المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مشكلة في الدخول Remote Desktop على سيرفر

arhirdy
27-09-2012, 11:28
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

يوجد سيرفر لا أستطيع الدخول عليه Remot Desktop ولما أحاول أدخل عليه تطلع لي هذه المسج.

“The terminal server has exceeded the maximum number of allowed connections“

بحثت في الإنترنت ولم أفهم الحل......

أود مساعدتكم.............

وشكرا

Ahmed.Elsayed
28-09-2012, 16:19
الحل بشكل مبسط موجود فى هذا الموضوع >>> https://www.krenger.ch/blog/windows-server-the-terminal-server-has-exceeded-the-maximum-number-of-allowed-connections/

ahmed-hn
28-09-2012, 16:37
السيرفر لا يدخل علية اكثر من ثلاثة واحد كونسول واتنين ريموتلى
كدة فى اتنين داخلين ريموت دسك توب ولسة موجوديم او نسيوا يخرجوا log off
ممكن ظبط الاعدادت لليرفر فى حالة ان المتسخدم تركها بدون استخدام فترة معينة السيرفر يعملوا log off
انا مرة لم حصل كدة نصبت برنامج admin pack
ودخلت عن طريق remot desk ايلى موجودة فيها ودخلت

arhirdy
30-09-2012, 11:04
معنى ذلك لكي أحل المشكلة لازم يكون السيرفر أمامي وأدخل كونسول علشان أحلها.

ahmed-hn
30-09-2012, 17:25
ممكن زى ما قلتلك تنزل ادمن باك وتسخدم الريموت الموجود فى الادمن باك كمان ممكن تدخل منها لوكل على الجهاز وطلع جهاز من الاجهزة بس حتى لا بتكرر الموضع عليك ظبطها بحيث فى حالة عد استخدم اليوزر الموجود للسيرفر السيرفر نفسة يعملوا لوج اوف

arhirdy
01-10-2012, 11:12
بارك الله فيكم

أنا فعلا نزلت adminstrative tools وجربت أدخل من الريموت الموجود فيها على السيرفر ولكن دون جذوى المشكلة مازالت قائمة لو مافيش حل آخر لابد من الذهاب إلى مركز قاعدة البيانات حيث يوجد السيرفر وحل المشكلة.

ahmed-hn
01-10-2012, 11:29
جرب اخى الكريم ادخل local ايلى هو logon to وغيرها this computer لو معاك الباسورد local
فى طريقة اخرى جربتها انت نزلت adminstrative tools اتصل data زى الاكتف ديركتورى من adminstrative tools
انت تعرف انك ممكن تتصل من الادوات ايلى انت نزلتها انك تتصل بلدتا بيز زى الاكتف ديركتورى ممكن من خلال الادارة دى تعمل log of لا شخاص المتصلة على السرفر لو تريد تفصيل انا معاك

ahmed-hn
01-10-2012, 11:57
ودى طريقة بعد حل المشكلة انك تعمل اعددات عشان لو حد معملش log of السيرفر يطلعوا اتومتك
https://www.youtube.com/watch?v=yGUKWUWdNSQ&feature=channel&list=UL