المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ما هو تقييمك لردود المشرفين و اجابتهم على تساؤلاتك؟

الصفحات : [1] 2

The Apex Predator
17-04-2012, 17:37
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

اخوانى الاعزاء

نطلب من الجميع ان شاء الله بالمشاركة فى هذا الاستطلاع لمعرفة أداء المشرفين على الأقسام المختلفة و أيضا لمعرفة أراء الأعضاء فى المساعدة التى تقدم لهم

يكفى التصويت على الاستطلاع

:)

MOSAHADIDI
17-04-2012, 17:48
تم التصويت على رقم 2 وبالاصل يجب ان يكون هناك دائمااا طموح للافضل وشكرااا على الموضوع

hisoo
18-04-2012, 01:39
تم التصويت لرقم 3 وذلك لان المشرفين دائما ما ياتوا متاخرين فى المساعده .

khaled_sha6er
18-04-2012, 01:56
للاسف دة مش بمزاجنا لان كل منا لديه مشاغل خاصه سواء عمل او دراسه ويقوم بالرد عندما عندما يعود من عمله :)

unexpected
18-04-2012, 02:02
اختلف معك تماما هل تجد اي تقصير في قسم المعالج...
لا اعتقد انة يوجد تقصير
ولا تنسى ان المشرفين ايضا بشر زي كل الناس
يعملون يتعلمون

HD-LEGEND
18-04-2012, 02:18
يوجد بعض المشرفين مشكورين علي مجهودهم لايتأخرون عن مساعده الاعضاء متي اتيحت لهم الفرصه والظروف ... ويوجد البعض الذي ليس له وجود في مساعده الاعضاء

wish master
18-04-2012, 02:47
هو السؤال في المنتدى عموما ولا في القسم ده بس ؟؟؟

لان في اقسام تانيه وانا اسف اني بقول كده

انا مش بدخلها بسبب المشرف وانا كنت قولت مرة للمشرف انا اسف ومش هدخل القسم ده تاني

وفي اقسام تانيه ما شاء الله المشرفين بتوعها بيشجعو الواحد لما يعمل توبيك كويس وبيساعده في اي سؤال او استفسار

وكمان موجودين طول الوقت زي مشرف التورنت ومشرف الاي فون والاي باد وكسر السرعه واقسام تانيه كتير ( انا ناسيهم للأسف ومش متابع فيهم علطول ) اللي قولنهم دول اللي انا متابعهم دايما

وفي النهايه اتمنى التوفيق وكل خير للمنتدى وكل اعضاء المنتدى

وانا سعيد جدا اني عضو في منتدى يعتبر اهم منتدى عربي

wish-master
18-04-2012, 11:13
أخي بالنسبه لإختصاص المنتدى لا أرى أي تقصير من ناحية المساعده
المنتدى بالمرتبه الأولى مختص بالهاردوير وأرى نشاط دائم بأغلب أقسام الهاردوير

هو السؤال في المنتدى عموما ولا في القسم ده بس ؟؟؟

لان في اقسام تانيه وانا اسف اني بقول كده

انا مش بدخلها بسبب المشرف وانا كنت قولت مرة للمشرف انا اسف ومش هدخل القسم ده تاني

وفي اقسام تانيه ما شاء الله المشرفين بتوعها بيشجعو الواحد لما يعمل توبيك كويس وبيساعده في اي سؤال او استفسار

وكمان موجودين طول الوقت زي مشرف التورنت ومشرف الاي فون والاي باد وكسر السرعه واقسام تانيه كتير ( انا ناسيهم للأسف ومش متابع فيهم علطول ) اللي قولنهم دول اللي انا متابعهم دايما

وفي النهايه اتمنى التوفيق وكل خير للمنتدى وكل اعضاء المنتدى

وانا سعيد جدا اني عضو في منتدى يعتبر اهم منتدى عربي

أخي أغلب المنتديات العربيه والأجنبيه أيضا تختص وتهتم بشيء معين
منها منتديات فاشله ومنها الناجح ومنها من حقق النجاح الباهر وهو عرضه للمنافسه الشديده
وهناك بعض المنتديات يقومون بإغراء وإرسال دعوات للمشرفين النشطين كي يتم تنسيبهم للمنتديات الضعيفه وتقوية الطاقم الاداري فيها

