المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : استفسار عن شاشة

الصفحات : [1] 2

goldenboy87
20-06-2012, 08:47
السلام عليكم يا جماعة

لو سمحتم انا عايز شاشة بالمواصفات التالية:

ماركة سامسونج
الحجم 23
بتقنية led
واهم شئ ان يكون بها مدخلين hdmi
(2*hdmi)
full hd p1080

وشكرا

LEONCHIP
20-06-2012, 10:10
https://www.********.com/images/thumb/samsung_s23a350h.jpg (https://www.********.com/product.php?id=12779)

Samsung SyncMaster S23A350H 23 inch LED LCD Monitor
from Compu Art (https://www.********.com/product.php?id=12779)

990 L.E

Ahmed.Elsayed
20-06-2012, 15:07
إذا أردت شاشة 23 بوصة بمنفذين HDMI فقم بشراء هذه الشاشة >>> Samsung SyncMaster T23A350 23 inch LED LCD monitor (https://www.********.com/product.php?id=14896)

والشاشة بها كل المنافذ التى يمكنك أن تتخيلها وبها مميزات أخرى كثيرة

ولكن إذا أردت شاشة بجودة صورة أعلى بمنفذ HDMI واحد فأرشح لك الشاشة Asus ML239H 23 Inch IPS Panel أو Asus ML238H 23 Inch

mado monty
20-06-2012, 15:48
كيف حالك اخى محمد
اذا كنت تريد الشاشه من سامسونج فكما قال لك الاخ احمد الشاشة Samsung SyncMaster T23A350 23 inch LED LCD monitor (https://www.********.com/product.php?id=14896)
جيده جدا ويوجد بها جميع المخارج الممكنه ومخرجين hdmi ويمكن ان تعمل كا شاشة تليفيزيون بدون اى اجهزه لاحتوائها على مخارج فيديو واوديو ولكن اخى محمد انا ارشح لك افضل منها ولكن هى ليست سامسونج فارشح لك الشاشة ASUS VK248H 24 inch LED LCD Monitor وهى بنفس السعر تقريبا وكنها من وجهه نظرى افضل صوره لشاشة led رائيتها ..لم ارى صوره افضل منها حتى الان و انتظر اراء باقى الاعضاء الكرام ...وبالتوفيق يا محمد

goldenboy87
20-06-2012, 23:58
https://www.********.com/images/thumb/samsung_s23a350h.jpg (https://www.********.com/product.php?id=12779)

Samsung SyncMaster S23A350H 23 inch LED LCD Monitor
from Compu Art (https://www.********.com/product.php?id=12779)

990 L.E

الف شكر يا جو
بس الشاشة دي مافيهاش مدخلين hdmi
بها مدخل واحد بس hdmi

goldenboy87
21-06-2012, 00:03
إذا أردت شاشة 23 بوصة بمنفذين HDMI فقم بشراء هذه الشاشة >>> Samsung SyncMaster T23A350 23 inch LED LCD monitor (https://www.********.com/product.php?id=14896)

والشاشة بها كل المنافذ التى يمكنك أن تتخيلها وبها مميزات أخرى كثيرة

ولكن إذا أردت شاشة بجودة صورة أعلى بمنفذ HDMI واحد فأرشح لك الشاشة Asus ML239H 23 Inch IPS Panel أو Asus ML238H 23 Inch

متشكر جدا استاذ احمد فهي شاشة رائعة جدا وبها مخارج usb 2
2*hdmi

ولكن هل مدمج بها سماعات

goldenboy87
21-06-2012, 00:05
كيف حالك اخى محمد
اذا كنت تريد الشاشه من سامسونج فكما قال لك الاخ احمد الشاشة Samsung SyncMaster T23A350 23 inch LED LCD monitor (https://www.********.com/product.php?id=14896)
جيده جدا ويوجد بها جميع المخارج الممكنه ومخرجين hdmi ويمكن ان تعمل كا شاشة تليفيزيون بدون اى اجهزه لاحتوائها على مخارج فيديو واوديو ولكن اخى محمد انا ارشح لك افضل منها ولكن هى ليست سامسونج فارشح لك الشاشة ASUS VK248H 24 inch LED LCD Monitor وهى بنفس السعر تقريبا وكنها من وجهه نظرى افضل صوره لشاشة led رائيتها ..لم ارى صوره افضل منها حتى الان و انتظر اراء باقى الاعضاء الكرام ...وبالتوفيق يا محمد

