المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مشكله في بورده asrock g41m-vs3

raed66
14-08-2012, 21:15
السلام عليكم

يا شباب انا عندي مشكله في مدر بود

asrock g41m-vs3

وهي ان مخرج من مخارج الرام مش شغال في سن مكسور

والمخرج التاني سليم وما في اي حاجه

لكن لما بشبك في السليم بزمر علي الرام كأنو ما في رام مشبوكه في الجهاز

هل هناك طريقه لأصلاح العطل ؟

unexpected
14-08-2012, 23:20
وعليكم السلام
اخي حاول تنظيف المنفذ جيدا بواسطة فرشاه وحاول تركب قطعة الرام وان لم تحل المشكلة جرب قطعة ثانية

raed66
15-08-2012, 12:32
وعليكم السلام
اخي حاول تنظيف المنفذ جيدا بواسطة فرشاه وحاول تركب قطعة الرام وان لم تحل المشكلة جرب قطعة ثانية

والله مسحت المخرج بفرشاه اكتر من مره ومسحت الرام برضو ما اشتغل وغيرت رام بوحده جديده برضو بيعطي زمور للرام وما بيشتغل

هو في مشكله في مخرج منهم واحد شغال والتاني مش شغال

بحط في الشغال برضو بيعطي بزمر علي الرام

معقول النوع هدا لازم يكونو المخرجين شغالين علشان تشتغل

Ahmed.Elsayed
15-08-2012, 17:28
تأكد من أن السن المكسور لا يقوم بتوصيل خطوط الرام ببعضها ويوجد أحتمال أن الأنذار ليس بسبب الرام فقم بتسجيل الصوت وأرفعه.

raed66
15-08-2012, 21:13
تأكد من أن السن المكسور لا يقوم بتوصيل خطوط الرام ببعضها ويوجد أحتمال أن الأنذار ليس بسبب الرام فقم بتسجيل الصوت وأرفعه.

اخي الكريم هو سن واحد اللي رايح منها وحاولت اشوف ادا بيوصل الخطوط ببعض لكن ما قدرت اشوف والله

وبالنسبه للصوت والله انا متأكد من الرام لانو مرت عليا قبل كده كتير من النوع هدا وكان السبب فيها الرام

لان انا بشتغل في محل صيانه اخي الكريم

ومع دالك حاولت اسجل الصوت لكن بيطلع مش واضح وما بتسمع اي حاجه

Ahmed.Elsayed
15-08-2012, 22:26
جرب تشغيل جهازك بدون الرامات وإذا ظهرت معك نفس الصافرة ستتأكد بنسبة 100% إذا كانت صافرة رام أم لا

وبعد التأكد من أنها صافرة رام قم بتركيب الرامات فإذا ظهرت نفس الصافرة فقم بقياس الفولتية على بنك الرام أثناء تشغيل جهازك فإذا كانت الفولتية سليمة فقم بشحن البيوس وإذا لم تستطيع الحصول على فولتية قم بتغيير الموسفت الموجود فى دائرة الرام

ولكن أحذر وأنت تقوم بقياس الفولتية لأنك لو قمت بتلميس أرجل الرام ببعضها ممكن أن يؤدى ذلك لزيادة تلف سوكت الرام والله المعين.

raed66
16-08-2012, 11:20
جرب تشغيل جهازك بدون الرامات وإذا ظهرت معك نفس الصافرة ستتأكد بنسبة 100% إذا كانت صافرة رام أم لا

وبعد التأكد من أنها صافرة رام قم بتركيب الرامات فإذا ظهرت نفس الصافرة فقم بقياس الفولتية على بنك الرام أثناء تشغيل جهازك فإذا كانت الفولتية سليمة فقم بشحن البيوس وإذا لم تستطيع الحصول على فولتية قم بتغيير الموسفت الموجود فى دائرة الرام

ولكن أحذر وأنت تقوم بقياس الفولتية لأنك لو قمت بتلميس أرجل الرام ببعضها ممكن أن يؤدى ذلك لزيادة تلف سوكت الرام والله المعين.

رفعت الرام اخي الكريم ونفس الصفاره

وللأسف اول مره اسمع بقياس الفولتيه تبعت الرام

ان شاء الله بدي اعطيها لواحد بيفهم اكتر مني في الحجات هادي وهو يتصرف

جزاك الله كل خير اخي الكريم

وربنا يجعله في موازين حسناتك ان شاء الله