المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : [مصر] اريد شراء شاشة 32 بوصة في حدود 2600 جنيه

abou7mied
26-07-2012, 17:55
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
..

- أقصى ميزانية محددة:2600
- استخدامك للجهاز: تلفزيون
- حجم الشاشة و الدقة (Resolution) التي تستخدمها: لا أعرف دقةً محددة
- القطع التي تنوي شراءها: شاشة فقط
- القطع التي ستعيد استخدامها من الجهاز القديم: لا شيء
- ميعاد شراء الجهاز: اليوم بإذن الله
- مكان الشراء: منيا القمح - الزقازيق - الشرقية
- محل سكنك: الشرقية

..

أخواني الكرام : إن شاء الله أنا أنوي الشراء اليوم ، لذا برجاء مساعدتي

سبب طرحي للموضوع أني كنت سأشتري شاشة معينة لكن حبيت أستشيركم ،،

كنت أنوي شراء هذه الشاشة : ToShiba Regza 32C3030

https://cdn4.mos.techradar.com///classifications/home-entertainment/tv/tvs-displays/lcd/images/toshiba-regza-32c3030db-580-75.jpg

أنا اخترت الشاشة دي لأني شوفتها عند عمي ،، هوا لسة شاريها جديدة بـ 2700 قسط ( 3360 كاش )

صراحة أنا لم أقرأ نوعها بالظبط كل ما أعرفه عنها أنها من نوع Regza وأبعاداها 32 بوصة

فرجاءاً إذا كان عندكم أي رأي فيها تساعدوني ،، لأني سأشتريها اليوم بإذن الله ،، بعد المغرب أو العشاء

وجزاكم الله كل خير

والرجاء الرد السريع ،، وآسف لأني وضعت الموضوع متأخراً

والسلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته

Mahmoud Essam
26-07-2012, 21:17
مرحبا بك فى المنتدى و يا أخى شاشة التوشيبا اللى حضرتك وضعها من عيوبها انها HD READY يعنى دقتها 1366x768 و ليست FULL HD و كمان ليست LED و من رأيى احسن شاشة 32 بوصة و FULL HD هى Samsung Series 5 LA32C530 C530 32 inch LCD HDTV بسعر 2400 ج و لو عايز شاشة توشيبا بس HD READY ارشحلك : Toshiba Power TV 32PB200E 32 inch LED LCD HDTV بسعر 2500 ج فهى LED يعنى احسن من اللى انتا وضعها .

abou7mied
26-07-2012, 23:05
مرحبا بك فى المنتدى و يا أخى شاشة التوشيبا اللى حضرتك وضعها من عيوبها انها HD READY يعنى دقتها 1366x768 و ليست FULL HD و كمان ليست LED و من رأيى احسن شاشة 32 بوصة و FULL HD هى Samsung Series 5 LA32C530 C530 32 inch LCD HDTV بسعر 2400 ج و لو عايز شاشة توشيبا بس HD READY ارشحلك : Toshiba Power TV 32PB200E 32 inch LED LCD HDTV بسعر 2500 ج فهى LED يعنى احسن من اللى انتا وضعها .

جزاك الله كل خير أخي الحبيب على ردك

طب حضرتك الآن وضعتلي نوعين ( توشيبا وسامسونج ) وصراحة ليس لي دراية بمدى أفضلية الشركتين

شاشة سامسونج تبدو جيدة ،، بما تنصحني ؟ ، يعني أنا صراحة مش عارف أشتري سامسنوج ولا توشيبا ولا LG ، ولا أي ماركة أخرى ؟

وهل شاشة سامسونج التي وضعتها LED أيضاً أم LCD ؟؟

-----

بالمناسبة أنا بحثت عن صور الشاشتين ووجدت هذه الصور ، هل هي ما تعني ؟

- سامسونج

https://www.google.com.eg/url?source=imglanding&ct=img&q=https://cdn.sulitstatic.com/images/2011/1220/033040823_033024166149bcc37e238225efe389e0b7739fa0 b53fe30fb.jpg&sa=X&ei=BLARUNtO0MiyBsLJgZgG&ved=0CAkQ8wc&usg=AFQjCNEvfxBGf3haXvnIm0DbyWhkL8PcKg

- توشيبا

..

