost ( بخخخخ ) عشان افهمهلكم ببساطة شديدة مثلا بتلعب GTA حتلاقى الشخصية الى بتلعب
بيها فى وضع الثبات يعنى متتحركش حتلاقىه اكرر مرتين تلاتة من يمينه و من شماله بس لونه شفاف وطبعا مش حقلكم على
ديزاين النضارة السيئ بزات للى بيلبسو نضارة نظر

اما فكرة ال 3D اللى بيقولك انها بطلع الاشكال من داخل الشاشة الى خارج الشاشة فدى فكرة غير صحيحة و ما هى الى اكذوبة بيدحكو بيها
على الناس عن طريق الصور اللى بيحطوها على منتجات ال 3D بتعتهم زى بظبط لما تلاقى رسمين على علب التلفزيونات ال 3D او على ال 3d monitors
صورة تلفزيون طالع من شاشته طيارة او سيارة او سمك او اى بتنجان ..... ولكن

فى فعلا حاجة اسمها 3D حقيقي ( THE Trou 3D ) اللى بيطلعلك الاشكال من جوه ال BOX الى خارج ال BOX ( شاشة العرض ) بالمصطلح العلمى
و التقنية دى اتعملت اول ما ال 3D اتعمل وكنت فعلا بتحس انك ممكن تمسك باديك الاشكال اللى طالعة من الشاشة و التى كانت تعتمد على ارتداء
النظارات ذات الالوان المدمجة اللى انتو عارفينها ( RED-BLOU eye Slid او ال Green-Blou ) وكان لازم نروحتتفرج عليها فى السنما لانها تططلب شاشة
كبيرة جدا مصنوعة من القماش المخلوطة بزرات الفضة و الياف الكربون
ولكن للاسف تم منعها لظهور اثار سلبية على العين منها

اولا : اصابة المشاهد بالصداع ( ودى مشكلة بسيطة )

وثانيا : وده الاخطر اصابت المشاهد بالحول ( لان العينين تستقبل صورة واحدة مقلوبة لل 3D و يتم دمج لون كل عين
و ارسالها للمخ بطريقة خاطءة )

اما تقنية ال 3D الحديثة فنادرا ما تصيب المشاهد بالصداع الخفيف و لذالك ينصح باستراحة 5 دقائق كل ساعت مشاهدت لل 3D
وبالنسبة للنظارت ال 3D الحديثة فى منها انواع زى ( 3d shutter glasses او 3d bluetooth glasses او 3d home cinema glasses )

وكل واحدة منهم ليها تقنية مختلفة مش حخش فى تفاصيلها لكن ممكن االكم ان اول 2 بيغمقو الصورة اما النوع الاخير هو افضل ما تم اختراعه
حتى الان لان عدساتها من البلاستك الشفاف الغير مقوى ... ولكن كلهم بيادو نفس الغرض الا وهو ان كل عين تستقبل ال 3D منفصل عن التانية
و لا يتم دمجهما داخل العين و ترسل هذه الاشارات للمخ بطريقة صحيحة ..

ولكن تم الغاء خاصية الخروج من ال BOX اللتى كانت موجودة فى تقنية ال3D القديمة و التى تسمى بالمسطلح العلمى لل 3D
بال ( Outting Immerge )

اما ما يحدث فى تقنية ال 3D الحديث ( اممممممم ححاول افهمهالكم بطريقة مبسطة )

مثلا لعبة من الالعاب الى عليها ام شعار NVIDIA ولتكن مثلا ( Just cause 2 ) لما تكون الشخصية واقفة ووراها عربية مثلا فتحس انه فى مسافة
ملحوظة مابين الشخصية و العربية "" ولو فى وراء العربية بيت مثلا حتحس انه فى مسافة مضاعفة ما بين الشخصية و العربية و البيت و لو فى وراء
البيت جبل ووراء الجبل سحاب و سماء و شمس و خلافه و هاذا ما تم الاستعاضة عنه فى تقنية ال 3d القديمة و اصبحت تسمى بالعمق ( The Depth )
و ده يدى احساس للمشاهد بان ال ( the first images ) اللى هى الشخصية recko فى Just cause 2 هيا اللى طالعة من الشاشة ....

و بدات اسأل اهل الخبره فى ال 3D على النت وجمعت اكبر عدد ممكن من المعلومات وقالولى لو عاوز تتفرج على 3D نقى و قوى لازم
اجيب شاشة سابورت اعلى من ال 120Hz وتكون بوصتها كبيرة الن كل ماتكون البوصة او حجم الشاشة كل مايكون ال 3D اقوى و العمق
ابعد ... ولذالك قررت انى ابيع محتويات التجربة الفاشلة الاولى والتى كلفتنى 4500 جنيه وده كان لينك البيع و تمت بحمد الله

https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=236545&highlight (https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=236545&highlight)=

وهنا بدأت تجربتى الدنماركية اااقصد تجربتى الثانية :

قمت بشراء تلفزيون من نوع ( Sony Bravia 3D TV LED 40inch 240Hz ) وطبعا مشيت وراء كلامهم ولكن مع الاسف والالم
انطبق عليا المثل المصرى المشهور ( اللى يمشى وراء العيال مايخلاش من التيت تيت تيت تيت ) وطبعا عشان ماحدش بيدى معلومة كاملة
المهم كان اول خازوق ان ال sony 3d tv مكانش جاى معاه النضارة بتاعته اعدت الطم بكف على كف وتملكنى الغضب وقلت ممكن تكون ضاعت
من شركة الشحن او حد منهم سرقها افتكرها نضارة شمس و بعد ماهديت ببص على علبة التلفزيون لقيت مكتوب عليها
( the sony 3d shutter glasses is not included ) ..... تقولو ايه لشركة زى sony العريقة ( حسبى الله ونعم الوكيل )

المهم حكلمكم على العيوب الخطيرة اللى اكتشفتها :

اولا : بالنسبة لتجربة ال sony 3D tv مع ال sony PS3 لانى عندى بلاى ستيشن 3 فال 3d غير فعال بالمرة يعنى لا يتعدى 40% من قوة ال 3d بتاع ال Nvidia
وده بسبب ان العاب ال PS3 المفروض انها support ريزوليوشن من 460i الى 1080p ولماتيجى تشغل لعبة PS3 زى
Kill Zone 3 او
Uncharted 3 او
Mortal Combat الجديدة لانها العاب support 3d لما نيجى تشغلها فى وضعية ال 2d العادية بتبقى الصورة كويسة و Full HD 1080p و بمجرد تحويلها لل
3D الريزوليوشن بيبقى 720p و ده على عكس ال Xbox360 ..
الخلاصة : ان مفيش لعبة ps3 تشغل لعبة 3d على ال Full HD 1080p و اعتقد ان ده عيب فى كارت الشاشة بتاع ال ps3 و ليس عيب ال Sony 3d TV

ثانيا : بالنسبة لتجربة ال Sony 3D TV مع ال PC فقابلتنى نفس المشكلة و هى ان الهرتز مقرى فى ال Nvidia Control Panel برضو 60Hz مع ان
مع ان ال Sony 3D TV 420Hz .... وبكده اكتشفت انك مهما جبت اى تلفزيون 3D مهما كانت البوصة بتاعته كبيرة او الهىرتز بتاعو حتى لو وصل ل 1000Hz
كده كده حيتقرى 60Hz بس على ال PC وده طبعا باستخدام كابل ال MDMI فقط لان كل التلفزيونات ال 3D فى العالم مافهاش سوكت لل DVI

رابعا : طبعا الى فهم الرغى الكتير ده اكيد حيسألنى ازاى بتلعب العاب ال PC على ال SONY 3D TV من غير استخدام ال Nvidia 3D Vision Glasses
حقوله طبعا معاك حق ماينفعش العب اى لعبة PC على اى تلفزيون 3D و خاصتا انى بعت ال Nvidia 3D Vision KIT و اشتريت طقم نضارات
SONY 3D Shutter Glasses وده شركة ملهاش دعوا بشركة انفديا ....... الاجابة بسيطة :

شركة nvidia عارفة انه فى ناس بتحب تلعب على الشاشات ال 3D الكبيرة بس و عشان كده عملت سوفت وير اسمه