أنا عن نفسي كنت من كبار مشرفي في عدة منتديات ولكن أعتزلت الاشراف عنها لضيق الوقت

ضيق الوقت والضغط في العمل ومتابعه أمور الحياه اليوميه من أهم العوامل التي تعمل على قلة المتابعه وحصر وقت المشرف
العضو قد يكون لديه وقت لمتابعة موضوعه
لدي موضوع بأحد المنتديات وصل عدد المشاركات بهذا الموضوع خلال عامين أكثر من 11.000 مشاركه داخل نفس الموضوع والمشاهدات زادت عن 400.000 مشاهده
وهذا رقم ليس بهين داخل موضوع واحد

أولا وأخيرا المشرف شخص متبرع يقضي بعض وقته بخدمة المنتدى ومساعدة الآخرين بدون أي مقابل مادي
إما يحصل على رد شكر أو دعاء في ظهر الغيب

والمشرفين أولا وأخيرا بشر يتبرعون ويخدمون المنتديات وليسو موظفين يتقاضون رواتب شهريه من أصحاب المنتديات

وكما ذكرت هذا المنتدى تركيزه الاول على الهاردوير
هناك منتديات إختصاصها الآيباد والآيفون مثل آيفون إسلام و مجتمع أبل و i3rab هناك تجد الدعم الكامل لمنتجات أبل لأن إختصاص هذه المنتديات عالم أبل
وهناك منتديات تركيزها السوفت وير والتعديل عليه مثل برامج نت وبوابة داماس

الخلاصه أخي أي منتدى يركز على شيء معين ليهتم به
منهم من يختص بالصيانه والتصميم والهاردوير والمونتاج وغيرها وكل على سوى يهتم لإن صعب جمع وحصر جميع هذه الأمور ومتابعتها بوقت واحد
أي لا يوجد شيء كامل
والكمال لله وحده

وإعذروني على الاطاله
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Salah Mgs
18-04-2012, 11:35
السلام عليكم
تم التصويت، وجزاهم الله خيراً دائماً أجد أجوبة على إستفساراتي حتى
وإن إستغرق الأمر بعض الوقت...
بالتوفيق

Osama Hisoka
18-04-2012, 12:02
طبعا ممتازة و خصوصا الاخ unexpected (https://arabhardware.net/forum/member.php?u=11248776) الصراحه

MrTom
18-04-2012, 12:08

أخى أعذر المشرفين لان لكل أنسان مشغله بالدنيا
و أنا لا أرى أى تقصير بالاقسام :D

Mubarak
18-04-2012, 12:27
لا أدري هل هي فرصة للتصيد؟
أعتقد واضح أن التصويت كافي، لا نريد أن نشغل أنفسنا بمواضيع جانبية، سنقوم بعملية حصر التصويتات والاستفادة منها، هناك قسم مخصص للشكوى يمكنكم كتابة الشكوى فيه.

wish master
18-04-2012, 20:43
أخي بالنسبه لإختصاص المنتدى لا أرى أي تقصير من ناحية المساعده
المنتدى بالمرتبه الأولى مختص بالهاردوير وأرى نشاط دائم بأغلب أقسام الهاردوير

أخي أغلب المنتديات العربيه والأجنبيه أيضا تختص وتهتم بشيء معين
منها منتديات فاشله ومنها الناجح ومنها من حقق النجاح الباهر وهو عرضه للمنافسه الشديده
وهناك بعض المنتديات يقومون بإغراء وإرسال دعوات للمشرفين النشطين كي يتم تنسيبهم للمنتديات الضعيفه وتقوية الطاقم الاداري فيها

