المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : اريد برنامج لمعرفه درجة حرارة المعالج

الصفحات : [1] 2

A.S.M.O
24-07-2012, 02:00
اريد برنامج لمعرفه درجة حرارة المعالج و شكرا

islam721
24-07-2012, 02:29
اسم البرنامج هو : CPUID HWMonitor و هذا هو رابط التحميل:
https://www.01net.com/telecharger/windows/Utilitaire/systeme/fiches/42524.html

A.S.M.O
24-07-2012, 02:42
طيب درجة حرارة CPU i7 3770k لسه جايبه انهارده 46 درجه .. ده عادي و لا ؟؟

lieth omosh
24-07-2012, 02:44
مع الضغط او الخمول معاجات الايفي بردج درجات حرارتها عالية

ka3esh
24-07-2012, 03:59
مع الضغط او الخمول معاجات الايفي بردج درجات حرارتها عالية

والمشكله الاكبر انو 22nm:D

unexpected
24-07-2012, 04:06
طيب درجة حرارة CPU i7 3770k لسه جايبه انهارده 46 درجه .. ده عادي و لا ؟؟
الحرارة دي اثناء الضغط او الخمول اخي؟؟؟

A.S.M.O
24-07-2012, 04:07
لا اثناء الخمول و انا فاتح الفيس مثلا او المنتدي هنا بس

A.S.M.O
24-07-2012, 04:16
ممكن حضرتك تديني برنامج موثق فيه تكون انت بتستخدمه علشان اتأكد كمان ؟؟

unexpected
24-07-2012, 16:36
ممكن حضرتك تديني برنامج موثق فيه تكون انت بتستخدمه علشان اتأكد كمان ؟؟
برنامج HWMonitor من البرامج الموثوقة اخي لكن ما هي درجات الحرارة لديك اثناء لعب لعبة ثقيلة مثل BF3???

Haythamovic
24-07-2012, 18:22
اللي ظاهرة تحت ال value

Haythamovic
24-07-2012, 18:23
ياريت يا اخي لما تحط صور ابقي حطها علي tinypic او imageshack علشان الموقع ده في صور مش تمام

AMD Rafi
24-07-2012, 18:25
من أجل الحصول على درجة حرارة المعالج وبكافة أنويته يمكنك أن تستعمل برنامج CoreTemp الذي تنصح به شركة AMD أصلاً
هو قريب من HWMonitor ولكن يتخصص في حرارة المعالج مع العديد من الميزات كالتنبيه في حال ارتفعت الحرارة إلى جانب أنه يبقى بجانب الساعة ليخبرك كم هي الحرارة بشكل فوري
هذا ويتوفر له على الويندوز 7 غادجيت (إضافة لسطح المكتب) تخبرك بالحرارة أيضاً
يمكنك تحميله من هنا :
https://www.alcpu.com/CoreTemp/

AMD Rafi
24-07-2012, 18:32
بخصوص سؤالك عن معالج 3770k الراهيب
فإن أقصى حرارة يتحملها وفقاً لموقع إنتل هي 67.4 درجة مئوية .. لذا أظن أن الحرارة يجب أن تكون أخفض عندك نوعاً ما
لا تنس أنك تتعامل مع 4 أنوية على شريحة واحدة وهذا كم لا بأس به من الحرارة، ما رأيك أن تجرب أن تضغطه على برنامج prime95 وترى كيف سيتعامل مع أقصى أساليب الضغط؟ لأنه في حال كان مكفولاً وفشل تحت الاختبار يمكن أن يكون هناك مشكلة في المعالج نفسه، فاختبره لأقصى طاقاته قبل انتهاء الكفالة .
لم تقل لنا هل كسرت سرعته؟ وهل متأكد من توضع المعجون الحراري الصحيح ؟؟
طبعاً بعد الـ67.4 درجة لا أظن أن المعالج سيتعطل، بل قد يخفف من سرعته ليبرد نفسه Throttle Down مثلما يفعل معالج Phenom II عادة .. ولكنه أمر مزعج بالفعل.
يمكنك أن تقرأ أكثر عن معالجك على

A.S.M.O
24-07-2012, 19:17
للأسف انا عارف ان اقصي حراره له المفروض تكون 67.4 .. انا مش كاسر سرعته اصلا و لا هكسرها و محتطلهوش معجون حراري انا مركب فانته الي جايه معاه من انتل و بيكون فيها معجون .. ثانيا عبارة عن ايه برنامج prime95 انا مجربتهوش قبل كده

unexpected
24-07-2012, 19:24
للأسف انا عارف ان اقصي حراره له المفروض تكون 67.4 .. انا مش كاسر سرعته اصلا و لا هكسرها و محتطلهوش معجون حراري انا مركب فانته الي جايه معاه من انتل و بيكون فيها معجون .. ثانيا عبارة عن ايه برنامج prime95 انا مجربتهوش قبل كده
لا حاجة للضغط على المعالج ببرنامج Prime95 لانك اصلا مش كاسر السرعة ويجب ان تعلم انك لو اختبرت الجهاز ببرنامج Prime95 سترتفع
الحرارة كثيرا
لكن مع الالعاب لان تصل الحرارة الى الدرجات التي يصل معها برنامج Prime95 بل اقل لان البرنامج يضغط على المعالج بشكل رهيب ويعطية تعليمات معقدة جدأ

