المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ما رايكم هل يستحق تحديث الى gtx 480

LEAGUE
06-07-2012, 01:55
انا عندى املك كارت شاشه xfx hd 5870 1GB ومعروض قصادى مستعمل كارت شاشه ENGTX480 1536MB مارايكم فى هذا كارت وهل هو يستحق تحديث الى هذا كارت سوف يتم عمل بدل ودفع فرق 500 جنيه سوف ابدل XFX HD 5870 1GB مع GTX 480 وهدفع فرق 500 جنيه هل يستحق التحديث الى GTX 480 وهل يستحق فرق الاداء يسحق فرق سعر مع البدل ابدل كارتى hd 5870 مع كارت gtx 480 وادفع فرق 500 جنيه هل يسحق التحديث والتبديل الى gtx 480

HD-LEGEND
06-07-2012, 02:53
اخي لو كرتك مش كافي لاحتياجاتك تبقي تغير مع اني بفضل انك تشتري حاجه احدث شويه
عشان سمعت ان الكارت حرارته عاليه شويه
اما لو كرتك كافي يبقي بلاش ... انت كده مش هتخلص من التحديث .

LEAGUE
06-07-2012, 06:32
انا هجيب اخر كارت هحدث الى اخر كارت وهريح دماغى لكن انا مش هحدث تانى وانا برضو قلقان لانى سمعت عن موضوع درجه الحراره ده فى gtx 480 وانا ناوى احدث ومدفعش فرق اكتر من 500 جنيه غير كده الكارت الهحدث لى وهشتيرى هو gtx 570 او gtx 480

او hd 7870 او hd 6970 ناوى احدث الى اى واحد من هذه كروت ولازم يكون هدفع فرق مش اكتر من 500 جنيه و هبدل او حتى لو هبيع بتاعى وهكمل هكمل مش اكت من 500 جنيه واى اوحد هشتيرى من هذه كروت هشتيرى طبعا مستعمل وانا ده اخر حاجه هشتريهه وهريح دماغى ومش هحدث تانى دى اخر حاجه اشتيرى حاجه عاليه اوى ومش هحدث تانى وعايز اعرف من الهم جربو gtx 480 بخصوص درجه حراره هل كانت درجه الحراره العاليه كانت مزعجه وهل كانت تتسبب فى مشاكل لى اداء الكارت ومشاكل بعد ضغط القوى على كارت

عمر هاشم
06-07-2012, 07:48
لا انصح بال GTX480 لانه واحد من اسخن الكارتات التي انتجتها nVidia .

LEAGUE
06-07-2012, 08:41
انا عايز اعرف هل هذه درجه حراره العاليه جدا هذه سوف تتسبب مشاكل مع كارت فى الاداء او مع الضغط فى العاب تتسبب فى مشاكل تهنيج او اى ضرر لكارت او تجعل مع الوقت مع الايام ومع الضغط كثيرا تجعل اداء الكارت ينزل اداء الكارت يضعف

او هذا امر طبيعى الكارت مصنوع درجه حراره عاليه جدا وصوت كارت سوف يكون مزعج من سبب درجه الحراره العاليه لكن لم تحصل اى مشاكل وسوف يكون شغال بكامل اداءو حتى مع الوقت والايام مع الضغط قوى كثيرا سوف يكون شغال بكامل اداء بدون اى مشاكل هذا امر طبيعى لانو ادائو عالى وهو متصنع كده نازل درجه حراره عاليه

LEAGUE
06-07-2012, 09:25
اين ياجماعه ردود باقى الاعضاء اين الاراء والردود بالاخص من المجربين

Paramount
06-07-2012, 10:46
لا انصح بشراء الكارت gtx480 نظرا الى حرارته العالية واستهلاكه الكبير للطاقة