NVIDIA 3D TV PLAY تخليك تعرف تلعب العاب ال pc على شاشات ال 3D الكبيرة باستخدام النضارات المصاحبة لاى شاشة
بمعنى انك لو عندك sony 3d tv حتستخدم النضارة بتعتها
ولو عندك Samsung 3d tv او LG حتستخدم النضارة بتعتهم وهاكذا

و لكن فى خازوق كالعادة و هو ان البرنامج ده ممكن تنزله بس من موقع nvidia نفسه لمدة 14 يوم فقط ولو حظك وحش زيى مش
حتعرف تشتريه لان الموقع مابيتعاملش الا مع كروت ال UK او USA يعنى كروت ال VISA العاديه مش حتنفع و حيقولك ( Sorry your card is not support our region )
وللاسف مانزلوش كراك حتى الان ما فيش حل غير انكو تنزلو ويندوز كل 14 يوم وده اقتراح فاشل . وعشان كده يا جماعة انا ماترددتش فى انى ابيع محتويات التجربة
التانية الفاشلة وده لينك البيع https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=254789&highlight (https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=254789&highlight)=

واخيرا التجربة الثالثة : على رائ المثل ( التالتة تابته ) ربنا وفقنى و عرفت اخرج من تعصب وصرامت و شروط شركة NVIDIA ( ربنا يسامحهم ) واشتريت اجمد
اختراع لافضل تقنية لل 3D واشترتها من مصر ( فعلا مصر ام الدنيا انا بكلم بجد مش بتريئ ) من ماكسمم هارد وير الا وهى Samsung 3D LED 120Hz Full HD
وكمان جاى معاها نضارة 3d الخاصة بها ..... بصوا انا تعبت و تعبتكو معايا الشاشة اسمها ( Samsung S27A950D 27-Inch Class 3D LED Monitor )

العيوب : 1- صغيرة 27inch فقط
2- معاها نضارة واحدة بس
3- لا توجد بها سماعات
4- لها سوكت HDMI واحد

المميزات : 1- شكل انسيابي جميل ومميز
2- سمك الشاشة لا يتعدى سمك ال الاى فون 4
3- لا يشترط كارت شاشة معين يعمل بكفائة 100% مع الوحشين الاخضر و الاحمر ( Nvidia and AMD )
4- ممكن تلعب جميع الالعاب ابتداء من ZOMA الى BF3 و COD3 و الى انتو عاوزينه
5- بالنسبة لعدد الفريمات فى وضعية ال 3d تصل من 30 الى 60 للالعاب القوية التى ظهرت فى السنتين 2011 و 2012
اما الالعاب الى قبل كده عدد الفريمات قد يصل من 60 الى 106
6- بالنسبة للافلام ال BLU-RAY 3d الاورجنال تعمل بكفائة 200%
// // ال BLU-RAY 3D SBS RIP تعمل بكفائة 150%
7- fully compatible مع ال PS3 او ال Xbox 360

وارجو انى استطعت اعرفكم كل الى انا اعرفه عن ال 3d technology من خلال تجربتى الشخصية يعنى لو فى حد عنده
معلومة انا معرفهاش ياريت ميبخلش بيها عليا او على الاخوه الاعضاء و الله الموفق

Ashraf Ehah Saa
19-03-2012, 06:43
اسف جدا على تكرار الموضوع خطء غير مقصود و ارجو حزف احدى الموضوعين

Ashraf Ehah Saa
19-03-2012, 16:38
ارجو من الاخوة الاعضاء كتابة تعليقاتكم و آراكم ولو عجبكم الموضوع ارجو اضافة شكر

او ادعولى دعوة حلوة

موسى الأسود
19-03-2012, 17:04
موضوع متميز جداً :ah7:
بس يستحق أن تأخذ وقت لضبط الخط وحجمه وتنسيق الفقرات لكي يكون شيق
شكراً جزيلاً لك

sami88
19-03-2012, 17:46
موضوع حلو جدا جدا جدا .. شكرا لك أخي وتحياتي لك ..