بالفعل يا محمد شاشة رائعة وبجد متشكر جدا عالمشاركة
وهراجع الشاشة الاسوس واشوف مواصفاتها واقولك رايي

Hoka123
21-06-2012, 06:38
السلام عليكم ,اذيك يا محمد :)الشاشه ال ASUS انا شفتها عند واحد أعرفه , الشاشه في قمة الروعه و صورتها لا تعوضايضاً انا من محبي شاشات السامسونج و صورتها لا مثيل لها من الشاشات الأخرى , ايضاً أستخدم باقات سامسونج موبيل تيليفزيون سماعات و غيرهو أستخدمتهم لمدة لا تقل عن 12 سنه ... منهم شاشات كمبيوتر أيضاً ..و لقد رأيت الشاشه السامسنج الذي أقترحها عليك الأخ أحمد و كانت صورتها روعه بالفعللكن قبل كل هذا ...ما هى بطاقة الرسوميات الخاصه بك ؟لكى أيضاً نعطيك أفضل أقتراح عشان ال HD برضو عايز جهاز محترم في الألعاب :)لا انت هتشغل أفلام بس ؟أخى محمد و أحمد معك في الموضوع للمساعده أيضاً :)

Ahmed.Elsayed
21-06-2012, 10:00
متشكر جدا استاذ احمد فهي شاشة رائعة جدا وبها مخارج usb 2
2*hdmi

ولكن هل مدمج بها سماعات

مدمج معها سماعات لكن لن تعطيك جودة صوت مثل السماعات الخارجية فإذا أردت صوت أوضح يمكنك تركيب أى سماعات خارجية فى مخرج الصوت خلف الشاشة

والشاشة Asus ML239H أشتريتها مؤخراً وجودة الصورة رائعة نظراً لأن ال pixel pitch قليل و ال Contrarst Ratio يصل من 1 إلى 50 مليون بالأضافة إلى أنها شبيهة لشاشات ال CRT القديمة فى زوايا الرؤية حيث يمكنك مشاهدة الشاشة بوضوح من أى إتجاه نظراً لأنها تعتمد على IPS Panel وتم أضافة overdrive للحصول على سرعة أستجابة أعلى من الشاشات المشابهة 5ms وهى سرعة أستجابة جيدة بالنسبة للألعاب

والشاشة Asus Ml238H من الشاشات القليلة التى أخذت تقييم 5 نجوم والكل يشكر بجودة هذه الشاشة وسرعة الأستجابة بها عالية 2ms + ال Pixel Pitch مشابه للشاشة السابقة لكنها لا تعطى زوايا عرض واسعة مثل الشاشة السابقة

فإذا أردت شاشة لأستخدامها كشاشة تلفيزيون لمشاهدة الأفلام عالية الجودة أنصحك بالشاشة Asus ML239H نظراً لأنها تعطى زوايا رؤية جيدة لكن إذا كنت تريد شاشة للجلوس أمامها بدون الأبتعاد عنها فأى شاشة ستفى بالغرض

ويمكنك معرفة الفرق بنفسك بين الشاشات التى بها IPS Panel وبين ال TN Panel الموجود فى معظم الشاشات الأخرى بعد مشاهدة هذا الفيديو

https://www.youtube.com/watch?v=DWXcNlh85Ps

mado monty
21-06-2012, 12:34
مدمج معها سماعات لكن لن تعطيك جودة صوت مثل السماعات الخارجية فإذا أردت صوت أوضح يمكنك تركيب أى سماعات خارجية فى مخرج الصوت خلف الشاشة

