المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مشكله الحرارة العالية MSi Gtx 560ti oc 1gb

زيزوالميزو
24-08-2012, 17:13
السلام عليكم
مشكله حرارة الكارت ده مجننانى وفكيت الكارت ونضفتو وغير الكولر بتاعو لكولر نوكشا ومش عايز يتظبط ايه الحل ياجماعه انا تعبت منو بيوصل 100 فى باتلفيلد3 مع انى مقلل الفولت والكور كمان وبردو عاليه هل فيه طريقه معينه للتنضيف او اضافة الكولر مش عارف فى ايه

https://img829.imageshack.us/img829/7898/gtx560.gifhttps://img442.imageshack.us/img442/8472/99170388.png

Ahmed Abdelwahab
24-08-2012, 18:16
قم بعمل بروفايل من MSI AB وما حال التبريد في الكيسة عندك

RadeonXI
25-08-2012, 03:26
ممكن تكون المشكلة فى تبريد صندوق الجهاز .... جرب ضعه فى مكان هاوى و افتح باب الصندوق ...... إذا لم ينجح تأكد من المعجون الحرارى ..... ممكن الكارت يكون فيه عطب فى الدائرة مخليه يسخن بس ده نادر

SemsemBanhawy
25-08-2012, 04:13
زود سرعة المروحة للمعالج + كارت الشاشة
افتح باب الكيسة
قم بمسح المعجون وضع نقطة معجون فقط
الصورة الآخيرة في الموضوع درجة الحرارة بها ليست 100
هناك تحديث تعريفات للكارت متوفر حملة

RadeonXI
25-08-2012, 11:08
الصورة لو خدت بالك فى الماكسيمم 100 .:ah5:.... انت بتبص كدة على الخمول ..:D.. ... بس الكرت بيسخن بطريقة غريبة فعلا ...:ah46: . انا شاكك انه سوء توصيل الحرارة او مشكلة فى اللوحة ... :ah42:

mohamed_sophe
25-08-2012, 14:34
اكيد فى مشكلة لان سرعة المروحة وصلت 99 والحرارة 100 دى مش مشكلة تهوية
الحل الامثل تجربة الكرت على جهاز اخر علشان تطمن من باقى المكونات

بالتوفيق ان شاء الله

RadeonXI
25-08-2012, 17:33
بس البرنامج يثبت وجود تبريد .... لأنه إذا لم يكن المشتت يوصل الحرارة .... مكانش الكارت بقى 44 فى الخمول و اقل ...... ولكن المشكلة تقريبا ان الكارت الفولتية عالية فيه ... عيب فى الكرت يعنى .... بس ركبه فى مكان تانى على باور تانى و شوف :ah1:

زيزوالميزو
26-08-2012, 02:22
متشكر ياجماعه على الردود المشكله ان نفس الباور ونفس كل حاجه كانت شغاله على نفس الكارت قبل كده ومكنتش بتوصل للدرجات دى هيا الاوضه عندى فعلا حر بس الكارت الى قبلو مكنش بيوصل ل 85 حتى
ونضفتو تنضيفه مخليتش فيه ذرة تراب وحده والكولر الى عليه نوعا ما كتيير مش عارف ده صح ولا غلط والمشكله ان مفيش حد جنبى عندو باور عالى كلو تجارى يعنى مفيش اى امكانيه انى اجربو عند حد هو الكارت ده تقريبا ملموس ولا حاجه :) مش عارف بجد ده جننى انا جيبت مراوح للكيسه قفلتهم خمس مراوح وبردو ولافيه فايده والى غايظنى انى اوقات بلعب على درجة 100 اكتر من 5 دقايق وعادى ولا عمرو هنج ولاحاجه مش عارف فى ايه بجد

RadeonXI
26-08-2012, 13:10
و انت متأكدة فعلا انه بيوصل ل 100 ؟؟ ممكن يكون السينسور مش مظبوت ؟ ..... جرب قيس الحرارة بتيرموميتر .. بس على فكرة انت الكولر بتاعك متثبت كويس لأنه بيوصل لحد 44 فى الخمول .... بس المشكلة فى الحرارة القصوى ..... ممكن على فكرة يكون العيب فى سينسور .... و ياريت تجرب برنامج HW monitor ..... تابع فى الموضوع حتى نستبعد الكثير من المسببات و ان شاء الله نوصل لحل :D ..... بس خد بالك ان باتل فيلد 3 لعبة غريبة جدا فى حرقها للمكونات .... انا مش عارف ليه كمية الضغط ديه .... طبعا انا عارف ان المؤثرات كتير ... اوى ... بس اللعبة اعتقد بحاجة إالى ضبط اكتر من كدة ... https://www.cpuid.com/downloads/hwmonitor/1.20-setup.exe

