المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : كيفيه الاستماع الى FLAC علي ONKYO SYSTEM

airsupply13
16-04-2012, 18:55
السلام عليكم.....

الحمدلله ربنا رزقني بهوم ثياتر ONKYO 5405

اجمل تجربة صوتية في حياتي حتى الان (عشان رجلي دخلت و مش خارج ...:)))))

سؤال من اسئلة كتيرة محضرها لخبراء الصوتيات فى المنتدى :

ازاي اشغل ملفات صوتية فلاك من الكمبيوتر الى الهوم ثياتر؟ .......علما بأن التوصيل عن طريق كابل HDMI خارج من كارت صوت 4770 ATI
شغلتها علي WINAMP بس مش مبسوط بالصوت ......علما بأنى مظبط الصوت بشكل جيد مبدأيا عن طريق المايكروفون الملحق بالجهاز......

شكرا جزيلا

airsupply13
18-04-2012, 13:47
اية يا جماعة .......انتم فين؟؟

airsupply13
21-04-2012, 14:33
يا جدعان الموضوع حمض......حد يعبرني

airsupply13
24-04-2012, 10:29
ya ged3an.....mesh keda

weaamx
24-04-2012, 19:03
السلام عليكم.....

الحمدلله ربنا رزقني بهوم ثياتر ONKYO 5405

اجمل تجربة صوتية في حياتي حتى الان (عشان رجلي دخلت و مش خارج ...:)))))

سؤال من اسئلة كتيرة محضرها لخبراء الصوتيات فى المنتدى :

ازاي اشغل ملفات صوتية فلاك من الكمبيوتر الى الهوم ثياتر؟ .......علما بأن التوصيل عن طريق كابل HDMI خارج من كارت صوت 4770 ATI
شغلتها علي WINAMP بس مش مبسوط بالصوت ......علما بأنى مظبط الصوت بشكل جيد مبدأيا عن طريق المايكروفون الملحق بالجهاز......

شكرا جزيلا

مبروك على النظام و تتهنى بيه ,, ال Winamp مش مناسب لأى حاجة من وجه نظرى ,,

الفلاكات ,, تشغلها بال Foobar أو Kmplayer و الأفضل ال KM

airsupply13
24-04-2012, 20:11
اخيرا يا وئام.....:))))

الله يبارك فيك .....انا فعلا كنت شاكك في الوينامب و كمان ال vlc مش اد كده
تسلم يا باشا

abdo1234456
28-04-2012, 21:59
وكمان لو الجهاز فيه وصلة اوبتيكال أو كوكسيال وصلها بيها هتلاقى فرق رهيييب

airsupply13
29-04-2012, 00:37
تسلم يا باشا
بس مستني أجيب كرت كويس

weaamx
29-04-2012, 20:41
وكمان لو الجهاز فيه وصلة اوبتيكال أو كوكسيال وصلها بيها هتلاقى فرق رهيييب

معلوم لأى مطلع أن جودة ال HDMI أفضل بمراحل من ال Optical و Coax ial ,,

و بناء على أكثر من بوست رأيته فرجاء من الأخوة الأفاضل عدم إعطاء معلومات بدون علم ...

تسلم يا باشا
بس مستني أجيب كرت كويس

إنت مش محتاج كارت ,, مش هيفيدك بأى جديد مع النظام ده ..

fahmy12
30-04-2012, 03:00
بعد ازنك يا وئام ممكن اعرف هل ال onkyo 5404 افضل من ال logitech z5500 ولا لأ؟؟؟؟؟

weaamx
30-04-2012, 20:23
بعد ازنك يا وئام ممكن اعرف هل ال onkyo 5405 افضل من ال logitech z5500 ولا لأ؟؟؟؟؟

كلاهما متفوق على الأخر فى عدة نقاط ,,, فبالتالى من وجهه نظرى اللى يحسم المقارنة هى إحتيجاتك و إستخداماتك إنت ,,

1- ال 3D و الأكواد الصوتية و المنافذ و الإمكانيات الصوتية ,, ال onkyo متفوق فيها بحكم وجود ريسيفر أكثر تطوراً

2- الوزن و الخامات المستخدمة فى السماعات لصالح اللوجيتيك

3- الصبين -لا تجوز المقارنة -

الأنكيو : 6 بوصة , 80 وات , بلاستيك أكثره
اللوجيتيك : 10 بوصة , 150 وات , خشب

** يكفى أن الأونكيو أرخص مع إمكانيات أكثر ,, فبالتالى لابد هتلاقى جانب مهمل ,,

و بوجه عام رأى الشخصى :