كروت AMD الحديثة من سلسلة 78XX افضل وبسعر جيد

LEAGUE
06-07-2012, 13:17
الانا عايز اعرفو هل درجه الحراره العاليه هذه سوف تتسبب فى مشاكل مع ضغط القوى ومع الضغط لايام كثيره ومع الضغط القوى سوف تتسبب فى اى عنق زجاجه سوف تؤثر على اداء الكارت مع الوقت او سوف تؤثر على حاله الكارت او سوف تكون حراره عاليه جدا فقط وسوف يكون صوت عالى للمروحه لكن لا يؤثر على الاداء وسوف يشتغل بكامل قوه والكفاءه ولا يكون فى عنق زجاجه هو مجرد درجه حراره عاليه اوى مع صوت للمروحه عالى لكن لا يحدث اى مشاكل للكارت او اى مشاكل اداء حتى مع الضغط لفتره طول بالخصوص لو انا مهتم بالكارت لا اعمل اوفركلوك او تغيير بيوس وسوف اكون مهتم بكارت

LEAGUE
06-07-2012, 13:19
انا اكيد مش هحتاج اعمل اوفركلوك للكارت او كسر الفولت لان كارت هيكون كافى جدا وزياده وهل درجه الحراره العاليه سوف تكون ضاره على كارت وسوف مع الايام والضغط سوف تتسبب فى مشاكل او هذا طبيعى مع هذا كارت ولا يحدث اى مشاكل ولا يحدث اى عنق زجاجه حتى بعد ضغط لفترات طويله

HD-LEGEND
06-07-2012, 13:30
اخي الجو عندنا حار في الصيف ... خليك فاكر هذا الكلام + البطاقه حرارتها عاليه في الاصل

Ahmed Abdelwahab
06-07-2012, 13:31
يا عزيزي كان معك كرت 6870 وحدثت لل5870 والفارق كما قلنا لك وقتها قليل والحرارة والطاقة أعلي ولكنك لم تبالي
والان تريد ال480 والفارق أيضا بينه وبين ال5870 قليل وحرارته أعلي واستهلاكة أكبير للطاقة ولا يستحق بالمرة ال500 جنيه الفارق
لذلك سأنصحك ألا تقوم بتغيير الكرت
ماهي مواصفات جهازك؟؟ حتي نري ان كان هناك عنق زجاجة أو لا

LEAGUE
06-07-2012, 13:44
امكنيات جهازى مكتوبه فى مواصفات جهاز وامكنيات جهازى عاليه جدا وكافيه لتشغيل اعلى كارت شاشه فى العالم وبور سبلاي hec-cougar 700w انا قصدى على عنق زجاجه بخصوص درجه الحراره هل هذه درجه الحراره العاليه لكارت مع الوقت سوف تتسبب فى مشاكل او عنق زجاجه لكارت شاشه درجه الحراره العاليه ولا سوف تكون درجه حراره عاليه وسوف تكون مزعج فى صوت العالى للمروحه فقط لكن لم يتسبب فى اى مشاكل للكارت ولا يتسبب فى اى عنق زجاجه درجه الحراره العاليه لكارت شاشه ده قصدى بعنق زجاجه فى درجه الحراره لكن مش قصدى على مواصفات جهاز انا مواصفات جهازى عاليه جدا

Ahmed Abdelwahab
06-07-2012, 13:53
امكنيات جهازى مكتوبه فى مواصفات جهاز وامكنيات جهازى عاليه جدا وكافيه لتشغيل اعلى كارت شاشه فى العالم وبور سبلاي hec-cougar 700w انا قصدى على عنق زجاجه بخصوص درجه الحراره هل هذه درجه الحراره العاليه لكارت مع الوقت سوف تتسبب فى مشاكل او عنق زجاجه لكارت شاشه درجه الحراره العاليه ولا سوف تكون درجه حراره عاليه وسوف تكون مزعج فى صوت العالى للمروحه فقط لكن لم يتسبب فى اى مشاكل للكارت ولا يتسبب فى اى عنق زجاجه درجه الحراره العاليه لكارت شاشه ده قصدى بعنق زجاجه فى درجه الحراره لكن مش قصدى على مواصفات جهاز انا مواصفات جهازى عاليه جدا
ما علاقة عنق الزجاجة بالحرارة؟؟ بالطبع لا لكن الحرارة مرتفعة جدا وقد تسبب تقطيع بسبب الحرارة اذا زادت بالاضافة الي أن حرارة باقي القطع سترتفع أيضا

