المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مساعدة بخصوص lonovo Z570

LionAtlas
05-06-2012, 23:24
أنا اشتريت جهاز lonovo z570 من يومين الجهاز جميل جدا وممتاز لكن حيرتني بعض الأمور أود منكم المساعدة بخصوصها
مواصفات الجهاز
CPU: Intel core i7 2670QM
RAM: 6GB DDR3 1333
HDD: 750
VGA: Intel HD Graphic 3000/ Nvedia Card

+ بعد مدة وجيزة من استخدام الجهاز يصدر صوت مروحة المعالج حيث تصبح سريعة
+ لا أستطيع إيجاد كارت الشاشة nVedia المنفصل
+ كيف يمكنني أن أجعل الجهاز يعمل على نواتين عوض أربع
+ كيف يمكنني تقسيم الهارد ديسك الجهاز
+ كيف يمكنني أن أظهر قرص الذي يحتوي على Recovery

ولكم مني أجمل تحية

TheLeader
06-06-2012, 04:27
انا عندي نفس الجهاز بس I5 وعندي على الديسك توب موجود Lenovo Recovry او حاجه زي كده !

وبالنسبه للنيفيديا , هو في على الشمال من تحت كده هتلاقي زرار وجنبيه لمبه , لو مش منوره يبقى إنت اصلاً قافل الكارت الـ Nividia يعني مش مخليه شغال وتعرف إنك قافله لما تقف على اي تطبيق وتدوس كليك يمين مش هتلاقي الإختيار اللي بيقولك تشغله على الـ Intel ولا الـ Nividia كده يبقى إنت هترجع الزرار ده على اليمين وتسيبه 3 ثواني هتلاقي اللمبه إشتغلت

بـ النسبه للنواه وتقسيم الهارد انا مجربتش والله :(

tamer83
06-06-2012, 08:31
التربو بوست او على اربع نوات او اتنين فدا بيشتغل اتوماتيك لما يحصل لود على البروسيور اما بالنسبة لتقسيم الهارد
كلك يمين على my computer واختار mange هتطلعلك صفحة اختار منها disk mangment وكلك يمين على البارتيشن الى عايز تقسمة وتختار shrink vloume ةتكتب المساحة الى عيزها بعد التقسيم ثم next next finish هيتقسم الهارد
اما مروحة البروسيور فدا عادى ملازم يبقى فية تبريد بس فى النوفو صوتها عالى شوية
ارجو انى اكون افدتك
وابقة نزل برنامجcputhermometer علشان يرقبلك حرارة الجهاز علشان متكونش خايف من حاجة

LionAtlas
15-06-2012, 09:58
أشكركم على المساعدة تم تغيير الجهاز بعد التحقق من أن المشكلة تجلت في مروحة المعالج

Mohammed Wahid
15-06-2012, 10:21
السلام عليكم

ممكن اعرف سعر الجهاز ده ؟؟ بكام ومنين ؟! واخباره معاك ايه ؟ :D