المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : كيف تختار لاب توب ومتخليش اى بياع يضحك عليك

الصفحات : [1] 2

tamer83
07-07-2012, 12:58
سلام عليكم انا عايز اتكلم على كيفية شراء لاب توب من غير متندم بعد لما تشترية

بسم الله الرحمن الرحيم
انتا لما تيجى تشترى لاب توب فية سؤال شائع اوى يقولك انتا عايزة فى اية فى العاب ولا برامج جرافيكس ولا تصفح نت وافلام طب ممكن اكون عايزة فى كل دا يبقى او على الاقل فى يوم من الايام انا مش بتاع العاب بس هتعجبنى لعبة عايز العبها حطتنى ظروف شغلى ان فية برنامج نزل جديد ولازم اشتغل علية يبقى لازم اعرف المميزات والعيوب وانا اقرر مش البياع الى يقررلك :

اولا : احنا عندنا فى مصر انواع كتير جدا وكل نوع يندرج تحتية موديلات وممكن الى تلاقية النهاردة تنزل الاسبوع الجاى متلقهوش علشان كدا احنا هنا مش هنتكلم على موديلات ولا اسعار احنا هنتكلم على مواصفات واداء كل ماركة

ناخد كدا بقا تفصيل الاب من الاول : بيتكون طبعا داخليا من بروسيسور كارت شاشة (مدمج -منفصل ) وهيتم شرح كل واحد على حدا رامات هارد وطبعا كارت صوت وكارت لان وبلوتوث وكل الى بتسمع عنة فى المواصفات بس احنا هنركز على الاساسيات الاول بعد كدا هنركز على الكماليات

اولا البروسيسور والمعلومات دية هتبقى للتبسيط انا مش هتكلم على معمارية البروسيسور ولا طريقة المعادلات انا هتكلم على البروسيسور بطريقة جديدة من حيث الاداء الحرارة وبيسحب باور اد اية وهيوفر معاك فى البطارية ولا لا

طبعا كان موجود من عائلة انتل عاثلة core (dual core -core2due-core2quad-core2extreme
وعائلة core i وهيا الى منتشرة دلوقتى core i3- core i5- core i7 ومتوقع بعد كدا ينزل core i9 وطبعا فية جيلين نزلوا من هذة العائلة والجيل التال خلاص على اخر شهر يوليو هيكون فى الاسواق

الى هيبقى موجود فى السوق حاليا بس مستعمل core 2 due ودا جية بعد معالجات dual core و intel celeron علشان يقلل فى استهلاك الطاقة بنسبة 40% ويقلل نسبة المعادلات والعمليات الحسابية زى الاختصارات عن طريق تكنولوجيا smart memory acces وظل فى السوق فترة من الزمن ولكن سرعان ما ظهر العائلة الجديدة core i

وتميزت عائلة core i عن زويها بانها اسرع موفرة فى الطاقة وبالتالى حرارتها اقل بس مش هنقول اكتر

نيجى بقا نتكلم على الاب الى هنشترية اين كانت ماركتة لسا احنا متكلمناش على افضل الماركات هختار بروسيسور اية انا من خبرتى شايف ان البروسيسور core i3 بيساوى core 2due لية لانة بردة ثنائى النواه وركزوا فى الحتا دية مفهوش تقنية التربو بوست الى موجودة فى core i5& core i7 طب اية بقا التربو بوست جت فترة الى فاتت كنت تقعد تسمع عن كسر سرعة المعالج وبيعلى ادائة بس بيزيد حرارتة واستهلاكة للباور فجت انتل عملت تقنية التربو بوست وهو ان البروسيسور لما يبقى علية حمل يبتدى يعلى سرعتة يعنى مثلا core i5 بيشتغل على 4 نواه بس فى الاصل بيشتغل على اتنين واول ميبقى علية ضغط يشتغل على اربع نواه وبالتالى وفروا جدا فى سحب الطاقة وفى السخونية لان المعالج مبقاش شغال 100% طول الوقت لا معظم الوقت الى علية ضغط فابالتالى انتا هتشتغل العاب وجرافيكس وتصفح وكل حاجة على الاب يبقى خلينا نبتدى من core i5 طب امكانياتى المادية مسمحتش خلاص يبقى core i3

ثانيا ودا الاهم والكارثة كارت الشاشة

طبعا كل شويبة نسمع كارت شاشة منفصل كارت شاشة مدمج لحد مدماغى انفجرت واختار انهى واحد وانهى ماركة افضل وهيشغلى كل الالعاب ولا لا طيب تعالى نعرف اية كارت الشاشة المدمج واية المنفصل واية الفرق وايهم احسن

بس يا سيدى اولا كارت الشاشة المدمج وهو انتل مفيش غيرة طب لية الناس بتحظر منة وفية ناس بتهرب منة لانة فعلا هو ادائة ضعيف جدا ودا لعدة اسباب منها انة بيسحب من رامات الجهاز وبيعتمد على قوة البروسيسور غير ان ادائ الكارت اصلا ضعيف فبالتالى انا مبنصحش بية حتى لو انتا مش هتلعب على الاب طول عمرك وهتفضل تفتح الاب تتفرج علية وتقفلة تانى

نيجى بقا لكارت الشاشة المنفصل حيث انتا هتوة فيهم عندنا نوعين نيفيديا ودا الى انا بفضلة بصراحة والنوع التانى وهو ati
ولتصحيح المعلومات عند كثير من الناس نيفيدا مش شركة مصنعة لكروت شاشة هيا شركة معدلة للكارت بمعنى ان مثلا شركة ام محمد تصنع كارت الشاشة وتدية لشركة نيفيديا تبتدى شركة نيفيدا تحسين المعالج وتطوير ادائة ورفع كفائتة وتظبط المعادلات الداخلية وتبيعة باسمها التجارى فبالتالى تلاقى كذا موديل من نيفيدا زى n force ودا الى بتبقى نيفيدا مصنعة البروسيسور بتاع الكارت g feroce ودا الى بتبقى هيا معدلاة وفى كلتا الاحوال الكارتين جامدين جدا بس نيفيدا ليها مشكلة الحراراة لان سرعة معالجة البيانات عندها اسرع فبتلاقى لية سخونية بس فى الابات هما بيبقوا عاملين حسابهم فى فتحات تهوية

اما عن ati فهيا شركة كروت من زمان بس كانت ضعيفة مقارنتا بنيفيديا لحد مشترتها شركة تصنيع البروسيسور amd فابتدت كفائتها تعلى
واصبحت منافس قوى لنيفيدا

وقوة كارت الشاشة تعتمد على الذاكرة الداخلية للكارت يعنى مثلا تلاقى كارت 512 ميجا او 1 جيجا فكل ما الذاكرة تزيد كل ما الكارت يكون اقوى

ولكن هتلاقى معظم العاب الجرافيكس او 3d لما تيجى تبتدى تلاقى كلمة نيفيدا فانا هتلاقى الابل والسونى فيهم نيفيدا فالبالتالى انا بفضلها

نيجى نتلكم على الرامات
لما نتكلم على الرامات بتسمع كلمة باص 1066 او باص 1333 مع العلم ان فية باص لحد 2500 طب اية الباص دا بقا دية سرعة دخول المعلومات جاية للرامة
الرامات مبقتش مشكلة لان الرامة ال 4 جيجا تمنها 160 جنية والباص بتاعها 1333 بس اهم حاجة تعرف الاب بيدعم رامات لحد كام هو الى متشر فى السوق حاليا لحد 8 جيجا

الهارد كبير صغير مش هتفرق لانة مممكن يزيد بس عندنا نوعين هارد حاليا فى السوق ata & ssd

ال ata دا الى منتشر فى السوق وبيبقى بسرعتين 5200 لفة فى الدقيقة و 7200 لفة فى الدقيقة وطبعا كل ما زادت عدةو الفات كل ما كان اسرع فى الفتح والقفل فى استجابتة للبرامج
اما ssd فهو اسرع هارد فى العالم وفكرتة عبارة عن حاجة تشبة الرامات بتخزن عليها المعلومات

كرات الصوت وكارت الان والبلوتوث والوايرلس كل دا بيبقى متصنع فى البوردة الام فملكش فية اى يد انتا ملزم بيهم

الشاشة طبعا عندنا انواع شاشات كتير منها

- شاشة لماعة Glossy :
1-شاشة لاب توب توشيبا : TruBrite / Clear SuperView
2-شاشة لاب توب ديل : TrueLife
3-شاشة لاب توب سوني : XBRITE
4-شاشة لاب توب اسوس : Color Shine
5-شاشة لاب توب فيجوستي : Crystal View / SuperFine
6-

شاشة لاب توب اي بي ام و لينفو :VibrantView

والنوع التانى
شاشة LED : أحدث و أفضل الأنواع وهو مستقبل شاشات اللاب توب

وفية مقاسات للشاشة 10 ,11, ,13 ,15 ,17, 20
ودقة العرض

الرمز يمثل دقة العرض :
WVGA: 800x480
SVGA: 800x600
WSVGA: 1024x600
XGA: 1024x768
WXGA: 1280x800
SXGA: 1280x1024
SXGA+: 1400x1050
WXGA+: 1440x900
WSXGA+: 1680x1050
UXGA: 1600x1200
WUXGA: 1920x1200

- دقة أعلى تعني سعر أعلى, لذلك إن لم تحتاج لدقة أعلى فاتجه للدقة المنتشرة
2- دقة أعلى تعني خط أصغر, لذلك الدقة الأعلى تكون أفضل للأفلام و الألعاب ولكنها قد تكون غير مريحة في قراءة النصوص و التصفح.

