المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : من الافضل بين 2500K & fx8120

kingtifass
13-06-2012, 16:59
السلام عليكم

السؤال بكل بساطه
من الافضل بين معالجين دول I5 2500K & fx 8120
لو قلنا الاتنين على تردد 4.0
بدون تحيز و بطريقة احترافية

التطبيقات : الالعاب بشكل عام
برامج مونتاج وتعديل صور (photoshop & premier )

من الافضل كصفقة افضل لدوقتى و خلال السنتين اللى قدام ان شاء الله

unexpected
13-06-2012, 17:53
وعليكم السلام
الافضل معالج 2500k اداء افضل استهلاك طاقة اقل حرارة اقل ومعالج FX 8120 يجب ان ان لا تخدعك كثرة الانوية اعتبرها كذاكرة البطاقات الرسومية يمكن ان تكون عالية لكن الاداء ضعيف:)
انا راح اعطيك مراجعة للمعالج الثماني fx 8150
شوف مثلا المقارنة هنا بين معالج i5 2500k ومعالج fx 8150 ودي النسخة المحسنة من معالج fx 8150
والمقارنة على الترددات الاصلية
وعلى فكرة معالج fx 8150 بثمن انوية حقيقية اما معالج i5 2500k رباعي النواة
وتذكر ان معالج fx 8150 بسعر اعلى من معالج i5 2500k
ودة رابط فيديو المقارنة

https://youtu.be/1kd4dvLJQP4

الافضلية لمعالج 2500k
وان كنت قادر على زيادة الميزانية وتحضر معالج 2600k افضل وافضل
وعلى فكرة من رايي مش كل شخص يحب كسر السرعة وانا عن نفسي مثلا ان كنت اريد معالج جيد احضرة واعمل علية على التردد الاصلي وبعد مرور الوقت افكر في كسر سرعتة عندما لا يقدم الاداء المطلوب
بعدها افكر في كسر سرعتة
يعني هل اجباري لكي احصل على اداء جيد ان اكسر سرعة المعالج من اول يوم قمت بشرائة؟؟
هكذا الحال مع معالجات البلدوزر

kingtifass
14-06-2012, 01:52
تمام يا كبير انا كلام مراجعات مش لازم ناخده ك كلام موثوق عشان ف حاجات بتفرق ف اداء معالج زى ماذربورد و كلام ده
وانك ما تثقش ف مراجعات دى ثقة تامة لانك ممكن يكونوا زمتهم واسعة :D
المهم انا عارف ان اداء بلدوزر مش اد كده وهوا زى ما هوا بس لما تكسره كسر معقول و مش بيضر
فى حالة دى اداءه بيبقى تمام و احسن من اداء معالج انتل المذكور , كمان مهما كانت انوية البلدوزر ضعيفة ف انها بتفيد افضل ف برامج مونتاج اكتر من معالج I5

ف انا عايز اراء يكونوا جربوا وشافوا اداء الاتنين شخصيا و ايه امكانيات الاجهزة اللى جربوا عليها وكلام ده كله
:)

unexpected
14-06-2012, 06:17
تمام يا كبير انا كلام مراجعات مش لازم ناخده ك كلام موثوق عشان ف حاجات بتفرق ف اداء معالج زى ماذربورد و كلام ده
المهم انا عارف ان اداء بلدوزر مش اد كده وهوا زى ما هوا بس لما تكسره كسر معقول و مش بيضر
فى حالة دى اداءه بيبقى تمام و احسن من اداء معالج انتل المذكور , كمان مهما كانت انوية البلدوزر ضعيفة ف انها بتفيد افضل ف برامج مونتاج اكتر من معالج I5