والشاشة Asus ML239H أشتريتها مؤخراً وجودة الصورة رائعة نظراً لأن ال pixel pitch قليل و ال Contrarst Ratio يصل من 1 إلى 50 مليون بالأضافة إلى أنها شبيهة لشاشات ال CRT القديمة فى زوايا الرؤية حيث يمكنك مشاهدة الشاشة بوضوح من أى إتجاه نظراً لأنها تعتمد على IPS Panel وتم أضافة overdrive للحصول على سرعة أستجابة أعلى من الشاشات المشابهة 5ms وهى سرعة أستجابة جيدة بالنسبة للألعاب

والشاشة Asus Ml238H من الشاشات القليلة التى أخذت تقييم 5 نجوم والكل يشكر بجودة هذه الشاشة وسرعة الأستجابة بها عالية 2ms + ال Pixel Pitch مشابه للشاشة السابقة لكنها لا تعطى زوايا عرض واسعة مثل الشاشة السابقة

فإذا أردت شاشة لأستخدامها كشاشة تلفيزيون لمشاهدة الأفلام عالية الجودة أنصحك بالشاشة Asus ML239H نظراً لأنها تعطى زوايا رؤية جيدة لكن إذا كنت تريد شاشة للجلوس أمامها بدون الأبتعاد عنها فأى شاشة ستفى بالغرض

ويمكنك معرفة الفرق بنفسك بين الشاشات التى بها IPS Panel وبين ال TN Panel الموجود فى معظم الشاشات الأخرى بعد مشاهدة هذا الفيديو

تقرير جيد يا احمد ملخص ووافى
وفعلا اكثر ما يميز الشاشة الاسوس هى انك من الممكن ان ترى صوره جيده تحت كل الظروف (من كل الاتجاهات - ومع اختلاف شده الاضاءه فى الغرفه ) كما ان شكلها فريد ومختلف عن باقى الشاشات ...ولكن يا محمد انا وضعت لك موديل اخر للشاشة وهو VK248H
24 inch LED LCD Monitor
والفرق هنا هو الحجم (24انش ) وزمن الاستجابه (2ms ) فتخيل شاشة ips بزمن استجابه 2ملى !!

haitham27
21-06-2012, 13:23
الف شكر على المعلومات القيمة

Ahmed.Elsayed
21-06-2012, 16:47
تقرير جيد يا احمد ملخص ووافى
وفعلا اكثر ما يميز الشاشة الاسوس هى انك من الممكن ان ترى صوره جيده تحت كل الظروف (من كل الاتجاهات - ومع اختلاف شده الاضاءه فى الغرفه ) كما ان شكلها فريد ومختلف عن باقى الشاشات ...ولكن يا محمد انا وضعت لك موديل اخر للشاشة وهو VK248H
24 inch LED LCD Monitor
والفرق هنا هو الحجم (24انش ) وزمن الاستجابه (2ms ) فتخيل شاشة ips بزمن استجابه 2ملى !!

الشاشة Asus VK248H 24 inch ليست IPS Panel لكن زمن أستجابتها عالى وزمن الأستجابة 5ms جيد مع الألعاب ولن تحس بفرق ملحوظ بين 5ms و 2ms عند تشغيل الألعاب أو أفلام الأكشن.

mado monty
22-06-2012, 02:34
الشاشة Asus VK248H 24 inch ليست IPS Panel لكن زمن أستجابتها عالى وزمن الأستجابة 5ms جيد مع الألعاب ولن تحس بفرق ملحوظ بين 5ms و 2ms عند تشغيل الألعاب أو أفلام الأكشن.
عزرا اخى احمد لم اخد بالى انها ليست ips panal لانها تحمل نفس المواصفات تقريبا ...ولكنها فعلا شاشة رائعه وكلما قلت فى الشاشة زمن الاستجابه كلما كانت جيده خصوصا فى الالعاب

