المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : تحذير للاعضاء من العضو ezzatoov لانه نصب عليا في راكة بوردة

mmels
02-08-2012, 13:32
اسف لادارة المنتدي ان كان الموضوع ليس في مكانه الصحيح

الحمد لله رب العالمين.

العضو اسمه : احمد ع ...........

اتفقت منه علي شراء البورده asus z68 اللي كان عارضها للبيع واتفقنا علي ان البورده بكافة مشتملاتها واتفقنا علي السعر والميعاد تقابلنا قريبا من مول سوق العصر وهوه معاه البورده عادي شوفت البورده والمشتملات

ولم الاحظ للامانة عدم وجود الراكة الخلفية للبوردة ودفعت المال كاملا له كما اتفقنا

وعندما رجعت الي البيت وعند تركيب البورده فوجئت بعدم وجود الراكة البورده اتصلت به هل الراكة موجودة فرد عليا وقالي طبعا ومعلش انا كنت مستعجل وكده

قلتله خلاص ماشي انا نازل القاهرة كمان يومين ونتقابل هناك ................قالي تحت امرك وانا اسف والكلام اللي يدوخ ده :D ولاني صادق في تعاملاتي مع الناس فصدقته ....

علي يوم الثلاثاء اتصلت به واكدت عليه لتاني مرة عن وجود الراكة قالي والله موجوده

فبلغته انه يودي الراكة لماك.....(شركة غير مشتركة في متاجر عرب هاردوير ) غدا الاربعاء وانا حعدي اخدها من هناك للاستاذ ايهاب وهوه حيخليها عنده

علشان انا حروح اشتري من هناك باور واخد الراكة معي قالي ياعم تحت امرك ...............ولكني بس حوديها بعد الفطار

وطبعا انا رحت امبارح سوق العصر بعد الفطار وقعدت اتصل بيه وتليفونه طبعا مقفول وشكرا علي كده........................

فانا احذر الاعضاء من التعامل معه لان الي ينصب في راكة ويقول انها موجوده وهيه غير موجوده ممكن يضحك عليك في اي شيء اخر يعني مسألة مبدأ

.................والحمد لله علي كل شيء وحسبي الله ونعم الوكيل...............

dr.ahmed shahin
02-08-2012, 14:00
استنى بس عليه يعنى هو لو عاوز ينصب عليك هينصب عليك فى راكة !
كان باع لك مازر بورد بايظة ولا حاجة
ممكن يكون بس عنده ظروف مش اكتر او موبايله اتسرق ما الى ذلك طول بالك

mmels
02-08-2012, 14:09

ما هوه ده برده حيرني وخلاني اصدق في الاول برده ان ممكن تكون موجوده ولكني لما شفت البورده لقيت ان مستوي التراب والعفرة من ناحية الراكة اكثر من اي جهة اخري اي ان البورده كانت تعمل اصلا بدون راكة مجرد تحليل فقط

وع العموم انا تحيرت كثيرا في تسمية الموضوع وكنت عايز اعمل الموضوع بالعنوان (تحذير من العضو ....لانه ضحك عليا في راكة بوردة )

ولكني وجدت ان المسميات لا تختلف لان المبدأ واحد ولا يتجزأ.............

يا اخي لو البورده من غير راكة محدش حيشتريها يعني لو عرضتها للبيع حتنزل من تمنها كتير جداااااا

وتفتكر اخي البورده لو كانت فيها حاجه كان خدها ورجعها ورجعلي فلوسي تاني:confused:

ع العموم لو العضو صادف في كلامه .........طيب ليه متصلش بيا او بعتلي رسالة ع الخاص اخي الكريم

nasa100
02-08-2012, 14:13
كلام سليم ... فعلا ربما يكون حصلت عنده أي ظروف طارئة علشان كدة مردش عليك ..... الله أعلم

reda70
02-08-2012, 14:20
كلام مظبوط الراجل لو كان عاوز ينصب كان بعلك البوردة وفيها مشكلة بس اللى مزعلك ان شكل البوردة غالية والراكة هتخلى الشكل الجمالى بتاع البوردة مش هو
طيب سؤال نوع البوردة ايه

mmels
02-08-2012, 14:26
كلام سليم ... فعلا ربما يكون حصلت عنده أي ظروف طارئة علشان كدة مردش عليك ..... الله أعلم

نفس ردي السابق علي اخي احمد شاهين

كلام مظبوط الراجل لو كان عاوز ينصب كان بعلك البوردة وفيها مشكلة بس اللى مزعلك ان شكل البوردة غالية والراكة هتخلى الشكل الجمالى بتاع البوردة مش هو
طيب سؤال نوع البوردة ايه

كلام سليم زي ماقلت لحضرتك اصبر عليه شويه وبعدين لكل كل الحق

نفس ردي اخي محمد

محمدابو عبدالله
02-08-2012, 14:27

كلام سليم زي ماقلت لحضرتك اصبر عليه شويه وبعدين لكل كل الحق

anahmedm
02-08-2012, 14:33
تقريبا البردة من غير راكة لان لو فى راكة كانت هتبقى موجودة مع البردة

هو جابلك البردة علشان ياكد لك انو مش بينص او مفيش نية لانة حب يفهمك انو لو عايز ينصب كان نصب عليك ف بردة تانية بايظة

لاكن هو طلع صادق ف البردة لاكن الراكة مش مجودة

والله واعلم دة تحليلى للحصل

Hamadamoh
02-08-2012, 14:44
هو إيه الراكة دى؟ :D
دى البتاعة اللى بيركب فيها الكابلات ولا إيه؟

محمد خليفه 1
02-08-2012, 15:30
اخى الفاضل صاحب الموضوع
اعتقد ان كونك تتهم شخص بالنصب اعتقد دى كبيره اوى لمجرد ان تليفونه مقفول او ميعاد مش مظبوط
ده لو الواحد عمل زيك كده كل يوم هيعمل موضوعين تلاته
المشكله انك اتهمته على العام قدام الناس
والبورده سليمه ده من كلامك كان ممكن تصبر يوم او اتنين او حتى اسبوع وبعدين تبعت شكوى للاداره فى موضوع الشكاوى اما موضوع الاتهام على العام ده مش صح
الا لو حاجه كبيره زى مثلا نصب فى شحن او ما الى ذلك
ارجو تراجع نفسك فى الشهر الكريم وتطلب الغاء الموضوع ويا عم ابعتلى نوع البورده وان شاء الله اساعك فى توفير الراكه مجانا لو متاحه عندى ان شاء الله

Drea
02-08-2012, 15:39
صعب قوي تتهم واحد بالنصب عشان راكه بورده موصلتكش رغم اهميتها

احمد ربنا انها جت علي كده

و اديك شايف النصب علي ودنه في المنتدي

مشكلتك لا تصل الي مرتبة نصب بأي شكل من الأشكال في رأيي

متنساش العيار الي ما يصبش بيدوش

و ربنا يهدي الجميع

mmels
02-08-2012, 16:38
اخى الفاضل صاحب الموضوع
اعتقد ان كونك تتهم شخص بالنصب اعتقد دى كبيره اوى لمجرد ان تليفونه مقفول او ميعاد مش مظبوط
ده لو الواحد عمل زيك كده كل يوم هيعمل موضوعين تلاته
المشكله انك اتهمته على العام قدام الناس
والبورده سليمه ده من كلامك كان ممكن تصبر يوم او اتنين او حتى اسبوع وبعدين تبعت شكوى للاداره فى موضوع الشكاوى اما موضوع الاتهام على العام ده مش صح
الا لو حاجه كبيره زى مثلا نصب فى شحن او ما الى ذلك
ارجو تراجع نفسك فى الشهر الكريم وتطلب الغاء الموضوع ويا عم ابعتلى نوع البورده وان شاء الله اساعك فى توفير الراكه مجانا لو متاحه عندى ان شاء الله

اخي الفاضل زي ما قلت ان الموضوع ليس الا مسالة مبدأ والراكة ليست من ضمن الكماليات وهيه والبورده قطعه واحده

لاحظو يا جماعة انني المجني عليه وليس الجاني :confused: ...................وارجو ان تقرأ ردي السابق علي الاخ احمد شاهين

ولو سمحت انا حقي لسة موصلنيش ازاي عايزني اتنازل عنه .................. والبيع والشراء علي الانترنت مجرد ثقة ليس الا لانك لاتعرف اي من الاشخاص داخل المنتدي الا قليلا........

وانا دوخت امبارح علي الراكة ولم اجدها وانته تعرف اخي محمد انا واصل البيت اليوم الساعة كام صباحا..... لاني لست من القاهرة ؟......... يعني لو الراكة ممكن الاقيها مكنش حيكون فيه داعي الي كل هذا

والله غرضي تحذير الاعضاء وربنا يهدينا ويغفر لنا ذنوبنا ............ولم اقل سوي حسبي الله ونعم الوكيل ...........:)

محدودالدخل
02-08-2012, 22:00
يا راجل يا طيب ......مقولتليش ليه وانا معاك امبارح فى المول لما تقابلنا ...؟؟

الموضوع بسيط جدا جدا ..على الاقل التمس له العذر كام يوم ...مش على طووول كده تحكم عليه...

الراجل ...أحمد Ezattov انا اتعاملت معاه ...ومن الصعب يكون هايعمل كده ....

عموما ما دام قالك الراكه موجوده ...فغالبا نتوسم خيرا ونصدقه ...قصه انه مردش في يومها وموبيله مقفول ....نستنى تانى يوم ....

وعليه .....حاول تتابعه بتلفون واعرف الى ماذا هاينتهى الموضوع .....عشان انا كنت مع احمد وهو بيشترى البورده جديده من هاى اند من فتره واكيد الراكه موجوده إن شاء الله .

EGY-F0X
02-08-2012, 23:06
اولا
موضوع انك راجعت البورده والحاجات قبل ماتستلم الحاجه وانك مخدتش بالك من الراكه دى غلطتك...لانك بتشترى حاجه مستعمله ولازم تتأكد من كل حاجه فيها(بس احنا بشر ومفيش انسان معصوم من الخطأ)
ثانيا
انت اتهمته بالنصب على شئ الى حد ما تافهه وميستحقش كلمه زى دى ولما كلمته مأنكرش وجود الراكه وقالك هيجبهالك فا المفروض تلتمسله العذر(الله اعلم ايه ظروفه) وانت برضو محسبتش حاجه
ايه استفادته لما يديك بورده بكل مشتملاتها معدا الراكه هى الراكه بقت غاليه ومهمه قوى للدرجادى لدرجه انه هينصب عليك فيها

لا انحاز لأى طرف ولكن كلامى فى الحق
يغلق