أنا عن نفسي كنت من كبار مشرفي في عدة منتديات ولكن أعتزلت الاشراف عنها لضيق الوقت

ضيق الوقت والضغط في العمل ومتابعه أمور الحياه اليوميه من أهم العوامل التي تعمل على قلة المتابعه وحصر وقت المشرف
العضو قد يكون لديه وقت لمتابعة موضوعه
لدي موضوع بأحد المنتديات وصل عدد المشاركات بهذا الموضوع خلال عامين أكثر من 11.000 مشاركه داخل نفس الموضوع والمشاهدات زادت عن 400.000 مشاهده
وهذا رقم ليس بهين داخل موضوع واحد

أولا وأخيرا المشرف شخص متبرع يقضي بعض وقته بخدمة المنتدى ومساعدة الآخرين بدون أي مقابل مادي
إما يحصل على رد شكر أو دعاء في ظهر الغيب

والمشرفين أولا وأخيرا بشر يتبرعون ويخدمون المنتديات وليسو موظفين يتقاضون رواتب شهريه من أصحاب المنتديات

وكما ذكرت هذا المنتدى تركيزه الاول على الهاردوير
هناك منتديات إختصاصها الآيباد والآيفون مثل آيفون إسلام و مجتمع أبل و i3rab هناك تجد الدعم الكامل لمنتجات أبل لأن إختصاص هذه المنتديات عالم أبل
وهناك منتديات تركيزها السوفت وير والتعديل عليه مثل برامج نت وبوابة داماس

الخلاصه أخي أي منتدى يركز على شيء معين ليهتم به
منهم من يختص بالصيانه والتصميم والهاردوير والمونتاج وغيرها وكل على سوى يهتم لإن صعب جمع وحصر جميع هذه الأمور ومتابعتها بوقت واحد
أي لا يوجد شيء كامل
والكمال لله وحده

وإعذروني على الاطاله
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

في الأول احييك علا الرد الجميل واظاهر اننا نفس الاسم هههههههههههههههههه :D:D

تاني حاجه حضرتك اظاهر فهمت كلامي بطريقه تانيه

انا مش اقصد انهم مقصرين بالعكس الله يوفقهم بيعملو اللي عليهم وزياده وفعلا زي ما انت قولت قشم الهاردوير جميل جدا جدا جدا وتلاقي فيه اي حاجه

انا اللي اقصده لما اشتكيت من مشرف قسم معين وطعا مينفعش اقول مين هو او ايه هو القسم انه مرة كلمني بطريقه وحشه وقالي انت عندك مشاركات مخالفه وجابلي كل مشاركاتي في القسم تقريبا كانو 3 او 4

والصراحه انا شوفت القوانين وشايف انهم ولا مخالفين ولا حاجه

وفي النهايه ربنا يوفق الجميع ويوفق المشرفين والضائمين علا المنتدى لكل خير عاللي بيعملوه لينا من مساعدات ومواضيع جميله جدا

وفعلا اتشرف اني عضو هنا لانه اكبر منتدى عربي

extrem5
20-04-2012, 20:05
بصراحة هناك نسبة كبيرة من المشرفين لايقومو بعملهم على أكمل وجه وأتمنى لأفضل للمنتدى
تصويتي هو 4 بدون زعل

mahmoudsalem3
30-04-2012, 16:00
مشكلتهم انهم دايما متأخرين في الردود

wish master
30-04-2012, 16:25
مشكلتهم انهم دايما متأخرين في الردود

بصراحه انا عن نفسي مقدرش اعيب عليهم كده

حتى لو كانو بيتأخرو ده عادي وطبيعي لان كل انسان فينا ليه مشاغل او ممكن عنده ظروف

المشكله ان احيانا بيكون ردهم فظ وكلام مش لذيذ

Ahmed Abdelwahab
30-04-2012, 21:13
بصراحه انا عن نفسي مقدرش اعيب عليهم كده

حتى لو كانو بيتأخرو ده عادي وطبيعي لان كل انسان فينا ليه مشاغل او ممكن عنده ظروف

المشكله ان احيانا بيكون ردهم فظ وكلام مش لذيذ
شباب أعتقد ان أي مشرف هو في النهاية بشر وكل انسان له مشاغل يعني مش معقول المشرف هيكون فاتح المنتدي 24 ساعة فهذا هو سبب التأخر لا أكثر
أما بشأن
ردهم فظ وكلام مش لذيذ
أعتقد أن المواقف قد تحتم أحيانا الشدة.......عند وجود مخالفة مثلا أو خلاف أو ما شابه لانهاء الموضوع