goldenboy87
22-06-2012, 13:51
السلام عليكم ,اذيك يا محمد :)الشاشه ال ASUS انا شفتها عند واحد أعرفه , الشاشه في قمة الروعه و صورتها لا تعوضايضاً انا من محبي شاشات السامسونج و صورتها لا مثيل لها من الشاشات الأخرى , ايضاً أستخدم باقات سامسونج موبيل تيليفزيون سماعات و غيرهو أستخدمتهم لمدة لا تقل عن 12 سنه ... منهم شاشات كمبيوتر أيضاً ..و لقد رأيت الشاشه السامسنج الذي أقترحها عليك الأخ أحمد و كانت صورتها روعه بالفعللكن قبل كل هذا ...ما هى بطاقة الرسوميات الخاصه بك ؟لكى أيضاً نعطيك أفضل أقتراح عشان ال HD برضو عايز جهاز محترم في الألعاب :)لا انت هتشغل أفلام بس ؟أخى محمد و أحمد معك في الموضوع للمساعده أيضاً :)

ازيك يا محمود عامل ايه يا باشا
انا اتفق معالك ساسمسونج شركة محترمة وكمان برده الشاشة لالسوس

Asus ML239H 23 Inch IPS Panel أو Asus ML238H 23 Inch
شاشة امكانياتها رائعة

والكارت والله يا محمود محتار بين 6850 و 7770oc
ان شاء الله هجيب واحد فيهم خلال اسبوعين اما الشاشة ان شغال ب synmaster 943 nxplus 18.5 hd
و الجديدة ان شاء الله هشتيريها كمان شهرين كده و دلوقت اه انا بدور علي حاجة كويسة اجيبها
وبصراحة الاعضاء هنا ادائهم متميز
و استاذ احمد مضبط الدنيا معايا وكمان انت يا حودة وكل الاعضاء بصراحة عملين الواجب وزيادة

goldenboy87
22-06-2012, 14:02

صحيح يا استاذ احمد
الملاحظ ان الشاشات الcrt القديمة ممكن تشوفها من اي مكان ومن اي زاوية بنفس ددرجة الالوان

لكن الlcd
الصورة بتكون واضحة لما يتكون قاعد ادامها
ولو بعدت عنها مثلا لو جيت تتفرج علي فيلم الشاشة تحس انها غمقت اكتر ومظلمة بغير ما انت تبقي ادامها بالضبط
وانا لاحظت ده في الفيديو بتاع حضرتك

وبصراحة
اريد شاشة لأستخدامها كشاشة تلفيزيون لمشاهدة الأفلام عالية وكذلك اريدها شاشة للجلوس أمامها بدون الأبتعاد عنها

ويا ريت سعر الشاشة
Asus ML239H

والف اف شكر علي المعلومات يا استاذ احمد

goldenboy87
22-06-2012, 14:10
عزرا اخى احمد لم اخد بالى انها ليست ips panal لانها تحمل نفس المواصفات تقريبا ...ولكنها فعلا شاشة رائعه وكلما قلت فى الشاشة زمن الاستجابه كلما كانت جيده خصوصا فى الالعاب

ازيك يا محمد
بصراحة الشاشتين ممتازين asus& samsung
بس بالنسبة لكارت الشاشة انا محتار بين7770oc و6850

mado monty
22-06-2012, 14:58
ازيك يا محمد
اداء 7770 لن يكون مرضى مع شاشة بحجم 23 ...وفى هذه الحاله لانصح باقل من 6870 او gtx 560 ti ولكن مع شاشة 19 7770 اكثر من كافى

Ahmed.Elsayed
22-06-2012, 15:45
ازيك يا محمد

حتى لا تحتار إذا كنت ستستخدم الشاشة فى الألعاب والتصفح أنصحك بالشاشة السامسونج التى ذكرتها بأول مشاركة + أنه يمكنك أستخدامها أيضاً كشاشة تليفيزيون نظراً لأن بها مخارج AV يمكنك تركيب الريسيفر عليها ومدمج بها سماعات خارجية وريموت للتحكم بالشاشة عن بعد وإمكانية مشاهدة صورة بداخل صورة غير إمكانية تشغيل الأفلام عن طريق ال usb بدون الحاجة لتوصيلها بالكومبيوتر ومنفذين HDMI

