المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : هل ممكن صاحب سيرفر الشبكة يخترق جهازي ويتصفح ملفاتي ويقرأ ملفاتي؟؟؟؟؟؟

الصفحات : [1] 2

newman2009
25-07-2012, 18:26
الرجاء الرد من خبراء السيرفرات

هل ممكن صاحب السيرفر يخترق جهازي ويعرف ملفاتي

هل ممكن يعرف باسورداتي وايميلاتي لأن دي تبقى مشكلة كبيرة

هل ممكن يقرأ محادثتي من كتابة او فيديو أو صوت؟

وانا مش خايف من حاجه انا بس خايف على خصوصيتي ومعرفش نوع السيرفر اللي عنده ايه هل ميكروتك او لا لكنه مفعل الكاش ومش بعيد يكون شايف الموضوع اللي انا بكتبه الوقت

الرجاء الرد من الخبراء والتفاعل في الموضوع لأنه يهم الكثيرون وبحسب علمي السيرفر ممكن يدي لصاحب الشبكة صلاحيات كبيرة فما هي هذه الصلاحيات وايه حدودها يعني ؟؟؟؟

وانا مشترك مع اتنين واحد بيفتح صفحه بدخل فيها الاسم وكلمة المرور ومكتوب عليها سيرفر ميكروتك والتاني صفحة هو اللي مصممها فإزاي اعرف نوع سيرفره ؟ وبمعنى اخر هل كل انواع السيرفرات قادرة على اختراق اجهزة المشتركين ورؤية محادثاتهم ورؤية سطح المكتب ومشاهدة الكاميرا وتصفح كل ملفات الجهاز يعني سيطرة كاملة ؟؟؟؟

وشكرا لكم

newman2009
27-07-2012, 07:27
يظهر ان مفيش حد في المنتدى وبكلم نفسي !

hashome
28-07-2012, 04:39
الرجاء الرد من خبراء السيرفرات

هل ممكن صاحب السيرفر يخترق جهازي ويعرف ملفاتي

هل ممكن يعرف باسورداتي وايميلاتي لأن دي تبقى مشكلة كبيرة

هل ممكن يقرأ محادثتي من كتابة او فيديو أو صوت؟

وانا مش خايف من حاجه انا بس خايف على خصوصيتي ومعرفش نوع السيرفر اللي عنده ايه هل ميكروتك او لا لكنه مفعل الكاش ومش بعيد يكون شايف الموضوع اللي انا بكتبه الوقت

الرجاء الرد من الخبراء والتفاعل في الموضوع لأنه يهم الكثيرون وبحسب علمي السيرفر ممكن يدي لصاحب الشبكة صلاحيات كبيرة فما هي هذه الصلاحيات وايه حدودها يعني ؟؟؟؟

وانا مشترك مع اتنين واحد بيفتح صفحه بدخل فيها الاسم وكلمة المرور ومكتوب عليها سيرفر ميكروتك والتاني صفحة هو اللي مصممها فإزاي اعرف نوع سيرفره ؟ وبمعنى اخر هل كل انواع السيرفرات قادرة على اختراق اجهزة المشتركين ورؤية محادثاتهم ورؤية سطح المكتب ومشاهدة الكاميرا وتصفح كل ملفات الجهاز يعني سيطرة كاملة ؟؟؟؟

وشكرا لكم
هو ممكن يستخدم الهاكر فى ذالك لكن ميعرفش من السرفر اللى موجود على حد علمى

ahmed-hn
28-07-2012, 05:26
اى سيرفر تقصد
هل سيرفر دمين
ام سيرفر لتوزعي النت فقط
سيرفر دومين انت مربوط علية
على العموم سيرفر الدمين بيستخدم فى الشبكات وربط على الاحهزة على الدومين مش محتاج يخترقك لانة بشاهد كل شىء
وبشاهد ملفاتك
ام سيرفر الميكروتك بتوزريع النت فمختلف لايتسطع مشاهدتة ملفاتك او مراقبتك
لاكن بلنسبة للهكر فى هكر يتسطيع اختراق الشبكات المحلية او الدخلية المشترك فيها جهازين او اكثر

