المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مشكله في كرت gtx 550 ti

STayalive
17-07-2012, 08:38
السلام عليكم اخواني
كيفكم وكل عام وانتم بخير :D
انا امتلك بطاقه gigabyte gtx 550 ti windforce
المشكله هي مع الالعاب العاليه مثل
Battle Field 3
BatMan Arkham City
الخ.......
عندما تبدأ اللعبه يكون الاداء جيد ولا بوجد تقطيع
وبعد فتره قليله
تظهر الوان علي الشاشه وتتحرك كأنها مكسوره
مع العلم انني قللت الدقه وحدثت نفس المشكله ودقتي 1600x900
مواصفات جهازي
core i5 2500
gtx 550 ti
Asrock h61 iCafe
Corsair Cx500

mena adly
17-07-2012, 08:51
كم درجة الحرارة لديك في وضع الضغط ؟

STayalive
17-07-2012, 09:12
كم درجة الحرارة لديك في وضع الضغط ؟
72 درجه قريبا

MISS.NOUR
17-07-2012, 09:56
72 درجه قريبا

درجه الحراره مرتفعه بعض الشىء انت منزل احدث تعريف للدرايفر الخاص بالكارت ؟؟؟؟

درجه حراره البروسيسور كام وانت بتلعب ؟؟؟

STayalive
17-07-2012, 15:51
درجه الحراره مرتفعه بعض الشىء انت منزل احدث تعريف للدرايفر الخاص بالكارت ؟؟؟؟

درجه حراره البروسيسور كام وانت بتلعب ؟؟؟
ايوه منزل احدث درايفر للكرت درجه حراره البروسيسور 64 درجه اثناء اللعب ولكن اخبرني هل الكرت الخاص بي كافي للعب علي دقه 1600x900 ?

MOBH
17-07-2012, 16:01
إذا ممكن أن تضع صورة للمشكلة

و درجة الحرارة طبيعية

STayalive
17-07-2012, 16:03
إذا ممكن أن تضع صورة للمشكلة

و درجة الحرارة طبيعية
اخي لا يمكن تصوير المشكله لأن الشاشه تتحرك وتمسح كانها مكسوره حتي بع اغلاق اللعبه والمشكله تظهر من البطاقه الرسوميه

MrTom
17-07-2012, 16:30
أخى درجة الحرارة فى الخمول عالية جدا تاكد أن المروحتين بتوع الكرت شغالين

unexpected
17-07-2012, 16:43
جرب حذف تعريف كرت الشاشة الحالي من جذورة ونصب تعريف اخر ودي طريقة حذف التعريف بشكل صحيح
https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=284855

STayalive
17-07-2012, 17:03
أخى درجة الحرارة فى الخمول عالية جدا تاكد أن المروحتين بتوع الكرت شغالين

جرب حذف تعريف كرت الشاشة الحالي من جذورة ونصب تعريف اخر ودي طريقة حذف التعريف بشكل صحيح
https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=284855
اشكركم يا اخواني علي مروركم واعتقد ان المشكله في حراره المكان هل من الممكن هذا؟

unexpected
17-07-2012, 17:09
اشكركم يا اخواني علي مروركم واعتقد ان المشكله في حراره المكان هل من الممكن هذا؟
لكن حرارة البطاقة 72 درجة وتعتبر جيدة مع هذا الجو الحار وكرتك يتحمل حتى حرارة 100 ولا اعتقد ان المشكلة من الحرارة حاول حذف تعريف البطاقة وجرب اصدار اخر

STayalive
17-07-2012, 17:11
لكن حرارة البطاقة 72 درجة وتعتبر جيدة مع هذا الجو الحار وكرتك يتحمل حتى حرارة 100 ولا اعتقد ان المشكلة من الحرارة حاول حذف تعريف البطاقة وجرب اصدار اخر
بأي اصدار تنصحني ؟

unexpected
17-07-2012, 17:15
بأي اصدار تنصحني ؟
جرب اخر اصدار رسمي 301.42 او 296.10

STayalive
17-07-2012, 17:17
جرب اخر اصدار رسمي 301.42 او 296.10
أخي بعد تحميل درايفر 296.10 بيحصل Crash

Ahmed Abdelwahab
18-07-2012, 19:55
أخي بعد تحميل درايفر 296.10 بيحصل Crash
جرب تغيير الويندوز واذا كنت كاسر سرعة الكرت الغي الكسر

dash-mohamed
19-07-2012, 09:42
نفس الى بيحصل معايا فى bad company 2
شوية وتقوم اللعبة طالعة اصلا للديسكتوب :)

بالنسبة لى اعتقد دة تفسيره انه عقاب إلهى لانى مخدتش كارت AMD مع انى عارف انها احسن من Nvidia وان انفيديا معظم كروتها غالية جدا ع الفاضي , والله ال 7770 كان فى قبضة يدي :) وكنت اقدر اجيب 7850 كمان , لكن قلت لأ اجيب انفيديا عشان البرامج وكدة ال يعنى لو جيت افتح برنامج بالAMD الجهاز هيقفل :D