3- عادة دقة أعلى خصوصاً HD تتطلب شاشة أكبر وهذه مشكلة إن كنت لا ترغب بشاشة كبيرة.

البطارية انواعها
يوجد انواع من البطاريات ليثيوم وهو المنتشر الان فى الاسواق ثم النيكل كاديوم والنيكال ميتالهايد دول التلت انواع القابلين للشحن على مستوى العالم
اليثيوم فى الاب بقا بينقسم لنوعين نوع 6 cell والاخر 9 cell
الفرق بينهم ان 9 اغلى بتقعد فترة اطول بتحتفظ بالشحن اطول عمرها الافتراضى اعلى بس الى هيبقى منتشر فى الابات ال 6 cell

نيجى نتكلم على افضل انواع الاب مش من رأى الشخصى دا من من تجارب ناس كتير والسوق ومواصفات عالمية

اولا فهو الابل طب لية هو الاول لان شركة ابل تهتم جدا بخامات التصنيع الخارجية والداخلية غير ان السوفت وير الى شركة ابل بتصنعة سوفت قوى بيخدم الجهاز من حيث قوة الاداء السرعة عدم التهنيج المحافظة على اطول فترة لتشغيل البطارية فتلاقى البطارية بتقعد من 7 ل 10ساعات شغل ودية حقيقة
اعلى فئة منة mac book pro واقل فئة mac book white
طبعا من عيوبة انة غالى جدا يعنى اقل لاب ابل هتلاقية فى حدود 9500 جنية ومثلا الماوس بتاعة ب 550 جنية

يجى بعد الابل السونى جهاز قوى جدا مبيسخنش فعلا ادائة عالى جدا وادائة يرضيك وبيستحملاعلى فئة منة z series واقل فئة من e series
بس بردة من عيوبة انة بردة غالى مش رخيص يمكن مش فى غلو الابل بس بردة مقارنتا بسعر اى لاب تانى فى نفس المواصفات بيبقى ازيد بحوالى الف جنية

ثم بعد ذلك التوشيبا جهاز قوى شركة محترمة رائدة فى مجال التصنيع وبينزل باشكال جميلة جدا ومتميز على فئة منة كوزمو
بس بردة من عيوبة انة لما بيسخن بيفصل خالص

السامسونج والينوفو نفس الاداء سعرهم بيكون مناسب ادائهم قوى مبيسخنوش

الديل والتش بى نفس المستوى مع ان فى الاونة الاخيرة الديل انسبريون اثبت فشل زريع من حيث السخونية وقلة الاداء فا انا بنصح كل من يطلع على الموضوع انة يبعد عنة
طبعا فية الديل xps من اقوى الابات على مستوى العالم من كل شئ بس غالى جدا ودا اعلى فئة فى الديل
وفية اتش بى envy لاب قوى جدا خفيف ورفيع ومتحمل صدمات بس بردة غالى وهو اعلى فئة فى الاتش بى

الايسر طبعا نقدر نقول حمار شغل بس خاماتة مبتعجبنيش بس ادائة كويس

الاسوس لاب العاب وادائة كويس والسخونية فية معقولة

طيب اية وجة الافادة من الكلام الكتير الى فوق دا

لما هاجى اختار لاب هختارة لية اولا احاول ان البروسيسور يكون من عائلة core i مع انى افضل انك تبتدى من core i5 لانة فية بعض التكنولوجيا الى مش موجودة فيما يسبقة بس لو الميزانية المالية مسمحتش خلاص ابتدى من core i3

كارت الشاشة يكون منفصل نيفيدا او ati مش هنختلف بس علشان تستمتع فعلا بالاب ومش هقولك لو الميزانية مسمحتش هات كارت مدمج لا فى دية بالذات زود الفلوس علشان مترجعش تقول يا ريتنى ومش هتقدر تزودها وهتلاقى طبعا انواع كتيرة يندرجوا تحت المودلين دول انتا اختار الى يناسب الميزانية الى معاك

الرامات مش مشكلة لان تزويدها سها جدا
وهكذا الهارد بردة تزويدة سهل
الشاشة انا بفضل الشاشة 15.4 مناسبة فى الحجم وممتعة فى الالعاب ةالافلام فى الشغل التصفح وهتلاقى معظم الدقة هتكون 1378*786 وطبعا كل ما الشاشة صغرت كل ما استهلاك الطاقة يقل

ملحوظة اخرى انا لم اذكر اى معلومات عن بروسيسور amd ودا لان كثير من الالعاب والبرامج لا تدعمة مع انة يمكن اقوى من الانتل

ارجو انكوات تكونى استفتدوا انا بسطت الكلام جدا الى عايز اى رد علمى او استفسار انا موجود

wild cat
07-07-2012, 13:25
شكرا اخي الكريم على الموضوع المفيد

وجزاك الله خيرا

mohamad fawzy
07-07-2012, 13:50
موضوع اكثر من رائع واسلوبك فى العرض سلس وبسيط

tamer83
07-07-2012, 15:08
شكرا اخي الكريم على الموضوع المفيد

وجزاك الله خيرا

تحت امرك ولو عوزت اى حاجة انا موجود

tamer83
07-07-2012, 15:10
موضوع اكثر من رائع واسلوبك فى العرض سلس وبسيط

ربنا يخليك يا محمد ولو فية اى استفسار انا موجود علطول باذن الله

Temsu
07-07-2012, 15:15
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

شكرا جزيلا أخي تامر وما يضيع ما كتبته ..

ملحوظة اخرى انا لم اذكر اى معلومات عن بروسيسور amd ودا لان كثير من الالعاب والبرامج لا تدعمة مع انة يمكن اقوى من الانتل
هذه أيام Turion و Turion X2 و Semron .. وهذه قد انقرضت بمثل centrino duo .... :)
ممكن مصدر أو بعض من الألعاب التي لاتدعمه ؟
الكثير والكثير من الألعاب التي لا تدعم الجهاز لعبة بسبب كروت شاشة انتل المدمجة GMA 945 و GMA 3100 GMA4500 .. ومازالت مستخدميها يشتكون من كثرة التحديثات التي تحتاجها هذا الكرت لتشغيل الألعاب :).

عن تجربة لم أشتكي عن أي لعبة لعبتها على أجهزتي التي تدعم معالجات AMD وكرتها المدمج التي أصلا معالج رسومي يقبله أي مطور ألعاب ... وأعطيك نصيحة طيبة كأخ ...
أولا: لاتجري ورا كلام الغشاشين من مشجعي انتل أو كلام مهندسي المحلات , ماوراء أغلبهم إلا انه يحفز على اقتناء معالجات انتل بأي وسيلة كانت (سياسات واتفاقيات انتل) :)..
وثانيا: التطبيقات التي غالبا لاتدعمه AMD لصالح انتل قليلة جدا ولا يستخدمه كثير من الناس . بل قد تكون عديمة النفع للاستخدام الشخصي :) ..
وأخيرا ... انتل معالجاتها أفضل بكثير من AMD في ناحتة المعالجة السريعة للمهمة الكبيرة .. لكن في ناحية تنفيذ طلبات المستخدم AMD تمحي انتل ..فالحل هو أن يكون لمعالجات انتل كرت خارجي حتى يغطي طلبات المستخدم مما يبدد للمال كجهاز مكتبي .. أ يستهلك طاقة البطارية كمحمول :)..

2m3r
07-07-2012, 21:19
جزاكم الله خيرا
موضوع جيد انا استفدت منه

tamer83
08-07-2012, 00:38
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

شكرا جزيلا أخي تامر وما يضيع ما كتبته ..

هذه أيام Turion و Turion X2 و Semron .. وهذه قد انقرضت بمثل centrino duo .... :)
ممكن مصدر أو بعض من الألعاب التي لاتدعمه ؟
الكثير والكثير من الألعاب التي لا تدعم الجهاز لعبة بسبب كروت شاشة انتل المدمجة GMA 945 و GMA 3100 GMA4500 .. ومازالت مستخدميها يشتكون من كثرة التحديثات التي تحتاجها هذا الكرت لتشغيل الألعاب :).

عن تجربة لم أشتكي عن أي لعبة لعبتها على أجهزتي التي تدعم معالجات AMD وكرتها المدمج التي أصلا معالج رسومي يقبله أي مطور ألعاب ... وأعطيك نصيحة طيبة كأخ ...
أولا: لاتجري ورا كلام الغشاشين من مشجعي انتل أو كلام مهندسي المحلات , ماوراء أغلبهم إلا انه يحفز على اقتناء معالجات انتل بأي وسيلة كانت (سياسات واتفاقيات انتل) :)..
وثانيا: التطبيقات التي غالبا لاتدعمه AMD لصالح انتل قليلة جدا ولا يستخدمه كثير من الناس . بل قد تكون عديمة النفع للاستخدام الشخصي :) ..
وأخيرا ... انتل معالجاتها أفضل بكثير من AMD في ناحتة المعالجة السريعة للمهمة الكبيرة .. لكن في ناحية تنفيذ طلبات المستخدم AMD تمحي انتل ..فالحل هو أن يكون لمعالجات انتل كرت خارجي حتى يغطي طلبات المستخدم مما يبدد للمال كجهاز مكتبي .. أ يستهلك طاقة البطارية كمحمول :)..

