المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ممكن اعرف ما الفرق بين هذة الشهادات

kokoz
23-04-2012, 16:05
لو سمحت يا جماعة انا عاوز اعرف اية الفرق بين سيسكو سكيوريتى وسيسكو فويس اوفر اى بى ... يعنى دة شغلة بيبقى ازاى ودة شغلة بيبقى ازاى يعنى طبيعة شغلهم ومين فيهم اللى احسن فى مجال الشغل . بس اهم حاجة طبيعة الشغل بتبقى عمل ازاى وشكرا لمساعدتكم

kokoz
23-04-2012, 19:06
يعنى 19 مشاهدة بدون رد !!!!!!
هو السؤال مش صعب اوى كدة

Gawad
23-04-2012, 19:32
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
السيكيوريتي بيحتاج منك مجهود اكبر وشهادات اكتر يعني مبيقفش عند سيسكو بس لازم تدرس الethical hacker ولازم تدرس تقريبا توزيعات معينة في اللينكس والفايروولز المختلفة وطبيعة شغل عبارة عن الشغل علي الفايروولز وتامين الدومين بتاعك
الفويس من الاخر بتبقي مهندس اتصالات بس سيسكو بس المجال ده اساسياته شبه بعض لحد كبييييييييير جدا فاللي فاهم سيسكو بالتبيعة ببقي فاهم افايا ونورتل وهكذا، بيحتاج منه شوية مجهود بسيط في دراسة الحاجات الاوبن سورس.
ربنا يوفقك
وصلي الله وسلم وبارك علي النبي وآله وصحبه وإخوانه وسلم

kokoz
24-04-2012, 03:55
ميرسى جدا يا احمد واتمنى ايضا مشاركة الاعضاء لهذا الموضوع

sherif-magdy
24-04-2012, 18:08
بالنسبة لشهادات سيسكو فى السكيورتى بالتدريج CCNA Sec CCNP Sec CCIE Sec
فى هذه الشهادات يتم دراسة حلول سيسكو لتأمين الشبكات وحمايتها بمعنى أنه سيتم دراسة الخواص الأمنية المتاحة على روترات وسويتشات سيسكو
والتعامل مع الجدران النارية الخاصة بسيسكو مثل ِASA وايضا شبكات ال VPN تدرس بالتفصيل فى هذه الشهادات

وشهادات الفويب تناقش مواضيع خاصة بنقل الاتصالات الهاتفية عن طريق الشبكة والسيرفرات المطلوبة لعمل ذلك واعدادها والبروتكولات الخاصة بالمجال

kokoz
27-04-2012, 00:36
ميرسى يا باش مهندس . وهل عند حضرتك فكرة ما الاكثر فرصة للشغل دلوقتى.؟

Silent1
07-05-2012, 20:33
يبدولي ان العمل في الفويس اصبح يقل بشكل اكبر في السوق ، و السيكيوريتي سوقه لا بأس فيها . و انا اتحدث عن السعوديه .
اذا كانت لديك الهمه الكبيره . ابدأ في الراوتنج و السويتشج ثم تجول الى اي منهما ..و في الاخر ، رزقنا على الله عزوجل ..

بالتوفيق لك

A.Galileo
06-06-2012, 06:35
شكرا جزيلا لكم على الإفاده
ربنا يوجهنا إلى الطريق الصحيح
ويثبتنا عليه