المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : بخصوص مراوح كارت MSI GTX 460 HAWK

Santa Crouz
10-09-2012, 02:35
بسم الله الرحمن الرحيم

دلوقتي يا جماعه الكارت بتاعي MSI GeForce GTX 460 1GB HAWK انهارده اكتشفت ان احد المراوح اللي في الكارت بتعمل صوت جامد فكيت الكارت لقيت المروحه متوقفه مش بتتحرك وبتلف لفه واحد تعمل صوت جامد وبعدين تقف لفتها بايدي لقيتها تقيله اوي

فكنت عاوز اعرف هل يوجد بقي مراوح ولا اعمل ايه بالظبط وهل كل كروت HAWK ممكن المراوح بتاعتها تشتغل عندي لاني شايف انها نفس المقاس تقريبا

اعمل ايه انا دلوقتي بقي !!!!!!!!!!!

BAZOOKA_N2O
10-09-2012, 03:33
واضح ان السبب من الاتربة

يمكن تنضيف المروحة عن طريق الاتي :
علبة wd40 في حدود 20 جنيه
تفك المروحة من الكارت وتشد المروحة للخارج برفق وبدون عنف هتلاقي فرق بسيط بين جسم المروحة وقاعدة الموتور
هتبدأ برش الاسبراي بين المروحة والموتور خلي بالك المسافة ضيقة لكن العلبة بيجي معاها شفاط (شاليمو) رفيع
بعد كده تلف المروحة بأيدك وتميلها للخلف عشان المحلول ينزل ومعاه التراب
تكرر العملية اللي فاتت لحد لما المروحة تلف معاك زي الجديدة بسلاسة وبدون صوت
ومبروك عليك المروحة

وبعد كده اهتم شوية بتنظيف الجهاز :p

Santa Crouz
10-09-2012, 03:49
والله لغايه سنه فاتت كنت بنضفه باستمرار بس المشاغل بقي

المهم دلوقتي العلبه دي اشتريها منين بالظبط يعني منظفات ولا محل بيبيع ايه

ثانيا لو فرضنا وحبيت اشتري جديد مثلا لو الطريقه دي مش نفعت اجيب المراوح دي منين ؟؟!

fakeeda
10-09-2012, 05:19
والله لغايه سنه فاتت كنت بنضفه باستمرار بس المشاغل بقي

المهم دلوقتي العلبه دي اشتريها منين بالظبط يعني منظفات ولا محل بيبيع ايه

ثانيا لو فرضنا وحبيت اشتري جديد مثلا لو الطريقه دي مش نفعت اجيب المراوح دي منين ؟؟!
اخي الكريم سوف تجد العلبة عند بتاع الدهنات(البوية)
اما بالنسبة لمرواحة الكرت اسئل في سوق المستعمل كوين مول اللي جنب سوق السخاوي اللي في شارع الخليفة المأمون و ان شاء الله هتجدها

Santa Crouz
10-09-2012, 05:21
تمام جداااااا هشوف المول ده هروح عند السخاوي واسئل بس مش تعرف اذا كانت موجوده في سوق العصر ولا لا مثلا !!!!!

fakeeda
10-09-2012, 05:27
تمام جداااااا هشوف المول ده هروح عند السخاوي واسئل بس مش تعرف اذا كانت موجوده في سوق العصر ولا لا مثلا !!!!!
اخي انت ممكن تلاقي مراوح تبريد للكرت احترافية بس دي سعرها بيكون عالي شوية فا انصحك بالمستعمل او ممكن تروح لشركة MSI تشوف لو ممكن يجبلك واحدة جديدة

Santa Crouz
10-09-2012, 05:51
طيب لو حبيت اشتري مراوح تبريد احترافيه للكارت msi gtx 460 hawk اشتري ايه

تعرف فين توكيل msi في مصر !

BAZOOKA_N2O
10-09-2012, 07:03
بالنسبة للعلبة هتلاقيها عند اي حد بتاع الكترونيات وموجدة في كارفور و فتح الله
مشتريش مراوح صيني مجهولة الهوية !!! :D
اخرها معاك شهر حتى لو قعدت اكتر من كده صوتها لا يطاق
وطبعا معدل ضغط الهواء فيها لا يكاد يذكر بالمقارنة بالمراوح الاحترافية هيبقى حرام عليك تبقى شاري كارت بتبريد احترافي وتموته عشان مروحة
اسأل في الشركات الكبيرة زي هاي اند و ماكسمم هاردوير