وإذا كنت تريد شاشة لإستخدامها أعمال الجرافيك والتصميم ومشاهدة الأفلام بجودة عالية فأنصحك بالشاشة ال IPS لأن ألوانها واضحة وجميلة وأدائها جيد جداً مع الألعاب لكن يجب ظبط بعض الأعدادات لتعمل بكامل كفائتها مع كافة الأستخدامات

وكارت 6850 أدائه أعلى من 7770 فتوكل على الله وأشتريه ولن يغيبك أدائه على Full HD مع الألعاب الحديثة بأذن الله لكن يجب أن يكون المعالج رباعى على الأقل وإذا أستطعت تحمل مصاريف أكثر أنصحك بكارت 6870

goldenboy87
23-06-2012, 03:40
اداء 7770 لن يكون مرضى مع شاشة بحجم 23 ...وفى هذه الحاله لانصح باقل من 6870 او gtx 560 ti ولكن مع شاشة 19 7770 اكثر من كافى

طيب مش ممكن يا محمد اسعار كروت الشاشة تنزل يعني ال7770 نزل من شهر فبراير ولسه سعره زي ماهو

goldenboy87
23-06-2012, 03:43
حتى لا تحتار إذا كنت ستستخدم الشاشة فى الألعاب والتصفح أنصحك بالشاشة السامسونج التى ذكرتها بأول مشاركة + أنه يمكنك أستخدامها أيضاً كشاشة تليفيزيون نظراً لأن بها مخارج AV يمكنك تركيب الريسيفر عليها ومدمج بها سماعات خارجية وريموت للتحكم بالشاشة عن بعد وإمكانية مشاهدة صورة بداخل صورة غير إمكانية تشغيل الأفلام عن طريق ال usb بدون الحاجة لتوصيلها بالكومبيوتر ومنفذين HDMI

وإذا كنت تريد شاشة لإستخدامها أعمال الجرافيك والتصميم ومشاهدة الأفلام بجودة عالية فأنصحك بالشاشة ال IPS لأن ألوانها واضحة وجميلة وأدائها جيد جداً مع الألعاب لكن يجب ظبط بعض الأعدادات لتعمل بكامل كفائتها مع كافة الأستخدامات

وكارت 6850 أدائه أعلى من 7770 فتوكل على الله وأشتريه ولن يغيبك أدائه على Full HD مع الألعاب الحديثة بأذن الله لكن يجب أن يكون المعالج رباعى على الأقل وإذا أستطعت تحمل مصاريف أكثر أنصحك بكارت 6870
استاذ احمد انا سوف استخدم الشاشة للتصفح والالعاب ومشاهدة الافلام full hd تمام
ولانسبة للكارتى انا ماقدرش اجيب اكتر من 6850 وبصراحة علشان عندي معالج e8400 core 2duo
وخايف اعلي بالفيجا فيحصل عنق زجاجة
وبصؤاحة بقلق جدا من المستعمل ولا رايك اية؟؟؟؟
وهو ال 6870 عامل كام دلوقت

goldenboy87
23-06-2012, 03:45
ومتنساش يا محمد ان معالجي e8400 وصعب ال6870 يعمل باعلي كفاءة مع هذا المعالج؟؟؟؟؟؟

goldenboy87
23-06-2012, 03:46
طيب يا جماعة بلد الصنع لكلا من الشاشتين اسوس وسامسونج
واسعارهم؟؟
معلش طولت عليكم:D

Ahmed.Elsayed
23-06-2012, 08:52
كارت 6850 كافى بأذن الله والمعالج أكسر سرعته ل 3.6 ولو مش مقرر لغاية دلوقتى هتشترى أيه فأشترى السامسونج لأنك مش هتحس بفرق ما بينها وبين الأسوس خصوصاً وأن أستخدامك للجهاز عادى

ولو هتشترى كارت مستعمل حمل برنامج Furmark وخده معاك على الفلاشة وأضغط بيه على كارت الشاشة وشوف هيوصل لدرجة حرارة كام بعد 10 دقائق ولو معداش ال 80 أتوكل على الله وأشتريه لكن ما أنصحكش بصراحة أنك تشترى مستعمل.

