المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ( مصر ) شراء جهاز مواصفات عالية في حدود عشرة الاف جنية مصري للالعاب

lovingmido
25-09-2012, 17:36
اقصي ميزانية عشرة الاف جنية مصري
استخدامي للالعاب ومشاهدة الافلام الثري دي وتصفح الويب
حجم الشاشة 42 بوصة ثري دي لمشاهدة الافلام الثري دي فقط الالعاب وتصفح الويب شاشة 23 بوصةled
القطع التي انوي شرائها كمبيوتر كامل بدون شاشة
القطع المستعملة من الجهاز القديم الشاشة
ميعاد شراء الجهاز عشر ايام
مكان الشراء مدينة نصر مصر الجديدة روكسي
محل السكن عين شمس
اريد الجهاز بمواصفات عالية
في ناس بتقول ان اسوس في اللوحات حاليا افضل من جيجا بايت
مع العلم اريد كارت شاشة عالي لمكنة تشعيل افلام الثري دي علي شاشة 42 بوصة
مشعل اسطونات بلوري
الكيسة اريد هذة الكيسة اية رايكم
thermaltake level 10 gt full tower

sherif_ahmed
25-09-2012, 18:27
مرحباً بك أخي الكريم
وإليك أول إقتراح

Intel® Core™ i5-3570K Ivy Bridge 3.4GHz 6MB Cache ..... 1400 LE
ASUS Maximus V Gene Motherboard ..... 1425 LE
CORSAIR Vengeance 8GB (2 x 4GB) DDR3 1600 CL9 ..... 365 LE
WD Caviar Black WD1002FAEX 1TB 64MB cache ..... 675 LE
ASUS GTX 680 DirectCU II Top 2GB GDDR5 ..... 3750 LE
CORSAIR Enthusiast Series TX650 V2 80 PLUS Bronze PSU ..... 650 LE
Thermaltake Level 10 GT Full Tower ..... 1475 LE
Total ..... 9740 LE
أقل بلوراي ديفيدي
Pioneer BDR-207EBK 12X Blu-ray Writer Drive ..... 900 LE
Pioneer BDR-S07XLT 12X Blu-ray Writer Drive ..... 800 LE
القطع المذكوره متوفره بمول سوق العصر مصرالجديدة
وفي إنتظار آراء أفضل

lovingmido
27-09-2012, 19:05
شكرا جدا لحضرتك بس عند سؤال صغير هو مش i7 افضل من i5 خصوصا انا عايز جهاز امكانيات عالية بحيس اني محتاجش غير فية حاجة لمدة عشر سنين مثلاوالمبلغ لو زاد حاجة بسيطة مش مشكلة 11500 حنية مثلا

Mahmoud Essam
27-09-2012, 21:16
شكرا جدا لحضرتك بس عند سؤال صغير هو مش i7 افضل من i5 خصوصا انا عايز جهاز امكانيات عالية بحيس اني محتاجش غير فية حاجة لمدة عشر سنين مثلاوالمبلغ لو زاد حاجة بسيطة مش مشكلة 11500 حنية مثلا
بص يا أخى هوه معالج I5 اكثر من كافى فى استخدام الالعاب و لا يوجد بينه و بين I7 فارق فى الاداء فى استخدام الالعاب و من رأيى انك تشترى بوردة Gigabyte GA-Z77X-UD5H Socket 1155 بسعر 1650 ج مع التجميعة الممتازة لاخى شريف .

lovingmido
27-09-2012, 22:00
بص يا أخى هوه معالج I5 اكثر من كافى فى استخدام الالعاب و لا يوجد بينه و بين I7 فارق فى الاداء فى استخدام الالعاب و من رأيى انك تشترى بوردة Gigabyte GA-Z77X-UD5H Socket 1155 بسعر 1650 ج مع التجميعة الممتازة لاخى شريف .
بص ياخي انا عايز جهاز مواصفات عالية الجودة عشان بحب اريح دماغي من الاعطال او اي شي مثل هكذا طيب لو جهاز باعلي مواصفات موجودة بالسوق المصري لدينا واعلي كفائه وجودة ممكن يعمل في حدود كام
معلش انا يمكن بسال اسأله غريبة بس عشان انا مش بعرف كويس في الحاجات دي عشان مروحش اي محل وقولة جمع لية جهاز كمبيوتر امكانيات عالية وان مش فهم حاجة
طيب البردة دي احسن ولا اللي كاتبها استاذ شريف
شكرا جزيلا لكل من مهتم بالمضوع واسف علي تعبكم معايا

