المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : الجهاز لم يعد يعمل ما الحل ؟؟؟؟؟

mask_of_fear
29-04-2012, 10:23
اخواني الكرام مشكلتي هي كالتالي :

1- المواصفات

phenom 2x4 955
mb -- 790 xta-ud4
4g ddr3 1333
5870 xfx
superp 720w

2- المشكله :

كنت مشغل الجهاز و اعمل على تحويل فيديو و نمت وعندما استيقظت وجدت الشاشه مغلقه تماما مثلما تفصل الكيبل عنها فعملت للجهاز ريستارت ولم يتغير شيء تبقى الشاشه سوداء
فقمت بفك الجهاز و تنظيفه وعند التشغيل لم يحدث شيء ايضا مع العلم ان مروحه
cpu تعمل و مروحه كرت الشاشه تعمل

فقمت بتجربه تشغيل الجهاز بدون الكرت ولم يتغير شيء هدوء تام و ايضا قمت بفك الرامات ولاحظت ان الجهاز لا يصدر الصوت الخاص في الرامات و ايضا الكرت فما هيه المشكله ؟؟؟

الا يجب ان يصدر الجهاز صوت صفير عند تشغيله بدون احدى القطع الرئيسيه فيه مع العلم انه كان يصدرها طبيعي جدا ؟

هل عند خراب cpu لا يصدر الجهاز ايه صوت ام عند خراب البورده ؟

ارجو منكم المساعده .............

verooo
29-04-2012, 13:27
جرب فك الهارد ونضفو وشغل الجهاز وانفخ في الهارد من السوكت بتاع الكبلات
والشاشه بتفتح ولا اصلن اللمبه مش بتنور ؟؟

mask_of_fear
29-04-2012, 14:01
بلنسبه للهارد فليس له ايه علاقه
ابدا لان الجهاز ما بيفتح من الاساس

بلنسبه للشاشه نعم فهي تعمل عادي جدا و اللمبه شغاله ولاكن تكتب no signal و الجهاز كل المراوح فيه تعمل من البور الى المعالج الى كرت الشاشه ولاكنه لا يصدر ايه صوت ابدا يبقى ساكن تماما و المفروض لما افك الرامات واشغل الجهاز يصدر صوت صفير و ايضا كرت الشاشه ولاكن لا يحدث هاذا ابدا فمهما فككت من القطع و شغلت الجهاز يبقى ساكن كما هوه

؟؟؟؟؟؟

أبو قصي
29-04-2012, 14:04
هل جربت تشغيل الماذر خارج الكيس؟؟

ROODY 1
29-04-2012, 14:05
هي لو الشاشه تصدر كلمه no signal تقريبا الكيبل الموضل من الشاشه الي جهاز الكومبيوتر نفسه خربان او فيه شئ جرب انك تغير هاي الكيبل بجديد و ان شاء الله يشتغل ;) ...

verooo
29-04-2012, 14:49
ولو الجهاز مش بيفتح؟؟؟ ممكن تشوف البور سبلاي
ولو شغال مزبوط ممكن تكون الماذربورد
انا لم تمر معي مشكله كهذه من قبل لاكن بحاول اساعدك
انصحك ان تأخذها لخبير او صديق لك وجرب القطع الي عندك عنده او العكس الى ان تصل للمشكله
انا حصل معايا قبل كده ان الجهاز شغال لاكن الشاشه تكتب no signal فكيت الهارد و نضفته و اشتغلت الشاشه :)
وربنا معاك ويكون السبب شيء بسيط

mask_of_fear
29-04-2012, 17:39
بلنسبه للبور سبلاي فمروحته شغاله وانا فكيت البور ولم اجد فيه ايه حرق او انتفاخ في احد القطع ولا يوجد ايه رائحه له ابدا

بخصوص تنظيف الهارد فهاذه اول مرة اسمع بها وعلى فكرة لو الهارد خربان المفروض الجهاز يدخل على شاشه الدوس على اقل تقدير ولاكنه لا يظهر ايه علامه على انه يعمل بستثناء ان المراوح جميعها يعمل وهاذا يدل على ان البورده سليمه لاني ايضا جربت اشحن التليفون من مدخل USB والجهاز مطفي و شحن عادي

انا شاك في المعالج ؟؟

هل اذا ركبت جميع القطع الا المعالج ستصدر البورده صفير ام انها لا تفعل الا بوجود المعالج. ؟؟

mask_of_fear
29-04-2012, 20:47
للرفع والتذكير

verooo
29-04-2012, 20:48
بلنسبه للبور سبلاي فمروحته شغاله وانا فكيت البور ولم اجد فيه ايه حرق او انتفاخ في احد القطع ولا يوجد ايه رائحه له ابدا