mado monty
23-06-2012, 15:24
انا الصراحه يا محمد ارى ان الشاشة الاسوس افضل وطالما السعر تقريبا واحد ليه مش تاخد الافضل ؟!
اما بالنسبه للبطاقه فافضل خيار لك كما قلنا 6850 ولكن انا متوقع عدم صموده مع العاب السنه القادمه مثل كرايسس 3 وgta v والله اعلم
اما بالنسبه لموضوع المستعمل اذا كنت تريد الشراء من اعضاء المنتدى فيوجد بعض الاعضاء الكرام موثوق فى اجهزتهم ..كما انهم ذو سمعه جيده واسعارهم جيده

Hoka123
24-06-2012, 06:25
بص يا أخ محمد ,
عندك 3 حلول
- لو انت هتشتري شاشه ب 1270 جنيه طيب ليه متشتريش واحده 3d ب 1400 او 1500 جنيه ؟
- او عايز شاشه 23 محترمه او عمتاً متتعبش العين و ثمنها رخيصه و عن تجربه لمدة سنين خليك مع السامسونج , اما عن الأسوس فأنا مقعدتش عليها كتير , فعلاً كانت الأشكال و الأيكونز فيها موضحه 100% لكان اضائتها عاليه ... و تعبتلي عيني لمدة ساعه او 45 دقيقه امامها...
- اما لو هتروح على سامسونج فخليك مع نوع ال Samsung SyncMaster S23A350H هى شاشه ممتازه و ليست متعبه للعين .... , و الفرق ليس كيبر بينها و بين الأسوس , ياعني وفر ال 300 جنيه في كارت 6870 عشان يعمر معاك ; لأن كرت ال 6850 عمره ما هيعمر مع لعب مثل GTA V و كراسيس زى ماقال الأخ محمد , أبداً ما هتوصل للهاى مع كارت 6850 ..... أو Full HD
لكن كرت 6870 هيمشي معاك سنتين او ثلاثه..
شوف الفرق هنا
https://www.hwcompare.com/5999/radeon-hd-6850-vs-radeon-hd-6870/
و أنصحك بنسخة الجيجا بايت 1275 جنيه
او لو معاك + 300 جنيه روح على 6950 و ده الهيمشي كويس.....
و طبعاً الفارق شاسع بينه و بين ال 6870 و 50 ....
شوف الفارق هنا بردو
https://www.hwcompare.com/6107/radeon-hd-6870-vs-radeon-hd-6950/
عندك نسختين انا بفضلهم
sapphire Dual Fans بس ديه مش OC
لكن أفضل اكثر استخدماً نسخة ال
Msi Twin Frozer III Power Edition OC
و ديه أحسن و أفضل ...
لأن تبريدها أفضل و ايضاً الشركه عمللها أوفر لوك ... و كمان أنت تقدر و في ناس كتير جايبه نسخة الMSI و ديه ممتازه و ناس كتيره جربتها :)
اسف على المطاوله الأمر يرجع لك.

Ahmed.Elsayed
24-06-2012, 14:45
توضيح صغير للأخ محمود بخصوص الشاشات ال Asus لأنى جربت الاسوس ولم أشتكى منها حتى الاَن بحمد الله

بخصوص راحة العين فيوجد 6 بروفايلات كل بروفايل خاص بوضع معين بما هو معروف بأسم Splendid فى هذه الشاشات وهى Scenery و Standard و Theater و Game و Night View و sRGB

Scenery خاص بعرض الصور و Standard خاص بالتصفح و القراءة و الأعمال المكتبية و Theater خاص بعرض الأفلام والفيديوهات و Game خاص بالألعاب و Night View إذا كنت تحب إستخدام الشاشة فى الظلام و sRGB يقوم بعرض الصور بنظام RGB لمحبى التصاميم