sherif_ahmed
27-09-2012, 22:10
بص ياخي انا عايز جهاز مواصفات عالية الجودة عشان بحب اريح دماغي من الاعطال او اي شي مثل هكذا طيب لو جهاز باعلي مواصفات موجودة بالسوق المصري لدينا واعلي كفائه وجودة ممكن يعمل في حدود كام
معلش انا يمكن بسال اسأله غريبة بس عشان انا مش بعرف كويس في الحاجات دي عشان مروحش اي محل وقولة جمع لية جهاز كمبيوتر امكانيات عالية وان مش فهم حاجة
طيب البردة دي احسن ولا اللي كاتبها استاذ شريف
شكرا جزيلا لكل من مهتم بالمضوع واسف علي تعبكم معايا

أخي الكريم القطع المذكوره ممتازه وتلبي إستخداماتك لكذا سنه
ومش شرط تكون أغلي أو أعلي القطع أهم حاجه مدي إستفادتك من القطع
وإذا كنت عايز تجيب الــ I7 مفيش مشكله هاته
وبخصوص اللوحتين المذكورين ممتازين ومتوافقين
ولكن رأي الشخصي الأسوس لأنها موحهه أكثر للألعاب
وعمتاً الأتنين قريبان من بعض في المواصفات

lovingmido
27-09-2012, 23:41
شكرا جزيلا لك بس كنت عايز استفسر اذا كانت هذة التجميعة يمكن بها كسر السرعة ام لا

azzelden
28-09-2012, 00:29
التجميعه تصلح لكسر السرعه بس هاتحتاج مشتت احترافى فى حدود 450 جنيه وكمان هاتجيب الباور 750 وات اصمن

lovingmido
06-10-2012, 15:09
التجميعه تصلح لكسر السرعه بس هاتحتاج مشتت احترافى فى حدود 450 جنيه وكمان هاتجيب الباور 750 وات اصمن
طيب ممكن انواعهم ولا الاحسن اجبهم لما افكر في كسر السرعة مش دلوقتي شكرا لك

sherif_ahmed
06-10-2012, 15:37
طيب ممكن انواعهم ولا الاحسن اجبهم لما افكر في كسر السرعة مش دلوقتي شكرا لك

طبعاً وقت ماتجب تكسر سرعة أفضل
لأنه كل يوم في جديد

lovingmido
06-10-2012, 15:56
معلش يا جماعة ان كنت عايز افهم شوية حاجاتمواصفات كل قطعة من القطع المطروحة معلش عشان انا مش فاهم فيها حاجة ومميزات كل قطعة مع ان في قطع افضل منها ولا هو مش شرط ان يكون مثلا القطع ة الغالية تبقى افضل يعني ممكن الشرح شكرا لكم جميعا

CraCarz
06-10-2012, 23:13
تفضل هذه التجميعه يا اخى :

Intel® Core™ i7-3770K Ivy Bridge 3.5GHz 8MB Cache Processor : 2100 L.E
Gigabyte GeForce GTX 680 OC 2GB GDDR5 Windforce : 3500 L.E
CORSAIR Vengeance 8GB (2 x 4GB) DDR3 1600 CL9 Dual Channel Memory Kit : 360 L.E
XFX ProSeries XXX Edition 850W PSU 80 Plus Silver : 950 L.E
Western Digital (WD) Caviar Black WD1002FAEX-00Z3A0 1TB 64MB cache : 750 L.E
ASUS Maximus V Formula Socket 1155 Motherboard : 2200 L.E
Cooler Master HAF X Full Tower : 1200 L.E

انت و ذوقك بقى :D

Mr.pOPo
07-10-2012, 00:46
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته.

يبنغى حسن استغلال الميزانية عوضاً عن شراء "الغالى" و خلاص. مثلاً: انصحك بشراء هارد من هاردات الحالة الصلبة SSD بالضرورة فقط لوضع النظام عليه "الويندوز" لما يتميز من سرعة عالية فى الاستجابة و هو ممتاز جداً لوضع النظام عليه و ستشعر بسلاسة فى التعامل مع الجهاز، و آخر للتخزين. اما اذا قمت باستخدام الهاردات الصلبة فعلى الارجح ستشعر بأن اداء الجهاز و سلاسته محجّمة. بالنسبة للكيس، افضل شىء لك هو كيسة واسعة تتسع للمشتتات الهوائية أو المائية الكبيرة فى حالة اردت كسر السرعة. و لا يشترط شراء اغلى كيسة بالطبع. و لهذا الغرض و خصوصاً مع كرت شاشة قوى تحتاج لوحة ام قوية فى الكسر و الالعاب، و ستحتاج إلى مزود طاقة ذات كفاءة و جودة جيدة ليس فقط لإستخداماتك الحالية بل ايضاً لإستخداماتك المستقبلية.