ومرة أخرى ،، جزاك الله كل خير على ردك

Mahmoud Essam
27-07-2012, 01:26
هيه الشاشة السامسونج افضل من التوشيبا لانها FULL HD و الشاشة السامسونج ليست led بل هى LCD و هناك شاشة سامسونج أخرى افضل من السامسونج الاولى بسعر 2998 ج و هى Samsung UA32EH4500 و مميزاتها انها LED و SMART TV يعنى فيها WiFi و FaceBook و Twitter و Youtube و Skype . و لك انت الاختيار الاخير . ارجو ان يكون ردى قد افادك .

abou7mied
27-07-2012, 04:08
هيه الشاشة السامسونج افضل من التوشيبا لانها FULL HD و الشاشة السامسونج ليست led بل هى LCD و هناك شاشة سامسونج أخرى افضل من السامسونج الاولى بسعر 2998 ج و هى Samsung UA32EH4500 و مميزاتها انها LED و SMART TV يعنى فيها WiFi و FaceBook و Twitter و Youtube و Skype . و لك انت الاختيار الاخير . ارجو ان يكون ردى قد افادك .

طب شاشة السامسونج الـ SMART TV أفضل من أي ناحية ؟

أنا بحثت عتها ووجدت ما تتكلم عنه أنها تدعم WIFI & FACEBOOK & TWITTER & SKYPE & YOUTUBE وهي شاشة LED ،، لكن اتضح أنها Ready HD ،،

https://www.samsung.com/nz/consumer/tv-audio-video/television/led-tv/UA32EH4500MXRD

Resolution1366 × 768

؟؟

فشاشة السامسونج السابقة ( Samsung Series 5 LA32C530 C530 32 inch LCD HDTV)
Full HD

لكنها ليست LED ،، ومشكلة التوشيبا أنها Ready HD أيضاً ،،

صراحة أنا الآن في حيرة ،، فما يميز الساسمونج المطروحة آخراً أنها SMART TV ،، :confused:

طب هل هناك شاشة سامسونج LED و Full HD ؟؟

صراحة أنا تعبتك معايا أخي محمود ،، رجاءاً سامحني ،، وساعدني إن استطعت :ah32: ، وجزاك الله خيراً أخي الفاضل ،

أنتظر ردك :ah7:

Mahmoud Essam
27-07-2012, 04:48
لا يوجد تعب أخى الكريم بص هوه انا عندى شؤال هوه حضرتك هتستخدم الشاشة على الكمبيوتر ولا على رسيفر HD ؟ اصل لو على رسيفر يبقى مفيش فرق كبير بين HD READY و FULL HD لكن لو هتستخدم على كمبيوتر يبقى FULL HD افضل . هوه فيه شاشة سامسونج LED و FULL HD بسعر 3000 ج و هذه هى الشاشة Samsung Series 5 EH5000 32 inch LED LCD HDTV . اى سؤال انا تحت امرك .

abou7mied
27-07-2012, 05:20
لا يوجد تعب أخى الكريم بص هوه انا عندى شؤال هوه حضرتك هتستخدم الشاشة على الكمبيوتر ولا على رسيفر HD ؟ اصل لو على رسيفر يبقى مفيش فرق كبير بين HD READY و FULL HD لكن لو هتستخدم على كمبيوتر يبقى FULL HD افضل . هوه فيه شاشة سامسونج LED و FULL HD بسعر 3000 ج و هذه هى الشاشة Samsung Series 5 EH5000 32 inch LED LCD HDTV . اى سؤال انا تحت امرك .