وكل وضع يكون مريح للعين بالنسبة للوضع الذى تستخدم به الشاشة وشاشات السامسونج تستخدم برامج تقوم بتعديل تباين الشاشة و الأضاءة حسب أستخدامك للشاشة لكن أضائتها فى الوضع الطبيعى بدون أستخدام برامج تكون عالية وغير مريحة للعين

وكل مستخدم المفروض عند شراء شاشة جديدة أن يقوم بظبط أعدادتها أولاً لأفضل وضع يستريح به قبل أستخدام الشاشة لأن أصابع اليد الواحدة تختلف فيما بينها :)

و الأخ صاحب الموضوع يستخدم معالج ثنائى Core 2 Duo فإذا عمل بنصيحتك وأشترى الكارت 6870 فلن يستفيد بكامل إمكانياته

Ahmed.Elsayed
29-06-2012, 11:44
صحيح يا استاذ احمد
الملاحظ ان الشاشات الcrt القديمة ممكن تشوفها من اي مكان ومن اي زاوية بنفس ددرجة الالوان

لكن الlcd
الصورة بتكون واضحة لما يتكون قاعد ادامها
ولو بعدت عنها مثلا لو جيت تتفرج علي فيلم الشاشة تحس انها غمقت اكتر ومظلمة بغير ما انت تبقي ادامها بالضبط
وانا لاحظت ده في الفيديو بتاع حضرتك

وبصراحة
اريد شاشة لأستخدامها كشاشة تلفيزيون لمشاهدة الأفلام عالية وكذلك اريدها شاشة للجلوس أمامها بدون الأبتعاد عنها

ويا ريت سعر الشاشة
Asus ML239H

والف اف شكر علي المعلومات يا استاذ احمد

اَسف أخى لم أرى هذه المشاركة لأن الموضوع دخل فى الصفحة الثانية فلم أرى ردك فى الصفحة الأولى

بالنسبة لسعر الشاشة فهو 1275 جنيه من محل Maximum Hardware الموجود فى مول سوق العصر الدور الثانى.

Hoka123
29-06-2012, 13:22
توضيح صغير للأخ محمود بخصوص الشاشات ال Asus لأنى جربت الاسوس ولم أشتكى منها حتى الاَن بحمد الله

بخصوص راحة العين فيوجد 6 بروفايلات كل بروفايل خاص بوضع معين بما هو معروف بأسم Splendid فى هذه الشاشات وهى Scenery و Standard و Theater و Game و Night View و sRGB

Scenery خاص بعرض الصور و Standard خاص بالتصفح و القراءة و الأعمال المكتبية و Theater خاص بعرض الأفلام والفيديوهات و Game خاص بالألعاب و Night View إذا كنت تحب إستخدام الشاشة فى الظلام و sRGB يقوم بعرض الصور بنظام RGB لمحبى التصاميم

وكل وضع يكون مريح للعين بالنسبة للوضع الذى تستخدم به الشاشة وشاشات السامسونج تستخدم برامج تقوم بتعديل تباين الشاشة و الأضاءة حسب أستخدامك للشاشة لكن أضائتها فى الوضع الطبيعى بدون أستخدام برامج تكون عالية وغير مريحة للعين

وكل مستخدم المفروض عند شراء شاشة جديدة أن يقوم بظبط أعدادتها أولاً لأفضل وضع يستريح به قبل أستخدام الشاشة لأن أصابع اليد الواحدة تختلف فيما بينها :)

و الأخ صاحب الموضوع يستخدم معالج ثنائى Core 2 Duo فإذا عمل بنصيحتك وأشترى الكارت 6870 فلن يستفيد بكامل إمكانياته
ولله انا عجبني التعليق ده جداً و انا ليس لي خبره بالشاشات كما تري , لكن اتكلم عن ما أراه فقط :)
فهذه وجهة نظر , لأستخدامي السامسونج لسنين كثيره ^^ :)
اما بخصوص الكارت فهو سيكفي بالغرض عن شراء معالج جديد فهذه كانت وجهة نظري ^^
فهل تعتقد انها فكره خاطئه ؟؟
شكرك على التعليق المفيد ^^