على أية حال، هذه هى المكونات التى اراها الانسب:

المعالج:
Intel® Core™ i5-3570K Ivy Bridge 3.4GHz 6MB Cache Desktop Processor 1,400 L.E
اللوحة الأم:
ASUS SABERTOOTH Z77 Motherboard: 1,550 L.E
الذاكرة:
CORSAIR Vengeance 8GB (2 x 4GB) DDR3 1600 CL9 Dual Channel Memory Kit: 360 L.E
لن تحس بفرق بالنسبة للتردد الاعلى من 1600
التخزين:
1- System: (لتحميل الويندوز عليه)
Corsair Force Series GT 60GB SATA III Solid State Drive (SSD): 650 L.E
2- Storage: (للتخزين)
Seagate Barracuda ST2000DM001 2TB 7200 RPM SATA 6GB/s 64MB Cache: 650 L.E
البطاقة الرسومية:
ASUS GTX 680 DirectCU II Top 2GB GDDR5: 3,750 L.E
مزود الطاقة:
XFX ProSeries XXX Edition 850W PSU 80 Plus Silver - Semi-Modular: 950 L.E
الصندوق: (الكيسة)
Cooler Master CM Storm Trooper Full Tower Case 1,050 L.E
هذه الكيسة ممتازة من حيث المساحة و تنظيم الأسلاك، تنظيم الاسلاك يؤثر بالضرورة على كفاءة التبريد، الكيسة الثيرمالتيك انا شايفها غالية على الفاضى بصراحة.

إجمالى: 10360

أقل بلوراي ديفيدي
Pioneer BDR-207EBK 12X Blu-ray Writer Drive ..... 900 LE
Pioneer BDR-S07XLT 12X Blu-ray Writer Drive ..... 800 LE

lovingmido
07-10-2012, 21:37
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته.يبنغى حسن استغلال الميزانية عوضاً عن شراء "الغالى" و خلاص. مثلاً: انصحك بشراء هارد من هاردات الحالة الصلبة SSD بالضرورة فقط لوضع النظام عليه "الويندوز" لما يتميز من سرعة عالية فى الاستجابة و هو ممتاز جداً لوضع النظام عليه و ستشعر بسلاسة فى التعامل مع الجهاز، و آخر للتخزين. اما اذا قمت باستخدام الهاردات الصلبة فعلى الارجح ستشعر بأن اداء الجهاز و سلاسته محجّمة. بالنسبة للكيس، افضل شىء لك هو كيسة واسعة تتسع للمشتتات الهوائية أو المائية الكبيرة فى حالة اردت كسر السرعة. و لا يشترط شراء اغلى كيسة بالطبع. و لهذا الغرض و خصوصاً مع كرت شاشة قوى تحتاج لوحة ام قوية فى الكسر و الالعاب، و ستحتاج إلى مزود طاقة ذات كفاءة و جودة جيدة ليس فقط لإستخداماتك الحالية بل ايضاً لإستخداماتك المستقبلية.على أية حال، هذه هى المكونات التى اراها الانسب:المعالج:Intel® Core™ i5-3570K Ivy Bridge 3.4GHz 6MB Cache Desktop Processor 1,400 L.Eاللوحة الأم:ASUS SABERTOOTH Z77 Motherboard: 1,550 L.Eالذاكرة:CORSAIR Vengeance 8GB (2 x 4GB) DDR3 1600 CL9 Dual Channel Memory Kit: 360 L.Eلن تحس بفرق بالنسبة للتردد الاعلى من 1600التخزين:1- System: (لتحميل الويندوز عليه)Corsair Force Series GT 60GB SATA III Solid State Drive (SSD): 650 L.E2- Storage: (للتخزين)Seagate Barracuda ST2000DM001 2TB 7200 RPM SATA 6GB/s 64MB Cache: 650 L.Eالبطاقة الرسومية:ASUS GTX 680 DirectCU II Top 2GB GDDR5: 3,750 L.Eمزود الطاقة:XFX ProSeries XXX Edition 850W PSU 80 Plus Silver - Semi-Modular: 950 L.Eالصندوق: (الكيسة)Cooler Master CM Storm Trooper Full Tower Case 1,050 L.Eهذه الكيسة ممتازة من حيث المساحة و تنظيم الأسلاك، تنظيم الاسلاك يؤثر بالضرورة على كفاءة التبريد، الكيسة الثيرمالتيك انا شايفها غالية على الفاضى بصراحة.إجمالى: 10360أقل بلوراي ديفيديPioneer BDR-207EBK 12X Blu-ray Writer Drive ..... 900 LEPioneer BDR-S07XLT 12X Blu-ray Writer Drive ..... 800 LEوعليكم السلام ورحمة الله وبركاتةشكرا جدا لحضرتك عل اهتمامك وعلي الاستفادة من تلك المعلومات المذكورةاولا موضوع الهارد ssd انا كنت قريت عن الهارد دة من قبل وهو حقا سريع جدا بس هل ماركة الهارد corsair افضل من اي ماركة اخري ام يوجد افضل ونفس الشئ الذاكرة هل يوجد افضل طيب الاحسن ذاكرة واحدة بسعة 8 جيجا ام 2*4 جيحا اما بالنسبة لهارد التخزين seagate هل ايضا الماركة هذة الافضل ام يوجد افضل يعني مثل انا بسمع عن western مثلا ام بالنسبة للكيس انا مش بفهم حاجة فيهم بس ان شفت الكيسة على الويب الخاص بالشركة وحد نازل معاها بور سبلاي 1200 w ده صحيح ام لا طيب اية رايك في الكيس دي cooler master haf x full tower والفرق حوالي مئة جنية طيب لو جبت بور سبلاي اعلي من كدة مش يبقي احسن 1200w ولا اية رايكوانا اسف جدا علي الاطالة بس المشكة ان المبلغ مش هيبقئ قليل وخصوصان ان عايز جهاز عالي وكمان لو المبلغ هيزيد 500 جنية او الف جنية بالكتير وكون عملت جهاز قوي مش مشكلة واني عايز الجهاز يبقي معي اكبر وقت ممكن ليةواخيرا متشكر لكل من ساهم في الموضوع

Mr.pOPo
07-10-2012, 22:14
اولا موضوع الهارد ssd انا كنت قريت عن الهارد دة من قبل وهو حقا سريع جدا بس هل ماركة الهارد corsair افضل من اي ماركة اخري ام يوجد افضل ونفس الشئ الذاكرة

ماركة ال Corsair مشهورة و معروفة بجودة منتجاتها، و هارد ال SSD الذى قمت بكتابته هو افضل المتوفر فى السوق حالياً و كذلك الرامات الأفضل على الاطلاق و ضمانها مدى الحياة. اما ضمان الهارد فهو 3 سنوات.

لاحسن ذاكرة واحدة بسعة 8 جيجا ام 2*4 جيحا

الافضل قطعتين حتى تستفيد من خاصية Dual Channel

بالنسبة لهارد التخزين seagate هل ايضا الماركة هذة الافضل ام يوجد افضل يعني مثل انا بسمع عن western مثلا

هاردات السيجيت ممتازة للتخزين (ذلك أنك سوف تستخدم هارد SSD للسيستم) و سعرها جيد و تقارب فى أداءها أعلى فئات هاردات الويسترن، و هى أفضل كذلك مقارنة بأسعار الويسترن و اداء هاردات التخزين الخاصة بها.

بالنسبة للكيس انا مش بفهم حاجة فيهم بس ان شفت الكيسة على الويب الخاص بالشركة وحد نازل معاها بور سبلاي 1200 w ده صحيح ام لا طيب اية رايك في الكيس دي cooler master haf x full tower

فى الحقيقة هذه تختلف من شخص لآخر، لكن من حيث المميزات و الشكل و فتحات تنظيم الكابلات، فالأفضل - برأيى - ال Trooper. حضرتك ممكن تتفرج على الاتنين على الانترنت و تقرر انت مش مشكلة دى حاجة ترجع للشخص صاحب الجهاز، لكن من حيث المساحة و التبريد كلاهما ممتاز.