BAZOOKA_N2O
28-07-2012, 06:33
لا أحد يستطيع تأكيد أو نفي قدرة صاحب الشبكة على اختراق الاجهزة :confused:
باختصار لا توجد مايسمى بالحماية المطلقة :ah48:
فالحرب مستمرة بين المخترقين ووسائل التأمين الى الأبد :ah18:
تماما كما هي بين اللصوص والشرطة :rolleyes:
ولكن هذا لايمنع من اتخاذ تدابير الوقاية والتأمين بأحدث صورها
:ah28:
سلح نفسك باستخدام firewall قوية مثل المرفقة مع برنامجESET Smart Security 5 (https://www.eset.com/download/home/detail/family/5/)
وامنع صلاحيات المشاركة المحلية sahring
واغلق خاصية remote desktop

واذا كنت لا تقوم بصيانة جهازك بنفسك فلا تلجأ اليه لعمل اي شئ بجهازك مادمت لا تثق به

sn77sn
28-07-2012, 21:15
جهازك في الدومين ام لا؟؟؟هوه الي فورمه الك و لا لا؟؟؟؟؟

newman2009
31-07-2012, 21:23
جهازك في الدومين ام لا؟؟؟هوه الي فورمه الك و لا لا؟؟؟؟؟

معرفش بصراحة يعني ايه في الدومين ! انا بفتح جهازي وبتخرج لي صفحة ادخل فيها اليوزر نيم والباسورد عشان اتصل بالنت وهو واحد عامل شبكة وبيوزع منها وصلات لكنه متحكم في السرعات عن طريق السيرفر وياريت حضرتك تعرفني جهازي في الدومين ازاي؟

newman2009
31-07-2012, 21:24
الايزا أولا ثم الميكروتك لأني سمعت ان الايزا يقدر يسيطر اكتر على الجهاز بحيث يشوف ملفاتي وسطح مكتبي وكل شيء وباسورداتي

newman2009
31-07-2012, 21:28
اى سيرفر تقصد
هل سيرفر دمين
ام سيرفر لتوزعي النت فقط
سيرفر دومين انت مربوط علية
على العموم سيرفر الدمين بيستخدم فى الشبكات وربط على الاحهزة على الدومين مش محتاج يخترقك لانة بشاهد كل شىء
وبشاهد ملفاتك
ام سيرفر الميكروتك بتوزريع النت فمختلف لايتسطع مشاهدتة ملفاتك او مراقبتك
لاكن بلنسبة للهكر فى هكر يتسطيع اختراق الشبكات المحلية او الدخلية المشترك فيها جهازين او اكثر

اظن انه سيرفر لتوزيع النت فقط والتحكم في سرعات المشتركين شبكة صغيرة مكونه مثلا من 30 شخص لكن لو حضرتك تقصد دومين يعني استضافة مواقع على السيرفر فالاجابة لا بس انا خايف يكون سيرفره ايزا ISA سمعت انه بيعطي صلاحيات للتجسس على كل شيء في جهاز المشترك وطبعا انا قلقان على خصوصيتي وايميلاتي مش اكتر والله وبمعنى اخر مش حابب يستغفلني.

newman2009
31-07-2012, 21:48
هو ممكن يستخدم الهاكر فى ذالك لكن ميعرفش من السرفر اللى موجود على حد علمى

تقصد برامج التجسس بدون زرع باتش ؟ sniff او spoffing?

hashome
31-07-2012, 22:15
تقصد برامج التجسس بدون زرع باتش ؟ sniff او spoffing?