LEAGUE
06-07-2012, 14:03
هذه درجه الحراره العاليه سوف تتسبب فى مشاكل وسوف تتسبب فى مشاكل فى الاداء وسوف تتسبب فى تقطيع اثناء العب على فترات وسوف يحدث مشاكل لكارت شاشه بسبب درجه الحراره العاليه او هذه درجه حراره عاليه سوف تكون طبيعيه وسوف يكون بكامل كفاءه واداء هذا هو قصدى

mask_of_fear
06-07-2012, 14:23
بصراحه كرت 480 افضل و اقوى من 5780 بفارق و لا تنسى انه فيه ميزات مثل الفيزكس و الكودا

ولامن استهلاكه كبير للطاقه و حرارته مرتفعه اكثر من 5870

LEAGUE
06-07-2012, 14:27
بصراحه كرت 480 افضل و اقوى من 5780 بفارق و لا تنسى انه فيه ميزات مثل الفيزكس و الكودا

ولامن استهلاكه كبير للطاقه و حرارته مرتفعه اكثر من 5870

كلامك صحيح لكن هل هو امن فى استهلاك طاقه الكبير هذا مع حراره المرتفعه جدا اكثر من hd 5870 هل سوف يكون امن ولا يوجد اى مشاكل او هذه حراره مرتفعه سوف تتسبب فى مشاكل مع ضغط لفترات طويله وايام كثيره

mask_of_fear
06-07-2012, 15:02
كلامك صحيح لكن هل هو امن فى استهلاك طاقه الكبير هذا مع حراره المرتفعه جدا اكثر من hd 5870 هل سوف يكون امن ولا يوجد اى مشاكل او هذه حراره مرتفعه سوف تتسبب فى مشاكل مع ضغط لفترات طويله وايام كثيره

من ناحيه الامان فهاذه تعتمد على مزود الطاقه لديك اذا كان من شركه معروفه و بقدرة 720 واط او اكثر فهاذا امن جدا ولا خوف منه ابدا ابدا

بلنسبة للحرارة فهيه حسب الكيسه عندك اذا كات تهويتها جيده فلا خوف منها ابضا و اذا كانت تجاريه لن تضر اي مكون اخر ولاكنها ممكن ان تزيد من حرارة القطع المجاورة بنسبه لا تزيد 8% وهاذا في حدود الامان فلا تقلق منه ايضا

بلمناسبه ما هيه النسخه المطروحه لك ؟؟

LEAGUE
06-07-2012, 15:36
اولا انا عندى بور سبلاي hec-cougar 700 watt
ثانيا كيسه العندى تجاريه عاديه لكن مركب فيهه مواصفات جهاز عاليه جدا وحتى مركب فيهه مشتت للبروسيسور core i5-2500k وكمان غطاء كيسه مش محطوط يعنى مش كاتم الكيسه وفيهه فتحات كتيره لدخول الهواء للكيسه
وثالثا نوع النسخه المطروحه عليه هى نسخه asus ENGTX480/2DI/1536MD5 هذه نسخه هى المطروحه وانا قلقان مينو فقط هو موضوع درجه حراره العاليه لهذا كارت قلقان ان هذه درجه الحراره مع الضغط القوى ولفترات طويله يتسبب فى مشاكل لكن لو درجه الحراره سوف تكون عاليه جدا لكن لا تتسبب فى اى مشاكل وسوف يكون الكارت شغال بكامل اداء وكفاءه ولا يحدث اى عطل او مشاكل فى الاداء سوف اشتيرى كارت وانا اتمنى ان احدث الى هذا كارت لان مواصفاتو وامكنياتو اعلى قليلا من hd 5870 غير ذلك مدعم تقنيه وخاصيه physics و cuda ده غير 3d sround وانا مكن مع الوقت كمان احدث واعمل sli اشتيرى كارت واحد كمان علشان يتجمع مجموع المعالج للكارتين