A.S.M.O
24-07-2012, 19:28
طيب اخ unexpected درجة الحراره وصلت ل 68 مع لعبه تافهه ايه الحل انا لسه جايب المعالج امبارح بس .. انا مش كاسر سرعته و مركب فانته الي جايه معاه .. ارجو المساعده

unexpected
24-07-2012, 19:38
طيب اخ unexpected درجة الحراره وصلت ل 68 مع لعبه تافهه ايه الحل انا لسه جايب المعالج امبارح بس .. انا مش كاسر سرعته و مركب فانته الي جايه معاه .. ارجو المساعده
68 درجة مع الالعاب الامر ليس طبيعي لديك كيف سيكون الحال لو ضغط على المعالج ببرنامج Prime95:confused:
اشك ان لديك مشكلة في تركيب المشتت لديك تأكد ان جميع ارجل المشتت الاربعة جميعها راكبة صح ولا تتحرك ابدأ

A.S.M.O
24-07-2012, 20:03
فكيت المشتت و حطيته من تاني مع انه كان راكب صح و الوضع كما هو عليه الحراره في الخمول 46 و في الضغط وصلت 65 :(

unexpected
24-07-2012, 20:07
فكيت المشتت و حطيته من تاني مع انه كان راكب صح و الوضع كما هو عليه الحراره في الخمول 46 و في الضغط وصلت 65 :(
ان كان المشتت لديك قمت بتركيبة بطريقة صحيحة والمعجون الحرارة موجود والحرارة تصل الى هذة الدرجة الافضل تشتري مشتت احترافي

A.S.M.O
24-07-2012, 20:10
طيب سؤال اخر انا اسف اني طولت عليك ... هل ممكن دي تكون مشكله في المعالج يعني اروح ارجعه ولا ده عادي و لا ايه ؟؟

unexpected
24-07-2012, 20:26
طيب سؤال اخر انا اسف اني طولت عليك ... هل ممكن دي تكون مشكله في المعالج يعني اروح ارجعه ولا ده عادي و لا ايه ؟؟
معروف ان مشكلة الحرارة مع معالجات Ivy Birdge مرتفعة والسبب المعجون الحراري والموجود داخل المعالج نفسة لكن كما اعرف ان مشكلة الحرارة فقط مع كسر السرعة لكن على التردد الافتراضي مفيش اي مشكلة مع الحرارة
ولا اعتقد ان المشكلة من المعالج نفسة لكن حاول تقس درجات الحرارة ببرنامج اخر

AMD Rafi
24-07-2012, 21:11
أنا كان قصدي أن تختبره ببرنامج Prime95 حتى تواجه ظروف عمل لا تواجهها مع أي برنامج وبالتالي تضمن أنه سيعمل دون شك، من ناحيتي أنا أختبره على هذا البرنامج من أجل كون عمل المعالج الرئيس عمليات الريندر والتصيير التي تستهلك كافة الأنوية 100%
ومن الملاحظ أن الحرارة لديك مرتفعة جداً
كنت سأقول لك أن تجرب وضع إعدادات الطاقة على Balanced بدلاً من High performance من أجل عدم تدخل النظام في تقنيات توفير الطاقة
ولكن سأقول لك ما حدث معي
أنا لدي معالج Phenom II X6 1075t ومع الضغط ببرنامج برايم95 تصل حرارته لمستويات غير مقبولة يضطر معها إلى تخفيض سرعته حفاظاً على نفسه
فكانت المشكلة أن اللوحة الأم تقدم مستويات عااالية من الفولت والطاقة للمعالج لا يحتاجها ! اللوحة التي لدي هي أسوز وكان خيار Vcore على Auto
تخيل أن الطاقة كانت تصل إلى 1.57 فولت في حال عملت تقنية التوربو كور !! مع أن الحد الأعلى له من موقع إي إم دي = 1.4 فولت تقريباً !!! فالمشكلة كانت من اللوحة الأم العنجهية
وحللت المشكلة قمت بتخفيض فولتية المعالج وحصلت على درجات حرارة ممتازة وذلك من البيوس، مع كل تخفشض أختبر ضغط المعالج على برنامج برايم95 لضمان الاستقرار والآن يعمل المعالج على 1.275 فولت مع كسر السرعة إلى 3250 بدلاً عن 3000 لكافة الأنوية
أنصحك أن تتفقد مدى الكهرباء المقدمة للمعالج ولا تنسى ضبط خيار الطاقة على balanced.