آسف على تأخري في الرد ،،

صراحة أنا سأستخدمها على ريسيفر ،، حتى أنه مش HD ( الريسيفر ) ،، ممكن أغيره بعدين إن شاء الله ،، لكن ممكن في بعض الأوقات أشغلها على الكومبيوتر خصوصاً أن جهازي إمكانياته عالية ويشغل ألعاب كبيرة ،، لكن أنا سألت نفستي وقلت هتفرق آيه يعني Full HD من Ready HD ،، ^^

أنا عجبتني شاشة السامسنوج SMART TV لأنها تدعم Wifi و Skype ،،

صراحة الشاشتين 100 100 ^^ :-

Samsung UA32EH4500 Smart TV
و
Samsung Series 5 EH5000

الأولى ممتازة لأن بها WIFI

،،

أنا قررت إن شاء الله أشتري Samsung UA32EH4500 Smart TV ،، على الأقل أبقى أكلم والدي من Skype :D

جزاك الله كل خير أخي محمود ،،

ولو رأيك أني اشتري الثانية يا ريت تقول ،، والسلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته

Mahmoud Essam
27-07-2012, 06:52
أنتا عايز رأيى الشاشة السامسونج Smart دية ممتازة و امكانياتها مذهلة و بعدين شاشة LED و كمان الفرق بين HDReady و FULL HD ليس كبيرا للدرجة . و انتظر برضو اراء باقى الاعضاء .

abou7mied
27-07-2012, 22:37
أنتا عايز رأيى الشاشة السامسونج Smart دية ممتازة و امكانياتها مذهلة و بعدين شاشة LED و كمان الفرق بين HDReady و FULL HD ليس كبيرا للدرجة . و انتظر برضو اراء باقى الاعضاء .

طب معلش سؤال أخير نختم بيه الموضوع ،، هل الشاشة السامسونج الSamrt لو شغلت عليها فيديوهات 1080p مش هتشتغل ؟ ،، ولا هتشتغل وتكون بطيئة ، ولا هتشتغل بس جمال الفيديو ودقته مش هيكون واضح ؟ ،،

- سؤال آخر : معلش لو حضرتك تعرف إمكانيات الشاشة ، هل الميكريفون مدمج ؟ ،، ولا بيتم توصليه خارجياً ؟

ربنا يبارك أخي محمود ،، والسلام عليكم

Mahmoud Essam
27-07-2012, 23:18
أخى بص لذالك الرابط https://www.moshtry.com/hd-resolutions-guide/ هيفيدك بخصوص الفرق بين HD READY و FULL HD و هو موجود به انك لن تلاحظ الفرق بين HD READY و FULL HD فى الشاشات الاقل من 37 بوصة و بالنسبة لامكانيات الشاشة بصراحة لا اعرف اصل حوار الميكروفون دة مش موجود فى امكانيات الشاشة فى موقع سامسونج و ايضا الشاشة ليس بها كاميرا . شوف اختيارك و ابقى قولى هتختار اية ؟ .

abou7mied
28-07-2012, 06:01
أخى بص لذالك الرابط https://www.moshtry.com/hd-resolutions-guide/ هيفيدك بخصوص الفرق بين HD READY و FULL HD و هو موجود به انك لن تلاحظ الفرق بين HD READY و FULL HD فى الشاشات الاقل من 37 بوصة و بالنسبة لامكانيات الشاشة بصراحة لا اعرف اصل حوار الميكروفون دة مش موجود فى امكانيات الشاشة فى موقع سامسونج و ايضا الشاشة ليس بها كاميرا . شوف اختيارك و ابقى قولى هتختار اية ؟ .

