المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ( مصر ) اريد تحديث جهازي واريد المشورة 1200 ج

zeeka
27-09-2012, 12:31
بسم الله الرحمن الرحيم

انا عايز احدث جهازي مش الجهاز كله طبعاً وعلى فكرة مش عايز يبقة جهاز سوبر و لا حاجة

انا لسة مغير كارت الشاشة جبت واحد hd 5450 2GB
انا عايز اغير البروسيسور اللي عندي حاليا core 2due e7300 2.66 و عايز اجيب واحد core i5 او core i3
بس المشكلة ان الـcore i3 في منه بـ 300 و 400 و 900جنيه ففي فرق رهيب في السعر لكن مش عارف الانواع بالظبط لكنه كور i3
فقلت انا اشتري core i5 لقيت سعره 1170 وقلت مش مشكلة الفرق مش كبير احسن ما اشتري core i3 و الاداء ميختلفش كتير
المهم في ناس قالتلي في انواع غير انتل و ممكن تديك اداء زي انتل ويمكن اقوى و بأسعار اقل و انا على فكرة استخدماتي العاب حديثة شوية لكن مش اكتر من كدة فعايز اعرف منكم هل حتة معالجات غير الانتل دي صحيحة و لا لا
وكمان في واحد صاحبي و هو صاحب محل كمبيوترات صغير و عنده سايبر قالي ان في كيس "سيرفرات" بيبقى فيها 2 بروسيسور و بشتغلوا كويس جدا احسن من البروسيسورات الحديثة حتى لو على كارت شاشة ضعيف وفعلا وراني صورة لـ pes 12 شغالة كويس جدا رغم ان كارت الشاشة شغالة 256 فهل برده الكلام ده صح و لا لا عشان هو قالي ممكن اجيبلك كيسة بسعر الجملة
انا هغير البوردة تغيير بسيط بس عشان البوردة اللي عندي ddr2 رامات انا عايز اشتري ddr3 فهل ddr في الرامات هيفرق كتير و لا لا و على فكرة انا كدة كدة هغير البوردة :)

المهم انا عايز اعرف منكم الاسعار بتاعت البوسيورات الانتل و غير الانتل و عايز ارائكم عشان اما انزل اشتري مينضحكش عليا و مش عايز اشتري حاجة ملهاش لازمة كمان يعني مشتريش حاجة عالية اوي محسش بقوتها و لا حاجة تحت اوي محسش بمميزتها
و ياريت كمان لو هتقل عليكم بس النصحية لوجه الله يعني تقولولي الفرق في الاداء نسبيا بين كل بروسيسور و التاني
يعني من الاخر :) انا عايز بروسيسور وميزانيتي له 1200 جنيه فقط لا غير
وعشان منخالفش القانون
- أقصى ميزانية محددة:1200
- استخدامك للجهاز:العاب
- حجم الشاشة و الدقة (Resolution) التي تستخدمها:مش عارف بس مش مهم
- القطع التي تنوي شراءها: بروسيسور ورامات
- القطع التي ستعيد استخدامها من الجهاز القديم:كل حاجة ماعدا البروسيسرو و الرامات
- ميعاد شراء الجهاز:مش مستعجل يعني بعد تلق النصائح و الثبات على اختيار معين
- مكان الشراء: مصر , جيزة , قاهرة شغال برده
- محل سكنك: مصر جيزة قاهرة 6 اكتوبر مصر الجديدة مدينة نصر و ما حوليها يعني

zeeka
27-09-2012, 12:44
هو انا لو عايز ابيع البروسيسور اللي عندي core 2 due e7300 2.66
و البوردة intel dg31pr
يعملوا كام وفين ابيعهم

khaled-nasr
27-09-2012, 17:17
اهلا بك اخي الكريم

انت لا تحتاج لتغيير المعالج فالكارت هو العائق امام الالعاب الحديثة و اي تغيير للمعالج لن يكون الفرق في الادء كبير فالافضل شراء كارت شاشة و مزود ان لم تكن تملك واحد فعلي ثم بعد ذلك يمكنك تغيير المعالج
و ارجو منك ان تذكر حجم شاشتك و حجم الرام و المزود

zeeka
27-09-2012, 20:00
انا لا اعتقد ذلك انا لا اود ان تعمل الالعاب على الـ maximum واعلم ان الكارت ليس جيداً ولكن لا يشكل عائقاً اكثر من المعالج فالمعالج بات ضعيفاً و لتضع في حسبانك ان المعالج هو الاساس اي ان كارت الشاشة يعتمد على المعالج بالاساس وشكرا و لكني اود النصيحة فيما ارتجيت انا سأغير المعالج و اريد الاسعار و الفروقات مابينهم نسبياً وشكرا للمساعدة

أبو قصي
27-09-2012, 20:09
انا لا اعتقد ذلك انا لا اود ان تعمل الالعاب على الـ maximum واعلم ان الكارت ليس جيداً ولكن لا يشكل عائقاً اكثر من المعالج فالمعالج بات ضعيفاً و لتضع في حسبانك ان المعالج هو الاساس اي ان كارت الشاشة يعتمد على المعالج بالاساس وشكرا و لكني اود النصيحة فيما ارتجيت انا سأغير المعالج و اريد الاسعار و الفروقات مابينهم نسبياً وشكرا للمساعدة

أخالفك الرأي أخي الكريم

بما انك تريد تشغيل الالعاب على دقة متوسطة فالمعالج الذي لديك يكفي ويزيد ... مشكلتك بالكرت ... هو جيد ولكن انصحك بتغييره بأحدث.

وانتظر آراء بقية الأعضاء.

Mahmoud Essam
27-09-2012, 20:25
مرحبا بك أخى الكريم و شكرا على إلتزامك بقوانين المنتدى فى البداية بالنسبة لموضوع CORE I3 اللى متوفرة منه جديد فى مصر و أدائه عالى هوه CORE I3 من عائلة ساندى بريدج اى الجيل الثانى من معالجات CORE I3 /I5 /I7 و الموديلات المتوفرة فى مصر هى Core I3 2100 و CORE i3 2120 الفرق بينهم ليس كبيرا فى الاداء ولا فى السعر فلذلك شراء i3 2120 هو الافضل إذا كنت تود شراء معالج من فئة CORE i3 . بالنسبة لموضوع معالجات غير انتل و ادائها اعلى من انتل فهناك معالجات مُقدمة من شركة AMD و لكنها بقيت حاليا لا تتنافس مع انتل بسبب ضعفها فى معمارياتها الجديدة فى مقابل تفوق ملحوظ لمعماريات انتل الكلام دة كان زمان كانت معالجات AMD بتقدم اداء مساوى لمعالجات Intel مع سعر اقل من انتل لكن الان معالجاتها باتت ضعيفة بالنسبة لمعالجات انتل . بالنسبة لموضوع الخوادم او ما يعرف بالسيرفرات فهى ليست مخصصة لاستعمال العادى لانها ليست مثل PC فهى مخصصة للاستعمال العالى جدا الذى يتطلب الاداء العالى يعنى مثلا السيرفر بيتقسم ليوزرات و كل يوزر بيمثل كمبيوتر مستقل عن الاخر يعنى ممكن تشغل اثقل الالعاب على يوزر و على يوزر تانى تشغل برنامج تصميم مثل 3DMAX و مع ذلك لا تشعر ببطئ فى احد اليوزرات او فى السيرفر عموما لانه مخصص لذلك و يكون سعره عالى جدا لانه يقدم اداء عالى لن تحتاجه كمستخدم عادى و بالنسبة لزميلك اللى كان مشغل PES 2013 على كرت 256 اصلا لعبة PES 2012 لا تعتبر من الالعاب الثقيلة و لكن لو عايز تختبر كرت الشاشة صح مع الالعاب شغل عليه لعبة زى BF3 او METRO 2033 فهذه الالعاب تحتاج لكرت شاشة قوى مع معالج قوى و لو شغلتها مع كرت 256 و اقوى معالج فى العالم ستجد بها تقطيع لان هذا يعرف بعنق الزجاجة . بالنسبة لسؤال DDR2 انتَ كدة كدة لو هتغير المعالج لازم تغير البوردة و معظم اللوحات الجديدة لا تدعم الرام DDR2 يعنى لازم تغير الرامات و بالنسبة للفرق عموما بين DDR2 و DDR3 فطبعا DDR3 افضل لانه الاسرع فى الاداء بسبب زيادة تردده .
فى النهاية لازم تذكر دقة شاشتك و نوع الباور لديك لكى نستطيع ان نحدد نوع الكرت و المعالج ؟ .

mask_of_fear
27-09-2012, 23:56

لا اخوي كلامك خطاء تماما و المعالج لديك ليس المشكله المشكله الكرت المتوفي لديك لانه لا يصلح اطلاقا للالعاب فهوه من اضعف فئه و التي هيه مخصصه فقط للعرض و التصفح ومشاهده الفيديو والعاب خفيفه فقط

شوف اخوي و اقراء هاد الموضوع مشان تعرف انو رايك غلط عن قوة المعالج و ادائه مع الالعاب

https://arabhardware.net/articles/hardware/processors-and-memory/298-do-you-need-high-performing-processor-to-enjoy-playing-games.html (https://arabhardware.net/articles/hardware/processors-and-memory/298-do-you-need-high-performing-processor-to-enjoy-playing-games.html)

واخيرا وفر فلوسك بدل المعالج جيب كرت 7770 و اكسر سرعه معالجك و رح تلعب كل الاعاب على اعلى ما يكون و لفترة طويله