اخى temsu انا هديلك ابسط مثال على برامج الجرافيكس الى مبيدعمهاش البروسيسور amd القديم والجديد زى برنامج اسمة ssd وبرنامج تانى i lite ,,i life وبرنامج سيرا ويمكن دا اشهر برنامج على مستوى العالم فى التصميمات دا غير البرامج مثلا الى تخص شغلى انا فى شغل المساحة والمدنى وهما حوالى 8 برامج والى مصنعهم شركة انجليزية ولا تدعم برامجها لamd بس هنقول ان البرامج الى تخص شغلى هتبقى فئة قليلة الى شغاله فيها الى هما كل مهندسين مدنى ومساحة بس خلينا فى البرامج الى انا زكرتها فى الاول يمكن انا زكرتهملك فى مشاركة قبل كدا وتحديت اى حد يقدر يشغلهم على البروسيسور دا دية برامج تصميم تخص مجال الهندسة المدنية والديكور والانشائات وحتى شغل الميكانيكا يشبهوا الاوتو كاد بس على اعلى واحسن هنفرض ان واحد من كل الف هيطلع مهندس و هيشترى الاب علشان البرامج دية يبقى انا لو مزكرتش الكلام دا يبقى انا بضلل الناس فهمتنى اما عن الالعاب فا انا هزكرلك لعبة مكنتش راضية تشتغل معايا على بروسيسور amd بس انا مش فاكرها كويس وحاجة تانى لو حد حب ينزل نسخمة ماكنتوش على لاب عادى ودا الى معظم الناس بتتجة لية دلوقتى حبا فى تجربة نظام ابل بس مفيش الفلوس علشان يشتروا لاب ابل لغلو سعرة هتبقى شبة مستحيل انها تنزل على بروسيسور amd ولو حسبتها هتسال نفسك لية مثلا معظم شركات الكمبيوتر المحمول اتجهت من بروسيسور amd للتعامل بانتل وتنهى علاقتها ب amd نهائيا لان شركة راديون amd تعاملها مع شركات السوفت وير مش واسع زى انتل حتى اكبر شركتين تصنيع لابات على مستوى العالم زى ابل وسونى تعالمهم اصبح تعامل كلى مع انتل

اما عن بروسيسور amd اقوى من انتل فهو اقوى مش بكتير بس اقوى amd اول من نزلوا بروسيسور quad core معالج بثمان نواة واول بروسيسور يدعم تقنية ssse 5 ولحد دلوقتى انتل مدعمتش غير ssse 4.2 والى هيا عبارو عن معالجة البينات واختصارها بس مننكرش ان انتل عوضت دا بتقنيات تانية زى
turbo boast intel synchronized الى بعد كدا amd عملتها فى عائلة bldozer بس لسا معملتش تقنية intel synchronized ومش هننكر بردة ان انتل عملت طفرة فى مجال البروسيسور باختصارها ل12 معادلة فى بداية العملية الحسابية الى بردة amd معملتهاش ودا بيخلى انتل اسرع فى بعض المعالجات
وغير كدا ان كارت الشاشة المدمج ل amd بيكون كارت منفصل ati بذاكرة تبدا من 256 ميجا وتصل الى 1450 ميجا وانتا عارف ان انتل الكارت الى معاها مدمج بذاكرة 64 ميجا وتصل الى 768 لما بتسحب من الرامات وقوة المعالج
ولو وصلت لدرجة انك تتخنق من انك مش عارف تشغل برامج بسبب بروسيسور مبيدعمهاش هتحس انك نفسك تكسر الاب
انا مهندس اتصالات مش تاجر ولا ببيع بس الى انا بقلهولك دا عن خبرة مع البروسيسور من ساعة انتل بنتيوم 1 وحبيت افيد الناس علشان يتجهوا صح
والله اعلى واعلم

tamer83
08-07-2012, 00:41
جزاكم الله خيرا
موضوع جيد انا استفدت منه

تحت امرك يا باشا ولو اى استفاسر تانى انا تحت امرك

Temsu
08-07-2012, 05:00
زى برنامج اسمة ssd وبرنامج تانى i lite ,,i life وبرنامج سيرا ويمكن دا اشهر برنامج على مستوى العالم فى التصميمات دا غير البرامج مثلا الى تخص شغلى انا فى شغل المساحة والمدنى وهما حوالى 8 برامج والى مصنعهم شركة انجليزية ولا تدعم برامجها لamd
حضرتك تذكر لي برامج i Lite و i life للماكنتوش اللي مازالت متحجرة على انتل وموتورولا بل حتى كاره مايكروسوفت ويندوز اللي ما فكر فيها أصلا .. أما عن سيرا و ssd, حاولت أبحث عنه ,ولا أحد ذكر له شيئا وكأنه مدفون, وهناك 8 برامج مهمة ذكرتهم واللي صنعهم الانجليز ,لم لم تذكر لي أسماؤهم , أم هي أيضا برامج للماكنتوش لم تفكر مطوريها انها ستكون لنظام ويندوز :).
كما قلت لك .. برامج كالقطارة .. ومتحجرة لأنواع معينة من معالجات انتل ( حتى الكثير من الأجيال الجديدة من معالجات انتل نفسها لاتدعم تلك البرامج ذاته) :).. مالي ومال الانجليز , انت فكر باللي حوليك .. ليه تفكر فيهم وهم أصلا ما يعطوا للعرب وجه :).
ماك اقتصرت على فئة معينة من معالجات انتل ووضعتها تحت لابتوب اسمها ماك :) .فمالكي ماك هم لهم هذه الهموم أما مالكي لابتوبات جاهزة لمايكروسوفت ويندوز ولينكس فخذ أي جهاز.

والجملة الثانية .. انت تتكلم في تواريخ معالجات وتجارب قديمة ,ذكرتني أيام ما كان عندي بنتيوم 2 MMX ومازلت أفتخر به ومعالجين Celeron اللي خلاني أكسر الجهازين وأحرقه بزيادو الفولطية ورفع التردد !!, وينك والناس وصلت لآخر التقنيات اللي سابت مفاهيم انتل الخاطئة وصاروا واعيين وصحو من غفوة انتل.
معالجات انتل قوية في العمليات الحسابية ما هي إلا لأن لها ترددها عالي لا أكثر .. AMD سوت نفس الحركة في معالجها الحديث Bulldozer وزودت ذاكرة الكاش زي ما كانت في أجيال Core2Extrime Edition ظنا منها أنها ستكون المنصة الأولى.. لكنها لم تستطع التغلب على Core I5-2600k.. وبالعكس خسرت مشجعيها وخسرت في تكلفة تصنيعها وخسر تجارتها ..
ولا تنسى انتل تفكر في Synchronous (تنفيذ مهمة بأسرع ما يمكن) و AMD تفكر في Parallizm (تنفيذ مهمات عديدة قدر المستطاع في وقت واحد) ..وكلا الاثنين متضادة .. فهذا هو سبب انفصال الشركتين ..

بالنسبة للتربو وست في معالجات انتل I ... فيه تقنية من AMD اسمها Turbo core في الـ APU Liano و قريبا Trinity ويقوم بنفس مفهوم Turbo boost :) ..
وبالنسبة أن انتل لها كرت مدمج يمكن أن يشترك بذاكرة الرام مما يزيد أداؤها .. فكما قلت لك في ردودي السابقة ( أداء وقوة الكرت ليست في زيادة ذاكرتها وانما في قوة المعالج الرسومي نفسها) :)..

ان كان عندك كروت انتل المدمجة .. حاول تثبيت وتشغيل لعهبة Crysis و Crisis 2 و لعبة Speed Drive بأعلى اعاداتها وشوف واحكم بنفسك الأداء ولو في أفلام YouTube :)...
بسبب تحجر انتل وهذه الفرضية التي لم تجد أي نتيجة ايجابية ... اشترت AMD شركة ATI واشتركوا معا لصنع جهاز المستقبل التي نراها اليوم .. فلذا لن تسمع بكرت اسمها ATI ,, صارت اسمها AMD وان كرهت انتل زمشجعيها ذلك :)..

Temsu
08-07-2012, 05:03
زى برنامج اسمة ssd وبرنامج تانى i lite ,,i life وبرنامج سيرا ويمكن دا اشهر برنامج على مستوى العالم فى التصميمات دا غير البرامج مثلا الى تخص شغلى انا فى شغل المساحة والمدنى وهما حوالى 8 برامج والى مصنعهم شركة انجليزية ولا تدعم برامجها لamd
حضرتك تذكر لي برامج i Lite و i life للماكنتوش اللي مازالت متحجرة على انتل وموتورولا بل حتى كاره مايكروسوفت ويندوز اللي ما فكر فيها أصلا .. أما عن سيرا و ssd, حاولت أبحث عنه ,ولا أحد ذكر له شيئا وكأنه مدفون, وهناك 8 برامج مهمة ذكرتهم واللي صنعهم الانجليز ,لم لم تذكر لي أسماؤهم , أم هي أيضا برامج للماكنتوش لم تفكر مطوريها انها ستكون لنظام ويندوز :).
كما قلت لك .. برامج كالقطارة .. ومتحجرة لأنواع معينة من معالجات انتل ( حتى الكثير من الأجيال الجديدة من معالجات انتل نفسها لاتدعم تلك البرامج ذاته) :).. مالي ومال الانجليز , انت فكر باللي حوليك .. ليه تفكر فيهم وهم أصلا ما يعطوا للعرب وجه :).
ماك اقتصرت على فئة معينة من معالجات انتل ووضعتها تحت لابتوب اسمها ماك :) .فمالكي ماك هم لهم هذه الهموم أما مالكي لابتوبات جاهزة لمايكروسوفت ويندوز ولينكس فخذ أي جهاز.