mask_of_fear
06-07-2012, 15:49
اولا انا عندى بور سبلاي hec-cougar 700 watt
ثانيا كيسه العندى تجاريه عاديه لكن مركب فيهه مواصفات جهاز عاليه جدا وحتى مركب فيهه مشتت للبروسيسور core i5-2500k وكمان غطاء كيسه مش محطوط يعنى مش كاتم الكيسه وفيهه فتحات كتيره لدخول الهواء للكيسه
وثالثا نوع النسخه المطروحه عليه هى نسخه asus ENGTX480/2DI/1536MD5 هذه نسخه هى المطروحه وانا قلقان مينو فقط هو موضوع درجه حراره العاليه لهذا كارت قلقان ان هذه درجه الحراره مع الضغط القوى ولفترات طويله يتسبب فى مشاكل لكن لو درجه الحراره سوف تكون عاليه جدا لكن لا تتسبب فى اى مشاكل وسوف يكون الكارت شغال بكامل اداء وكفاءه ولا يحدث اى عطل او مشاكل فى الاداء سوف اشتيرى كارت وانا اتمنى ان احدث الى هذا كارت لان مواصفاتو وامكنياتو اعلى قليلا من hd 5870 غير ذلك مدعم تقنيه وخاصيه physics و cuda ده غير 3d sround وانا مكن مع الوقت كمان احدث واعمل sli اشتيرى كارت واحد كمان علشان يتجمع مجموع المعالج للكارتين

البور مناسب

بلنسبة للحرارة فلا تقلق لو انها تضر الكرت لما صنعته الشركة ولا باعته اساسا ولاكن الكرت لا يفضله الناس لان حرارته تصل لغايه 90 درجه و بلنسبة للكرت هاذا في حدود الامان

الكرت جبار انصحك بشدة ان تاخذه و في المستقبل اذا احببت يوجد مشتتات للكرت قويه جدا تنهي مشكله الحرارة من جذورها و سعره 50 دولار تقريبا

basket687
06-07-2012, 15:53
يا أخي انت شكلك عندك هواية أن تجرب أكبر عدد ممكن من كروت الشاشة!!!! يعني كان عندك 5670 بعدين حدثت لـ 5750 وبعدين لـ 6870 وبعدين لـ 5870 (كل هذا خلال فترة لا تتجاوز السنتين) وبعد شهر أو شهرين من شراء الـ 5870 صرت بدك تغيره!!!! وأنت كنت كاتب في أحد المواضيع أنك شايف الـ 5870 ممتاز جداً معك ويشغل جميع الألعاب بدون تقطيع.
لو كنت مكانك لن أغير كرت 5870 إلا بعد سنة من الآن على الأقل (أنا عندي كرت 5770 ويشغل جميع الألعاب بشكل ممتاز على شاشة 19 إنش اللي هيه قد شاشتك)، ولكن إن كنت مصراً على تضييع فلوسك وشراء كرت شاشة جديد فبالتأكيد لا أنصح بالـ GTX 480 لأنه معروف باستهلاكه العالي للطاقة وحرارته العالية وصوته المزعج.

LEAGUE
06-07-2012, 17:31
انا قررت انى هحدث من hd 5870 الى gtx 480 ده قرار نهائى وسوف يتم عمل بدل ودفع فرق 500 جنيه مش قبل يوم 25 يوليو بكتيرى اوى يوم 10 اغسطس سوف يتم