المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : عدم استجابة + شاشة سوداء

DarkDeath
19-07-2012, 19:45
السلام عليكم

اعاني من مشكلة عويصة تتلخص في الاتي :

1- عند تشغيل جهاز الكمبيوتر يطلق صفارة انذار لمدة 2 ثانية
2- ياخد وقت طويل حتى تظهر شاشة البوت ثم يبدأ تحميل الويندوز
3- اثناء العمل على الكمبيوتر او تصفح الانترنت مثلا فجأة يتوقف عن الاستجابة و تظهر شاشة سوداء بلا اي كلام عليها اضطر بعدها الى عمل ريستارت و تتكرر نفس المشكلة
4- احيانا عند شاشة البوت يقول
"system stop because of processor overclocking"
علما باني مش كاسر سرعة خالص

5- تتحقت من وجود اخطاء في الويندوز لكنه سليم تماما و يبدو ان المشكلة في الهاردوير
6- نفسي اعرف هل العيب في الرام مثلا علما باني فكيته و ركبتها تاني ام في الماذربورد ؟

و شكرا:(

كفاح الجريح
21-07-2012, 13:27
نظف الجهاز جيدا من الاتربة ونظف الرامات بواسطة سبراي تنظيف خاص تجده في السوق

Ahmed.Elsayed
21-07-2012, 17:03
قم أولاً بالدخول على أعدادات البيوس وأرجع للأعدادات الأفتراضية وقم بالتأكد من أن درجة حرارة المعالج فى الحدود الطبيعية

وأذكر مواصفات جهازك بالتفصيل.

DarkDeath
21-07-2012, 18:16
خلاص لقد انتهى الجهاز و لم يعد يستجيب
كلما ضغطت على زر الباور عشان يفتح تاتي شاشة سوداء
و لما افضل ضاغط على زرار الباور عشان اطفيه ميطفيش فاضطر افصل الفيشة:confused:

Ahmed.Elsayed
21-07-2012, 20:45
فك البطارية الخاصة بالمازربورد لمدة 10 دقائق وركبها مرة أخرى.

DarkDeath
23-07-2012, 17:05
انا وديت الجهاز للصيانة و قالوا العيب في البوردة و الباور سبلاي و هيحاولوا يصلحوا البوردة بس لو فشلوا هضطر اشتري بوردة جديدة ب 350 جنيه

MISS.NOUR
23-07-2012, 18:34
انا وديت الجهاز للصيانة و قالوا العيب في البوردة و الباور سبلاي و هيحاولوا يصلحوا البوردة بس لو فشلوا هضطر اشتري بوردة جديدة ب 350 جنيه

لو المازربورد فيها مشكله ف الافضل انك تشترى مازربورد جديده افضل لان ممكن يحصل مشكله تانيه ووراها مشكله تانيه

وتلاقى نفسك دفعت تصليح المازربورد القديمه ثمن مازربورد جديده

Ahmed.Elsayed
23-07-2012, 18:46

قالك البوردة فيها أيه بالظبط ؟

SawSaaD
24-07-2012, 19:54
خلاص لقد انتهى الجهاز و لم يعد يستجيب
كلما ضغطت على زر الباور عشان يفتح تاتي شاشة سوداء
و لما افضل ضاغط على زرار الباور عشان اطفيه ميطفيش فاضطر افصل الفيشة:confused:

بجد معلشى انا بهزر بس طريقة تعليقك جامدة اوى

لقد انتهى الجهاز ولم يعد يستجيب

هههههههههههههه لقد اخذ منى السنجة يا سيدى :))

اوعى تزعل منى انا بهزر معاك وان شاء الله ربنا يعوضك بجهاز افضل منه بس حاول تشترى حاجة متحتجش تغيرها تانى

وكل سنة وانت طيب ورمضان كريم

وبقولك تانى اوعى تكون زعلان انا بهزر :)

DarkDeath
26-07-2012, 17:50
ولا يهمك :D
انا اشتريت بوردة asrock n68-vs3 fx

بس الكارت الشاشة اللي فيها سيئ جدا :(

DarkDeath
26-07-2012, 17:53
قالك البوردة فيها أيه بالظبط ؟

قال حاجة كده اسمها الشابيه او ما شابه باظت ومش لقيين قطعة تانية يستبدلوها بيها
فاضطريت اغير البوردة

Ahmed.Elsayed
26-07-2012, 20:50
قال حاجة كده اسمها الشابيه او ما شابه باظت ومش لقيين قطعة تانية يستبدلوها بيها
فاضطريت اغير البوردة

ده أكبر عطل ممكن يحصل للبوردة وتصليحه مكلف ومش أى حد يعرف يصلحه على العموم مبروك عليك البوردة الجديدة والبوردة معاها كارت مدمج كويس جداً

لكن لو هتستخدم ويندوز xp مع معالج AM3+ لازم تركب كارت خارجى فالأحسن أنك تحمل ويندوز 7

ودى تعريفات ويندوز 7 32 بت كلها >>> https://www.asrock.com/mb/NVIDIA/N68-VS3%20FX/?cat=Download&o=Win7

ودى تعريفات ويندوز 7 64 بت كلها >>> https://www.asrock.com/mb/NVIDIA/N68-VS3%20FX/?cat=Download&o=Win764

DarkDeath
26-07-2012, 23:28
ده أكبر عطل ممكن يحصل للبوردة وتصليحه مكلف ومش أى حد يعرف يصلحه على العموم مبروك عليك البوردة الجديدة والبوردة معاها كارت مدمج كويس جداً

لكن لو هتستخدم ويندوز xp مع معالج AM3+ لازم تركب كارت خارجى فالأحسن أنك تحمل ويندوز 7

ودى تعريفات ويندوز 7 32 بت كلها >>> https://www.asrock.com/mb/NVIDIA/N68-VS3%20FX/?cat=Download&o=Win7

ودى تعريفات ويندوز 7 64 بت كلها >>> https://www.asrock.com/mb/NVIDIA/N68-VS3%20FX/?cat=Download&o=Win764

الف شكر لحضرتك بس انا عندي سؤال
البوردة دي تاخد كارت شاشة خارجي قوي ؟

Ahmed.Elsayed
27-07-2012, 04:57
الف شكر لحضرتك بس انا عندي سؤال
البوردة دي تاخد كارت شاشة خارجي قوي ؟

ركب عليها أى كارت High End يعجبك مش هتقول لأ لكن لازم يكون المعالج بقوة الكارت حتى تستطيع الأستفادة القصوى منه.

DarkDeath
27-07-2012, 18:08
ركب عليها أى كارت High End يعجبك مش هتقول لأ لكن لازم يكون المعالج بقوة الكارت حتى تستطيع الأستفادة القصوى منه.

الف شكر يا باشا:)