والجملة الثانية .. انت تتكلم في تواريخ معالجات وتجارب قديمة ,ذكرتني أيام ما كان عندي بنتيوم 2 MMX ومازلت أفتخر به ومعالجين Celeron اللي خلاني أكسر الجهازين وأحرقه بزيادو الفولطية ورفع التردد !!, وينك والناس وصلت لآخر التقنيات اللي سابت مفاهيم انتل الخاطئة وصاروا واعيين وصحو من غفوة انتل.
معالجات انتل قوية في العمليات الحسابية ما هي إلا لأن لها ترددها عالي لا أكثر .. AMD سوت نفس الحركة في معالجها الحديث Bulldozer وزودت ذاكرة الكاش زي ما كانت في أجيال Core2Extrime Edition ظنا منها أنها ستكون المنصة الأولى.. لكنها لم تستطع التغلب على Core I5-2600k.. وبالعكس خسرت مشجعيها وخسرت في تكلفة تصنيعها وخسر تجارتها ..
ولا تنسى انتل تفكر في Synchronous (تنفيذ مهمة بأسرع ما يمكن) و AMD تفكر في Parallizm (تنفيذ مهمات عديدة قدر المستطاع في وقت واحد) ..وكلا الاثنين متضادة .. فهذا هو سبب انفصال الشركتين ..

بالنسبة للتربو وست في معالجات انتل I ... فيه تقنية من AMD اسمها Turbo core في الـ APU Liano و قريبا Trinity ويقوم بنفس مفهوم Turbo boost :) ..
وبالنسبة أن انتل لها كرت مدمج يمكن أن يشترك بذاكرة الرام مما يزيد أداؤها .. فكما قلت لك في ردودي السابقة ( أداء وقوة الكرت ليست في زيادة ذاكرتها وانما في قوة المعالج الرسومي نفسها) :)..

ان كان عندك كروت انتل المدمجة .. حاول تثبيت وتشغيل لعهبة Crysis و Crisis 2 و لعبة Speed Drive بأعلى اعاداتها وشوف واحكم بنفسك الأداء ولو في أفلام YouTube :)...
بسبب تحجر انتل وهذه الفرضية التي لم تجد أي نتيجة ايجابية ... اشترت AMD شركة ATI واشتركوا معا لصنع جهاز المستقبل التي نراها اليوم .. فلذا لن تسمع بكرت اسمها ATI ,, صارت اسمها AMD وان كرهت انتل ومشجعيها ذلك :).. ويروح انتل لكروت Nvidia اللي تشرب طاقة وتسخن مثل المكواة بأداء أفضل من AMD..

tamer83
08-07-2012, 08:41

بسبب تحجر انتل وهذه الفرضية التي لم تجد أي نتيجة ايجابية ... اشترت AMD شركة ATI واشتركوا معا لصنع جهاز المستقبل التي نراها اليوم .. فلذا لن تسمع بكرت اسمها ATI ,, صارت اسمها AMD وان كرهت انتل زمشجعيها ذلك :)..

انا مش زنبى انك متسمعش عن برامج اما عن الشركة الانجليزية فهيا شركة كارلسون وهيا شركة رائدة فى مجال البرمجيات وبردة لو انتا مسمعتش عنها فدية بردة مش زنبى دا قلة خبرة اما عن برانامج سيرا اكيد مش هتسمع عنة لان ميعرفهوش غير مهندسين مساحة ومدنى وممكن مهندسين ميكانيكا فسدانى انك لو بعيد عن الهندسة فلو حضرتك كنت فى المجال اكيد كنت هتعرفة اما عن 8 برامج منهم ووt-com ,, topcon link ووsokkia link ووscan master وبردة مش هتلاقيهم على النت بردة لازم تكون مهندس مساحة او مهندس مدنى علشان تكون بتسمع عنهم
اما عن ان بروسيسور amd اقوى من انتل ارجو من حضرتك انك تدور على النت كويس وتقرى شويى من غير تعصب هتشوف مقارنات هتعرف ان amd اقوى
وانا مقولتش ان amd مفهاش تقنية turbo boast انا قلت طلعت بعد انتل فارجو ان حضرتك تقرى الى انا بكتية كويس قبل مترد ويا ريت لما ترد ترد عن معلومات تقنية مش على كلام الناس الى فى السوق يعنى اية amd اقوى من انتل فى الترددات هيا اية الترددات واية وظيفتها واستخدامها فى اية ولما حضرتك متلاقيش رد ومش هتلاقى ابقى اسالنى وانا اقولك اية لزمت الترددات وهل هيا فهلا مهمة زة ما انتا متخيل ولا لا ولو انا حبيت ازود الترددات تاثر على اية معايا وهل التردد اهم ام عدد الترنسزتور الى بيتصنع منها المعالج والترنستور دا بيعتمد فى بنيانة على اية ونسبة فشل فى التشغيل ونسبة استقبال المعلومات والترانستور دا اصلا هو اية وبردة لما متعرفش قولى وانا هجاوبك
اما بردة لو حضرتك فهمت الكلام الى انا بكتبة هتلاقينة انى رفضت كروت انتل المدمجة لضعف ادائها وفضلت كروت ati عليها
ونسيت اقولك ان برامج i lite i life موجودين على الويندوز وان جهاز زى الماك متحاولش تغلط فى الشركة المصنعة خالص لانك متجيش تقارنهم باى لاب دا اولا ثانيا اختيارهم فى اى جزء داخلى صح لانهم بيجربوا الاول سنة الجهاز بعد تصنيعة ثم يطرحوه فى السوق فلما كانوا بيستخدموا البروسيسور القديم من موتورولا باور بى سى ويمكن دا الى انا قلتلك علية قبل كدا كان بروسيسور قوى جدا بس بردة مشكلتهم فى دعم شركات البرامج والالعاب لية فلما يغيروا على انتل دا مش احتكار دا فهم للسوق وللمستقبل وابقى اتفرج على مجتمعات ابل وشوف اخر اخبار ابل فى لمؤتمرات الى بيعملوها وانتا تعرف منهم كويس هما بيختاروا على اساس اية
اما بقا اهم نقطة ان ati اقوى من نيفيديا فدا لا انا شغلت لعبة & battle field 3 crysis 2 على نيفيديا gt 330m بذاكرة داخلية 256 واعتقد انها متحصلش مع ati
اما قصة السخونية فدا لتانى مرة هقولهالك ان نيفيدا سرعة معالجة البيانات فيها اسرع من ati
ارجو انى اكون افادتك ومستنى نقدك لتانى مرة علشان ارد على استفساراتك

tamer83
08-07-2012, 08:44
نسيت اقولك على حاجة بردة ان مش كل اصدارات ال 8 برامج مبيشتغلوش على amd لا فية اصدارات لل gps هيا الى مبترداش تتعامل معاه اما اصدارت حاجة اسمها المحطات احنا قدرنا نعدلها فى الشركة وشكرا

ellassy
08-07-2012, 09:12
موضوع رائع تسلم يا باشا

ahmed*1
08-07-2012, 15:05
موضوع جميل يا تامر

Temsu
08-07-2012, 19:14
نسيت أقول لك اني مهندس حاسب :) ..
أعتقد رح استخدم اسلوب الاقتباس عشان تعرف اني أقرأ ردك بعناية :) ..

انا مش زنبى انك متسمعش عن برامج اما عن الشركة الانجليزية فهيا شركة كارلسون وهي شركة رائدة فى مجال البرمجيات وبردة لو انتا مسمعتش عنها فدية بردة مش زنبى دا قلة خبرة
وأنا مش زنبي انه مو كل الناس تستخدمه :) .. ومو كل اللي يشتري لابتوبات مهندسين :) ... افهمني قبل ما تواجهني ..

بروسيسور amd اقوى من انتل ارجو من حضرتك انك تدور على النت كويس وتقرى شويى من غير تعصب هتشوف مقارنات هتعرف ان amd اقوى

هذا ردي : انتل معالجاتها أفضل بكثير من AMD في ناحتة المعالجة السريعة للمهمة الكبيرة .. لكن في ناحية تنفيذ طلبات المستخدم AMD تمحي انتل..
قرأت في النت عن ذلك ,وهذه هوايتي, قبل ما آخذ معالجات AMD كنت أقول AMD الأقوى مطلقا .. ويوم ما امتلكته وضحت لي أن معالجات AMD له ميزات وعقبات كما في معالجات انتل,, والحاكم هو الغالب لإستخدامك للجهاز..

اقولك اية لزمت الترددات وهل هيا فهلا مهمة زة ما انتا متخيل ولا لا ولو انا حبيت ازود الترددات تاثر على اية معايا وهل التردد اهم ام عدد الترنسزتور الى بيتصنع منها المعالج

مو انتل وAMD الحديثة بيستخدموا Turbo ؟ :)... فلذا زيادة التردد للمعالج مهمة .. لكن لا يعني أداء أفضل على الاطلاق..
وزيادة عدد الترانسيستورات مهم لزيادة الأداء وهذا صحيح..
ولهذا لم أكره كروت انتل بحسب ما كتبته أنت في ردك السابق..

رفضت كروت انتل المدمجة لضعف ادائها
لأن ليس لها أعداد كبيرة من الترانسيستورات .ومازالت على ذلك في كروتهم التي في الجيل الجديد .. فقط انتل زودها في معالجاتهم :).