DreAmO
20-03-2012, 01:07
ما شاء الله معلومات رائعه

وفعلاً اسأل مجرب

اللي انا استخلصته من الموضوع

ان شاشات التلفزيون ال 3D .. تجربه فاشله مع الالعاب .. وخصوصاً العاب ال PC .. لأن في عقبات هتواجهنا

لكن بنفس الوقت

1- التجربه كانت منحصره على كابل HDMI اللي مش بيدي اكتر من 60 هيرتز

2- عدم توفر برنامج انفيديا لتشغيل الالعاب 3D مع التلفزيون ( ومش هيتوفر ... يعني ننساه خالص )

3- التجربه مع نظام 3D Shutter Glasses او المسمى ACTIVE

طيب السؤال دلوقت

لو كان التلفزيون فيه مدخل DVI .. هيكون ايه الكلام ؟

لو كان التلفزيون بنظام 3D CINEMA او المسمى PASSIVE .. مثل تلفزيون LG .. هيكون ايه الكلام بردو ؟

شويه استفسارات بقى

انا بفكر في
تلفزيون LG 3D Cinema بنظام النظارات ال باسيف بدون بطاريه ..

لكن اللي عايز اعرفه .. ازاي هشغل العاب الكمبيوتر عليه 3D .. خاصة ان نوع النظارات مش موجود في لوحة تحكم انفيديا

كمان مش عارف هيكون الاداء ايه مع الالعاب

سبب تفكيري فيه .. حجم الشاشه الكبير .. و نظام النضارات اللي حاسه افضل من نظام انفيديا وغيرها

الاستفسار التاني عن شاشه Samsung S27A950D .. ايه هي التقنيه اللي بتستخدمها في عرض ال 3D .. وازاي ملهاش علاقه بكارت الشاشه

مش المفروض كارت الشاشه يطلع اللعبه صورتين بنظام ال 3D الاول .. وبعدين الشاشه تقراهم .. من الكارت .. والنضاره في النهايه تظبط الدنيا

هل بتحول مثلا الالعاب من 2D الى 3D ... ولا ايه الفكره ؟

اخر حاجة عايز رأيك او مقارنه بين السامسونج والاسوس ال 3D والاتنين 27 بوصه

لكن الاسوس الجديده بتعمل مع انفيديا فيجن 2

اخر حاجة الموضوع جميل .. لكن عايز شويه تنسيق .. يعني تلوين فقرات .. صور توضيحيه .. فواصل .. كدة يعني

Ashraf Ehah Saa
21-03-2012, 03:32
بداية القول ................ السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

اولا : و الله يا استاذ موسى انا بحاول على اد مقدر انى احسن مستوى الكتابة لانى متعود اكتب بالانجلش بحكم شغلى فى
فودافون UK غير ان ال key board عندى مفهوش عربى... بس اوعدك بانى ححاول . وسعيد ان الموضوع عجب حضرتك ...

ثانيا : اما بالنسبة للاخ الفاضل Dreamo فهوا سأل سؤال مهم جدا وهوا ان الحوار حيبقى ايه لو اتعمل تلفزيون 3D فيه سوكت او
مخرج لل DVI .......... والله لو اتعملت اعتقد انه فى الحلادى انه حيدى الهرتز الحقيقى اللى مكتوب على ال 3D TV وحيكون
ال ( 3d quality ) انقى واقوى واعمق و العيب بتاع ال ( Ghost ) حيختفى تماما ........

ثالثا : لو انتا بتفكر فى انك تجيب ال 3D TV فانصحك تجيب ال LG لانه مش غالى نوعا ما او لو انتا فييس تجيب ال Samsung و كلاهما
نفس الامكانيات و الاتنين فيهم جميع انواع فروع ال 3D الى انا ذكرتها فى الموضوع و كلاهما بيعملو بنظام .........................
ال ( 3D Home Cinema Smart ) يمكن الفرق الوحيد هو ان LG 3D TV فى كارفور بتيجى معاها 9 نضارات و ال Samsung 3D TV
بتيجى معاها 4 نضارات بس .......................

