المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ارجو المساعدة فى كسر سرعة كرت amd sappheir5450d 2g ddr3

AHMED ALI 99
08-10-2012, 19:15
بسم الله الرحمن الرحيم

انا لدى كارت 5450 2g من شركة سافير

https://www.i-tech.com.au/Library/Image/Product/SA-5450-1GD3-V2.jpg

الكارت بدون مروحة استخدمت برنامج MSI Afterburner فى الكسر فادلوقتى الكارت الميمورى كلوك وللكور كلوك 650Mhz و mhz667

كسرت السرعة من 650 ال 750 او اكثر بشوية قليل جدا للاتنين للكور والميمورى كلوك كل واحد فيهم حوالى 100mhz كاملة فهل ده مؤثر ولا لا وهل ده هيعمل مشاكل فى المستقبل ولا لا مع العلم انى استخدمت برنامجatitool

وزودت الضغط لغاية 15 دقيقة ومحصلش حاجه مبنش اى نقطة صفراء فهل كده الكارت كويس ويا ترا لو عاوز اكسر تانى ينفع ولا لا مع العلم اخره فى كسر السرعة mhz850

Haythamovic
08-10-2012, 19:34
الكارت ده ملوش لازمة انك تكسر سرعته لانه ضعيف ومش هتحس بفرق في الاداء وكمان من غير مروحة ممكن يتحرق من السخونة فمتزودتش عن كده

unexpected
08-10-2012, 20:12
ان كان الكسر الحالي لديك مستقر ابقى علية ولا تحاول الرفع اكثر الان البطاقة ضعيفة ولن تجد فرق ملحوظ في الاداء حتى بعد كسر السرعة وانما فقط ارتفاع في درجات الحرارة
لكن ما هي درجات الحرارة اثناء دخولك للعبة ثقيلة مثل BF3???

mask_of_fear
08-10-2012, 20:23
اخوي لا تغلب حالك ولا تكسر كور واحد اطلاقا لان الكرت ضعيف جدا و هوه موجه لمشاهده الفيديو و التصفح و الالعاب الخفيفه و لو كسرتو الى 100000 ما رح يفرق معك اشي

AHMED ALI 99
08-10-2012, 23:05
مشكور ليكو يا جماعة ومشكور لمشرفنا الغالى علينا والله

مشرفنا الغالى انا كنت بلعب الالعاب ذى bt3 وmw3 كل الالعاب ديا وحرارة الكارت بتعلى لغاية 75 و80 متستغربوش من الحكاية لانو ده كان فى الاول قبل كسر السرعة وبعد الكسر برضه نفس الحرارة وانا كاسر السرعة لحد شهر تقريبا ومحصلش حاجه والكارت تمام بل انا بسيبه اكتر من 24 ساعة الجهاز شغال لما بابقى عامل داونلود وشغال وبتوطى الحرارة بتنزل ل55 لانه فى حالة خمول المهم ما فى الموضوع مبيحصلش حاجه فهل ده مؤثر ولا لا ولا مبيبنش انو الكارت هيبوظ مش دلوقتى هيبوظ بعدين ارجو الرد

unexpected
09-10-2012, 01:08
مشكور ليكو يا جماعة ومشكور لمشرفنا الغالى علينا والله

مشرفنا الغالى انا كنت بلعب الالعاب ذى bt3 وmw3 كل الالعاب ديا وحرارة الكارت بتعلى لغاية 75 و80 متستغربوش من الحكاية لانو ده كان فى الاول قبل كسر السرعة وبعد الكسر برضه نفس الحرارة وانا كاسر السرعة لحد شهر تقريبا ومحصلش حاجه والكارت تمام بل انا بسيبه اكتر من 24 ساعة الجهاز شغال لما بابقى عامل داونلود وشغال وبتوطى الحرارة بتنزل ل55 لانه فى حالة خمول المهم ما فى الموضوع مبيحصلش حاجه فهل ده مؤثر ولا لا ولا مبيبنش انو الكارت هيبوظ مش دلوقتى هيبوظ بعدين ارجو الرد
البطاقة دي تتحمل حتى 90 درجة وبينك وبين الاحد المسموح بة 10 درجات لا تخاف انت في الامان ان شاء الله:)

AHMED ALI 99
09-10-2012, 01:10
البطاقة دي تتحمل حتى 90 درجة وبينك وبين الاحد المسموح بة 10 درجات لا تخاف انت في الامان ان شاء الله:)

شكرا مشرفنا الغالى والاعضاء الكرام وارجو غلق الموضوع