المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : كارت شاشة لجهاز dell optiplex 755

حاتم عفيفى
11-07-2012, 21:21
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخوتى الاعزاء ومشرفى المنتدى الكرام وكل عام وانتم بخير

باختصار اريد ان اشترى كارت شاشة قوى ويلائم جهازى طراز optiplex 755 mini tower انتاج شركة Dell وهو كالاتى :
بروسيسور كورتديو 2.3 كاش 4 ميجا وذاكرة 2 جيجا باص 667 واستخدم نظام تشغيل ويندوز سيفن 32 بت والباور سبلاى الخاص بالجهاز قدرة 305 وات ويوجد بالجهاز شق طراز PCI Express x16

فارجو افضل كارت يلائم هذا الجهاز حدود السعر حتى 400 جنيه مع العلم انى اخطط لشراء شاشة ثلاثية الابعاد سامسونج فى انتظار مقترحاتكم واسف للاطالة

Ahmed Abdelwahab
11-07-2012, 21:32
كرت 6670 هو الأفضل بدون الحاجة لكسر سرعة البروسيسور أو بكسر بسيط

حاتم عفيفى
11-07-2012, 21:51
ممكن لو سمحت اسم الموديل بالكامل لانى جديد فى موضوع الكروت ده واكون شاكر لك ولو فيه افضل منه بزيادة بسيطة بالسعر ممكن تقولى عليه

mena adly
11-07-2012, 22:16
عندك Sapphire HD 6670 هو الاقرب للميزانية بس لا أظن ان البوردة تقبل كسر السرعة لانه جهاز كامل من تصنيع Dell
لكن صعب شوية حكاية 3D لانه هيخلي الاداء متواضع جدا جدا ..او هطضر لتقليل العدادات خالص

حاتم عفيفى
11-07-2012, 22:26
عندك Sapphire HD 6670 هو الاقرب للميزانية بس لا أظن ان البوردة تقبل كسر السرعة لانه جهاز كامل من تصنيع Dell
لكن صعب شوية حكاية 3D لانه هيخلي الاداء متواضع جدا جدا ..او هطضر لتقليل العدادات خالص

ممكن حضرتك توضح اكتر تقصد ايه بالعداد هى مش تقنية الثرى دى بتعتمد على الكارت ودعم الشاشة ليها ولا انا فاهم خطا وثانيا اظن النوع الى حضرتك ذكرته بيحتاج لقدرة اعلى من الى انا كاتبها الى هيا 305 وات يعنى المفروض اغير البور سبلاى ياريت لو تقدر تقولى بالضبط ايه المطلوب علشان الجهاز الرائع ده يقدر يشغل افلام بتقنية ثلاثية الابعاد وشكرا

unexpected
11-07-2012, 22:37
لكي تحصل على بطاقة قوية وتعمل بكل قوتها تحتاج الى كسر معالجك الى تردد اعلى لكن للاسف للوحتك لا تدعم الكسر ابدا
ومن رايي اكتفي بكرت 6670

حاتم عفيفى
11-07-2012, 22:39
لكي تحصل على بطاقة قوية وتعمل بكل قوتها تحتاج الى كسر معالجك الى تردد اعلى لكن للاسف للوحتك لا تدعم الكسر ابدا
ومن رايي اكتفي بكرت 6670

Sapphire HD 6670 تقصد هذا النوع واذا كان هو فهل يدعم نظام ثلاثى الابعاد بمعنى ممكن اشترى شاشة سامسونج ثلاثية الابعاد ويدعمها ولا لا وبالنسبة للباور سبلاى هاحتاج اغيره حيث انه 305 وات فقط ارجو الافادة وشكرا

unexpected
11-07-2012, 22:46
Sapphire HD 6670 تقصد هذا النوع واذا كان هو فهل يدعم نظام ثلاثى الابعاد بمعنى ممكن اشترى شاشة سامسونج ثلاثية الابعاد ويدعمها ولا لا وبالنسبة للباور سبلاى هاحتاج اغيره حيث انه 305 وات فقط ارجو الافادة وشكرا
اخي لكي تستمتع بتقنية 3D الخاصة بنفيديا تحتاج الى كرت قوي من نفيديا او على الاقل كرت متوسط في الاداء لكن المشكلة ليست هنا المشكلة ان معالجك ضعيف مع الكروت المتوسطة وتحتاج على الاقل كسر سرعة معالجك
لكي تحصل على اداء الكروت كامل والمصيبة ان للوحتك لا تدعم كسر السرعة
الافضل تذكر اقصى ميزانية افضل

mena adly
11-07-2012, 22:48
ممكن حضرتك توضح اكتر تقصد ايه بالعداد انا اقصد الاداء لانه عند استخدام تقنية الثري دي هيقل الاداء للنصف يعني مثلا لو بتلعب باتلفيلد بسلاسة ب 30 فريم في الثانية من غير التقنية بال ثري دي ممكن تجيب 15 فريم فقط وبالتالي هتحس بتهنيج وبتقطيع في اللعبة
هى مش تقنية الثرى دى بتعتمد على الكارت ودعم الشاشة ليها ولا انا فاهم خطا
وثانيا اظن النوع الى حضرتك ذكرته بيحتاج لقدرة اعلى من الى انا كاتبها الى هيا 305 وات يعنى المفروض اغير البور سبلاى
لا الباور كافي مادام اصلي هيكفي الكارت ان شاء الله
ياريت لو تقدر تقولى بالضبط ايه المطلوب علشان الجهاز الرائع ده يقدر يشغل افلام بتقنية ثلاثية الابعاد
لو على الافلام الثري دي بس مش مشكلة وهتتفرج عليها بدون اي مشاكل لكن المشكلة في الالعاب ....
وشكرا

حاتم عفيفى
12-07-2012, 00:04
اخي لكي تستمتع بتقنية 3D الخاصة بنفيديا تحتاج الى كرت قوي من نفيديا او على الاقل كرت متوسط في الاداء لكن المشكلة ليست هنا المشكلة ان معالجك ضعيف مع الكروت المتوسطة وتحتاج على الاقل كسر سرعة معالجك
لكي تحصل على اداء الكروت كامل والمصيبة ان للوحتك لا تدعم كسر السرعة
الافضل تذكر اقصى ميزانية افضل

طيب ممكن اعرف ايه مواصفات المعالج الى ممكن يعمل بكفاءة مع الكروت المتوسطة مع الاخذ فى الاعتبار ان الباور 305 وات وشكرا

mena adly
12-07-2012, 01:57
معالج مثل e8400 دة ثنائي وجيد او على الاقل e7500 او e5700
ولو متوفر مال لمعالج رباعي يبقا q9550 او اخواته

whiteheartwael
12-07-2012, 03:13
معالج رباعي q9550