ف انا عايز اراء يكونوا جربوا وشافوا اداء الاتنين شخصيا و ايه امكانيات الاجهزة اللى جربوا عليها وكلام ده كله
بما انك تريد البلدوزر لماذا تستفسر عن المعالج الافضل :D

kingtifass
14-06-2012, 19:23
الموشوع مش كده
انا زى ما قلت نناقش الفرق بين الاتنين مش من طرف واحد وهوا مراجعات و كلام المنتشر ع نت و خلاص
انا بقول عايز اعرف رائ حد جرب وشاف اداء الاتنين عشان نعرف مميزات ده و عيوب ده

unexpected
14-06-2012, 19:31
الموشوع مش كده
انا زى ما قلت نناقش الفرق بين الاتنين مش من طرف واحد وهوا مراجعات و كلام المنتشر ع نت و خلاص
انا بقول عايز اعرف رائ حد جرب وشاف اداء الاتنين عشان نعرف مميزات ده و عيوب ده
خد في بالك من يملك معالج FX سيقول عن معالجة ممتاز ونفس الكلام مع معالج 2500k
وعيوب البلدوزر معروفة اخي مفيش داعي اصلا لكي تسمعها
بالتوفيق

mmels
14-06-2012, 20:21
معالج 2500k هو الافضل خليك معاه

Extreme2
15-06-2012, 02:58
عليكم السلام
صعب ان تجد احد جرب المعالجين ويأتي لعطيك رأيه بدقة , لكن المعادلة معروفة لدى الجميع أن معمارية البلدوزر كانت قريبة من اداء معمارية فينيوم2 القديمة .
بالألعاب أداء المعالجين متقاربين لكن بالتطبيقات الاخرى التي تعتمد على المعالج المركزي بشكل كامل يتفوق i5 2500k .

GTXMAN
15-06-2012, 13:49
عليكم السلام
صعب ان تجد احد جرب المعالجين ويأتي لعطيك رأيه بدقة , لكن المعادلة معروفة لدى الجميع أن معمارية البلدوزر كانت قريبة من اداء معمارية فينيوم2 القديمة .
بالألعاب أداء المعالجين متقاربين لكن بالتطبيقات الاخرى التي تعتمد على المعالج المركزي بشكل كامل يتفوق i5 2500k .

طيب سؤال للفائدة هل 8150 fx اقوى منه ام لا

unexpected
15-06-2012, 14:55
طيب سؤال للفائدة هل 8150 fx اقوى منه ام لا
راجع ردي السابق ستعرف من رابط الفيديو من الافضل وطبعا الافضلية لمعالج 2500K
فما بالك لو كان المعالج هو 2600K:)

Ahmed Abdelwahab
15-06-2012, 17:50
الأفضل هو ال2500k في الألعاب والتطبيقات والحرارة والكسر والطاقة لكن يافوق البلدوزر في بعض التطبيقات التي تستفيد من تعدد الأنوية

today
15-06-2012, 18:40
البلدوزر عندي وشغال تمام التمام

MOBH
16-06-2012, 03:49
إذا مقتنع بـ FX-8120 فهو خيارك
المعالج يقدم أداء ممتاز
فيه مشكلة واحدة وهي إستهلاك الطاقة المخيف
وكسر السرعة سيزيد إستهلاك الطاقة بشكل مخيف أكثر
ولا تنسى أنه بإمكانك كسر سرعة i5-2500k مثل FX-8120

وفي الحقيقة كان من المفروض أن يقدم أداء أفضل بكثير بعد الموجة الإعلامية
البعض يقول أن Phenom II x6 يتفوق على FX-8150 على نفس السرعة

لدي صديق يمتلك FX-8120 وهو من عشاق AMD يقول أنه لو إشترى i5-2500k كان أفضل له
حسب كلامه أن i5-2500k يجعل الـ SSD يعطي أداء أفضل بكثير مما يعطيه مع FX-8150

MOBH
16-06-2012, 04:13

أصحاب هذه المواقع لديهم خبرة كبيرة في المراجعات ومراجعاتهم بالتأكيد موثوقة أكثر من intel و AMD
لأن الشركات لن تظهر سوى الجانب الإيجابي من منتجاتهم
من لديه خبرة سيعرف أن bulldozer لن يقدم الأداء المطلوب بعد الموجة الإعلامية الكبيرة التي سبقت نزوله

ولا تنسى أن هناك الكثير من AMD fan boys حول العالم يريدون أن يثبتوا أن FX أفضل من sandy bridge
ولو إستطاعوا أن يثبتوا ذلك لما ترددوا في نشر تنائج مراجعاتهم

games1
16-06-2012, 15:47
I5 هو الخيار الأفضل ليك خليك معاه:ah7: