المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : لخبراء الـ WiFi اريد مساعدتكم في التقاط اشارة WiFi

SNOWDREAM
06-08-2012, 04:21
السلام عليكم ورحمة الله

صراحة لا افهم كثير في تقنية WiFi وكيفية استقبال الاشارات البعيدة واريد مشاركتم في مشكلتي
عندي صديقي يبعد عني قرابة 1100 متر واريد ان التقط اشارة الويفي التي عنده بهذا الجهاز
https://lh6.googleusercontent.com/-HrNbLgET4sI/T_v759SSpUI/AAAAAAAAA2Y/1iRSosjLOg4/s524/DSC00941.jpg (https://www.1stopsupplies.sto.my/product-609766.html)
خصائص الجهاز في هذا الموقع
v
https://www.1stopsupplies.sto.my/product-609766.html

فما رأيكم به هل يفي بالغرض لان البائع قال لي انه يلتقط قرابة 2000 متر فهل ينفع ام هناك افضل منه ؟
علما اني سأضع في اعلى المنزل حسب نصيحة البائع وانه بيني وبين صديق مباني اي اننا في المدينة

ارجوكم اريد منكم افادتي
وجزاكم الله خيرا

mohamedalaa6
06-08-2012, 05:45
بص أنا معايا أكسس بوينت وشغال بنفس الطريقة

بس ألى أعرفة أنت بأى جهاز يفى بالغرض

لأن المهم هو وصول الأشارة عندك من الجهاز الخاص بالأرسال مش جهازك ألى هتستقبل بيه

شوف كدة لاب توب أو أكسس بوينت و شوف قوة الأشارة عندك وصلة أصلا ولا لأ

متخدش منه أنه بيبعت ...... متر على حسب ألى فى طريقة الأشارة مبانى مناخ .......إلخ يأثر على اقوة الأشارة

أنا جهازى أشتريته أنه ممكن يبعت ل 2 كيلو :) ولما بخليه يرسل وفى مبانى ولا حاجة ممكن ميوصلش 50-100 متر أصلا :(

زى ماقولتك شوف الأشارة عندك أخبارها أيه قبل ماتشترى

وبالتوفيق

SNOWDREAM
06-08-2012, 17:59
بص أنا معايا أكسس بوينت وشغال بنفس الطريقة

بس ألى أعرفة أنت بأى جهاز يفى بالغرض

لأن المهم هو وصول الأشارة عندك من الجهاز الخاص بالأرسال مش جهازك ألى هتستقبل بيه

شوف كدة لاب توب أو أكسس بوينت و شوف قوة الأشارة عندك وصلة أصلا ولا لأ

متخدش منه أنه بيبعت ...... متر على حسب ألى فى طريقة الأشارة مبانى مناخ .......إلخ يأثر على اقوة الأشارة

أنا جهازى أشتريته أنه ممكن يبعت ل 2 كيلو :) ولما بخليه يرسل وفى مبانى ولا حاجة ممكن ميوصلش 50-100 متر أصلا :(

زى ماقولتك شوف الأشارة عندك أخبارها أيه قبل ماتشترى

وبالتوفيق

هل افهم من كلامك انني لا استطيع التقاط اشارة الوايفي بهذا الجهاز ؟
يعني انا الذي اريد استعمال الجهاز كلاقط وليس صديقي كمرسل ؟! هل فهمت قصدي ؟

المهم والخلاصة انني اريد جهاز يلتقط اشارة الوايفي على مدى كيلو ونص هل يوجد ؟

وهل يجب على المرسل لمسافة كيلو ان يكون عنده نفس الجهاز او جهاز مشابه له وقوي في ارسال الاشارة ؟

اعتذر على كثرة الاسئلة وجزاك الله خيرا :)
اتمنى الافادة من الخبراء

mohamedalaa6
06-08-2012, 18:13
هل افهم من كلامك انني لا استطيع التقاط اشارة الوايفي بهذا الجهاز ؟

أنا ماقولتش متعرفش أنا بقو لو عندك أشارة هتلتقط عادى بالجهاز ده أو غيره

يعني انا الذي اريد استعمال الجهاز كلاقط وليس صديقي كمرسل ؟! هل فهمت قصدي ؟

مش قادر أفهم بالظبط بس الأعتماد على جهاز الأرسال مش الأستقبال لو فى أشارة هيشتغل مفيش أشارة هيلقط أيه ؟!

المهم والخلاصة انني اريد جهاز يلتقط اشارة الوايفي على مدى كيلو ونص هل يوجد ؟

أى جهاز أكسس بوينت هات أرخص حاجة هتلقط وهتأدى الغرض بس شوف الأول الأشارة وصله عندك ولا لأ

وهل يجب على المرسل لمسافة كيلو ان يكون عنده نفس الجهاز او جهاز مشابه له وقوي في ارسال الاشارة ؟

لأ مش مهم لو جهازك غير جهازه مفيش أى مشكلة

اعتذر على كثرة الاسئلة وجزاك الله خيرا :)

ولا يهمك أى حاجة نقدر نساعدك بيها أحنا فى الخدمة

SNOWDREAM
06-08-2012, 20:21
شكرا اخي الكريم
فهمتك :)

منطقتي لا تحتوي على تغطية ويفي ووهناك منطقة قريبة مني حوال الكيلو فيه ناس كثير مستعملين الويفي يعني لو حملت اللابتوب معي الى هناك راح التقط اكثر من عشر اتصالات
سؤالي هو هل من طريقة استطيع التقاط هاته الاتصالات لان اتصال صديقي من ضمنها مع العلم انني وكما قلت ابعد عنها بقرابة الكيلو ؟
هل استطيع ؟

mohamedalaa6
07-08-2012, 03:43
فى الحقيقة بخبرتى الصغيرة والمتواضعة أقولك ده صعب يحصل

لأنك حتى لو حطيت الجهاز بتاعك الأكسس بوينت فى المكان ألى فيه أشارة وخد السلك منه لبيتك

مسافة ال كيلو هتقصر على السرعة فى الأستجابة

لأ ن ألى أعرفة المفروض السلك ميزدش عن 100 متر بس ممكن تحط سويتش أو جهاز تانى يقوى الأشارة كل 100-200 متر

يعنى تشترى 10 سوتشات ؟! الحكاية صعبة شوية

وياريت كنت أقدر أساعدك أكتر بالتوفيق