إن شاء الله أنا ناوي على الشاشة الـ Smart ،، إن شاء الله سأشتريها اليوم ،، سأذهب مع خالي إلى الزقازيق إن تيسر الحال ،، سنشتريها من شركة الغزاوي بإذن الله

هل تعتقد بأنها ستكون متوفرة إذا كان لك دراية بهذه الشركة ؟؟ ،، أو هي متوفرة بسهولة يعني بإذن الله في أماكن كثيرة ؟ ،،

أدعيلي بالتوفيق ف الشراء وجزاك الله كل خير ،، والله مش عارف أشكرك ازاي ،، عموماً جزاك الله خيراً

Mahmoud Essam
28-07-2012, 06:26
أخى بصراحة انا من القاهرة فمعرفش شركة الغزاوى ديه . على العموم هوه التلفزيون متوفر فى B-TECH و Cairo Sales Stores و RaYa و مكتوب على موقع شركة cairosalesstores ان النقل مجانا فشوف ممكن ينقلولك التلفزيون مجانا و هذا هوه موقع الشركة https://cairosalesstores.com شوف اتصل بيهم و استفسر و ربنا يوفقك فى شرائه .

abou7mied
28-07-2012, 06:37
أخى بصراحة انا من القاهرة فمعرفش شركة الغزاوى ديه . على العموم هوه التلفزيون متوفر فى B-TECH و Cairo Sales Stores و RaYa و مكتوب على موقع شركة cairosalesstores ان النقل مجانا فشوف ممكن ينقلولك التلفزيون مجانا و هذا هوه موقع الشركة https://cairosalesstores.com شوف اتصل بيهم و استفسر و ربنا يوفقك فى شرائه .

اللهــم آمين ،، طب أنا هقوله على موضوع النقل ده ،، لأن أنا صراحة مليش يد في الموضوع ألا إني اختار ،، أتوقع انه هيقولي لازم نروح عشان نشوف الشاشات اللي هناك ممكن حاجة تانية تعجبنا ،، بس إن شاء الله هنجيب ال Smart ،، حكاية النقل دي مش مشكلة بالنسبة لنا بإذن الله ،، إن شاء الله أبشرك بالشراء https://arabhardware.net/forum/images/smilies/smile.png :)

abou7mied
29-07-2012, 07:35
قمت بمشاركة ردودك والموضوع في بعض مواضيع طلبات شراء الشاشات ،، والجهد منسوب إليك ليستفاد غيرنا :ah7:

https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=310503&p=2298313&highlight=#post2298313
https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=311905&p=2298314&highlight=#post2298314

،، تم تأجيل موعد الشراء لليوم :D ، مش عارف ايه حكاية التأجيل ده ،، بإذن الله سيكون اليوم

Mahmoud Essam
29-07-2012, 08:01
شكرا لك أخى عبد الحميد على مشاركة الردود و يارب يستفاد منها الاعضاء السائلين و اكون مُوفق فى هذه الردود و ربنا يوفقك فى شراء الشاشة و لما تشتريها ابقى قولى ادائها عامل ازاى ؟ . و رمضان كريم .:):D

abou7mied
29-07-2012, 18:38
شكرا لك أخى عبد الحميد على مشاركة الردود و يارب يستفاد منها الاعضاء السائلين و اكون مُوفق فى هذه الردود و ربنا يوفقك فى شراء الشاشة و لما تشتريها ابقى قولى ادائها عامل ازاى ؟ . و رمضان كريم .:):D

الشكر لله أخي الخالي ،، إن شاء الله موفق فيها وفي حياتك بإذن الله ،، اللهــم آميــن ،، إن شاء الله أنا رايح اشتريها دلوقت بإذن الله بعد الفطار ،،

الله أكرم

معلش توضيح بسيط ،، اسمي أحمد ،، كتبت لقب Abou7mied = ابوحميــد :D

أشكرك لمتابعة الموضوع باستمرار ،، ورمضان كريم علينا جميعاً إن شاء الله

abou7mied
03-08-2012, 02:39
أخي محمود ، تم شراء شاشة غير الـ SMART وهي samsung eh4800 ،، بسعر 2900 جــ ،، كان في شاشات أيضاً سامسونج معروضة وصورتها واضحة جداً وارئعة في حدود 2300 - 2500 جــ ،، لكن أعجبتني هذه الشاشة ،، وأيضاً بها سماعات قوية ، وسماعة ( صب ، كما يقولون ) في وسط الشاشة بالأسفل ،، لكن هل سعرها غالي ؟