بخصوص تنظيف الهارد فهاذه اول مرة اسمع بها وعلى فكرة لو الهارد خربان المفروض الجهاز يدخل على شاشه الدوس على اقل تقدير ولاكنه لا يظهر ايه علامه على انه يعمل بستثناء ان المراوح جميعها يعمل وهاذا يدل على ان البورده سليمه لاني ايضا جربت اشحن التليفون من مدخل USB والجهاز مطفي و شحن عادي

انا شاك في المعالج ؟؟

هل اذا ركبت جميع القطع الا المعالج ستصدر البورده صفير ام انها لا تفعل الا بوجود المعالج. ؟؟

متحيرش نفسك
طلاما شاكك في المعالج جرب معالج اخر من اي صديق او جار ليك الموضوع مش هياخد منك ربع ساعه :)
جرب و ان شاء الله خير عشان نبدا نحط ايدينا على المشكله:cool:

mask_of_fear
29-04-2012, 21:18
هوة انا لو بعرف واحد عندو and كان جربت بس المصيبه مفيش حد بيستعمل and غيري

verooo
29-04-2012, 21:30
هوة انا لو بعرف واحد عندو and كان جربت بس المصيبه مفيش حد بيستعمل and غيري
والله ربنا يكون في عونك:o
بس مش لازم AMD جرب Intel اهم حاجه نفهم المشكله من ايه وكمان جرب العب في ضبط الشاشه بتعتك خليها auto Detect
وربنا معاك :)

Ahmed.Elsayed
30-04-2012, 09:39
حضرتك هذه المشكلة ستكون أما بسبب خرج فولتيات غير مظبوط من الباورسبلاى أو بسبب تلف قاعدة المعالج أو بسبب تلف بعض المكثفات القريبة من المعالج وأسباب أخرى كثيرة لا داعى الدخول فى تفاصيلها

فقم أولاً تشغيل جهازك على أى باورسبلاى اَخر وجرب تشغيل جهازك بعد نزع البطارية عنه وإذا لم يعمل جهازك بعد عمل ذلك أذهب إلى فنى متخصص للكشف على المازربورد.

majed_qd
06-05-2012, 23:01
السلام عليكم
أخي الكريم مشكلتك تنحل في أمرين هما
البور سبلاي أو المعالج
أنا عندي بور سبلاي مضروبة لما بوصلها بالجهاز يشتغل الكمبيوتر بشكل كامل لكن لايظهر شيئ على الشاشة يعني ممكن يكون السبب منها
ثانياً : يمكن السبب هو المعالج لأن المعالج إذا كان مضروب لايظهر شيء على الشاشة
إذا ماتوصلت للحل
ممكن تأخذ البورد والمعالج لشركة تبيع معالجات ولوحات الamd وهما يوصلوك على مركز صيانة خاص فيهم وبمعالجات amd

mask_of_fear
07-05-2012, 09:20
للاسف تم اخذ الجهاز عند فني صيانه و البورده لم تعمل و المعالج و كرت الشاشه كلو لم يعمل

alhakem_mido
07-05-2012, 16:46
طيب لو سمحت جرب انك تشيل حجر البوردة وترجعة بعد دقيقة وفك الرامات وتظفها هي والبنك بتاعها ولو في كارت شاشة خارجي بردة شيلة ونظفة وان شاء الله يشتغل وياريت تجرب كله مع بعضة ومتكسلش ومتنساش تكون شايل الفيشة وانت بتجرب

mask_of_fear
07-05-2012, 17:52
طيب لو سمحت جرب انك تشيل حجر البوردة وترجعة بعد دقيقة وفك الرامات وتظفها هي والبنك بتاعها ولو في كارت شاشة خارجي بردة شيلة ونظفة وان شاء الله يشتغل وياريت تجرب كله مع بعضة ومتكسلش ومتنساش تكون شايل الفيشة وانت بتجرب

شكرا لردك اخوي بس ما في امل

جربت المعالج على جهاز اخر يعمل و لم يعمل المعالج و جربت البوردة مع ثطع اخرى ولم تعمل و جربت كرت الشاشة على جهاز اخر و لم يعمل

كلو خرب

أبو قصي
07-05-2012, 17:54

جربت المعالج على جهاز اخر يعمل و لم يعمل المعالج و جربت البوردة مع ثطع اخرى ولم تعمل و جربت كرت الشاشة على جهاز اخر و لم يعمل

كلو خرب

العوض بسلامتك أخي عزيز :rolleyes:.

Ahmed.Elsayed
07-05-2012, 18:18

كلو خرب

ربنا يعوض عليك لكن كيف خربت كل هذه المكونات بدون تلف الباورسبلاى ؟

mask_of_fear
07-05-2012, 21:57
العوض بسلامتك أخي عزيز :rolleyes:.

الله بعين شو بدنا نعمل :ah8:

ربنا يعوض عليك لكن كيف خربت كل هذه المكونات بدون تلف الباورسبلاى ؟

بصراحه ما بعرف ابدا كيف هيك فجائه طفا لحالو وما عاد رجع اشتغل

majed_qd
08-05-2012, 01:56
'طيب وين الضمان أو الكفالة في القطع