لو شخصى للكمبيوتر : اللوجيتيك
لو عائلى للصالة أى التلفزيون : الأنكيو

fahmy12
30-04-2012, 22:27
الف شكر يا وئام و معلش فيه كام نقطة محتاجلك توضحهم لى لانى متأكد ان اجابتك حتكون عن تجربة فعلية و حتوضح الفرق بين الاتنين بشكل عملى
1-هو الاستخدام هيكون للكومبيوتر بس زى ما انت عارف ال 5500 غير متوفر الان و الاستخدام حيكون للافلام و مش مهم ال 3D بس انا كنت عايز اعرف الاداء فى ارض الواقع بين الاتنين بالنسبة للاداء و نقاء الصوت و سماع ادق التفاصيل هل حيكون فى فرق يذكر بين الاتنين؟
2-و كمان لو استغليت امكانيات الرسيفر و عرفت اعمل bitstream للافلام مش ممكن دى تكون نقطة تفوق للonkyo
3-متوفر عندى فى البوردة(Gigabyt Z67-AP-D3) منفذ HDMI و Optical فهل التوصيل بالonkyo حيكون عن طريق الHDMI فقط لان قلت ان ده احسن بمراحل من الOptical و هل الاداء حيفرق فى الحالة دى لصالح الonkyo
4-ال THX نقطة تفوق اخرى لصالح ال Logitech هل الاداء حيفرق بين الاتنين؟
اسف جدا للاطالة و شكرا

weaamx
30-04-2012, 23:15
الف شكر يا وئام و معلش فيه كام نقطة محتاجلك توضحهم لى لانى متأكد ان اجابتك حتكون عن تجربة فعلية و حتوضح الفرق بين الاتنين بشكل عملى
1-هو الاستخدام هيكون للكومبيوتر بس زى ما انت عارف ال 5500 غير متوفر الان و الاستخدام حيكون للافلام و مش مهم ال 3D بس انا كنت عايز اعرف الاداء فى ارض الواقع بين الاتنين بالنسبة للاداء و نقاء الصوت و سماع ادق التفاصيل هل حيكون فى فرق يذكر بين الاتنين؟
2-و كمان لو استغليت امكانيات الرسيفر و عرفت اعمل bitstream للافلام مش ممكن دى تكون نقطة تفوق للonkyo
3-متوفر عندى فى البوردة(Gigabyt Z67-AP-D3) منفذ HDMI و Optical فهل التوصيل بالonkyo حيكون عن طريق الHDMI فقط لان قلت ان ده احسن بمراحل من الOptical و هل الاداء حيفرق فى الحالة دى لصالح الonkyo
4-ال THX نقطة تفوق اخرى لصالح ال Logitech هل الاداء حيفرق بين الاتنين؟
اسف جدا للاطالة و شكرا

العفو ,,

1- عشان أجاوبك على السؤال ده بشكل دقيق لازم أكون جربت الإتنين معاً على نفس الجهاز و هذا لم يحدث ,, و لكن هما الإتنين متفوقين فى الأداء و التفاصيل و النقاء ,, و تقنياً إذا نحينا البيز و القوة و تحدثنا عن المحيطية و النقاء فتقنياً أونكيو أفضل ,, فالتكنولوجيا و الإمكانيات به أحدث ..

2- أكيد طبعاً ,, و هذا ضمنياً ما قصدته فى نقطة المنافذ و لكن متيهألى إن ده مش متوفر فى كل كروت الشاشة ,, فحسب كارتك

3- بالنسبة لبوردتك : معرفش -لأنى مش عارف أجيبها على السايت- ,, و بالنسبة لل HDMI ,, فتوفقه مرهون باللى إنت مشغله ,,

يعنى
** لو مشغل أغنية MP3 مش هتحس بفرق يذكر بين الأوبتيكال و ال HDMI
** لو مشغل فيلم TRUE HD ,, فى الغالب مش هيشتغل أساساً على الأوبتيكال ,, و لو إشتغل هيبقى الفرق شاسع لصالح ال HDMI

4- لأ ,, متتعبرش نقطة تميز على الأونكيو لأنها شركة عريقة بردوا ,, هى هتبقى نقطة قوة لو الإمكانيات متساوية ..

مفيش إطالة و لا حاجة :) ,, و فى النهاية إنت محكوم بعدم توفر ال 5500 ,, فحسب إمكانياتك المادية شوف اللى يناسبك فى أونكيو ..

fahmy12
01-05-2012, 03:53
الف الف شكر يا وئام وللتوضيح انا كتبت موديل البوردة غلط هية https://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=3897#ov Gigabyt Z68-AP-D3

weaamx
01-05-2012, 05:17
الف الف شكر يا وئام وللتوضيح انا كتبت موديل البوردة غلط هية https://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=3897#ov Gigabyt Z68-AP-D3

العفو :) ,, أه تمام هتنفع توصل HDMI عليها و هتنقل الجودات العالية ,,

بالتوفيق