لكن للأسف بعد الشراء ،، وبعد رجوعي للبيت وجدت مشكلة بالصوت ،،

في صوت تكتكة كدا كل تقريباً ثانية ،، هي غير ملحوظة إلا لما يكون الصوت منخفض ،، وأيضاً الصوت كل تقريباً 10 ثواني يقطع ويرجع ثانيةً في وقتها ،،

ازعجتني هذه الأشياء جداً ،، للأسف هاضطر أرجعها يوم السبت بإذن الله ،، أنا سألتهم عن الشاشة eh4500 الـ Smart بس للأسف قالوا غير موجودة ، وأيضاً الشاشة eh5000 غير موجودة ،،

طب أنا لما اروح بإذن الله أغيرها واجيب شاشة من اللي ف حدود 2300 - 2500 ، ولا دي جيدة ؟ ،،

مزايا الشاشة اللي اشتريتها ( الشاشة LED وبعها مخرجين HD ومكان للفلاش ميموري ، سماعات GigaSound )

صراحة أنا تضايقت جداً أني لم أجد الشاشة ال Smart ، وكنت زعلان موووت لما رجعت ولاقيت الشاشة فيها مشاكل ،، شكلي لم أوفق ف الشراء ،، والله نفسي أشتري الشاشة الـ Smart جداً ،، بس للأسف مش هقدر اشتري ألا من المكان ده ،،

طب أنا لو رجعت الشاشة هيغيروها فقط ؟ ولا ممكن ارجعها ؟ ،، أصل انا صراحة مش اللي بشتري أنا رايح مع خالي ،، جزاك الله خيراً

Mahmoud Essam
03-08-2012, 05:14
هيه الشاشة جيدة أخى و سماعاتها قوية و لكن الشاشة ظهرت بها مشكلة فروح المحل و بدلها او رجعها بس ياريت يا أخى تكتبلى الموديلات المتوفرة فى المحل عشان نختار احسن شاشة متوفرة و بعدين يا أخى فيه شركة Cairo Sales بتنقل مجانا و الشاشة Smart متوفرة عندها .

abou7mied
03-08-2012, 13:40
هيه الشاشة جيدة أخى و سماعاتها قوية و لكن الشاشة ظهرت بها مشكلة فروح المحل و بدلها او رجعها بس ياريت يا أخى تكتبلى الموديلات المتوفرة فى المحل عشان نختار احسن شاشة متوفرة و بعدين يا أخى فيه شركة Cairo Sales بتنقل مجانا و الشاشة Smart متوفرة عندها .

طب هينفع أرجعها ولا مينفعش غير إني أبدل فقط ؟ ،، للأسف كل الشاشات اللي هناك مكتوب عليها المميزات فقط بدون الموديل ،

يعني مثلاً ( LED - FlashMemory input - HDMI input ) ، الحاجات دي فقط ،، أنا أصلاً ساعتها كنت حيران خالص والله

وفي ماركات أيضاً Sony, Toshiba, Panasonic ،،

والله مكنتش عارف أختار آيه والشاشة دي اللي وقع عليها نظري ،،

إن شاء الله لو قدرت أرجعها واتصل بـ Cairo Sales ، يبقى تمام ،، ربنا يسهل

طب في رابط للشركة دي أو حتى رابط الشاشة عندهم ؟

Mahmoud Essam
03-08-2012, 20:29
بصراحة معرفش ممكن ترجع الشاشة ولا ؟ و بالنسبة لرابط الشركة هو https://cairosalesstores.com/ar/tvs-/780-samsung-tv-32-inch-led-ua-32eh4500.html

abou7mied
03-08-2012, 23:08
بصراحة معرفش ممكن ترجع الشاشة ولا ؟ و بالنسبة لرابط الشركة هو https://cairosalesstores.com/ar/tvs-/780-samsung-tv-32-inch-led-ua-32eh4500.html