وان جهاز زى الماك متحاولش تغلط فى الشركة المصنعة خالص لانك متجيش تقارنهم باى لاب دا اولا ثانيا اختيارهم فى اى جزء داخلى صح ,كانوا بيستخدموا البروسيسور القديم من موتورولا باور بى سى ويمكن دا الى انا قلتلك علية قبل كدا كان بروسيسور قوى جدا بس بردة مشكلتهم فى دعم شركات البرامج والالعاب لية فلما يغيروا على انتل دا مش احتكار دا فهم للسوق وللمستقبل وابقى اتفرج على مجتمعات ابل وشوف اخر اخبار ابل فى لمؤتمرات الى بيعملوها وانتا تعرف منهم كويس هما بيختاروا على اساس اية
مو حدّيتك على انتل وقولك انه AMD ميشغلّش i Lite و i life اللي انتل يقدر يشغلها . ورح أقارن للماك بغيره ليه لأ ؟ , عشانه غالي يعني لا يقارن .. واختيارهم للقطع صح عشان يقدروا يشتغلوا على نظامهم صح . وما اختاروا كل معالجات انتل .. أخذوا موديلات معينة منها ... وهذه على هدف جمع مميزات كل قطعة ,وليس القطع فحسب , استخدموا مميزات كل تقنية منها لغات الأوامر التي وجدت من انتل اللي استخدموها Instruction set ونفذوها على نظامهم وبرامجم وألعابهم , واهتموا بالاداء و المعنى الحقيقي للتصميم والمتانة والخفة وعدم القلق في البطارية .فأصبحت منتجهم هي الأفضل والأعلى سعر .. فلا تستغرب أغلب مطوري برامج الماك ما يدعم لكل لمعالجات AMD وان كانت للويندوز .. وأنت حضرتك تقول ..

لم اذكر اى معلومات عن بروسيسور amd ودا لان كثير من الالعاب والبرامج لا تدعمة

قلي أي برامج وألعاب مبيدعمش معالجات AMD.. غير برامج الماك :)

tamer83
08-07-2012, 23:43
نسيت أقول لك اني مهندس حاسب :) ..
أعتقد رح استخدم اسلوب الاقتباس عشان تعرف اني أقرأ ردك بعناية :) ..

وأنا مش زنبي انه مو كل الناس تستخدمه :) .. ومو كل اللي يشتري لابتوبات مهندسين :) ... افهمني قبل ما تواجهني ..

..
قرأت في النت عن ذلك ,وهذه هوايتي, قبل ما آخذ معالجات AMD كنت أقول AMD الأقوى مطلقا .. ويوم ما امتلكته وضحت لي أن معالجات AMD له ميزات وعقبات كما في معالجات انتل,, والحاكم هو الغالب لإستخدامك للجهاز..

مو انتل وAMD الحديثة بيستخدموا Turbo ؟ :)... فلذا زيادة التردد للمعالج مهمة .. لكن لا يعني أداء أفضل على الاطلاق..
وزيادة عدد الترانسيستورات مهم لزيادة الأداء وهذا صحيح..
ولهذا لم أكره كروت انتل بحسب ما كتبته أنت في ردك السابق..

لأن ليس لها أعداد كبيرة من الترانسيستورات .ومازالت على ذلك في كروتهم التي في الجيل الجديد .. فقط انتل زودها في معالجاتهم :).

مو حدّيتك على انتل وقولك انه AMD ميشغلّش i Lite و i life اللي انتل يقدر يشغلها . ورح أقارن للماك بغيره ليه لأ ؟ , عشانه غالي يعني لا يقارن .. واختيارهم للقطع صح عشان يقدروا يشتغلوا على نظامهم صح . وما اختاروا كل معالجات انتل .. أخذوا موديلات معينة منها ... وهذه على هدف جمع مميزات كل قطعة ,وليس القطع فحسب , استخدموا مميزات كل تقنية منها لغات الأوامر التي وجدت من انتل اللي استخدموها Instruction set ونفذوها على نظامهم وبرامجم وألعابهم , واهتموا بالاداء و المعنى الحقيقي للتصميم والمتانة والخفة وعدم القلق في البطارية .فأصبحت منتجهم هي الأفضل والأعلى سعر .. فلا تستغرب أغلب مطوري برامج الماك ما يدعم لكل لمعالجات AMD وان كانت للويندوز .. وأنت حضرتك تقول ..

قلي أي برامج وألعاب مبيدعمش معالجات AMD.. غير برامج الماك :)

انا بقى هرد عليك كلمة كلمة اعتقد انك مهندس حاسبات من اى جامعة او دولة عربية يبقى حضرتك بتفهم فى السوفت وير اكتر من الهارد وير
اوك
اشرح لحضرتك حاجة تانى عن كروت مدمجة انتل لية ضعيفة فية حاجة فى البروسيسور اسمها ذاكرة الرسوميات اكيد تسمع عنها فى انتل بتكون 8 ميجا كحد اقصى علشان كدا كروتها ضعيفها فى amd بتوصل ل 64 ميجا يعتبر تمن اضعاف زاكرة انتل للرسوميات
اما موضوع تزويد الترانزستور فى البروسيسور علشان يبقى اقوى فدا مش صح هما بيعدلوا فى تصميمة بحيث ان هما يخلو بدل مثلا ما البروسيسور ياخد الف ترانزستور ويضاعف الحرارة ويسحب باور اعلى لا هما هيعدلوا فى تصميمة بنفس العدد علشان يستوعب كمية اكبر يتصميم مختلف

اما عن ان ابل بتختار انواع معينة من بروسيسور انتل فبردة دا مش صح لا ابل اشتغلت من اول core 2 due بكل انواعها ثم نقلت على core i3 /i5/i7
ففين انها اختارت انواع معينة

اما عن البرامج راجع البر امج الى انا كتبتهالك للمرة الالف وانتا هتعرف انا قصدى على اية
وبرامج i lite i life لو انا محتاج استخدمها اعمل اية اروح اغير الاب الى معايا لو علية بروسيسور amd علشان حد نصحنى انة بيشغل كل حاجة ولا اروح اختار بروسيسور انتل وانا واثق انة مش هيتعبنى فى يوم من الايام
احنا يا باشا كمصممين او مهندسين لينا نظرة لقدام مبنبصش تحت رجلينا ارجو انك تكون استفدت والموضوع عجبك

tamer83
08-07-2012, 23:47
موضوع رائع تسلم يا باشا

ربنا يخليك ولو اى استفسار انا موجود وارجو انك تكون استفدت

tamer83
08-07-2012, 23:51
موضوع جميل يا تامر
شكرا يا احمد

Temsu
09-07-2012, 06:37
مهندس حاسب يهتم بالهاردوير أكثر من السوفتوير ...

اشرح لحضرتك حاجة تانى عن كروت مدمجة انتل لية ضعيفة فية حاجة فى البروسيسور اسمها ذاكرة الرسوميات اكيد تسمع عنها فى انتل بتكون 8 ميجا كحد اقصى علشان كدا كروتها ضعيفها فى amd بتوصل ل 64 ميجا يعتبر تمن اضعاف زاكرة انتل للرسوميات
صحيح ... أيام المدمج اللي ب 8ميجا من كروت انتل منها GMA945 و GMA 3100 ... واAMD اللي ب 64 اللي هو 780G ATI 3200 HD Radeon وفي الأقدم كرتها X1250 ATI..
و الكرت GMA945 انقرضت لأن النظام الجديد ويندوز 7 ما تنفع معاه و X3100 تنفع لكن بأداء سيء جدا :) .. ولل ATI المدمجة ما زالت شغالة معها تمام بلا مشاكل ...
انقرضت تلك الكروت قبل 3سنوات لكن بقيت X3100 تستخدمها انتل في ال ATOM والناس تشتكي منه...
واليوم صارت انتل عندها كرت رسومي اسمها Intel HD 3000 بذاكرة داخلية غير مشتركة من 256ميغا حتى 512ميغا ويمكن كسر سرعتها حتى 1.5 غيغاهيرتز .. و AMD عندها APU بكروت شاشة مدمجة ...
وبرضه ... كروت المدمجة من ATI/AMD أحسن من كروت انتل المدمجة :).

اما موضوع تزويد الترانزستور فى البروسيسور علشان يبقى اقوى فدا مش صح هما بيعدلوا فى تصميمة بحيث ان هما يخلو بدل مثلا ما البروسيسور ياخد الف ترانزستور ويضاعف الحرارة ويسحب باور اعلى لا هما هيعدلوا فى تصميمة بنفس العدد علشان يستوعب كمية اكبر يتصميم مختلف

اقولك اية لزمت الترددات وهل هيا فهلا مهمة زة ما انتا متخيل ولا لا ولو انا حبيت ازود الترددات تاثر على اية معايا وهل التردد اهم ام عدد الترنسزتور الى بيتصنع منها المعالج
انت تنتقد نفسك حتى في ردودك..
زيادة عدد الترانسيستورات مهمة جدا لإعطاء أداء أفضل :)... فسر لي ليه معدل عدد الترانسيستورات في Core2Duo حول 1.5 بليون وفي Core I حول 2 بليون ونتائج الاختبار لصالح Core I ..
زياة ترانسيستور معناته تقدر تصنع registor أكثر و تقدر تصنع ALU أكبر وتقدر تصنع Instruction set أكثر وأيضا تصنع أنوية في كتلة واحدة والحديثة قدروا يحطوا معالج رسومي داخلها.. وهذي كلها ما تقدر تشوفها كمنتج في السوق ..
وابحث عن معالج السيرفرات Intel Titanium و Itanium .. و AMD operon واحسب عدد ترانسيستوراتهم.. رح تلاقية أكثر بكثير من أجهزتنا الشخصية. وشوف حرارتهم .. وعشان كدة في تقنيات ثاني بتزود الترانسيستورات مع تقليل الحرارة.

