المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مشكلة محيّرة جدا فى هارد Seagate 2 Tera جديدة لانج

Modmen Basal
26-09-2012, 00:26
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

أعزائى أعضاء منتدى عرب هاردوير , دلوقتى انا اشتريت هارد 2 تيرا زى ما هو واضح فى العنوان باراكودا , أولا الهارد عباره عن تيرا و 815 جيجا , ثانيا الهارد على الرغم من انها فاضيه مفيهاش ملف داتا واحد يوحّد ربنا الا انها بتعمل صوت تكتكه (الصوت اللى بتعمله لما تفصل باور و تشتغل تانى) , غيرت كابلين باور علشان اتاكد و برضو بتعمل نفس الصوت (و اتاكدت ان كابلين الباور شغالين على هارد تانيه), لما جيت اقسمها كانت بتعمل الصوت ده كل ما اعمل بارتيشن اكبر من 256 جيجا , و دلوقتى يادوب منزل نسخه الويندوز عليها و نزلت برنامج HDD-Life بيأكد ان كفائتها 100% , و برضو الصوت مستمر , فالسؤال هنا الصوت ده ناتج من ابره القراءه ولا من الميديا نفسها ولا من ايه (و للعلم انا عندى هارد تانيه 2 تيرا كافيار مش بتعمل الصوت ده خالص

برجاء المساعده :S

و شكرا مقدما لكل من يساهم فى حل المشكله و اجابة سؤالى :)

ayoub_bob
26-09-2012, 02:52
أخى ماهو نوع الباور لديك
لو تجارى عليك غلق الجهاز وشراء باور محترم
==
واذا كان غير تجارى وماركة معروفة
جرب هارد قديم لديك
او جرب الهارد الجديد على جهاز اخر
==
لان التكة الذى تسمعها هذة هى ابرة الميديا الخاصة بالهارد

وانتظر رأى الاخوة الافاضل ايضا

samehhero
26-09-2012, 04:18
ربنا يبارك في الهارد انا عندي اخوه والموضوع عادي جدا كدة وحدث مع الكثير من الأعضاء ببساطة شديدة انت تحتاج إلى تحديث firmware الخاص بالهارد ويمكن ذلك من الدخول إلى موقع الشركة وتنزيل آخر فيرم وير أو تنزيل برنامج التحديث ومن ثم عمل تحديث تلقائي من داخل الويندوز. يمكن مراجعة ذلك من الرابط التالي

https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=306101&page=2&highlight=Seagate+Barracuda+ST2000DM001

ويستحسن وبشدة لو عندك باور تجاري انك تغيره فوراً علشان انا فقدت كذا هرد ويسترن من كدة..

H_KIMO
26-09-2012, 09:55
الصوت ده طبيعى جدا

Modmen Basal
26-09-2012, 13:36
أخى ماهو نوع الباور لديك
لو تجارى عليك غلق الجهاز وشراء باور محترم
==
واذا كان غير تجارى وماركة معروفة
جرب هارد قديم لديك
او جرب الهارد الجديد على جهاز اخر
==
لان التكة الذى تسمعها هذة هى ابرة الميديا الخاصة بالهارد

وانتظر رأى الاخوة الافاضل ايضا

اخى الفاضل الباور لدى من نوع ديل (براند) مش تجارى بالمره , و زى ما وضحت لحضرتك ان الكابلات جربتها على هارد تانيه ويسترن و مش بتعمل نفس الصوت

Modmen Basal
26-09-2012, 13:39
ربنا يبارك في الهارد انا عندي اخوه والموضوع عادي جدا كدة وحدث مع الكثير من الأعضاء ببساطة شديدة انت تحتاج إلى تحديث firmware الخاص بالهارد ويمكن ذلك من الدخول إلى موقع الشركة وتنزيل آخر فيرم وير أو تنزيل برنامج التحديث ومن ثم عمل تحديث تلقائي من داخل الويندوز. يمكن مراجعة ذلك من الرابط التالي

https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=306101&page=2&highlight=Seagate+Barracuda+ST2000DM001

ويستحسن وبشدة لو عندك باور تجاري انك تغيره فوراً علشان انا فقدت كذا هرد ويسترن من كدة..

المشكله ان الهارد مالوش فيرم وير ابجريد من موقع الشركه اعتمادا على برنامج سيجيت درايف ديتيكت , و بالنسبه لمشكله الكابلات فالباور اللى عندى من نوع ديل (براند) مش تجارى خالص

Modmen Basal
26-09-2012, 22:25
حاليا (و بعد يومين بس من تركيب الهارد و استخدامه) بقيت بسمع صوت الابره و هى بتكتب على فترات متقطعه (لما بعمل اوفرلوود على الهارد) , فهل هذا طبيعى ؟؟

ehab2008
02-10-2012, 15:44
يا أخى كنت أعانى من نفس المشكلة هاردك سليم وليس به مشاكل فقط نزل آخر فيرم
وير من هنا https://apps1.seagate.com/downloads/request.html

elhadry
13-10-2015, 22:14
المشكله ان الهارد مالوش فيرم وير ابجريد من موقع الشركه اعتمادا على برنامج سيجيت درايف ديتيكت , و بالنسبه لمشكله الكابلات فالباور اللى عندى من نوع ديل (براند) مش تجارى خالص

اخي انا لدي نفس الهارد وكان يعمل وفجأه اسمع نفس التكتكه ولاكن العارد لايقراه الجهاز ولا يقرا علي اي جهاز أخر