mohamedsamy123
14-05-2012, 14:37
انا ارى ان السؤال يجب ان يكون هل ترى اي تقصير في الاجابة على تساؤلاتك؟ :D
لان هناك الكثير من الاعضاء حقيقة يبدعون في المشاركات و مساعدة من يطلب الاجابة و ان كان دور المشرفين بالنسبة الي دور هام لاني تعلمت و مازلت اتعلم منهم و هذا اكسبني خبرة سواء في مساعدة الاعضاء و اكتساب المزيد من المعلومات
و راي هو الاختيار الثاني :)

ey@d-i7
30-05-2012, 00:34
لا أعرف ماذا جرى لعرب هاردوير فجأة !!
كان موقعي #1 و كان كثير النشاط و الأعضاء الذي بداخله على مستوى عال من الخبرة و كنا نتعلم منها الكثير يومياً أجمل المواضيع والنقاشات الجماعية و المشرفين أيضاً كانوا متفاعلين جداً خصوصاً عندما سجلت سنة 2009 كان الموقع لا يهدأ بالفعل
فجأة هدأ الموقع كثيراً و المشرفين والأعضاء الخبيرة كلها اختفت و لم نعد نرى لها رد واحد !!! أين ذهبت الناس هذه :) ..
آمل أن يعود عرب هاردوير كما كان ...

Golden_PC
09-06-2012, 01:21
انا عضو في المنتدى مسجل من بضعة اشهر وبكل صدق استفدت من المشرفين والاعضاء من خلال المراجعات واجابة الاسئله ما قد غير الكثير من معلوماتي في الهاردوار وساعدني في اختيار وحل كل المشاكل التي اواجهها فقد اشتريت جهاز جديد على افضل ما يكون بالنسبه للسعر مقابل الاداء واخص بالمشكر المشرف المحترم unexpected فهو مثال للمشرف المجتهد الذي يحاول المساعده بجد لكل الاعضاء بالبلدي كده (قلبه على الناس قوي ):)

abdey84
11-06-2012, 21:22
:ah7::ah7::ah7::ah7::ah7::ah7::ah7::ah7::ah7::ah7: :ah7::ah7::ah7::ah7::ah7::ah7::ah7::ah7::ah7::ah7:

FarAway
28-06-2012, 22:02
للأسف المشرفين غير موجودين تقريبا والموقع بقى كئيب ونايم وأتوقع التقييم بأن ردودهم جيدة ونطمح للأفضلجاء مجاملة فقط لا غير حتى أن معظم المساعدة والردود بتيجي من أعضاء عاديين جزاهم الله خير و الحل نطالب بمشرفين متفرغين أو شبه متفرغين على الأقل حتى نلاقي حد يعبرنا ويرد على تساؤلاتنا بردود علمية ومقنعة من غير تأخير لأن في حالات الواحد بيكون عند المحل وحيشتري خلاص وبيسأل سؤال مستعجل وميلقاش رد إلا بعد أسبوع دا إذا حد رد أصلا :rolleyes: متأسف على الصراحة الزايدة واللي موش حتعجب البعض ولكن الحق لازم يقال مهما حدث و أقترح أن كل واحد يساعد نفسه google it وريح بالك من الإنتظار والتأخير:ah26:

ey@d-i7
05-07-2012, 09:55
والموقع بقى كئيب ونايم
بالفعل هذا ما أحسه ... كأنه كان مكان مزدحم ومليان ناس و دلوقت بقى فاضي ..