اكيد وفيه برامج اخرى لو السرفر متحماش كويس وطبعا مابان السرفر بايده اقدر اعمل اى حاجه ولا انتى فيرس ولا اى شىء
ولست محتاج لاى برامج هاكر

newman2009
31-07-2012, 22:29
اكيد وفيه برامج اخرى لو السرفر متحماش كويس وطبعا مابان السرفر بايده اقدر اعمل اى حاجه ولا انتى فيرس ولا اى شىء
ولست محتاج لاى برامج هاكر

طيب الخطوات الأساسية لحماية الجهاز ايه؟ انا مركب فايروول outpost pro ومانع مشاركة الملفات وياريت تردوا على سؤالي بخصوص سيرفر الايزا

ahmed-hn
31-07-2012, 23:09
لا يستطيع ان يخترقك عن طريق سيرفر الايزا
اهم شىء تكون بتعمل ابديت للويندوز لغلق الثغرات الامنية
استخدام فير ول
ومتابع الفيرول بلحث عن المللفات المفتوحة المتصلة بلنت
كتاية msconfig
والبحث فى satrtup
عن الملفات الغريبة ايلى تفتح فى بدياة تشغيل الجهاز

newman2009
01-08-2012, 02:54
استخدام فير ول
كتاية msconfig
والبحث فى satrtup

جزاك الله خيرا طيب ولا يقدر يخترقني عن طريق سيرفر الميكروتك؟

ahmed-hn
01-08-2012, 03:07
لا ايزا ولا سيرفر الميكروتك

newman2009
01-08-2012, 03:11
مشكور اخي بس يقال ان صاحب سيرفر الميكروتك يقدر يعرف انا بتصفح اي موقع عن طريق السيرفر الكلام ده صح ولا غلط؟

hashome
01-08-2012, 04:12
استخدام فير ول
كتاية msconfig
والبحث فى satrtup

الان يمكن الاختراق اى شىء فاى سرفر تحتاج الى الاحتراف وفى الاخر تخترق هذه السرفرات لاتقل ياخى لايستطيع

ahmed-hn
01-08-2012, 04:22
يا هندسة الاح لا يقصد ان بخترق السرفرات هو يسال لو هو موصل نت من سيرفر ايزا او سيرفر ميكروتك هل سهل اختراقة
طبعا لاء
لا تسهل هذة السرفرات الاخترق
الاختراق يتم عن طريق الشبكة الداخلية
موضع الاختراق كبير
ووجود الانتى فيرس والفيرول وترقيع الثغرات كلها لتقليل وتصعيب الاختراق لا يوجد جهاز بدون اختراق يعنى اى جهاز تعرف عنونة تستطيع اختراقة وهذا فقط لبروفيشنال فى الاختراق

sn77sn
01-08-2012, 06:29
شوف عزيزي...اولا لا سيرفر ايزا ولا الميكروتيك ما بيقدرش يشوف باسورداتك و لا ما تكتبه في الماسنجر ولا ايميلاتك...حتى الكلام الي تكتبه في هذا الفورم لا يستطيع ان يراه...فقط يستطيع ان يرا اي المواقع انت تفتح بسسس ..قصدي يشوف لنك المواقع الي انت فاتحها مثل www.arabhardware.net (https://www.arabhardware.net) او www.yahoo.com (https://www.yahoo.com) اذا انت كنت فاتح ياهوو...وهكذا.
زين اسالك سوال..الباسورد الي انت تحكي عليه...هل تدخله في صفحة الانترنت و لا عند فتحك للجهاز؟؟؟ سوال اخير و هذا هو الاهم لازم تجاوبني عليه...الجهاز بتاعك هوه الي امفرمتو ليك ولا انت؟؟ ارجو الاجابة على اسالتي حتى اقدر اساعدك ....تحياتي

newman2009
01-08-2012, 18:20
شوف عزيزي...اولا لا سيرفر ايزا ولا الميكروتيك ما بيقدرش يشوف باسورداتك و لا ما تكتبه في الماسنجر ولا ايميلاتك...حتى الكلام الي تكتبه في هذا الفورم لا يستطيع ان يراه...فقط يستطيع ان يرا اي المواقع انت تفتح بسسس ..قصدي يشوف لنك المواقع الي انت فاتحها مثل www.arabhardware.net (https://www.arabhardware.net) او www.yahoo.com (https://www.yahoo.com) اذا انت كنت فاتح ياهوو...وهكذا.
زين اسالك سوال..الباسورد الي انت تحكي عليه...هل تدخله في صفحة الانترنت و لا عند فتحك للجهاز؟؟؟ سوال اخير و هذا هو الاهم لازم تجاوبني عليه...الجهاز بتاعك هوه الي امفرمتو ليك ولا انت؟؟ ارجو الاجابة على اسالتي حتى اقدر اساعدك ....تحياتي

الف شكر اخي يعني هو ممكن يشوف عنوان الموقع فقط لكن ميقدرش بشوف الرابط كامل زي موضوعنا ده ؟
https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=311739&page=2

بخصوص أسألتك في باسورد انا اللي عامله لجهازي وفي باسورد ويوزر نيم هو اللي عاملهم وكتبهم لي في ورقة وبكتبتهم في صفحة انترنت عشان النت يشتغل عندي لأنهم خاصين بالسيرفر يعني من الاخر هو ملمسش جهازي.

بخصوص السؤال الاخير طبعا انا اللي مفرمت جهازي وبثبت عليه الوندوز بنفسي مش بخلي أي شخص اصلا ينزل برامج على جهازي ولا بقعد اي شخص قدام جهازي.

شكرا لاهتمامك

sn77sn
01-08-2012, 21:28
:Dخلاص حط في بطنك بطيخا صيفي انت كده في السليم..
يبقا حاجة و حدة بس انك تكون محمل انتيفايروس محترم مثل كسبرسكي او زون الرت...و السلام عليكم:ah7:

newman2009
02-08-2012, 01:37
:Dخلاص حط في بطنك بطيخا صيفي انت كده في السليم..
يبقا حاجة و حدة بس انك تكون محمل انتيفايروس محترم مثل كسبرسكي او زون الرت...و السلام عليكم:ah7:

مشكور يا زعيم بس سؤال اخير حضرتك جربت التعامل مع سيرفرات ميكروتك او ايزا ؟

sn77sn
02-08-2012, 10:56
اي...شغال عليهم

newman2009
03-08-2012, 05:23
الف شكر ,, بس ايه رائي حضرتك في البرنامج ده يقال انه بيتجسس بدون باتشات !!!
https://www.atelierweb.com/rcomm/index.htm

sn77sn
03-08-2012, 07:45
هذا البرنامج و غيره مثل Dameware و IDeal Remote 2012 هذه البرامج تعمل اذا كان الجهاز المراد الربط به في بيئة الدومين او اذا كان الشخص الذي يريد الارتباط بالجهاز يعرف اليوزر نيم و الباسوورد تبع الجهاز الذي يريد الارتباط به....غير ذلك لا يستطيع:ah7:....و للعلم البرامج هذي مو للتجسس وانما لمساعدة الادمن او الهيلب ديسك ليرتبط بالاجهزة الموجودة في الشبكة التي يعمل بها من مكانه...والا فانه حيصير مثل الفريرة في المبنى مره هنا و مرة هنا يلبي في متطلبات اليوزرز و مشاكلهم .:D.حيث ان هذه البرامج تنسق مع شركات الانتي فايروس حتى لا يتم اعتبار برامجهم مثل الفيروس على الاجهزة لذلك لما بتجي و تصطب هذه البرامج على جهاز فيه انتي فايروس لا يعطيك تحذير لانه اصلا معطة له الاذن...و السلام عليكم

newman2009
03-08-2012, 18:47
احسنت اخي انت كده افدتني وافدت الجميع فبارك الله فيك :ah7:

sn77sn
03-08-2012, 19:08
بارك الله في الجميع:ah7:...واخيرا ليكن في معلومك ان اختراق الاجهزة في هذه الايام ليس بالموضوع السهل ابدا اذ ان الخبراء في مايكروسوفت و باقي شركات الحماية قد اغلقوا كل الثغرات المحتملة...وان اي حد ياتي و يتشطر عليك ويقوللك انه يستطيع ان يخترق جهازك هذا كله كلام فارغ:ah32: اذا لم يعرف الباسوورد تبعك...والا فان الشركات و المصارف و الدنيا كلها تبطل تستعمل كومبيوترات و نرجع الى ايام الاقلام و السجلات و الرفوف :D السلام عليكم

newman2009
04-08-2012, 02:07
بارك الله في الجميع:ah7:...واخيرا ليكن في معلومك ان اختراق الاجهزة في هذه الايام ليس بالموضوع السهل ابدا اذ ان الخبراء في مايكروسوفت و باقي شركات الحماية قد اغلقوا كل الثغرات المحتملة...وان اي حد ياتي و يتشطر عليك ويقوللك انه يستطيع ان يخترق جهازك هذا كله كلام فارغ:ah32: اذا لم يعرف الباسوورد تبعك...والا فان الشركات و المصارف و الدنيا كلها تبطل تستعمل كومبيوترات و نرجع الى ايام الاقلام و السجلات و الرفوف :D السلام عليكم

غلى فكرة انا جربت البرنامج اللي بيشتغل بدون باتش على جهازي بمجرد ما كتبت اسم الكمييوتر ( الخاص بي ) عمل اتصال !!!!!!!! وجاب لي سطح المكتب مع ومطلبش لا باسورد ولا اي شيء !

sn77sn
04-08-2012, 06:27
انت اكيد جربته على نفس الكومبيوتر...لو جربته على الكومبيوتر نفسه طبعا مش حيسأل...بس جربه من كومبيوتر ثاني على الشبكة و حاول تربط بكومبيوترك بالتأكيد حيسأل...مستحيل لو ميسألش...اذا مسألش وربط على طول فانا سوف اترك شغل الاي تي و اروح ابيعلي بطيخ هههه...وللعلم لازم يكون اليوزر الي حتربط بيه له صلاحيات الادمن...والا لن يربط...لانه في كل الاحوال سيقوم بزرع باتش في جهة الكومبيوتر المراد الربط به وعملية زرع هذا الباتش تتطلب صلاحيات اضافة برنامج والتلاعب في الريجيستري...و هذه الصلاحية غير متوفرة في اليوزر العادي...والا لكان الدومين و الاكتف دايريكتوري كله كلام فارغ... لا يوجد طريقة في العالم تأتيك بدسكتوب كمبيوتر اخر من غير باتش ومن غير صلاحيات ادمن....و السلام عليكم

newman2009
04-08-2012, 20:05
this computer is offline
انت اكيد جربته على نفس الكومبيوتر...لو جربته على الكومبيوتر نفسه طبعا مش حيسأل...بس جربه من كومبيوتر ثاني على الشبكة و حاول تربط بكومبيوترك بالتأكيد حيسأل...مستحيل لو ميسألش...اذا مسألش وربط على طول فانا سوف اترك شغل الاي تي و اروح ابيعلي بطيخ هههه...وللعلم لازم يكون اليوزر الي حتربط بيه له صلاحيات الادمن...والا لن يربط...لانه في كل الاحوال سيقوم بزرع باتش في جهة الكومبيوتر المراد الربط به وعملية زرع هذا الباتش تتطلب صلاحيات اضافة برنامج والتلاعب في الريجيستري...و هذه الصلاحية غير متوفرة في اليوزر العادي...والا لكان الدومين و الاكتف دايريكتوري كله كلام فارغ... لا يوجد طريقة في العالم تأتيك بدسكتوب كمبيوتر اخر من غير باتش ومن غير صلاحيات ادمن....و السلام عليكم
فعلا جربته على الكومبيتور بتاعي فاشتغل لكن لما حاولت اجربه على كومبيوترات تانيه في الشبكة لعل وعسى يظهر لي سطح المكتب وخلافه كان بيقول لي this computer is offline وكنت بجرب بأسم الكمبيوتر مره ومره تانيه برقم الاي بي والنتيجة كانت واحده
this computer is offline
المهم يازعيم اطمن؟ لأني خايف بصراحة يكون صاحب الشبكة عنده برنامج تجسس بيبين له سطح مكتب اي جهاز خصوصا انه يعرف ناس لها خبرة في الشبكات وعلى فكرة بتجيني هجمات arp scan وبلغته بها فقال لي اطمن محدش يعمل هاك ولا حاجه فكنت عاوز اسألك هجمات ال arp scan دي جايه من السيرفر لحفظ الكاش مثلا ؟ ولا هو بيحاول يعرف كم يوزر اون لاين فقط ؟