رابعا : بالنسبة لتشغيل العاب ال PC على LG او Samsung او اى نوع من انواع ال 3D TV بدون استخدام ال ( Nvidia 3D Vision Glasses )
لازم تنزل برنامج اسمه ( NVIDIA 3D TV PLAY ) زي مانا شرحت فى الموضوع وطبعا لا يتم استخدام الفرع الرابع من فروع ال 3D الى
هوا ال ( 2D - 3D ) الا فى الصور الثابتة فقط ( Photos )..

خامسا : اما لو بتقارن ما بين ال ( Samsung S27A950D 27-Inch Class 3D LED Monitor ) و ال ( ASUS VG278H - 27-Inch 16:9 3D Full HD LED Monitor (https://www.amazon.com/ASUS-VG278H-27-Inch-Monitor-Black/dp/B0063BM5NK/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1332292161&sr=8-1) )
فطبعا من غير تفكير ال Samsung هى الافضل على الاطلاق وده مش معناه ان ال ASUS وحشة ( لأ انتى حلوة ) ولكن مش حتلعب غير
العاب شركة NVIDIA ( ربنا على المفترى ) وده على عكس ال Samsung الى تقدر تشغل العاب جميع الشركات بما فيهم NVIDIA

سادسا : ياريت من باقى جميع الاعضاء الافاضل يكتبولى آراآكم و تجاربكم عشان نتبادل المعلومات وممكن انا اكون فاهم او كاتب حاجه فى
الموضوع بتاعى غلط . فاستفيد و اتعلم منه وعشان كمان محدش يرتكب نفس اخطائى .................... والله الموفق

soheib_b
21-03-2012, 12:27
شكرا لك علي موضوعك القيم وأريد أن أعرف منك إذا بإمكاني لعب ألعاب 3d الخاصة ب nvidia 3d vision
بهذه التركيبة
MSI R6950 Twin Frozr III PE/OC
SAMSUNG S23A750D
فالبطاقة الرسومية والشاشة يشغلان 3d ولكن هل يشغلان 3d الخاص ب nvidia وإذا كانا يشغلان فكيف الطريقة

soheib_b
21-03-2012, 12:38
وإذا بإمكانك أن تفسر لنا أكثر ماذا تشاهد في 3d

Ashraf Ehah Saa
21-03-2012, 15:13
بسم الله الرحمن الرحيم

والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته .. اما بعد

بص يا اخ soheib بالنسبة لنوع كارت الشاشة و الشاشة نفسها اللى انتا قايل عليهم فهم Support لل 3D Games مفيش اى مشكلة
بس التركيبة ديه حتجبرك انك ما تستخدمش غير كابل ال ( HDMI 1.3 او HDMI 1.4 ) فقط يعنى تنسى كابل ال DVI خالص .
لان كابل ال HDMI حيديك 60Hz بس . رغم الشاشة اللى انتا قايل عليها سابورت 120Hz و مافهاش سوكت لل DVI اللى بيديك Full 120Hz

اما بالنسبة لسؤالك عن التركيبة اللى انتا قايل عليها فهى طبعا بتشتغل عادى جدا مع ال ( NVIDIA Vision ) بس لازم يكون عندك او تشترى
( Nvidia 3D Vision Glasses Kit ) القديم او الحديث منها .

وده Video حيوضحلك محتويتها

https://www.youtube.com/watch?v=ySdb9_-8pI4
https://www.youtube.com/watch?v=Leqjhz_nOuI

اما بخصوص انا بشوف ايه فى ال 3D ماقدرش اوضحلك اكتر من الانا قايل عليه فى الموضوع لانه الصح لازم تشرب اااقصد لازم
تشوف بعنيك الحلوين دول ال 3D بنفسك وحيكون لى الشرف انك تشرفنى و تنورنى فى 6 اكتوبر لو انتا فاضى و تشوف بنفسك

وارجو انى قدرت اجاوب على استفسراتك و على فكرة مافيهاش احراج ولا حاجه فى انك تشرفنى فى البيت او تكلمنى على
التلفون 0190977642 انا كده كده انا واخد اجازه 3 اسابيع من الشغل

وارجو من باقى اعضاء هذا المنتدى الجميل اضافة المزيد و المزيد من آرااكم و تعليقاتكم