اما عن ان ابل بتختار انواع معينة من بروسيسور انتل فبردة دا مش صح لا ابل اشتغلت من اول core 2 due بكل انواعها ثم نقلت على core i3 /i5/i7
ففين انها اختارت انواع معينة
مو ال Core2Duo و Core I3/I5/I7 من انتل :) ؟؟ ..
ايش بك الله يسلمك.. وبعد حضرتك مالقيت ماك اختارت Pentium Dual core وما اختارت Celeron وما اختارت .Atom وما اختارت ViiV..وكل اللي ذكرته لك من انتل وهذا قصدي انه ماك اختارت أنواع معينة من انتل.

ما عن البرامج راجع البر امج الى انا كتبتهالك للمرة الالف وانتا هتعرف انا قصدى على اية
وبرامج i lite i life لو انا محتاج استخدمها اعمل اية اروح اغير الاب الى معايا لو علية بروسيسور amd علشان حد نصحنى انة بيشغل كل حاجة ولا اروح اختار بروسيسور انتل وانا واثق انة مش هيتعبنى فى يوم من الايام
ورح أقول لك للمرة الألف مو كل الناس تشتري لابتوب عشان i lite و i life .. ومو كل اللي يشتري لابتوبات عشان يستعملهم :)..

وهذي كله رد على ما كتبته أنت ..

لم اذكر اى معلومات عن بروسيسور amd ودا لان كثير من الالعاب والبرامج لا تدعمة
على أي أساس حطيت كلمة كثير ؟؟
وهذي هي جملة اللي قصدتها انه تمشي في السوق عشان يسوقوا انتل ويبعدوا عن AMD مع انه ككفاءة استخدام -وليس الأداء- أفضل من انتل..

قول لي مو مشكلة اني ما أنصح بـ AMD لأنه ما بيدعمش فايس بوك و ما يدعمش فوتو شوب وما يدعمش ماتلاب وما يدعمش ملفات فلاش وما يدعمش تشوف افلام يوتيوب وما يدعمش تصاميم الثري دي وتصاميم رسم وما بيدعمش تحويل وتصميم فيديو وما يقدرش يثبت ألعاب...برامج ناس كتييييرة تستخدمها وكلها AMD و انتل تقدر تسويها .بس الأداء تختلف للإتنين.
فكر باختيار لابتوب كوظيفة واستخدام مناسب .. مو عشان برامج قليلة مبيدعمش AMD ومو كل التخصصات يحتاجها وتقول ما أنصح به عموما..

... لمن يقول الزبون أبغى ماك .. ولمن يقول أبغى أشتغل على i lite و i life ..وبعض البرامج اللي قلتها .. ديك الساعة قول ابعد عن AMD كليا ..

قلي أي برامج وألعاب مبيدعمش معالجات AMD.. غير برامج الماك

tamer83
09-07-2012, 08:25
مهندس حاسب يهتم بالهاردوير أكثر من السوفتوير ...

صحيح ... أيام المدمج اللي ب 8ميجا من كروت انتل منها GMA945 و GMA 3100 ... واAMD اللي ب 64 اللي هو 780G ATI 3200 HD Radeon وفي الأقدم كرتها X1250 ATI..
و الكرت GMA945 انقرضت لأن النظام الجديد ويندوز 7 ما تنفع معاه و X3100 تنفع لكن بأداء سيء جدا :) .. ولل ATI المدمجة ما زالت شغالة معها تمام بلا مشاكل ...
انقرضت تلك الكروت قبل 3سنوات لكن بقيت X3100 تستخدمها انتل في ال ATOM والناس تشتكي منه...
واليوم صارت انتل عندها كرت رسومي اسمها Intel HD 3000 بذاكرة داخلية غير مشتركة من 256ميغا حتى 512ميغا ويمكن كسر سرعتها حتى 1.5 غيغاهيرتز .. و AMD عندها APU بكروت شاشة مدمجة ...
وبرضه ... كروت المدمجة من ATI/AMD أحسن من كروت انتل المدمجة :).

انت تنتقد نفسك حتى في ردودك..
زيادة عدد الترانسيستورات مهمة جدا لإعطاء أداء أفضل :)... فسر لي ليه معدل عدد الترانسيستورات في Core2Duo حول 1.5 بليون وفي Core I حول 2 بليون ونتائج الاختبار لصالح Core I ..
زياة ترانسيستور معناته تقدر تصنع registor أكثر و تقدر تصنع ALU أكبر وتقدر تصنع Instruction set أكثر وأيضا تصنع أنوية في كتلة واحدة والحديثة قدروا يحطوا معالج رسومي داخلها.. وهذي كلها ما تقدر تشوفها كمنتج في السوق ..
وابحث عن معالج السيرفرات Intel Titanium و Itanium .. و AMD operon واحسب عدد ترانسيستوراتهم.. رح تلاقية أكثر بكثير من أجهزتنا الشخصية. وشوف حرارتهم .. وعشان كدة في تقنيات ثاني بتزود الترانسيستورات مع تقليل الحرارة.

مو ال Core2Duo و Core I3/I5/I7 من انتل :) ؟؟ ..
ايش بك الله يسلمك.. وبعد حضرتك مالقيت ماك اختارت Pentium Dual core وما اختارت Celeron وما اختارت .Atom وما اختارت ViiV..وكل اللي ذكرته لك من انتل وهذا قصدي انه ماك اختارت أنواع معينة من انتل.

ورح أقول لك للمرة الألف مو كل الناس تشتري لابتوب عشان i lite و i life .. ومو كل اللي يشتري لابتوبات عشان يستعملهم :)..

وهذي كله رد على ما كتبته أنت ..

على أي أساس حطيت كلمة كثير ؟؟
وهذي هي جملة اللي قصدتها انه تمشي في السوق عشان يسوقوا انتل ويبعدوا عن AMD مع انه ككفاءة استخدام -وليس الأداء- أفضل من انتل..

قول لي مو مشكلة اني ما أنصح بـ AMD لأنه ما بيدعمش فايس بوك و ما يدعمش فوتو شوب وما يدعمش ماتلاب وما يدعمش ملفات فلاش وما يدعمش تشوف افلام يوتيوب وما يدعمش تصاميم الثري دي وتصاميم رسم وما بيدعمش تحويل وتصميم فيديو وما يقدرش يثبت ألعاب...برامج ناس كتييييرة تستخدمها وكلها AMD و انتل تقدر تسويها .بس الأداء تختلف للإتنين.
فكر باختيار لابتوب كوظيفة واستخدام مناسب .. مو عشان برامج قليلة مبيدعمش AMD ومو كل التخصصات يحتاجها وتقول ما أنصح به عموما..

... لمن يقول الزبون أبغى ماك .. ولمن يقول أبغى أشتغل على i lite و i life ..وبعض البرامج اللي قلتها .. ديك الساعة قول ابعد عن AMD كليا ..

اه هو انتا مضايقك اوى موضوع كتير
طيب انا شايف كدا وديو وجهة نظرى من تجربتى الشخصية والى ممكن اتسال علية انى مضللتش حد انتا بقا الموضوع مش على هواك دا مش زنبى

ولو واخد بالك ان انتا تحس انك زى ما تكون بتعمل دعاية ل amd

انا بنتقد نفسى انا مش هرد عليك علشان انا لو سالتك اية هو الترانستور دا اصلا هتقف فاتح بقك بس اقولك على حاجة علشان اعرفك انك بتتكلم بدون علم بس بتجيب شوية كلام من على النت وتيجى بية بروسيسور core 2quad هو نفس عدد ترانزشتور core i7 بس اختلف الاستركشر بتاع البنية للبروسيسور
بس بعد الجملة دية فا انا فعلا مش هرد تانى عليك
اما انتا كل خبرتك فى البرامج فوتو شوب ومات لاب
وبعدين لو حد جية ياخد رأى انا هقولة نفس الى بقلهولك دا بالظبط يعنى فى التفترة الى كان فية سونى ببروسيسور amd وفية انواع تانى ببروسيسور انتل core 2 due طبعا بدون اى تفكير بنصحهم بانتل والحمد لله شركة زى سونى الغت التعامل كامل مع amd هبقى اخليهم يرجعولك علشان تقنعهم بالعكس هههههههههههههههههه بهرج فانا مبكرهش amd بس دا عن تجربة
اما لو انتا شايف ان بروسيسور قوى وبيدعم كل حاجة انتا انصح الى نفسك فية وانا هقول الى انا عايزة انا بتكلم بنظرية وانتا بتتكلم بنظرية
فخليك انتا يا باشا فى السوفت وير بتاعك وسيبلنا الهارد وير بتاعنا وشكرا

ما انا اوعدك انى هعمل موضوع كالم عن برسوسيسور amd وعيوبة

وانا بحزر الناس من موضوعى دا ابعدوا عن بروسيسور amd نهائيا وعلشان temsu ميزعلش لانة مبيشغلش برامج للمساحة والمدنى و الديكور والى لية مزاج يجيبة علشان يدعى على الى نصحة بية او يحس بالارف فهو حر

Temsu
09-07-2012, 09:51
الترانستور دا اصلا هتقف فاتح بقك بس اقولك على حاجة علشان اعرفك انك بتتكلم بدون علم
بكيفك .. مهندس مساحة ما عنده علم زي مهندس حاسب :),

وتيجى بية بروسيسور core 2quad هو نفس عدد ترانزشتور core i7
من أين لك هذا :).