Golden_PC
06-07-2012, 11:40
قد يكون رائي بعض الاعضاء في المنتدى صحيح بالنسبة لتاخر ردود المشرفين لهم ولكن يجب علينا قبول العذر لهم فظروف الحياه تجبرهم في بعض الاحيان على التاخر وفي نفس الوقت هم ذوي خبرة لا يمكن تجاهلها فلهم تاريخ طويل من المهام المبذولة في اجابة اسئلة الاعضاء والرد عليها بالاضافة الى المراجعات الشخصية وانا لا زلت اشكرهم جميعا على كل ما بذلوه من جهد ، (اخص يالشكر ايضا المشرف Exterem2)

kyrillosromany
11-07-2012, 23:27
والله اكثر من ممتاااااااااااااااااااااااااااازه

انا عمري ما شفت في اي منتدي اجابات بالدقه والسرعه بتاعت المشرفيين وربنا يكون معاهوم

وشكرآ علي مجهدكوم الاكثر من رائع

neztiti
16-07-2012, 13:28
بصراحة مشرفين معالج i7 يعني سرعة الاستجابة 100% وهذا ما لا نراه في منتديات اخرى - كل التحية لادارة الموقع ولمشرفيه وبصراحة هذا الموقع بمثابة مرجع للجميع

neztiti
16-07-2012, 13:32
للأسف المشرفين غير موجودين تقريبا والموقع بقى كئيب ونايم وأتوقع التقييم بأن ردودهم جيدة ونطمح للأفضلجاء مجاملة فقط لا غير حتى أن معظم المساعدة والردود بتيجي من أعضاء عاديين جزاهم الله خير و الحل نطالب بمشرفين متفرغين أو شبه متفرغين على الأقل حتى نلاقي حد يعبرنا ويرد على تساؤلاتنا بردود علمية ومقنعة من غير تأخير لأن في حالات الواحد بيكون عند المحل وحيشتري خلاص وبيسأل سؤال مستعجل وميلقاش رد إلا بعد أسبوع دا إذا حد رد أصلا :rolleyes: متأسف على الصراحة الزايدة واللي موش حتعجب البعض ولكن الحق لازم يقال مهما حدث و أقترح أن كل واحد يساعد نفسه google it وريح بالك من الإنتظار والتأخير:ah26:

اخي للاسف ردك غير صحيح - هناك سرعة في الرد - لا تنسى انك جديد هنا - ليك 3 مشاركات فقط

neztiti
16-07-2012, 13:34
لا أعرف ماذا جرى لعرب هاردوير فجأة !!
كان موقعي #1 و كان كثير النشاط و الأعضاء الذي بداخله على مستوى عال من الخبرة و كنا نتعلم منها الكثير يومياً أجمل المواضيع والنقاشات الجماعية و المشرفين أيضاً كانوا متفاعلين جداً خصوصاً عندما سجلت سنة 2009 كان الموقع لا يهدأ بالفعل
فجأة هدأ الموقع كثيراً و المشرفين والأعضاء الخبيرة كلها اختفت و لم نعد نرى لها رد واحد !!! أين ذهبت الناس هذه :) ..
آمل أن يعود عرب هاردوير كما كان ...

اخي انت مشرف سابق - هل كنت دائما متفرغ للرد على الاعضاء ؟؟؟ طبعا الجواب لا - يعني اعذر زملاءك اخي

محمد أحمد حوده
28-07-2012, 07:17
انا عندي اقتراح ليه الاداره ما تفتحش باب الترشح للاعضاء انهم يكونوا مشرفين

طبعا مش اي عضو يعني الاداره تشوف مين اكتر الناس الي بيفتحو و يكون ليهم خبره في قسم معين و تحدد عدد مشاركاته مثلا ب 800 مشاركه او 1000 و دا هيعمل ضغط علي المنتدي و كلو هيفتح و هيشارك عشان يثبت خبرتوا و لما الاداره تلاقي حد كسل من المشرفين الجدد يحذفوه من قائمه الاشراف و يضعوا اي عضو افضل منه

A.S.M.O
30-07-2012, 07:19
كله تمام بس المشكله انه في بعض الردود من المشرفين بتبقي متضاربه مع ردود مشرفين تانين