؟؟ ،، امال أنا لما سألت مندوب المبيعات من الموقع قالي " هذا الموديل غير متوفر ، الموديلات المتوفرة هي: eh5000 " وكمان موديل لكن مش فاكره ،، وانا مكنتش لاقي رابط التليفزيون في الموقع ،، المهم كلمت واحد دلوقت وقلتله أنا كنت سألت ع التلفزيون eh4500 وتم الرد علي بأنه غير موجود ، هل سيكون متوفر في وقت قريب ، قال في خلال أسبوع ،، والله أنا مبقتش ولا عايز Smart ولا بتاع ،، أنا زهقت أصلاً وزهقتك معايا ،، المهم أنا هروح بكرة بإذن الله أغير الشاشة لو لاقيت نفس الموديل وشغال تمام من غير مشاكل هجيبه على البركة إن شاء الله :ah38: ، أو اجيب تلفزيون جيد في حدود 2400 ،،

معلش يا محمود أنا زهقتك ع الآخر ومفيش حد بيساعدني غيرك ربنا يجازيك خير ،،

سؤال آخير :ah32: ،، شوفت هناك ريسيفرات HD ،، بسعر تقريباً 400 أو 500 جنيه ،، وبيقولوا معاه ( سيرفر ) اشتراك لسنة بيشغل القنوات المشفرة ،،

أنا الرسيرفر اللي عندي دلوقت هو HUMAX F2-1002 ،، جودة الصورة MPEG 2 DIGITAL ،، هل لو جبت واحد HD ،، هتكون الصورة أوضح وأفضل ،، ولا على القنوات الـ HD فقط ؟

أصل الصورة بتاعته على الشاشة مش حلوة أوي ،، بس بحط ملفات FULL HD على الفلاشة وكانت شغالة تمام ماشاء الله وجودتها تمام والصورة فل :D

:ah7::ah7:

Mahmoud Essam
04-08-2012, 02:50
أخى لا يوجد زهق ولا حاجة هوه انتَ عملت اية فى الشاشة رجعتها ولا اية؟ و بالنسبة للشاشة لو تستطيع شراء EH 5000 فهى شاشة أكثر من رائعة و جودتها عالية و بالنسبة للرسيفر طبعا الرسيفر HD هيكون صورة أحلى بس مع القنوات HD و أنصحك برسيفر اسمه Qmax جوكر V2 دة رسيفر ممتاز و HD و معه سيرفر سنة بيفتح ART و الجزيرة و باقة SKY على الاوروبى و هذه الباقة بها كثير من القنوات HD و تذيع حلقات المصارعة مباشر من الحلبة و فيه Youtube و مكان USB لتسجيل من على القنوات و مشاهدة الافلام على الرسيفر و به فتحة LAN و يدعم USB MODEM يعنى بدل من DSL عشان تشغيل السيرفر ممكن تستخدم المودم .

abou7mied
04-08-2012, 05:09
أخى لا يوجد زهق ولا حاجة هوه انتَ عملت اية فى الشاشة رجعتها ولا اية؟ و بالنسبة للشاشة لو تستطيع شراء EH 5000 فهى شاشة أكثر من رائعة و جودتها عالية و بالنسبة للرسيفر طبعا الرسيفر HD هيكون صورة أحلى بس مع القنوات HD و أنصحك برسيفر اسمه Qmax جوكر V2 دة رسيفر ممتاز و HD و معه سيرفر سنة بيفتح ART و الجزيرة و باقة SKY على الاوروبى و هذه الباقة بها كثير من القنوات HD و تذيع حلقات المصارعة مباشر من الحلبة و فيه Youtube و مكان USB لتسجيل من على القنوات و مشاهدة الافلام على الرسيفر و به فتحة LAN و يدعم USB MODEM يعنى بدل من DSL عشان تشغيل السيرفر ممكن تستخدم المودم .