Ahmed.Elsayed
29-06-2012, 22:08
ولله انا عجبني التعليق ده جداً و انا ليس لي خبره بالشاشات كما تري , لكن اتكلم عن ما أراه فقط :)
فهذه وجهة نظر , لأستخدامي السامسونج لسنين كثيره ^^ :)
اما بخصوص الكارت فهو سيكفي بالغرض عن شراء معالج جديد فهذه كانت وجهة نظري ^^
فهل تعتقد انها فكره خاطئه ؟؟
شكرك على التعليق المفيد ^^

رأيك على عينى وعلى راسى لكن أنا حبيت أوضح بعض الأمور علشان اللى يشوف الموضوع يستفيد منه من كافة النواحى

وأنا رأيى الشخصى المتواضع أن شركة سامسونج تنتج شاشات تجارية بحتة لكسب مستخدمين أكثر من الأهتمام بالجودة لدرجة أنى لسه شايف شاشة سامسونج Full HD بتتباع جديدة ب 700 جنيه !!

وأنا مركب عندى الشاشة ال 23 بوصة الجديدة على كارت gts 250 و معالج ثنائى Dual Core ومشغل كل الألعاب عندى على دقة عرض 1080*1920 والأداء لا بأس به الحمد لله

وبعد تجربة الألعاب الجديدة التى صدرت فى عام 2012 فمتطلباتها أقل من الألعاب التى صدرت فى الأعوام الماضية بأستثناء لعبة Alan Awake التى ضربت كل المقاييس

فأرى أن كارت 6850 + معالج رباعى أكثر من كافى لتشغيل الألعاب الحديثة بدقة عرض 1080P بسلاسة بأذن الله.

Hoka123
30-06-2012, 08:28
رأيك على عينى وعلى راسى لكن أنا حبيت أوضح بعض الأمور علشان اللى يشوف الموضوع يستفيد منه من كافة النواحى

وأنا رأيى الشخصى المتواضع أن شركة سامسونج تنتج شاشات تجارية بحتة لكسب مستخدمين أكثر من الأهتمام بالجودة لدرجة أنى لسه شايف شاشة سامسونج Full HD بتتباع جديدة ب 700 جنيه !!

وأنا مركب عندى الشاشة ال 23 بوصة الجديدة على كارت gts 250 و معالج ثنائى Dual Core ومشغل كل الألعاب عندى على دقة عرض 1080*1920 والأداء لا بأس به الحمد لله

وبعد تجربة الألعاب الجديدة التى صدرت فى عام 2012 فمتطلباتها أقل من الألعاب التى صدرت فى الأعوام الماضية بأستثناء لعبة Alan Awake التى ضربت كل المقاييس

فأرى أن كارت 6850 + معالج رباعى أكثر من كافى لتشغيل الألعاب الحديثة بدقة عرض 1080P بسلاسة بأذن الله.
أهه فهمتني :\
انا كنت أقصد على أساس انه لو هيحدث بس ... بس خلي بالك لعبة MAX PAYNE3 لعبة مش تقيله الهي ... لعبه عاديه جداً و الجرافكس بتاعها مش زى باتل فيلد (ابداً !!!!)
و اكتر حاجه بتعجبني فيك يا أستاذ أحمد انك دايما مش بتنسى العضو الفي بالك :\ و دي حقيقه لكن انا عاكسك فقط أتذكر صاحب الموضوع :ah50:
أوك هو لو مش هيحدث الجهاز فطبعاً مع 6850 ..
انما لو حبيت بعد سنه تحدث خليك مع 6870 :) و الفارق مش رهيب ياعني و حتة عنق الزجاجه دي على أعتقادي ان الكارت بيتاخد منه الكافي .. ياعني لو 120 هيتاخد منه 100 مثلاً (مثال فقط)
و طبعاً الأخ احمد له خبره عني في الشاشات و ايضاً على رأي صاحب الموضوع فهو من يملك المال ليس نحن , نحن فقط ننصح ^^
و اضم نصيحتي للأخ أحمد ^^ (في الشاشات فقط):ah22: