المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : استفسار عن توصيل الريسيفر بالنت ؟؟

magico
24-08-2012, 21:11
بسم الله الرحمن الرحيم

عندي استفسار بسيط خاص بموضوع توصيل الريسيفر بالنت ؟؟

هل لازم علشان الريسيفر يوصله نت ان يكون فيه سيرفر ميكروتيك ؟؟
ولو ليه طريقة ممكن تشغله عادي من غير سيرفر ياريت شرحها

MaHmOuD ZeRo
25-08-2012, 02:58
على ما أظن ان دا ملهوش دعوه بدا :confused:

مش انت عاوز توصل الريسيفر بالنت عشان القنوات المشفره تشتغل
يبقى توصله على طول ولو مفيش مكان لكابل النت بالريسيفر اشترى كونفرته ليه

ayoub_bob
25-08-2012, 03:06
أكتب نوع الجهاز
أهم شيىء
يكون الرسيفر بيدعم وبة مدخل نتورك وبة سوفت واير يدعم الشيرنج او بيركب بة سوفت واير يدعم الشيرنج
هذا هو المهم
والا استحالة
لانة يوجد انواع رسيفرات بتنزل بها شيرنج وبيانات السيرفر موضوع مسبقا داخلة
لاتستطيع تعديل بيانات سطر الشيرنج لانة مغلقة

magico
25-08-2012, 03:13
انا مبفهمش في الريسيفرات اوي يعني ...بس الريسيفر فيه مدخل نتورك ونوعه كيوماكس...وهو فتح القنوات المشفره لما وصلناه بوصلة نت من شبكة ليها سيرفر يعني المشكله في موضوع الايبيهات وكده ...استفساري دلوقتي مش ان الريسيفر بيفتح قنوات ولا لأ لانه بيشغل القنوات المشفرة وجربناه ...الاستفسار ينفع نشغله ع النت ع طول من غير ما يكون فيه سيرفر ميكروتيك للشبكه ... ولو ينفع ياريت الطريقه

MaHmOuD ZeRo
25-08-2012, 03:18
انا مبفهمش في الريسيفرات اوي يعني ...بس الريسيفر فيه مدخل نتورك ونوعه كيوماكس...وهو فتح القنوات المشفره لما وصلناه بوصلة نت من شبكة ليها سيرفر يعني المشكله في موضوع الايبيهات وكده ...استفساري دلوقتي مش ان الريسيفر بيفتح قنوات ولا لأ لانه بيشغل القنوات المشفرة وجربناه ...الاستفسار ينفع نشغله ع النت ع طول من غير ما يكون فيه سيرفر ميكروتيك للشبكه ... ولو ينفع ياريت الطريقه

ينفع بس مافيش طريقه
هوه المفروض اول ما تركب كابل النت القنوات المشفرة بتفتح بس دا بيعتمد على سرعه النت
لكن ملهوش دعوه بأيبهات ولا الشبكة فيها سيرفر ميكروتك ولا ولا ولا ... الخ

ayoub_bob
25-08-2012, 03:51
اذا كان جهاز شغال وتمام
طبعا قم بتوصيل عادى جدا مباشر بدون اى مشكلة
واذا السيرفر من مصر سوف يعمل معك مية مية
بس المهم يكون سيرفر محترم ويكون عالى الابلود
مش 20 شخص يدخلو السيرفر يبداء فى التقطيع وتجمد الصورة

magico
25-08-2012, 03:53
بس اول ما حطينا الكابل مفتحتش القنوات المشفرة .... جبنا صفحة البيانات بتاعت الريسيفر لقينا تقريبا بيانات ناقصه ...المهم وصلنا من واحد عنده سيرفر ميكروتيك وجه دخل ايبيهات ع الريسيفر وفتحت القنوات

ayoub_bob
25-08-2012, 04:08
بس اول ما حطينا الكابل مفتحتش القنوات المشفرة .... جبنا صفحة البيانات بتاعت الريسيفر لقينا تقريبا بيانات ناقصه ...المهم وصلنا من واحد عنده سيرفر ميكروتيك وجه دخل ايبيهات ع الريسيفر وفتحت القنوات
للاسف اخى
بعد البحث وجدت ان الجهاز لايعمل غير مع نظام
ميكروتيك
هذا مختلف تمام عن جهاز الدريم بوكس
انا كنت معتقد انة عادى تضع السطر وتضع الكيبل وخلاص دة طلع شغلانة ووجع راس
ليس لى فيها بصراحة من هذة اللفة وماك ادرس ويوزر وباسورد
بالتوفيق اخى

مهندس شبكات بس
25-08-2012, 13:54
هو الفرق بس ان الرسيفر بتاعك محتاج تديله IP مانيوال لكن الموضوع ملوش علاقه من قريب او من بعيد بوجود سيرفر ام لا
جرب تديله اى بى منيوال هايشتغل معاك بأذن الله

magico
25-08-2012, 16:40
هو الفرق بس ان الرسيفر بتاعك محتاج تديله IP مانيوال لكن الموضوع ملوش علاقه من قريب او من بعيد بوجود سيرفر ام لا
جرب تديله اى بى منيوال هايشتغل معاك بأذن الله
انا بصراحه مبفهمش في موضوع الايبيهات ده ... يعني ايه مانيوال يعني اكتب اي اي بي كده وخلاص ولا لازم يكون رقم معين بس اديله اي بي ازاي وانا مش مستخدم سيرفر اصلا ممكن توضيح ..للعلم ان الروتر بتاعي بس انا مش مركب سيرفر تحكم يعني زيي زي اي حد في الشبكه انا واخد من سويتش

مهندس شبكات بس
25-08-2012, 16:55
اوك مفيش مشكله حضرتك هاتمشى معايا فى الخطوات اللى جايه :-
1- دبل كليك على ايقونه النت وورك الموجوده بجانب الساعه هتظهر معلومات اتصالك بالشبكه وفى الاعلى ستجد تبويب بأسم Support
أضغط عليه ستجد بعض الارقام
وغالبا ستكون كالآتى :-
192.168.1.23 IP Adrress مع الاخذ فى الاعتبار الـ 23 دى مجرد مثال
255.255.255.0 Supnet Mask
192.168.1.1 Default Gateway

لو هى دى فعلا اعداداتك يبقى حضرتك هاتضع فى خانه الاى بي فى الرسيفر 192.168.1.99 مثلا وممكن تغير الـ 99 لاى رقم تانى لا يزيد عن 254

وكمل باقى البيانات عادى جدا من السب نت ماسك والجيت واى وانا متابعك....
15352

magico
25-08-2012, 17:11
الف شكر ليك ... انا هجرب كده وهتابع معاك

magico
25-08-2012, 17:15
192.168.1.100 IP Adrress
ده عنوان الا بي بتاعي ...كده بقى احط اي رقم من فوق ال100 لحد 254 ...مثلا 192.168.1.120؟

مهندس شبكات بس
25-08-2012, 17:21
شغال تمام

magico
31-08-2012, 14:54
انا خليت الريسيفر ياخد ايبيهات اوتوماتيك والحمد لله اشتغل ...شكرا جدا ع المتابعه