لو جبت بور سبلاي اعلي من كدة مش يبقي احسن 1200w

البور 850 واط كافى وزيادة للكارت اللى انا كاتب اسمه و هو كارت قوى جداً، أما ان كنت تنوى لتشغيل كارتين شاشة من الفئة العليا فستحتاج مزود طاقة قدرته أعلى (1000 - 1200 واط)

lovingmido
08-10-2012, 00:52
شكرا جدا لحضرتك علي سرعةالرد
هو كدة يكون الجهاز 64bit ام 32 bit
سؤال اخير معلش انا اسف بالنسبة للهارد السيجيت كافية سرعتها لتشغيل الالعاب مثل fifa &pes 2013 فما فوق لاني بسمع ان الالعاب الجديدة بتحتاج هارد ذو سرعة عالية ولو كلامي غلط ممكن ان مش متاكد وكمان خصوصا اني هشعل افلام 3d
علي شاشة 42 اما الجهاز سيتم تشغيلة علي شاشة 23 بوصة

Mr.pOPo
08-10-2012, 00:58
العفو.. إسأل زى ما أنت عايز مفيش أى مشكلة.

كل اللى حضرتك قلته ملوش علاقة بالهارد، كل الحاجات دى من صميم عمل و قدرة كارت الشاشة. و دا يعتبر أعلى كارت فى السوق، اللى فوقه عامل 7000 جنيه بس :D

و الهارد السيجت اللى انا كاتبه لحضرتك سريع بالفعل.. ساتا 6/gb و 7200 لفة.

Mr.pOPo
08-10-2012, 01:19
لو حضرتك قلقان من السيجيت ممكن تجيب:

1- إما

Western Digital (WD) Caviar Black WD2002FAEX 2TB 7200 RPM 64MB Cache SATA 6.0Gb/s (https://www.********.com/product.php?id=10809)
دا عامل 1150

2- أو تجيب هاردين بلو كل واحد تيرا يبقى 2 تيرا من دا:
Western Digital (WD) Caviar BLUE WD10EZEX 1TB SATA 6Gb/s 7200 RPM 64MB Cache (https://www.********.com/product.php?id=16724)
الواحد عامل 550

lovingmido
08-10-2012, 01:30
ربنا يبارك فيك ان شاء الله
ان شاء الله هيكون اخر سؤال بالنسبة للبرسيسور مش محتاج يعلي شوية مثلا ولاكدة كويس core i7 بسمع انة احسن
والمازربورد لو جبنا حاجة اعلي جيجا بايت يكون افضل
ولو شايف حضرتك ان الاسوس افضل ممكن بردة نجيب حاجة اعلي ولا مش هيكون لي لازمة
ان شاء الله هنوي اجيب الجهاز يوم الاربعاء او الخميس القادم
ممكن افضل مكان اجيب منة مدينة نصر تكنولجي مول او روكسي سوق العصر بالنسبة للاسعار و وجود القطع المختارة
وهل المكان هيجمع الجهاز ولا اشوف حد يجمعة التقفيل وكيف اختبر القطع
شكرا جدا علي معونتك

Mr.pOPo
08-10-2012, 01:44
بالنسبة للبرسسور، هو بالطبع ال i7 أعلى، بس احنا بنتكلم فى حدود الميزانية بتاعت حضرتك - و هى كافية بالطبع بلا شك - لكن ال i7 عامل 2100. لكن من ناحية الالعاب مفيش فرق بين ال i7 و اللى انا كاتبه لحضرتك. نفس الكلام برضه بالنسبة للبوردة، ممكن نعلى و نجيب ASUS Maximus V Formula دى ممتازة جداً للألعاب و للكسر بس غالية عاملة 2200. لكن اللى انا كاتبهالك ممتازة برضه و لوحدها ضمانها خمس سنين عن اى بوردة اسوس بتبقى ضمانها 3.

انا شايف ان بالنسبة للبوردة ملوش لازمة تعلى إلا فى حالات الكسر العالية أوى و انت مش هتحتاجها، لكن بالنسبة للبرسسور لو بتفكر تعلى ممكن تجيب ال i7 ، لكن مفيش فرق بينه و بين التانى فى الألعاب.

بالنسبة لأفضل مكان، عندك مول سوق العصر. لو شركة سمعتها كويسة خليه يقفلك الجهاز هو.

azzelden
08-10-2012, 12:35
الهارد السيجات ممتاز جدا ومافيش منه اى خوف والنسخة ال 2 تيرا اسرع من نسخة الويسترن البلو 1 تيرا وقربه من سرعه الويسترن البلاك

arabicpoint
10-10-2012, 08:24
انا متابع الموضوع ده عل فكرة وعملتلو بوكمارك عشان انا كمان حجيب جهاز فى الحدود دى :)