الحمد لله شركة زى سونى الغت التعامل كامل مع amd هبقى اخليهم يرجعولك علشان تقنعهم بالعكس هههههههههههههههههه بهرج فانا مبكرهش amd بس دا عن تجربة
في نت بوك من سوني نوعها YB عندها معالج من AMD E-450 والناس شاريها وتحبها :) ..

فخليك انتا يا باشا فى السوفت وير بتاعك وسيبلنا الهارد وير بتاعنا وشكرا
العفو ... ومستفيد من كل جملة كتبتها :) ..

ما انا اوعدك انى هعمل موضوع كالم عن برسوسيسور amd وعيوبة
مو مشكلة ... اعملها عشان نتبادل الآراء :) ...

وانا بحزر الناس من موضوعى دا ابعدوا عن بروسيسور amd نهائيا وعلشان temsu ميزعلش لانة مبيشغلش برامج للمساحة والمدنى و الديكور والى لية مزاج يجيبة علشان يدعى على الى نصحة بية او يحس بالارف فهو حر
وتظل تتهرب من سؤالي ..

tamer83
15-07-2012, 18:26
سبحان الله والحمد لله والله اكبر ولا حول ولا قوة الا بالله

AlaaGhost
22-07-2012, 15:43
موضوع جميل جداً يا باشمهندس و ان كان لى بعض الاستفسارات

1- حضرتك نصحت بأن الواحد يضحى و يصرف اكتر فى سبيل انه يشترى لاب بكارت شاشة منفصل و ليس مدمج و حتى و ان كان ليس من محبى الالعاب و انا بصراحة غير مقتنع قليلاً بهذه النقطة لأننى انوى ان شاء الله شراء لاب قريباً و سوف يكون استخدامى بعيد كل البعد عن الالعاب ،، يعنى ممكن اشاهد افلام او استخدم برامج برمجية زى فيجوال استديو سى شارب و برامج مايكروسوف اوفيس (و بالنسبة للألعاب فأنا اعشق ان العبها على البى سى عشان شاشة وكيبورد كبيرة و ماوس و بحب اطحن الكيبورد و الماوس :D)
فليه ادفع حوالى 700 جنيه او اكتر فى كارت شاشة انا مش هاستخدمه اساساً و نقطة اخرى ان الكارت المنفصل يحتاج الى سحب طاقة اكثر من الجهاز مما يقلل من ساعات التشغيل للبطارية؟ صح ؟

2- نصحت ايضاً بأن نشتري اللاب بأى رامات و اى هارد لأنه سهل التغيير او التزويد و انا مقتنع بموضوع ان الواحد يزود رامات و لكن الهارد اذا كان صغير و احببت ان ازود المساحة فمعناه اننى سأتخلى عن الهارد الاساسى القادم مع الجهاز مع ان الهارد من القطع المهمة فأنا لا اقبل بتغيير الهارد الاصلى القادم مع الجهاز على ان اشترى هارد اخر قد لا يكون بنفس الجودة و لذلك فأنا افضل تحديد سعة الهارد من البداية و شراء جهاز به السعة التى نريدها

3- بالنسبة للبروسيسور لازالت لا اعلم ايضاً هل اشترى بروسيسور i3 ام اضحى بنقود اكثر لشراء i5
مع العلم ان جهاز البى سى به بروسيسور cor2due و بشغل بيه كل البرامج و الالعاب اللى انا عايزها بسلاسة ،،، اذن اظن ان i3 اللى اقوى من cor2due هايكون كافى جداً ،، يا ريت لو تقولى رأيك ؟

و انا بصراحة كان قدامى جهازين عايز اشترى منهم حاجة قريب
الاول Asus A42f-VX238
https://egyptlaptop.com/asus-a42f-vx238.html
و كنت هازودله رامات لحد 4 جيجا

الثانى Samsung 300E5Z - A02
https://egyptlaptop.com/samsung-300e5z-a02.html
وده بروسيسور i5 و رامات 4 جيجا و شاشة 15.6

طبعاً ان بسمع ان asus شركة جميلة و متميزة جداً فى خامات اللاب و انها هى اللى بتصنع البوردة بتاعة الجهاز بنفسها فابتكون كفائة الجهاز عليا
و لكن المشكلة مع اسوس انى شوفت ليها اصدارات كتيرة على الموقع و الشاشة 14 بوصة فاموضوع الشاشة ده مضايقنى بصراحة و خايف لتكون صغيرة لأنى انا متعود على شاشة البى سى 19 بوصة و كمان اصدارات الاسوس اللى شوفتها ، الكيبورد بتاعتها مافيهاش زراير ارقام الالة الحاسبة
اخر حاجة ان اصدار السامسونج معاه Super Multi Dual Layer DVD Writer
فى حين ان الاسوس مكتوب compatibility : 8xSuper Multi DL فأنا مش فاهم يعنى ايه ده يعنى هو فيه dvd زى السامسونج ولا لأ ؟

Khaled Khattab
23-07-2012, 05:18
عذراً على تدخلي في موضوع الباشمهندس تامر
للأخ علاء جوست
أولاً عمرك ما تقارن بين بروسيسور جهاز مكتبي ببروسيسور لاب توب
ثانياً الأسوس ماركة جميلة بس الموديل إلي إنت حاطه بروسيسور قديم هو حيفي بالغرض بس بعد شوية مش حيكون ليه لازمة
السامسونج إلي وضعته مناسب
ثانياً الهارد إلي بييجي مع اللاب متغيروش لو كان مع اللاب نسخة ويندوز أما لو مش كان معاه ممكن تغيره عادي بماركات أفضل بكثير من الموجودة باللاب
كرت الشاشة الخارجي مهم للغاية حتى لو مكنتش بتشغل ألعاب أو برامج تصميم
لسبب بسيط للغاية دلوقتي العالم كله متجه نحو الأفلام BlueRay 1080P وبإنتاج 10 بيت مطور مش 8 بيت كالسابق وستجد صعوبة في تشغيلها على معالج إنتل المدمج السابق أما معالج إنتل المدمج في معالجات IVY Bridge قوي وسيفي بالغرض وطبعاً ولا موديل من إلي إنت ذاكرهم بيكون مناسب للحقبة الزمنية القادمة
أيضاً البروسيسور إنت مش حيضرك يكون فيه Computing Power زيادة في اللاب لمواكبتة التكنولوجيا القادمة فالأفضل تشتري أفضل بروسيسور في حدود ميزانيتك

AlaaGhost
23-07-2012, 13:34
عذراً على تدخلي في موضوع الباشمهندس تامر
للأخ علاء جوست
أولاً عمرك ما تقارن بين بروسيسور جهاز مكتبي ببروسيسور لاب توب
ثانياً الأسوس ماركة جميلة بس الموديل إلي إنت حاطه بروسيسور قديم هو حيفي بالغرض بس بعد شوية مش حيكون ليه لازمة
السامسونج إلي وضعته مناسب
ثانياً الهارد إلي بييجي مع اللاب متغيروش لو كان مع اللاب نسخة ويندوز أما لو مش كان معاه ممكن تغيره عادي بماركات أفضل بكثير من الموجودة باللاب
كرت الشاشة الخارجي مهم للغاية حتى لو مكنتش بتشغل ألعاب أو برامج تصميم
لسبب بسيط للغاية دلوقتي العالم كله متجه نحو الأفلام BlueRay 1080P وبإنتاج 10 بيت مطور مش 8 بيت كالسابق وستجد صعوبة في تشغيلها على معالج إنتل المدمج السابق أما معالج إنتل المدمج في معالجات IVY Bridge قوي وسيفي بالغرض وطبعاً ولا موديل من إلي إنت ذاكرهم بيكون مناسب للحقبة الزمنية القادمة
أيضاً البروسيسور إنت مش حيضرك يكون فيه Computing Power زيادة في اللاب لمواكبتة التكنولوجيا القادمة فالأفضل تشتري أفضل بروسيسور في حدود ميزانيتك
اشكرك اخى على الرد
بس انا كنت عايز استفسر عن النقطة دى (عمرك ما تقارن بين بروسيسور جهاز مكتبي ببروسيسور لاب توب)
معنى الكلام ده انى لو عندى 2 بروسيسور زى بعض بالظبط و على سبيل المثال i5-2430m بس واحد بتاع لاب توب و التانى pc فهل معنى كدة انهم مش بيكونوا متساويين فى الكفاءة و السرعة و الاداء مع انهم نفس الموديل ،، و لو مش متساويين فهل بيكون الفرق كبير و لا فرق صغير ؟

و بالنسبة للبروسيسور بتاع الاسوس حضرتك بتقول انه قديم و مش هايفى بالغرض بعد شوية ،، بس انا كنت حاسبها على حسب متطلباتى للجهاز ،، لان فيه قاعدة عند الشراء بتقول ان الواحد يحدد الاول استخدامه ايه و على اساسها يقوم بالشراء عشان مايدفعش فلوس هو مش هايستفيد بيها
ولأنى برضه زى ما قلت ان بروسيسور cor2due شغال كويس اوى معايا
و البروسيسور بتاع الاسوس هو 380m و انا كنت شفت تصنيف لأنواع البروسيسور على موقع و كان البروسيسور ده واخد التقييم 3 فى الفئة العليا من i3
https://www.arabslaptop.net/vb/t147668.html