إن هروح أغيرها النهاردة بإذن الله على الساعة 10 كدا إن شاء الله ،، أنا الرسيفر اللي أحتاجه فقط اريده أنه يعلي الجودة فقط ،، لأن أنا صراحة مبتابعش التلفيزون كتير ،، قنوات قليلة أوي ( الرحمة - الناس - الجزيرة - قنوات الكرتون ( لاخواتي :D ) ، يعني غرضي كله مجرد رفع جودة الفيديو :ah35:

أخي هل عندك حساب على الفيس بوك ، أو الياهو أو محادثة فورية ،، إذا سمحت ممكن أضيفك عشان لو احتاجت حاجة ؟ ( لا ألزمك بإضافتي :ah7: )

، بس حكاية التسجيل على الفلاشة دي هتكون حاجة جميلة برضو ،، ربنا يسهل

abou7mied
08-08-2012, 01:03
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته ..
أحب أبشرك أخي الحبيب محمود أني قد قمت بتبديل الشاشة والحمد لله لقيت الشاشة UA32EH5000R
( LED - FULL HD )

الحمد لله الشاشة تعمل بشكل ممتاز حتى أنها أجمل من السابقة في الشكل والأداء ، والفرق فقط مجرد 90 جنيه ;) ،،

كنت عايز أعرف حاجة بسيطة هل حرف الـ R اللي في نهاية اسم الشاشة ده يفرق ، يعني في فرق بين ( EH5000 ) و ( EH5000R ) ؟؟

Mahmoud Essam
08-08-2012, 02:02
مبروك أخى أحمد على شراء الشاشة و يا رب تستمتع بها و يا أخى أحمد لا يوجد إختلاف تقنى و بالنسبة للرسيفر عملت فيه أيه ؟ زى مقولتلك لو هتشترى رسيفر HD يبقى اشترى QMax الجوكر V2

abou7mied
08-08-2012, 14:34
مبروك أخى أحمد على شراء الشاشة و يا رب تستمتع بها و يا أخى أحمد لا يوجد إختلاف تقنى و بالنسبة للرسيفر عملت فيه أيه ؟ زى مقولتلك لو هتشترى رسيفر HD يبقى اشترى QMax الجوكر V2

الله يبارك فيك أخي الحبيب ،، بالنسبة للرسيفر ، عشان أنا مكونتش معايا فلوس لأن أنا حتى دفعت 90 جنبيه فرق ، مكنش معايا تقريباً ألا 100 جنيه ،، إن شاء الله أشتريه ف المستقبل القريب بإذن الله ،، بالنسبة للتسجيل لما أسجل على الفلاشة هوا بيسجل HD برضو ولا بجودة عادية ؟ ، وهل هو بجودة HD ولا Full HD ولا مفيش أصلاً Full HD ،، يا ريت لو هو مش Full HD تكتبلي واحد Full HD ، مش هتفرق بالنسبة ليا أوي ، بس عشان أكون عارف برضو ، وأسعارهم إذا سمحت :ah32: ،

قريت في كلامك السابق

و يدعم USB MODEM يعنى بدل من DSL عشان تشغيل السيرفر ممكن تستخدم المودم .
هو السيرفر يحتاج إنترنت عشان يشتغل ؟

وجزاك الله خيراً ، والسلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته

Mahmoud Essam
08-08-2012, 19:53
أخى أحمد الرسيفر FULL HD و بالنسبة للتسجيل فتقريبا بيسجل HD و بالنسبة للسيرفر طبعا بيحتاج لنت لكى يتم الاتصال بالسيرفر لان السيرفر يستخدم نظام الشيرنج لتشغيل القنوات المشفرة .