طبعا بالنسبة لعملية التنظيف انا نسيت اقولك ان يفضل جدا مسح المروحة من الخارج بمنديل جاف وخصوصا ريش المروحة ( ريشة ريشة)

dr.ahmed shahin
10-09-2012, 08:44
رجع الكارت التوكيل وهما هيصلحوه على حسابهم ومتعملش حاجة بنفسك لانك هتطلع الكارت بره الضمان بالطريقة دى

Ahmed Abdelwahab
10-09-2012, 10:08
الكرت يحتاج لتنظيف وان كنت لا تستطيع عمل هذا بنفسك فقم بالذهاب للمكان الذي اشتريت منه الكرت وهم سيقومون باللازم

Santa Crouz
10-09-2012, 14:05
بالنسبة للعلبة هتلاقيها عند اي حد بتاع الكترونيات وموجدة في كارفور و فتح الله
مشتريش مراوح صيني مجهولة الهوية !!! :D
اخرها معاك شهر حتى لو قعدت اكتر من كده صوتها لا يطاق
وطبعا معدل ضغط الهواء فيها لا يكاد يذكر بالمقارنة بالمراوح الاحترافية هيبقى حرام عليك تبقى شاري كارت بتبريد احترافي وتموته عشان مروحة
اسأل في الشركات الكبيرة زي هاي اند و ماكسمم هاردوير

طبعا بالنسبة لعملية التنظيف انا نسيت اقولك ان يفضل جدا مسح المروحة من الخارج بمنديل جاف وخصوصا ريش المروحة ( ريشة ريشة)

نزلت دورت هنا في المحلات جنب البيت مش لقيت هنزل مكان تاني ادور فيه بس لو فرضنا وعاوز اشتري جديد مراوح احترافيه يعني اشتري ايه تنصح بايه

رجع الكارت التوكيل وهما هيصلحوه على حسابهم ومتعملش حاجة بنفسك لانك هتطلع الكارت بره الضمان بالطريقة دى

الكرت يحتاج لتنظيف وان كنت لا تستطيع عمل هذا بنفسك فقم بالذهاب للمكان الذي اشتريت منه الكرت وهم سيقومون باللازم

لا مخلاص اللي عملته امبارح طلعه من الضمان اللي فاضل فيه سنه بس مش مهم بقي :D هنعمل ايه يعني

بس يا ريت تقولولي لو اشتري مراوح كويسه اشتري ايه !!!

Santa Crouz
10-09-2012, 16:06
اشتريت الاسبري ده واستخدمته بس الفرق مش كبي لسه مش شغاله كويس الحل دلوقتي اشتري بس اشتري ايه مش عارف بقي يا ريت تقولولي اشتري مراوح من نوع ايه ومقاس كام علشان تركب علي الكارت بتاعي

fakeeda
10-09-2012, 18:59
اشتريت الاسبري ده واستخدمته بس الفرق مش كبي لسه مش شغاله كويس الحل دلوقتي اشتري بس اشتري ايه مش عارف بقي يا ريت تقولولي اشتري مراوح من نوع ايه ومقاس كام علشان تركب علي الكارت بتاعي
اخي بما ان الكرت لسه فس الضمان فا ممكن ترجع ليه حتي لو الكرت خرج من الضمان عشان انت فكيت المروحة هيجبلك واحدة جديدة و انت هتدفع تمنها

Santa Crouz
10-09-2012, 19:26
اها تمام ماشي كلامك بس لو قولنا اني كده كده هدفع فلوس طيب ما اشوف حاجه احسن من دي ولا مش اتعب نفسي واروح اجيب زي اللي كانت موجوده ! وخلاص

fakeeda
10-09-2012, 20:59
اها تمام ماشي كلامك بس لو قولنا اني كده كده هدفع فلوس طيب ما اشوف حاجه احسن من دي ولا مش اتعب نفسي واروح اجيب زي اللي كانت موجوده ! وخلاص
لو عايز حاجة احسن في المشتت دا بس مش عارف موجود في مصر ولا لا ممكن تروح سوق العصر تسأل عليه
https://www.amazon.com/Arctic-Cooling-Accelero-XTREME-Cooler/dp/B004VP6MX4/ref=sr_1_44?ie=UTF8&qid=1347303273&sr=8-44&keywords=Arctic+Cooling

Santa Crouz
15-09-2012, 09:11
حد يعرف فين توكيل MSI في القاهره طيب

انا عاوز اشتري من عندهم مروحتين زي بتوع الكارت واريح نفسي من الوسواس ده كل شويه ابص عليهم مره الاقيهم واقفين ومره الاقي حراره الكارت 50 في الخمول انا كده بتزاول

اشتري جديد واريح نفسي بس فين التوكيل