و الأفلام البلوراى انا طبعاً بعشقها بس بصراحة انا يوم ما هاتفرج عليها هايكون على التلفزيون LCD بفلاشة او بمخرج DLNA عشان الشاشة الكبيرة
او اضعف الايمان على الpc على الشاشة 19 بوصة ،، و لكن عمرى ما هاتفرج على فيلم على شاشة لاب 15 بوصة مالهاش لازمة خالص ، و زى ما قلت برضه انى مخلى الالعاب على pc
فأنا برضه مش عارف برضه هل يستحق انى ادفع فلوس زيادة على حاجة مش هاستخدمها

و الهارد انا ناوى اجيبه ان شاء الله من غير ويندوز عشان اوفر فلوس نسخة الويندوز اللى غالبا ما بتكون نسخة Home فى حين ان نسخة Ultimate موجودة على النت ببلاش :)

و على فكرة انا مش قصدى اصمم على الرأى بتاعى ،، انا بس بحب النقاش لأنه بيفتح مواضيع و ممكن يلفت نظرى لحاجات انا ماعرفهاش و استفاد من الاراء المختلفة

Khaled Khattab
23-07-2012, 14:56
أولاً البروسيسورات المكتبية بتكون أقوى من بروسيسورات اللابتوب حتى إن كانت أقل منها بالتردد بشكل بسيط يعني لو عندك بروسيسور آي ثري بتردد 2.5 في اللاب توب والتاني زيه بالضبط في كمبيوتر مكتبي
المكبيوتر المكتبي يطيح باللاب توب بسبب إختلاف المعمارية وبوردة الجهاز المكتبي بتكون أفضل ومزودات الطاقة وكتير
ثانياً هذا هو البروسيسور الموجود في الأسوس وهو من أول جيل من معالجات Core I
https://www.notebookcheck.net/Intel-Core-i3-380M-Notebook-Processor.37085.0.html
وده البروسيسور الموجود بالسامسونج من معالجات الجيل الثاني ساندي بريدج
https://www.notebookcheck.net/Intel-Core-i5-2430M-Notebook-Processor.53435.0.html
شوف الفرق بينهم وإنت تعرف
طبعاً علشان تشغل أفلام بلوراي عالية الدقة والجودة بسلاسة على أي ملحقات سواء كانت شاشة 19 أو تليفزيون بلازما أو غيره لازملك كرت شاشة قوي ليقوم بالرندر كويس دي مافيهاش فصال
فإنت طبعاً كل ما عليك هو ذكر الميزانية وإحنا نحاول نجيبلك لاب متكامل يساعدك على أداء عملك

AlaaGhost
23-07-2012, 15:11
هو طبعاً الفيلم البلوراى هايعتمد على كرت الشاشة و البروسيسور لو انا مشغلهم من على اللاب توب و موصله بالتلفزيون (كشاشة) و لكن انا قلت فى المشاركة السابقة انا بشغل الفيلم عن طريق usb او لو من الكمبيوتر عن طريق سلك نتورك مخرج DLNA و فى الحالتين بيعتمد على قوة التلفزيون مش الجهاز
و انا كنت بدور على لاب فى حدود 2600 الى 3000 جنيه و ان شاء الله هاشتريه بعد انتهاء شهر رمضان المبارك فاممكن الاسعار تتغير و ينزل حاجات غير اللى موجودة
فا ان شاء الله قبل عملية الشراء بيومين على الاقل هاطرح استفسارى لتنصحونى بأفضل المتاح فى حدود ميزانيتى
و طبعاً هاتجه لبروسيسور i5 زى ما حضرتك ما نصحتنى

Ali Alarasy
24-07-2012, 13:07
الف شكر على الموضوع يا باشا

واستفدت من نقاشكم انت والسيد Temsu (https://arabhardware.net/forum/member.php?u=141886)

مشكووووورين :)

tamer83
25-07-2012, 20:17
موضوع جميل جداً يا باشمهندس و ان كان لى بعض الاستفسارات

1- حضرتك نصحت بأن الواحد يضحى و يصرف اكتر فى سبيل انه يشترى لاب بكارت شاشة منفصل و ليس مدمج و حتى و ان كان ليس من محبى الالعاب و انا بصراحة غير مقتنع قليلاً بهذه النقطة لأننى انوى ان شاء الله شراء لاب قريباً و سوف يكون استخدامى بعيد كل البعد عن الالعاب ،، يعنى ممكن اشاهد افلام او استخدم برامج برمجية زى فيجوال استديو سى شارب و برامج مايكروسوف اوفيس (و بالنسبة للألعاب فأنا اعشق ان العبها على البى سى عشان شاشة وكيبورد كبيرة و ماوس و بحب اطحن الكيبورد و الماوس :D)
فليه ادفع حوالى 700 جنيه او اكتر فى كارت شاشة انا مش هاستخدمه اساساً و نقطة اخرى ان الكارت المنفصل يحتاج الى سحب طاقة اكثر من الجهاز مما يقلل من ساعات التشغيل للبطارية؟ صح ؟

2- نصحت ايضاً بأن نشتري اللاب بأى رامات و اى هارد لأنه سهل التغيير او التزويد و انا مقتنع بموضوع ان الواحد يزود رامات و لكن الهارد اذا كان صغير و احببت ان ازود المساحة فمعناه اننى سأتخلى عن الهارد الاساسى القادم مع الجهاز مع ان الهارد من القطع المهمة فأنا لا اقبل بتغيير الهارد الاصلى القادم مع الجهاز على ان اشترى هارد اخر قد لا يكون بنفس الجودة و لذلك فأنا افضل تحديد سعة الهارد من البداية و شراء جهاز به السعة التى نريدها

3- بالنسبة للبروسيسور لازالت لا اعلم ايضاً هل اشترى بروسيسور i3 ام اضحى بنقود اكثر لشراء i5
مع العلم ان جهاز البى سى به بروسيسور cor2due و بشغل بيه كل البرامج و الالعاب اللى انا عايزها بسلاسة ،،، اذن اظن ان i3 اللى اقوى من cor2due هايكون كافى جداً ،، يا ريت لو تقولى رأيك ؟

و انا بصراحة كان قدامى جهازين عايز اشترى منهم حاجة قريب
الاول Asus A42f-VX238
https://egyptlaptop.com/asus-a42f-vx238.html
و كنت هازودله رامات لحد 4 جيجا

الثانى Samsung 300E5Z - A02
https://egyptlaptop.com/samsung-300e5z-a02.html
وده بروسيسور i5 و رامات 4 جيجا و شاشة 15.6

طبعاً ان بسمع ان asus شركة جميلة و متميزة جداً فى خامات اللاب و انها هى اللى بتصنع البوردة بتاعة الجهاز بنفسها فابتكون كفائة الجهاز عليا
و لكن المشكلة مع اسوس انى شوفت ليها اصدارات كتيرة على الموقع و الشاشة 14 بوصة فاموضوع الشاشة ده مضايقنى بصراحة و خايف لتكون صغيرة لأنى انا متعود على شاشة البى سى 19 بوصة و كمان اصدارات الاسوس اللى شوفتها ، الكيبورد بتاعتها مافيهاش زراير ارقام الالة الحاسبة
اخر حاجة ان اصدار السامسونج معاه Super Multi Dual Layer DVD Writer
فى حين ان الاسوس مكتوب compatibility : 8xSuper Multi DL فأنا مش فاهم يعنى ايه ده يعنى هو فيه dvd زى السامسونج ولا لأ ؟

سلام عليكم بالنسبة انك تشترى كارت منفصل دا اجسن انا قولت علشان لو فى يوم من الايام عجبتك لعبة عايز اخوك يلعب حابب تحربها لاى سبب هديك مثال انا مش بتاع العاب خالص بس مرة شوفت battle field 3 عجبتنى اوى فنزلتها ولعبتها طب لو افترضنا ان الكارت مدمج مكنتش هعرف العبها
ثانيا انك كدا كدا مش هتشتغل على البطارية علشان تحافظ عليها اما فرق 700 جنية فدا سعر خيالى شوية انتا هتلاقى الفرق بين الابين حوالى 400 جنية ولو لقيت الاب الى بكارت منفصل اغلى فدا لمواصفات تانية اعلى
ثالثا انتا تقدر تغير اى نوع هارد وانتا بتقولى هغير الاب الى جاى مع الجهاز مهو نفس الهارد الى بيتباع فى السوق سدانى مفيش بينهم اى اختلاف بالعكس انتا ممكن تكون شارى الاب بهارد 5200 لفة وتزود هارد ب 7200 لفة دا يبقى احسن من الى جاى مع الجهاز وفية ناس كتير بتشترى هارد اكسترنال

رابعا البروسيسور i3 اقوى من core2due لحد t7600 اما 8000 و 9000 فالكورتديو اعلى من i3
وانا مفرضتش البروسيسور انا قلت لو امكانياتك الماديية تسمح مسمحتش فالاى 3 كويس
واخيرا الاسوس شركة قوية فى الابات بس مش رائدة يعنى مبيجيش تصنيفها تبع اوائل الماركات ومعظم شاشتها 13 و14