عموما اعتقد دة حله اننا نقلل اعدادات الجرافيك شوية او نشوف حل للسخونة دى لأن الكارت يقدر يشغل اعلى اعدادات بدليل ان اللعبة بتشتغل وسريعة وساعات بعيد نفس المرحلة الى حصل فيها مشكلة ومبيحصلش حاجة لكن الكرت بيبقى فرن , الكرت عندى بيولع مش بيسخن دة درجة حرارته فى الخمول بتبقى 40 ودى بالنسبة لى عالية دة خمول يعنى بيعملش حاجة !! معرفش لية مع ان المفروض تبريدها حلو مروحتين كبار ومشتت وانابيب حرارية وبتاع , والحرارة عالية , طب اعمل اية انا عشان اساعد فى تبريد الكارت دة ..

Extreme2
19-07-2012, 10:15
طالما يظهر لديك تكسير بالصورة فأنصحك تراجع الضمان وتريهم المشكلة , لأن الخلل ممكن يكون بالبطاقة نفسها .

بالنسبة لى اعتقد دة تفسيره انه عقاب إلهى لانى مخدتش كارت AMD مع انى عارف انها احسن من Nvidia وان انفيديا معظم كروتها غالية جدا ع الفاضي
لا يوجد شيئ اسمه نفيديا احسن أو amd أحسن , الشركتين لا تخلو منها المشاكل لكن مشاكل نفيديا أخف وطأة والكرت طالما فيه مشكلة من حقك تراجع الضمان واستبدال الكرت وتنتهي المشكلة لان العديد من الاعضاء يستخدمون نفس الكرت ولا يعانون من مشاكل .
وبخصوص الحرارة أثناء الخمول فهي تعتبر طبيعية بهذة الأجواء الحارقة و 72 درجة اثناء الضغط ايضا ممتازة , فقط حاول تحسن التهوئة داخل الصندوق إن أمكن وستجد فارق .

dash-mohamed
19-07-2012, 12:55
مقدرش أقول ان المشكلة بالكرت عشان حاجتين الشاشة مش بتكسر ولا حاجة والكرت بيشغل الجيمز على أعلى اعدادات بدون تقطيع دة حتى كمان بيشغل جيمز على الترا فوق طاقة الكارت ( لانه مكسور السرعة ) وبدون ادنى مشكلة تذكر المشكلة درجة الحرارة الضخمة رغم ان تبريد الكرت جيد وانا بثق فى حلول جيجابايت للتبريد سواء فى كروت او لوحات لكن فوجئت بدرجة الحرارة العالية رغم المشتت الضخم والمروحتين الكبيرتين .. ( يعنى الكارت عايز اية تانى عشان ميصدرش حرارة !! ) المهم ححاول اشوف موضوع التبريد بالكيس انا عندى 3 مراور كولر ماستر كلهم شفط هوا ححاول اجيب واحدة احطها تحت تكون دفع هوا ممكن كدة يبقى فيه تدفق هوا كويس ويؤثر فى التبريد بالإيجاب مش كدة ؟

mohanafi
19-07-2012, 13:15
بس لو سؤال خارج عن موضوع هاي المشاركة
ال motherbord مكتوب عليه 2.0 pc
السؤال انو هاي اللوحة هل بامكانها تشغل كرت شاشة مكتوب عليه pc3.0 ???؟؟؟

MrTom
19-07-2012, 15:37
مقدرش أقول ان المشكلة بالكرت عشان حاجتين الشاشة مش بتكسر ولا حاجة والكرت بيشغل الجيمز على أعلى اعدادات بدون تقطيع دة حتى كمان بيشغل جيمز على الترا فوق طاقة الكارت ( لانه مكسور السرعة ) وبدون ادنى مشكلة تذكر المشكلة درجة الحرارة الضخمة رغم ان تبريد الكرت جيد وانا بثق فى حلول جيجابايت للتبريد سواء فى كروت او لوحات لكن فوجئت بدرجة الحرارة العالية رغم المشتت الضخم والمروحتين الكبيرتين .. ( يعنى الكارت عايز اية تانى عشان ميصدرش حرارة !! ) المهم ححاول اشوف موضوع التبريد بالكيس انا عندى 3 مراور كولر ماستر كلهم شفط هوا ححاول اجيب واحدة احطها تحت تكون دفع هوا ممكن كدة يبقى فيه تدفق هوا كويس ويؤثر فى التبريد بالإيجاب مش كدة ؟

أخى الكارت معى و كانت تصل درجة حرارته فى الكيسة التجارية ل 75

أما عند الانتقال لكيسة أحترافية لم تتخطى درجة الحرارة 67 فى أسواء الظروف

نعم بامكانها ان تقوم بتشغيل الكرت

unexpected
19-07-2012, 17:38
نعم ستعمل البطاقة بدون اي مشكلة لكن ممكن تذكر اسم البطاقة التي تريد استخدامها واسم معالجك والباور؟؟