وشكر خاص لهاذا الموقع الاكثر من رائع الذى اتاح لى الفرصة لاتعرف على ناس محترمين زى حضراتكم

والله الموفق

soheib_b
21-03-2012, 15:36
شكرا لك علي الرد وعلي الدعوة (لكن للأسف أنا لا أسكن في مصر ) وهل بإمكانك إعطائي أسماء ألعاب تشتغل ب 3d من غير nvida 3d vision وبالنسبة للأفلام 3d هل يمكنني من تحميلها بالتورنت وتشغبلها فقط لكي أشاهد 3d

Ashraf Ehah Saa
22-03-2012, 00:10
حعملك لستة او قايمة بالالعاب للسابورت العاب nvidia

وقايمة تانية لشركات الالعاب الاخرى

وبالنسبة للافلام ال 3D مواقع التورنت مليانة من اشهرها ( IP Torrent او Torrent Movies )

monim salah
22-03-2012, 15:28
يستحق التثبيت

Ashraf Ehah Saa
22-03-2012, 16:27
شكر خاص للاخ الفاضل monim salah

nerazzurri
23-03-2012, 06:33
شكرا على الموضوع المفيد

Ashraf Ehah Saa
23-03-2012, 12:15
العفو يا باشا و شعيد اكتر ان الموضوع عجبك

soheib_b
23-03-2012, 20:00
أنا قررت أشتري هذه الشاشة مارأيك فيها SAMSUNG S23A950D

Ashraf Ehah Saa
23-03-2012, 20:18
شكر خاص للعضو الفاضل nerazzurri

Ashraf Ehah Saa
23-03-2012, 20:29
هوا ده الكلام ....اختيار موفق ....و على فكرة الشاشة ده افضل تقنية لل 3D و مبروك مقدما

ملحوظة : لو عرفت تجيب ال 27inch منها يبقا خير و بركة ... ولكن لو الميزانية محدودة يبقى ال 23inch

ياريت يا اخ soheib_b لما تجيبها تعملنا ريفيو او Unboxing ليها

والله الموفق

Ashraf Ehah Saa
24-03-2012, 19:52
بص يا باشا انا جبتها اول ما نزلت مصر كانت ب ( 3450 جنيه ) والكلام ده من حوالى 8 شهور

دلوقتى عاملة من ( 2650 جنيه ) الى ( 3000 ج )

ونصيحة اخيرة : اتفرج على ال ( unboxing ) بتاع الشاشة على ال YOUTUBE قبل ما تروح تشتريها عشان
تبقى عارف ايه اللى جاى مع الشاشة

وانا مستنى ال VIDEO بتاعك بفارغ الصبر

والله الموفق

ribery_france_2
26-03-2012, 03:47
أول حاجه موضوع جميل
أنا مش فاهم أزاي حضرتك بتقول أن لازم وصله dvi وسيادتك شغلت الشاشه السامسونج بأعلى جوده وأزاى أنت جربت الجيمز من غير النظاره الانفيديا
ولما الواحد ييجى ييجيب تليفزيون وهيشغله مع الكمبيوتر هيختار أزاى فى حاله عدم وجود نظارات أنفيديا ووجود نظارات الشاشه الخاصه
شكرا

ribery_france_2
26-03-2012, 03:50
عايز أقلك أن فى تليفزيونات بالهبل فيها dvi و 3 دى

Ashraf Ehah Saa
26-03-2012, 05:50
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته .... اما بعد

بص يا اخ ribery_france_2

اولا : مفيش 3D TV فى العالم اتعمل فيه مدخل لل DVI ولو اتعمل ....... ياريت تبعتلى صورة او يفضل لينك

ثانيا : يبدو ان حضرتك ماركزتتش فى الموضوع كويس او يمكن عشان التنسيق السيئ والحروف غلط وححاول
اشرحهالك تانى بطريقة سهلة ....

