المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : صطبت ويندوز 64 بت فهل ممكن أزود الرامات لحد 8 جيجا

nsync
04-06-2012, 04:34
بسم الله الرحمن الرحيم
دلوقتى أنا كنت شغال بوندوز 32 بت على رامات 2 جيجا وبعدين اكتشفت انه جهازى بيدعم 64 بت
فصطبت ويندوز 64 بت والحمدلله فهل دلوقتى ممكن أوصل الرامات لحد 8 جيجا ولا أقصى حاجة يستقبلها اللاب عندى هما 4 جيجا بس؟
مع العلم إن عندى 2 سلوت كل واحد فيهم فيه 1 جيجا
لأن فيه ناس بتقولى إن ده بيعتمد على الويندوز بس وناس تانية بتقوله إنه بيعتمد على الويندوز والبوردة
وده نوع البوردة عندى
Quanta 30D2 79.2E (https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2022105.html)
يا جماعة برجاء الرد ضرورى جداااااااا لأنى هشترى الرامات فى خلال 24 ساعة ان شاء الله وخايف أدفع فلوس على الفاضى

kingtifass
04-06-2012, 07:29
بص يا كبير ك وجه عام
وندوز 32 بيشيل لحد 3 جيجا رام( ولو ركبت عليه رام 8 جيجا هيتعرف على 3 جيجا بس)
وندوز 64 بيشيل معاك من 4 جيجا وانت طالع

بيعتمد انت هتركب اد ايه رام على البورده ,على نوع البورده نفسها
يعنى ك بوردات PC فيه بورده بتشيل لحد 16 جيجا , وفيه بوردات بتشيل لحد 32 جيجا ,فاهم النقطه دى
انا مش عارف اجيب مواصفات بورده حضرتك عشان تعرف اخرها كام جيجا رام

unexpected
04-06-2012, 10:14
اخي فعلا نظام 32it يقرا رامات حتى 3GB او 3.50GB
ولكي يقرا الرامات التي بحجم اكبر من 3.50GB يجب تنصيب نظام بنسخة 64bit
لكن اخي للاستعمال العادي رامات بحجم 4GB اكثر من كافية ولن تشعر بفرق بين الرامات التي بحجم 4GB والرامات التي بحجم 8GB

crashplant
05-06-2012, 02:49
بص يا كبير ك وجه عام
وندوز 32 بيشيل لحد 3 جيجا رام( ولو ركبت عليه رام 8 جيجا هيتعرف على 3 جيجا بس)
وندوز 64 بيشيل معاك من 4 جيجا وانت طالع

بيعتمد انت هتركب اد ايه رام على البورده ,على نوع البورده نفسها
يعنى ك بوردات PC فيه بورده بتشيل لحد 16 جيجا , وفيه بوردات بتشيل لحد 32 جيجا ,فاهم النقطه دى
انا مش عارف اجيب مواصفات بورده حضرتك عشان تعرف اخرها كام جيجا رام

اخي فعلا نظام 32it يقرا رامات حتى 3GB او 3.50GB
ولكي يقرا الرامات التي بحجم اكبر من 3.50GB يجب تنصيب نظام بنسخة 64bit
لكن اخي للاستعمال العادي رامات بحجم 4GB اكثر من كافية ولن تشعر بفرق بين الرامات التي بحجم 4GB والرامات التي بحجم 8GB

كلام مظبوط تماما الا اذا كنت جيمر و بتحب الهاي ستنيج علي كل الألعاب فامن الأفضل ان يكون عندك رامات اعلي من 4 جيجا

Mahmoud Atan
05-06-2012, 03:08
كلام مظبوط تماما الا اذا كنت جيمر و بتحب الهاي ستنيج علي كل الألعاب فامن الأفضل ان يكون عندك رامات اعلي من 4 جيجا
لا يا اخى رامات بحجم 4GB كافية للآلعاب

unexpected
05-06-2012, 10:02
الى الان رامات بحجم 4GB اكثر من كافية (للالعاب) حتى مع اثقل الالعاب
لكن مع برامج الفيديو والضغط... طبعا الرامات التي بحجم 6GB افضل من الرامات التي بحجم 4GB

crashplant
05-06-2012, 13:58
لا يا اخى رامات بحجم 4GB كافية للآلعاب

بالطبع 4 جيجا كافية لتشغيل اي لعبة و لكن ليست كافية اذا كنت تستخدم ويندوز فيستا او 7 و تريد ان تلعب علي اعلي اعدادت ... مطلوب 4 جيجا مينمم في معظم الالعاب الجديدة باستثناء بعض الالعاب :)

https://www.systemrequirementslab.com/cyri/intro.aspx

جرب هنا

unexpected
05-06-2012, 16:33
بالطبع 4 جيجا كافية لتشغيل اي لعبة و لكن ليست كافية اذا كنت تستخدم ويندوز فيستا او 7 و تريد ان تلعب علي اعلي اعدادت ... مطلوب 4 جيجا مينمم في معظم الالعاب الجديدة باستثناء بعض الالعاب :)

https://www.systemrequirementslab.com/cyri/intro.aspx

جرب هنا
Windows vista معروف كم ثقيل على الجهاز وهو من اسوء الانظمة التي اصدرتها شركة microsoft ولم يمر على اصدارة فترة كبيرة ثم اطلقت Windows 7 لكي تصحح الخطأ
اما Windows 7 اخف بكثير على الجهاز مقارنة بWnidows vista
اما بخصوص الرابط دة لا تصدق الموقع دة ابدا لانة من اسوء المواقع ولا يعطي معلومات صحيحة

nsync
05-06-2012, 16:50
يا جماعة أنا روحت أزود الرامات من 2 جيجا لـ8 جيجا عند محل متخصص
فقالولى مفيش شيبات 4 جيجا ddr2 فى السوق خالص ولو لفيت مش هتلاقيها
وكان عندهم شيبات 2 جيجا فطلبت منهم أستبدل اللى 2 جيجا اللى عندى (1+1) برامتين من عندهم (2+2) فقالولى إنى مش هحس بفرق كبير فى الرامات وهتبقى فلوس على الأرض
فانا مش فاهم أشترى ولا لأ مع العلم إن مشكلتى هى إنى بشتغل على برامج 3d زى الأوتوكاد والريفيت وبرامج داتا بيز زى الاوراكل

unexpected
05-06-2012, 17:11
يا جماعة أنا روحت أزود الرامات من 2 جيجا لـ8 جيجا عند محل متخصص
فقالولى مفيش شيبات 4 جيجا ddr2 فى السوق خالص ولو لفيت مش هتلاقيها
وكان عندهم شيبات 2 جيجا فطلبت منهم أستبدل اللى 2 جيجا اللى عندى (1+1) برامتين من عندهم (2+2) فقالولى إنى مش هحس بفرق كبير فى الرامات وهتبقى فلوس على الأرض
فانا مش فاهم أشترى ولا لأ مع العلم إن مشكلتى هى إنى بشتغل على برامج 3d زى الأوتوكاد والريفيت وبرامج داتا بيز زى الاوراكل
مع مثل الاستخدامات التي ذكرتها اخي طبعا الرامات التي بحجم 4GB افضل من رامات بحجم 2GB
لكن لا تتوقع الاداء الرهيب بينهم لان المعالج ايضا لة دور