AMD Rafi
24-07-2012, 21:21
برنامج برايم95 رنامج ضغط لمعالج بل للنظام بشكل عام يمكن اللجوء إليه مع أي معالج متعدد الأنوية ويضغطه لدرجات قصوى وحتى من الممكن ضغط الرام كذلك
من المفيد اللجوء إليه بعد كسر السرعة، ومن المفيد اللجوء إليه بعد أي تركيب للجهاز لضمان السلاسة في العمل لأنه لا يوجد تطبيق يدفع الجهاز إلى أقصى حدوده أكثر من برايم95
يمكنك تحميل الإصدار 32 بت من هنا (https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&ved=0CGsQFjAB&url=http%3A%2F%2Ffiles.extremeoverclocking.com%2Ff ile.php%3Ff%3D103%2F&ei=j_UOUJHzBYez0QWx3IDgAQ&usg=AFQjCNHLakqcWdIEMMbdsm7iAS73XI1oOg&sig2=YXV9xfZYB9VgMMnECh-oEQ)
ويمكنك تحميل الإصدار 64 بت من هنا (https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=3&ved=0CG4QFjAC&url=http%3A%2F%2Ffiles.extremeoverclocking.com%2Ff ile.php%3Ff%3D205&ei=j_UOUJHzBYez0QWx3IDgAQ&usg=AFQjCNGzEgV9-jAVFmq7l7wqsIYIKucsYA&sig2=MZureaqqN4TKDHw5otPWPg)

A.S.M.O
24-07-2012, 21:22
طيب ازاي اخفض الفولت مع العلم ان بوردتي z77x - d3h

AMD Rafi
24-07-2012, 21:29
هل تأكدت أولاً أن الفولتية مرتفعة أكثر من اللازم للمعالج؟ يمكنك التأكد من هذا ببرنامج CPU-Z الذي يعرض الفولتية الحالية للمعالج . (https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CHAQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.cpuid.com%2Fsoftwares%2Fcpu-z.html&ei=R_cOULvRNdCp0AXSvoGAAQ&usg=AFQjCNHUYv8vWcydE5qW4K5BW4pYKMVVIQ&sig2=x6M4Shl8s-YR60L6Sk4Bfg)
يمكنك الرجوع إلى دليل الاستخدام المرفق مع اللوحة الأم فهو أفضل دليل لك وأفضل من أي منا
ابحث عن خيار مثل CPU Vcore وانظر هل هي Auto وضع الحد الأقصى وفق ما توضحه إنتل (وأنا لا أتحمل مسؤولية أي ضرر قد تحدثه في حال لم تملك الخبرة الكافية)
احرص على تشغيل تقنيه Intel Speedstep وقم بجعل خيارات الطاقة في النظام balanced لئلا يحدث أي تضارب (بدلاً عن High Performance)
نأمل ألا يكون المعالج الذي لديك فيه علّة ما، وإلا أظن أنك يجب أن تستبدله أو تستبدل مشتت الحرارة المرفق معه .. أو قد تكون المشكلة من المعجون الحراري أيضاً.

SawSaaD
24-07-2012, 21:39
استغفر الله العظيم ايه القرف ده

لو سمحت امسح الصورة او حد من المشرفين يمسحها ازاى انتوا بتتكلموا عادى كدة ومحدش لفت انتباه العضو على الصورة غير عضو واحد

ورمضان كريم

AMD Rafi
24-07-2012, 21:42

لو سمحت امسح الصورة او حد من المشرفين يمسحها ازاى انتوا بتتكلموا عادى كدة ومحدش لفت انتباه العضو على الصورة غير عضو واحد

ورمضان كريم
أي صورة؟ أنا لم أضع صوراً

SawSaaD
24-07-2012, 21:45
أي صورة؟ أنا لم أضع صوراً

فى صورة محطوطة فى الصفحة الاولى اللى هى تبع شرح المشكلة

جيت افتحها عادى لقيت فيها حاجات استغفر الله العظيم !!

والغريبة ان الاعضاء بتتكلم عادى ملفتوش انتباه اللى رفعها

مهم اكيد شافوها !!

مفيش غير عضو واحد اللى علق

A.S.M.O
24-07-2012, 21:53

ورمضان كريم هو انا اقصد اني ارفعها هنا انا معرفش انه الموقع فيه الكلام ده و لو سمحت في طريقه احسن من كده متقلش قرف و مش قرف انا مش منشن علي الموقع ده و بعدين انا عندي مشكله في الجهاز مش فاضي للكلام ده:mad:

SawSaaD
24-07-2012, 21:56
هو انا اقصد اني ارفعها هنا انا معرفش انه الموقع فيه الكلام ده و لو سمحت في طريقه احسن من كده متقلش قرف و مش قرف انا مش منشن علي الموقع ده و بعدين انا عندي مشكله في الجهاز مش فاضي للكلام ده:mad:

اسف لو فهتنى غلط

بس اكيد انا قصدى القرف من الصورة مش منك انت طبعا والصور اساسا مش من الجهاز

اسف لو عبرت بكلامى غلط بس اكيد انت مقدر انا جيت افتح الصورة استغربت

رمضان كريم