حنفرض ان عندك 3D TV من اى نوع .. مثلا ( LG ) اللى موجود فى كارفور و اللى بييجى معاه 9 نضارات بتوعه ( حلو الكلام )
و حنفرض ان عندك كارت شاشة Nvidia يكون support لل 3D ( دلوقتى انا ماجبتش سيرة ال nvidia 3d vision glasses kit )
حتقوم زى النجم كده موصل كابل ال HDMI فى كارت الشاشة و طرف ال HDMI التانى فى ال 3D TV ( ماشى معايا حلو ؟ )
وشغل ال PC و 3D TV وحمل البرنامج الانا ذكرته فى الموضوع ( The Nvidia 3DTV PLAY ) وده برنامج مختلف تماما عن برنامج
ال nvidia 3d vision ... حتقوم مسطبه عادى جدا ... وتلبس النضاره بتاعة ال 3D TV وتعمل الاختبار بتاع Nvidia اللى هوا
تقفل عينك اليمين و تقوله انتا شايف ايه و بعدين
تقفل عينك الشمال تقوله انتا شايف ايه وهاكذا

باختصار : البرنامج ده بيخليك تلعب العاب ال PC games بال 3D من غير استخدام ال ( nvidia 3d vision glasses kit ) على الشاشات
ال 3D TV فقط ( و ليس ال 3D Monitors )

ارجو انى اكون عرفت اوصلك المعلومة ايها الاخ الفاضل ولو مافهمتش كويس ممكن تكلمنى بعد صلاة العصر او العشاء
0190977642

ribery_france_2
26-03-2012, 20:30
https://www.samsung.com/sg/consumer/pc-peripherals-printer/monitor/led-monitor/LS23A950DS/XS-features
DVI
وهبقى أشوفلك واحده ثانيه برده أنا شفتها ويارب يكون فيه علشان ده أفضل زى ماأنت قلت
وبالنسبه لموضوع البرنامج وشراءه ياريت تقولنا أنت عملت فيه أيه لانك جبت الشاشه الجديده ومجبتش سيره أنت حليتها أزاى

Ashraf Ehah Saa
27-03-2012, 00:25
يا باشا مانتا بتجاوب على نفسك اهه ... لينك ال samsung اللى انتا باعته ده Monitor مش 3D TV

ribery_france_2
27-03-2012, 01:00
tab we deh
https://www.pixmania.co.uk/uk/uk/11704958/art/sharp/lc-40le730e-3d-led-televi.html

Ashraf Ehah Saa
27-03-2012, 02:32
وده شاشة 3D مافيهاش سوكت DVI والمواصفات مكتوبة فى اللينك اللينتا باعته فيها 4 HDMI بس

ribery_france_2
27-03-2012, 02:37
1 x DVI via HDMI
طيب ده معناه أيه علشان أنا معرفش

ribery_france_2
27-03-2012, 03:02
أين أنت ياحاج

Ashraf Ehah Saa
27-03-2012, 13:30
بص يا اخى الفاضل :

انا قرات مواصفات الشاشة الشارب فى اللينك اللى انتا باعته هوا كاتب فى المواصفات DVI-HDMI Input او ( DVI via HDMI )
يعني يقصد يقلك انك ممكن تشتغل بالكابل ده :

https://www.made-in-china.com/showroom/davidcom/product-detailLbeEPuzxVmYF/China-HDMI-DVI-Cable-Conventor.html

او ده :

https://www.greatsku.com/wholesale/hdmi-dvi-cable-converter-tv-dvi-d-dual-link-female-to-hdmi-female.html

يعنى حتوصل طرف ال DVI فى كارت الشاشة فى ال PC والطرف ال HDMI فى ال 3D TV وده ما هو الى CONVERTER
وفى كلا الحلتين كده كده حيتقرى على ال PC انه كابل HDMI واللى يثبت كلامى ان ان الشاشة ال SHARP ده سيرياس 7
واما تخش تشفلها Video على YOUTUBE مش حتلاقى UNBOXING ليها او ريفيو ... ولكن حتلاقى للاحدث منها ( sharp 3d series 9 )
وان كان ال DVI SOCKET موجوده فى الشاشة الشارب فى اللينك اللى انتا باعته فاكيد مش حيشلوه من السيرياس الاحدث منه ( ولا ايه )

خد بص كده :

https://www.youtube.com/watch?v=jJGjhXtsiJw

https://www.youtube.com/watch?v=BMX76dAqeN4