SemsemBanhawy
26-08-2012, 13:11
اعتقد ان في مشكلة في نظام التبريد
الكارت لو معاة ضمان اذهب ولو تقدر تعمل أختبار لية عند أصدقاء او معمل صيانة
افضل طريقة لوضح المعجون في المنتصف ضع كمية قليلة درجة الحرارة في الخمول طبيعية
حاول تجيب صورة لدرجة الحرارة من برنامج CPUID HWMonitor

RadeonXI
26-08-2012, 13:15
كدة المفروض ان ضمانه انتى لو كان سارى عشان هوة فك الكرت و غير كولر .... فالضمان خارج اللعبة الأن ..... انا حطلك لينك البرنامج .... ارفعلنا صورة من الحرارة .... هو يعمل بنفس نظام msi afterburner .... المهم ... ياريت تعمل اعدادات افتراضية للوحة الأم قبل الاختبار

زيزوالميزو
26-08-2012, 16:53
و انت متأكدة فعلا انه بيوصل ل 100 ؟؟ ممكن يكون السينسور مش مظبوت ؟ ..... جرب قيس الحرارة بتيرموميتر .. بس على فكرة انت الكولر بتاعك متثبت كويس لأنه بيوصل لحد 44 فى الخمول .... بس المشكلة فى الحرارة القصوى ..... ممكن على فكرة يكون العيب فى سينسور .... و ياريت تجرب برنامج HW monitor ..... تابع فى الموضوع حتى نستبعد الكثير من المسببات و ان شاء الله نوصل لحل :D ..... بس خد بالك ان باتل فيلد 3 لعبة غريبة جدا فى حرقها للمكونات .... انا مش عارف ليه كمية الضغط ديه .... طبعا انا عارف ان المؤثرات كتير ... اوى ... بس اللعبة اعتقد بحاجة إالى ضبط اكتر من كدة ... https://www.cpuid.com/downloads/hwmonitor/1.20-setup.exe
برنامج hw monitor بيقيس نفس درجات الحرارة مبيسخنش الا مع باتلفيلد3 وكريسس 2 وخصوصا كريسس بيوصل فى اول دقيتين لعب ولما بقرب من الكارت اثناء اللعب فعلا الكارت بيطلع حرارة جامده

اعتقد ان في مشكلة في نظام التبريد
الكارت لو معاة ضمان اذهب ولو تقدر تعمل أختبار لية عند أصدقاء او معمل صيانة
افضل طريقة لوضح المعجون في المنتصف ضع كمية قليلة درجة الحرارة في الخمول طبيعية
حاول تجيب صورة لدرجة الحرارة من برنامج CPUID HWMonitor
لسه فى الكارت ضمان سنتيين المشكله انى مش هعرف اجربو هنا خالص عشان معنديش مراكز قريبة منى وهو فى الخمول فعلا طبيعيه جدا بيوصل 39 اوقات فى الخمول انما اول مبشغل جيمز بيرفع جامد مش عارف المشكله دى فى ايه بصراحه المشكله ان انا جيبتو فى الشتا فمكنتش بعانى من المشاكل دى انما طول الصيف على النظام المقرف ده هحط صورة لhw monitor عشان تتاكدو بردو

زيزوالميزو
26-08-2012, 17:06
كدة المفروض ان ضمانه انتى لو كان سارى عشان هوة فك الكرت و غير كولر .... فالضمان خارج اللعبة الأن ..... انا حطلك لينك البرنامج .... ارفعلنا صورة من الحرارة .... هو يعمل بنفس نظام msi afterburner .... المهم ... ياريت تعمل اعدادات افتراضية للوحة الأم قبل الاختبار
منتهاش ولا حاجه انا سالت من مكان ماجيبتو قالى لسه شغال الضمان متخافش وهلغى كسر سرعه البروسيسور جايز يكون ليها دخل مع انى اشك

لاحظ كمان ان مراوح الكارت على 100 يعنى مش عارف ايه لازمة التبريد الى عليه بصراحه كارت ملعون والله

SemsemBanhawy
26-08-2012, 17:14
ممكن تفك الكيسة تمام
وهتجيب مروحة متنقلة من الي بتبقا في أي شقة ووجها الي الكيسة وتابع في انخفاض في درجات الحرارة ولآ اية
بجانب ان اقصي درجة حرارة في الجو الي احنا فية دة للكارت هي 75 / 85
بجانب أن مهم انك تشيل المعجون الي انت وضعتة وتمسح مكانة كويس وتضع كمية صغيرة

زيزوالميزو
26-08-2012, 17:26
ممكن تفك الكيسة تمام
وهتجيب مروحة متنقلة من الي بتبقا في أي شقة ووجها الي الكيسة وتابع في انخفاض في درجات الحرارة ولآ اية
بجانب ان اقصي درجة حرارة في الجو الي احنا فية دة للكارت هي 75 / 85
بجانب أن مهم انك تشيل المعجون الي انت وضعتة وتمسح مكانة كويس وتضع كمية صغيرة
هجرب مسح المعجون القديم واحط كميه صغيره جاااااايز ربنا يسهل ومتشكر ياباشا على المساعده