المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : تنصحونى بعمل ابديت لل3gs ام لا و ايهما افضل بالجيلبريك ام لا

totti222
08-08-2012, 05:34
بسم اللة الرحمن الرحيم

معايا الiphone 3gs و لسة شارية و علية ios4.2 اصلى مش معمولة جيلبريك

فا عايز اعرف اية الفرق لو عملتلة ابديت لل5.1 و اعملة جيلبريك ولا لا او هستفاد اية من الجيلبريك و من الابديت لان الموضوع كتير و كنت قلقان ليحصل حاجة فى الموبيل
شكرا

ناصر الإسلام
08-08-2012, 20:40
التحديث للأبديت الجديد راح يضيف مميزات جديدة للجهاز بغض النظر إذا عملت جيلبريك أو لا
الجيلبريك يتيح لك السيطرة على الجهاز بالكامل, بمعنى آخر تحصل مميزات المدير في الجهاز
والجيلبريك راح يتيح لك تنزيل برامج ما تقدر تنزلها من الاساس من متجر أبل من خلال متجر سيديا, وتقدر تنزل العاب وبرامج مكركة

nasa100
09-08-2012, 02:18
بسم اللة الرحمن الرحيم

معايا الiphone 3gs و لسة شارية و علية ios4.2 اصلى مش معمولة جيلبريك

فا عايز اعرف اية الفرق لو عملتلة ابديت لل5.1 و اعملة جيلبريك ولا لا او هستفاد اية من الجيلبريك و من الابديت لان الموضوع كتير و كنت قلقان ليحصل حاجة فى الموبيل
شكرا

أنصح حضرتك بعمل جيلبريك فى حالة رغبتك فى تحميل ألعاب وبرامج مكركة من متجر سيديا .. أما فى حالة إستخدام الجوال استخدام عادى بمعنى مكالمات وانترنت فقط فالأفضل تركه كما هو بنسخته الأصلية خاصة إذا كان الهاتف الذى تملكه مغلق على شبكة بعينها ( فى هذه الحالة ستفقد اتصالك بالشبكة فور الإنتهاء من عملية التحديث )... وليس مفتوحا رسميا على جميع الشبكات لأنها أكثر أمانا واستقرارا من النسخة التى تقوم بفتحها وتحميل سيرفر سيديا عليها والذى تردد فى الأونة الأخير انها ( السيديا ) قد تضر بخصوصية بياناتك الموجودة على جوالك ، مع ملاحظة انك فى حال رغبت فى تحديثه وفتحه فإن ذلك يتم بطريقة معينة وبعد حفظ نوع من الملفات يسمى SHSH files احتياطيا حتى يمكنك الرجوع إلى الإصدار الذى كنت عليه قبل عملية التحديث فى حالة واجهتك أى مشاكل لا قدر الله لذلك فعليك بأحد الأصدقاء ذوى الخبرة والمعرفة فى هذا المجال ليقوم عنك بهذه العملية حتى لا تضر هاتفك ... تقبل مرورى وخالص تحياتى

totti222
09-08-2012, 05:28
شكراا جدا هو فعلا الجهاز من غير الجيلبريك كان مجمد تقريبا بس خلاص هبيعة افضل اتعودت على الاندرويد افضل و مش مقيد اوى كدة شكرا لردودكم

مؤيد الحسيني
31-08-2012, 22:16
عندي 3gs محدثة قبل اسبوعين مقفول على الشبكة الامريكية كان الاصدار 4.2 وحدثته الى 5.1 ولااروع بكل الخصائص يااخي براحتك بس عشاق ابل ينظرون تحديث اداة وليس نظام وانته لحد الان 4.2 جرب وانشاء الله ماتندم نهائيا وبالتوفيق :ah46::ah46::ah46::ah46::ah46: